Visar inlägg med etikett Bilen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bilen. Visa alla inlägg

tisdag 2 april 2013

Det där med bil, Handgjorda smycken och lite godis - Ja tack, den här dagengillar jag

Nähe, publicerade just och inser att det blev inte alls som jag ville. Får stappla mig upp från sköna täcket och hämta PCn.

Hittade just att jag kunde blogga från min Ipad. Eftersom layouten ser helt annorlunda ut har jag ingen aning om det här inlägget kommer se tokigt ut, eller om bilderna hamnar konstigt. Det blir till att kontrollera imorgon, så ni får ha överseende.

Jag har fått låna en bil!
Och vilken frihetskänsla det var att kunna åka när och hur jag ville idag. Nu är förvisso Stockholm väldigt trivsamt med bussar och tunnelbana som tar en till de flesta ställena, men när det gäller vissa tvärförbindelser och lyxen att kunna åka när man vill är bil oslagbart. Att sedan Doris kan sitta bredvid på en filt och se högfärdig ut och ens medpassagerare inte hostar på en, det lägger jag till lyxfaktorn.
Förlåt alla miljömedvetna, inklusive mig själv, men jag tyckte det var så rackarns trivsamt.


Något jag pysslat med en hel del sista året är att göra smycken.
Pysselaffärerna i USA är som stora godisbutiker. Panduro och liknande i all sin ära känns som ett litet hål i väggen efter att ha tillbringat mycket tid i min favorit butik Jo-Anns, det är som ett stort IKEA med pyssel.
Som godisar
 Pärlor i olika material och färger får mig att bli glad, sen när man hittar just de där rätta som passar ihop blir det lycka. Nu har jag pysslat på så mycket att jag börjar få en ordentligt stor samling. Och bland det roligaste är att några av mina vänner tycker om det jag gör. Så jag tog tillfället i akt att hälsa på lite vänner.

Jag vill göra sådant jag själv tycker om, i få upplagor och något som får dig att känna dig speciell. Kvällens armband blev "Kim" som har en personlig omtanke. Det blev hemleverans på det.

Armband "Kim"



Hemma hos Kim blev det extra bonus med fika och kladdkaka med citronsmak som döttrarna Linn och Sanna bakat. Jag kan meddela att jag har stora planer på att smuggla med dom hem till mig, för jösses så duktig de är.
Om du har Facebook och är nyfiken på vad jag gjort har jag lagt ut bilder där. Förhoppningsvis funkar den här länken Magdalena of Sweden
Har du kommit rätt ska det se ut så här i överkanten


Nöjd med att kommit iväg på en liten utflykt kommer jag hem och ser nästa glada överraskning.
En hel påse med gott-i-gott-gott.
Den stod där utanför dörren och väntade från Monika och Jaana.
Tänk att kvällar som den här får mig att bli väldigt lycklig över människor som finns i mitt liv.



Jaha, bilderna åtgärdade på "riktiga" datorn. Doris i sängen, jag tvärtrött
Go Natt



onsdag 29 juni 2011

Hur man botar dåligt humör

När jag var på mitt sämsta humör så funderade jag på vad jag kunde göra för att muntra upp mig själv. Att bygga något brukar alltid vara kul. Så jag byggde mig själv en liten blombänk till framsidan av huset.
Den är lite ruff, men jag tycker den blev bra för några blommor att stå på.

Sedan handlade jag mig en kokbok. Den första jag köpt på engelska. Det är inte en traditionell kokbok utan recept på vad man kan göra av det man odlar i trädgården. Tyckte det var lite roligt eftersom klimatet här gör att man odlar andra saker än vad jag är van vid. Förhoppningsvis hittar jag lite nya ideer.

Ett av recepten är på Watermelon Marmalade, något jag inte gjort marmelad på tidigare.

Så var jag på verkstaden idag (var egentligen igår jag började skriva det här) med bilen och det gick bra. Tjohoo! Fick sitta och vänta i ca 2 timmar och ju längre tid det tog desto mer nervös blev jag över vad det skulle kosta. Men, det blev GRATIS. Hade hoppats på det eftersom jag tror de missade inställningen från början. Men man kan ju aldrig vara säker.

