Visar inlägg med etikett Äpplen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Äpplen. Visa alla inlägg

fredag 10 oktober 2008

Dillkött - Höststädning - och Skörd


Just nu lagar jag Dillkött. Måste verkligen försöka få i mig mat. Egentligen är jag väldigt duktig på att laga mat. Måste bara hitta tillbaka dit igen.
Använder min tryckkokare, så det tar typ 1/3 av tiden, mot vad det annars tar.
Tryckkokaren är kastrullen till vänster - Jag tycker den är söt - så söt som nu en kastrull kan vara.
Hur gick det då med dagens "måste"?
Som vanligt - si sådär
  • Försöka trolla med knäna för att hitta pengar INGA PENGAR HITTADE
  • Och sedan försöka hitta någon som kan svetsa bilen -som fick 2a på besiktingen INGEN IDE EFTERSOM JAG INTE HAR RÅD
  • Bilen - skadeanmälan efter krocken DET HÄR VAR SLARVIGT ATT JAG INTE GJORDE MEN KVÄLLEN ÄR INTE SLUT
  • Papper till Agria ang Doris medicin INTE HELLER GJORT - MEN SKA FÖRSÖKA GÖRA IKVÄLL
  • Städa - CHECK - STÄDAT EN HEL DEL
  • Höstrensa tomten - CHECK - OXÅ GJORT EN HEL DEL
  • Ta in sommarmöbler - CHECK - KLART
  • Se till tomaterna i växthuset - CHECK - OXÅ GJORT - TOM TÄNT STERARINLJUS FÖR ATT DET SKA BLI LITE VARMT HOS DOM
  • Rensa pelargoner - HALVGJORT
  • Beställa Aloe Vera - INTE GJORT
  • och och och... - CHECK - FLERA OCH OCH OCH GJORDA


Till exempel skördade jag en del äpplen...

...och tomater.
De flesta får mogna inne. Flera olika sorter, gula, vita zebra. Så alla ska faktiskt inte bli röda.
Åter till köket!

fredag 19 september 2008

Fredag - himla trevlig dag

Började morgonen med att åka till nya terapeft.
Tänk att ha någon att bara få vräka ur sig allt skräp över.
Enligt min åsikt är det något som alla skulle behöva ha.
Kanske inte dom som är förunnade att ha totalt avsaknad av skräp i sina liv,fast än så länge har jag aldrig träffat någon sådan.

Sedan pratade jag med Madeleine som skulle till Skärholmen med Frida.
Dom kom och kidnappade mig med Mercedesen -

Första anhalten blev Ikea.
Det finns obehagligt mycket roliga saker där.
På avdelningen djursaker - kanske en tron till din hund?
Den obligatoriska fikan - Latte och kladdkaka
Ida fick ingen kladdkaka - men jag tror hon fick smaka lite grädde
Köksavdelningen - roligt
Hittade faktiskt lite som jag behövde
En konservöppnare och en timer
Magdalena & Ida
Köpte en boll till Doris,
hon tyckte den var jääättefin

Bakade en paj med björnbär och äpplen från trädgården
och åkte hem till Madeleine och Fredrik på kvällen.
Fredrik & Doris
Doris myser på Fredrik
Hörrni!!!

Köp ny soffa!!! Den är för liten för tre människor och fyra hundar.
Kollade film och söta Zally har krupit upp hos husse Fredrik.
Doris klämmde in sig bakom min rygg.
Jag och Madde myser.


Zudden pussas-
Han är så söt - ursäkta men syns det inte att han vill vara hos mig -
Jag tycker det ;)
Hem sent.
Fick för mig att jag skulle dammsuga lite,
och bara torka lite här.
och lite där...
Skönt att bo i hus när man får för sig att städa till halv fyra tiden på morgonen...

torsdag 18 september 2008

Oj då, det blev lite sjö i vardagsrummet

Idag var det städning av akvarium på listan.

Före: Mycket alger
Lilla akvariet gick snabbt och lätt.
I stora hade det blivit en hel del alger på stenar och grus.
På insidan av glaset funkar det bra med att ta rakblad för att få bort det värsta, men på stenar är det bara att ta nagelborsten.
Mycket skrubba blev det.
Eftersom det var så mycket vatten jag ville byta körde jag lite stereo.
En slang som suger ut - har lett ut den i trädgården.
En slang från kranen ner i akvariet.
Fungerar alldeles utmärkt om man har lite koll...
Men... mitt i alltihop fick jag för mig att mecka med filtret som inte funkade.
IIIIIIIIIIIIIIIIIiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det började forsa ut vatten!
Över hela vardagsrummsgolvet. Utsugsslangen hade ramlat ut på golvet - vattnet ner i akvariet fylldes på vääääldigt snabbt...
Då blev det fart här vill jag lova!
Hann nog torka upp det mesta innan det började rinna genom golvet.
Nästa gång ska jag inse min begränsning i simultankapacitet ;)

Efter: Lite mer sten och himla fint

På kvällen kom jag på att jag hade lite äppelpaj kvar.
Äppelpaj med gammaldags vaniljglass.

De e gött de!

Nu chillar jag och Doris framför TV´n, ser lyxfällan.
Man kan inte upphöra att förundras över vad folk köper på kredit, hur lite koll de har.
Kläder för 1500 i månaden, de säger ekonomerna är väldigt lite.
Jo, tjenna. Hade man ju varit överlycklig om man haft.
Så bloggar jag ju lite, så klart oxå.
Nu är reklamen slut - börjar igen...

tisdag 16 september 2008

Oh my god... vad äpplen


Och vad gör man väl då?
Jo, tillbringade eftermiddagen med att baka äppelpaj och äppelmuffins