Det här var inlägget jag egentligen skulle skrivit när jag bara var tvungen att skriva om pippin jag såg

måndag 27 juni 2011

Bilverkstad på Amerikanska

Så här ser det ut där jag är just nu. Problem ett är förhoppningsvis på väg att bli åtgärdat. Skakningarna i bilen. Jag åkte ner till stället där de bytte mina däck och talade om att det skakar. Jag misstänker att det blev något galet med framvagnsinställningen.

Den rara killen i receptionen gav mig just möjlighet att surfa på deras nätverk.  Där är han i telefon. Han är busy, busy busy. Jag har med min lilla Netbook så jag tog ett korten med den. Därav dåliga kvaliteten.

Har väntat en timma nu och hoppas att det inte tar för lång tid. Återkommer om ifall det blir dyrt eller om det går på deras garanti.

söndag 26 juni 2011

Ibland känns det BLÄÄÄ

Det här är jag just nu, så vill ni inte läsa gnäll. Hoppa över mitt inlägg idag.

Jag är på dåligt humör och funderar över varför.
I ett par dagar har jag inte spenderat mycket tid vid datorn, så det har varken blivit blogginlägg eller läsning av mina favoritbloggar.

Dåligt humör anledningar.
Min trädgård i Sverige

Det är midsommarhelg och jag saknar vänner, svenska hus och midsommarmat.


Jag saknar svenskt godis och midsommarstång.


Hade tänkt ha sill här och lax. Men det blev inte så, Paul var tvungen att jobba och det kändes inget kul att äta det själv. Sill och lax är något som ska göras i sällskap. Och är det premiär i ett land, så krävs det sällskap ännu mer.

Har inga som jag känner här i närheten så nån midsommarfest var inte heller aktuell. Just nu känner jag mig fasligt ensam.

Fick tips om en länk till en sida där jag faktiskt hittade en midsommarfest i Columbus. Det stod att anmälan var tvungen att göras. Så jag mailade dit för att höra om de fortfarande var på gång.
Men jag hittade den sent, bara ett par dagar innan och fick inget svar. Firandet var igår, så nu får jag satsa på midsommar nästa år kanske.

Nästa bummer; Bilen, bilen ska gå och gå och vi kan nog alla vara överens om att det är tristare än tristast när det är problem. Nu måste jag försöka göra något åt det.
Det är 3 saker som behöver tittas på.
Tror bromsarna börjar bli dåliga.
Ett "klonk" ljud hörs ibland när jag svänger från vänster fram.
Går inte att köra över 43 mph. Bilen börjar vibrera och skaka. Tror det kan vara framvagnsinställningen, men i värsta fall något värre.
Så nu kommer jag ingenstans. Bilverkstäder på svenska är inget kul. Här vet jag inte riktigt hur jag ska förklara, och om de talar om för mig vad som är fel kommer jag säkerligen inte förstå motortermerna. Sedan känns det som alltid med bilar. Det blir nog DYRT.

Och för att gnälla lite till så önskar jag att renoveringen i huset gick lite fortare. Känns som jag jobbar hela tiden, men att det inte syns.

Så just nu önskar jag att jag kunde sitta med en räkmacka, en kopp kaffe och några vänner.

Färdiggnällt för idag

fredag 8 april 2011

Bra så länge det inte regnar...

...går det bra.
Nu ska jag gå och fortsätta med badrumsrenoveringen. Men allra först gick ner och silikonade  bilen. Det visade sig att takluckan inte var riktigt tät, så jag hade en mindre sjö i bilen efter regnet. Nu får vi se om badrumssilikon kan göra tricket.

söndag 2 november 2008

Söndagspyssel - Däckbyte och lite annat

Blev lite halvsent igår, även fast jag bara var hemma.
Solen sken idag och jag bestämde mig för att vara duktig och byta till vinterdäck på bilen.
Det är vid sådan tillfällen man önskar att man vägde 70 kg istället för 55 kg.

Som en liten idiot får jag stå och hoppa på fälgkorset för att få loss bultarna.
Men nu är vinterdäcken på, måste bara åka och lufta dom imorgon.

Mitt i däckbytet ramlade Anna, Ester, Alfred, Isola och Rio in.
Perfekt! Fikapaus!

Ester leker baka bröd med plastbyttor och kvitton som bakingredienser.
Har man inte egna barn så tager man vad man haver...
Doris tyckte för tillfället att hon var en liten chihuahua-valp som skulle sitta i mitt knä.
Tror hon har lite problem med sin kroppsuppfattning ;)

På kvällen unnade jag mig en pizza och sen kom en kompis förbi och fikade.
Nu sitter jag och slötittar lite på en gammal Bond-film på TV och ska sedan gå in och läsa alla bloggar jag inte haft tid att läsa i helgen.
Så blir det förhoppningsvis läggdax i tid.
Hoppas ni också haft en bra helg!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

fredag 31 oktober 2008

Godkänd

Okej...
Med risk att verka tjatig...

Men...
HA!!!
Godkänd GODKÄND Godkänd

Jag tyckte det här var lite kul...


Den här skylten godtogs ej..

För om man läser det med spegel blir det så här...

Ha ha, det här tyckte jag var kul!

Det är ju i alla fall lite genomtänkt...

Och jag måste säga att man får beundra vägverket,
den dagen var det ingen trött, ointresserad handläggare.
Eller så är det så att alla som jobbar på vägverket har snuskig fantasi...?
Jag vet till sjutton om jag kommit på det...
Men när det kan tolkas som oralsex av bakomliggande fordon-
då är det stopp.
Läs HÄR

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

torsdag 30 oktober 2008

Så skönt - det blev inte riktigt så dyrt

Det är helt otroligt hur trött jag är i dessa dagar.
Känns som om jag inte kan sova tillräckligt.

Igår när jag var hos läkare så övertalade hon mig att börja med
en ny medicin. Den var inte så dyr heller så jag lär kunna lösa ut den.

Nu är jag inne på 2a kaffekoppen, ska snart göra mig i ordning för att
hämta min bil i Tyresö.
Lagningen blev betydligt billigare än vad jag trodde och jag behöver inte
tigga lika mycket pengar av min moder. Gu så skönt!
Jag menar hur ofta blir det billigare än vad man trodde när det gäller bilar???

onsdag 29 oktober 2008

En bra sak - bilen frisk

Nu fuskar jag...
Jag skriver idag, men lägger in det här med datum "igår".
Jag glömde "En bra sak"

En bra sak igår var att verkstadskillen ringde om bilen.
Jo, han hade inte bara lagat den, han hade besiktigat också.
Sedan blev det ca 1000 kr billigare än vad jag räknat med.
Men HAAAALLå!
De e ju hur bra som helst!

måndag 27 oktober 2008

Vi är inga älgar!

Jag har nog nåt skit i kroppen,
är så vansinnigt trött idag också.

Lämnade bilen, fick låna mammas bil hem.
En riktigt gammal Toyota, utan servo...
Men dock något att ta sig fram med.
Hem slocknade.
-----------------------

Madde ringde och skulle ut i skogen med sina hundar.
Plockade upp mig och Doris.

Nu är det älgjakt -
Älgjakt - Svampplockare - Hundar -
Man får vara försiktig när man är ute i skogen

Vi är inga älgar!


Ser ni den gula pricken?
-Doris-


Det här var en av de renare pölarna dom hittade.

Nu ska jag sova IGEN.
Madde skulle göra korv stroganoff, och jag fick komma dit och äta sen om jag ville.
Det vill jag nog om jag inte är för trött.
---------------------

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Lite spartips...

Tre olika tider hade jag satt klockan på ringning i morse.
Och som vanligt stänger jag av, somnar om
och tänker...
Nej, det är inte till mig.
Och om det inte är till mig, vem skulle det vara till då?
Doris???
-----------

Hur som helst lyckades jag ta mig ut till Tyresö,
var där 1 minut över 8. Puuhhh...
Nu är bilen på verkstad, jag har ont i magen i väntan på kostnadsförslaget...
Det är ju fasen också att man inte kan byta bort lite bilsvetsning mot
hembakta äppelpajer, muffins och äppelmos.
----------------------

Är grymt fattig för närvarande. Men jag är nog inte ensam om det.
Höststäda din ekonomi skriver Aftonbladet.
Kan meddela att här har det städats och städats,
finns inte mycket kvar att städa bort.
Bilen är väl en av de sista sakerna som snart ryker,
men jag behöver den verkligen och försöker behålla den så länge jag kan.

Tips i nya fattig Sverige:

  • Sopa istället för att dammsuga.
  • Ha inga tidningar - läs på internet.
  • Köp inga nya kläder - får du en fläck på en annars bra tröja - måla över något fint med textilfärger.
  • Dra alltid ur alla kontakter.
  • Hoppa frissan - klipp dig själv.
  • Tala om för alla dina vänner att du numera är "UFF" - och att inget får slängas innan det passerat dig.
  • Plocka bär - gör sylt
  • Duscha snabbt som tusan.
  • Stäng av vattnet när du tvålar in dig.
  • Ät bara det billigaste och absolut inte ute på restaurang.
  • Se till att ha kyl och frysdörren öppen så kort tid som möjligt.
  • Skaffa en Rhodesian Ridgeback - sängvärmare - sänk temperaturen inomhus.
Lite praktiska tips :)

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

tisdag 21 oktober 2008

3 bra saker

Idag har jag lyckats med 3 bra saker:

Skadeanmälan efter jag blev påkörd skriven och inskickad -
hade super ångest för det.

Ringt en verkstad om bilen ang rostskadat fjädersäte-
ska dit måndag och visa upp den.
Isch, har ingen aning om hur jag ska kunna betala.

Varit i skogen med Doris och lagt ett viltspår.

Nu precis hemma - måste vila...
Tog bilder - blev det något lägger jag in de lite senare ikväll.

måndag 20 oktober 2008

Sortera tar tid och är skittrist


Visst gör jag små fina luntor.
Inte bara finansministern som kan...

Att sortera papper tar tid!
Det är skittråkigt!
Jag har precis lyckats få en kompis att printa ut skadeanmälan
för att anmäla när jag blev påkörd.
Skulle jag skickat in för länge sedan.

Ångesten växer i takt med att det snart är körförbud
på bilen.
Fjädersäte, bak, båda sidor, rostskadat.
Hur fasen ska jag hitta någon som kan laga,
hur fasen ska jag få ihop pengar till det?

Ångest, ångest ångest....

onsdag 15 oktober 2008

Långparkering

En person bestämde sig för att det var en bra idé att parkera och blockera för alla andra...

Man har tur om man hittar parkering vid Liljeholmen i dessa dagar.
Det byggs för fullt och är kaos.
Sen kan man välja att bara "droppa" bilen.
Det hade den som körde den här Volvon gjort.
Mitt i vägen, den enda smala vägen ut och in från parkeringsplatsen.

En man skulle med flyget, han var inte nöjd.
Vi blev rätt många till slut som väntade.

När personen till slut kom, frågade någon:
-Hur kunde du parkera där, tänkte du inte?
-Sorry, I´m in a hurry. Tänkte bara vara borta några minuter, men det tog längre tid.


Konstigt nog, tack och lov, var alla ändå rätt lugna och samlade och det blev ingen stor konflikt. Sådana saker kan ju annars göra människor rätt upprörda.



tisdag 14 oktober 2008

Till skogs... Med Madde och Zally


Madde ringde och undrade om vi skulle med till skogen.
Hon plockade upp och det bar av till storskogen.


Ziri, hennes andra hund är på stay-over-party hos Carola,
så det blev Zally och Doris.
Madde kör balansträning med Zally.
Doris bara är...


-Testa med Doris oxå, ropar jag


Och Doris har sååå långa ben...


...och det är faktiskt inte alltid så lätt att hålla
ordning på dom.


Men skam den som ger sig!

På vägen hem, tycker Madde att det är en god idé
att bjuda mig på bakelse.
Stannar och handlar och sedan åker vi hem till mig och fikar.


Och äter varsin sån här - mums!
Thank's!

Efter trivsamt fika och lite prat, sätter Madde på sig tjänsteminen och
bestämmer sig för att bringa lite ordning i min tillvaro.

Ha, ha du är för söt.
Men jag uppskattar det.
Och jag behövde faktiskt lite hjälp,
även om jag har vansinnigt svårt att erkänna det...
Sug åt dig, för det lär säkert dröja innan jag erkänner igen, blink, blink.
---------------------------------------------

På kvällen hade jag lovat hjälpa Erika och Henriette att försöka få igång en av deras bilar.
Förmodligen var batteriet dåligt, så jag tog med mig
startkablar, skruvmejslar och lite annat bra och ha och traskade dit.
Doris fick givetvis gå med på prommis.

Bilen startade och vi körde en liten sväng för att batteriet skulle ladda.
Sedan promenad tillsammans med Freia till Doris stora glädje.
---------------------------------------------

Trött ikväll.

måndag 6 oktober 2008

Uppsala tur och retur

Istället för att sitta hemma och deppa bestämde jag mig för att ta en tur till Uppsala.
Lika bra att passa på innan det blir körförbud på bilen.

Så Doris och jag åkte på turne.
Började med en promenad runt området tillsammans med Linda och Cesar.


Lycka är ett stort fält med massor av nya dofter och hål. Sork eller kanin? Ingen aning.
Doris var lycklig och Cesar hjälpte till.


I alla fall en stund innan han tröttnade.
Här står han troget och väntar med Doris gräver och gräver.


De är faktiskt en Doris i mitten - i gräset


Och i mitten av den här bilden, om man tittar noga...
Doris och Cesar i gräset


Linda

Doris & Linda i bakgrunden


Sen gick förbi Cesars dagis.
Jag måste bara skaffa en likadan skylt hem.


Vidare vandrade vi över fälten. Otroligt vackert.
-----------------------------------------------------------------

Tillbaka och la i pengar för parkeringen.
Eftersom det är min lyckodag när det gäller bilen
- som inte gick igenom besiktningen,
så lyckades jag även få böter.
När jag kom med min biljett till bilen hade det flitiga parkeringsbolaget varit jävligt snabba.
Fattar inte hur de hann, men en bot på 350 kr hittade jag på bilen.
Tjoohooo, precis vad jag önskade mig idag.
Jag som dessutom varit så duktig och lagt i pengar för jättelång tid för att inte få böter.
-----------------------------------------------------------
Tröstäta är då den rätta melodin...

Så vi tog den lilla röda bilen för att införskaffa god och näringsrik mat...;)
Och är man på besök i en studentkorridor,
så torde väl pizza som man äter direkt ur kartongen vara ett måste.

Var så himla mysigt att hälsa på Linda och Cesar.
Tack för en trevlig kväll!
Mina bilder är tagna med min hyfsat sunkiga mobilkamera.

Nedan kommer lite bilder i ett collage som Linda tog på
Doris och Cesar när de myser, gullar och tuggar på varann.
That´s true love"


Foto: Linda Andersson

Bilen mådde inte bra.













Mest ledsen just nu.
Bilen gick inte igenom besiktningen.
-Fjädersäte, bak, båda sidor, rostskadat-
Åtgärd och ombesiktning behövs. Frågade om han visste hur man skulle göra. Han trodde det billigaste skulle vara att hitta någon verkstad som kan svetsa.
Men eftersom jag inte har några pengar så lär jag inte kunna köra bilen om en månad.
Nån som kan svetsa? Som vill byta lite svetsning mot pelargoner? ;)

Nu ska jag deppa...

Ska besiktiga bilen idag

Håll tummarna att lilla Bettan mår bra!

Känns att det kan gå hur som helst. Hon är ju inte helt ny.
Sedan måste jag försöka tejpa ihop henne med silvertejp,
efter att jag blev påkörd i slutet av förra veckan.
Känns ju jäkligt seriöst, no't,
men jag misstänker att det är bra med backspeglar på besiktningen.

Den obehagliga känslan - Här kommer jag med min pundarbil -
är påtaglig.

Så snälla håll tummarna, för jag har inte råd att laga, om hon är trasig.

fredag 3 oktober 2008

Ett fyspass på kvällen - efter lite övertalning


Drottninggatan kl 02.40

Käkade lite tacos på kvällen. Hade pratat med Åse som ville gå ut. Själv ville jag mest slöa i soffan. Vid 23-tiden kom ett sms. Vi är ute, det är mycket folk - KOM!
Ja, ja, tog en dusch, bilen till stan och dansade några timmar. Man blir verkligen lycklig av att dansa. Som vanligt blev det riktigt trevligt. Och tar man bilen till stan, dricker vatten, så blir det en billig utgång och man har världens bästa taxi hem - sin egen :) Tog en bild på Drottninggatan, som den ser ut en torsdagnatt.
En liten hake när man dansat i timmar, som efter varje varje fyspass är att det är svårt att bara somna. Så som extra bonus passade jag på att storstäda badrummet när jag kom hem. Blev rätt sent.


Stackars lilla bilen har en krossad backspegel efter den blev påkörd.
Tror att det är en del repor i plåten oxå, men har ännu inte kollat så noga.