Så tänkte jag raskt svischa in på nästa händelse som kom.
Julen var jag faktiskt så fruktansvärt trött att jag inte orkade något. Kära maken hade köpte en mjuk mjuk filt till mig.
Jag fryser jämt och är förmodligen inte bara född i fel land utan även boendes i fel stat.
Men det är lite tvådelat. Jag gillar att ha årstider, däremot inte regn, slask och mörker.
Paul hade också kommit ihåg att jag stod och tittade på en polotröjapå Walmart som skulle komma väl till pass nu när det blir lite kyligare. (mina kläder har krymt - oerhört märkligt)
Eftersom Paul åkte till West Virginia förra vecka, när systra hans kom upp från Florida så kände vi att vi varken hade kraft eller ekonomi att företa en resa dit.
Jag har dessutom varit duktigt slut och känner mig som jag fått en släng av alzheimers, det är inte så att jag vill förringa den svåra sjukdomen. Men faktum är att när hjärnan blir överstressad så kan den bete sig så som alzheimers. Min hjärna ligger nära kokpunkten.
Så vi var helt enkelt hemma, åt gott och försökte uppnå en av mina högsta önskningar - lugn och ro-
Men förmodligen har inte tomten tyckt jag varit tillräckligt snäll.
Upptäckte utslag på svarta kissens svans och att hon kliat bort en del hår. Jag vet att det första man brukar säga är att ha på loppmedel. Vi har sådant vi köpt hos veterinären och som hon fått tidigare. Efteråt satte jag på henne krage och lät henne vara i buren lite för att inte kunna slicka. Efter några timma släppte jag ut henne.
Så vi straxt före midnatt hör jag ett buller från köket. Hoppsan (svarta hunden) står lutad över snorpan som har som ep anfall. Okej, tänker jag hon har alla tecken på förgifting. Medlet måste bort. Samtidigt som jag försöker hålla en krampande katt försöker jag duscha henne och tvåla med mild tvål.
Jag lider fruktansvärt med henne.
Hennes anfall upphör aldrig, jag snarare konstaterar efter ett tag att hon verkar bli sämre. Jag är inte veterinär, men har haft många sjuka djur och tagit hand om dom i det längsta själv.
Nu bedömmer jag att hennes chans om vi stannar hemma är 80 % att hon dör 20 % att hon överlever.
Själv är jag täckt av alla kroppsvätskor en katt kan läcka när de går in i blandad chock och kramper som inte ger sig, med andnöd. Paul är på väg att gå att lägga sig, men han får springa med alternativt nya handdukar och till internet för att leta jouröppen veterinär.
Jag hinner byta kläder , vill inte stoppa in henne i buren för att hålla henne någorlunda lugn och känna att jag kan hålla henne så andningen underlättas.
Väl framme är veterinären upptagen med annan patient, men jag ser honom springa, jag menar verkligen springa till min lilla tissa nissa. Hon är inte bra.
Jag har tagit med mig medlet jag gett henne och han säger först att det är vanligt att medel man köper ute ger svåra biverkningar - tänkt på det ni i USA -. Dock vid deras research så hittar de inget som skulle tyda på att detta är farligt.
Hon får intravenöst och muskelavslappnande bland annat. Vi väntar där hela natten för att se om hon svarar på behandlingen. Veterinären säger att det satt sig i nervsystemet, vilket gör att hennes anfall aldrig upphörde så som de för till exempel med epelepsi. Här blir det låst och det ena efter det andra avlöser varann, i stor eller mycket stor uppfattning.
Som hon led min lilla kissa, det var fruktansvärt.
Så här ser det ut där vi sitter. Ni vill inte veta vad det kostar att åka på julafton till jourveterinär.
Efter några timmar repar hon på sig och de vill helst behålla henne under uppsikt. Dock är priset sådant att det är ofantligt. Dessutom svarade hon på behandlingen och jag är tillräckligt van vid djur för att kunna medicinera och vaka själv.
Så det fick bli plan B. Mediciner med hem, var 8e timma samt även "den starka" att ges analt om anfall kommer eftersom det tar 30 min för tabletter att verka.
Veterinären är fortfarande osäker på vad som orsakat förgiftningen, det borde inte vara medlet och han kan inte utesluta att det varit en osedvanligt oturlig slump. Men är oviss.
Ni som vet hur analsäckstömning luktar. Så luktade jag, och kiss.
Hemma halv 5 på morgonen. Skurar upp det värsta i köket och känner att jag bara måste ta en dusch.
Snorpan är trött, desorienterad och vill mest gömma sig. Hon får ett eget rum med tillgång till allt som behövs för att inte de andra djuren ska bekymra henne.
Och okej, det här var absolut inte det värsta på kvällen, men nog så tröttsamt.
Tvålar in och schamponerar mig från topp till tå - då tar varmvattnet slut. Underbart!
Så första dygnet vakar jag konstant. Hon blir inte sämre och verkar sakta repa på sig.
Sedan börjar hon ledsna och vill ut ur rummet och ligger bara under sängen. Hon rör sig utan problem, men verkar aningens desorienterad och vill vara ifred.
Ytterliggare en halv dag senare börjar hon bli lite mer tillgänglig. Hon spinner lite och låter mig göra hennes favorit kli. När man tar in lilla fingret i örat och gnor runt. - Andra katten gillar inte alls det.
Så kommer den stora, muppiga, men så snälla Hoppasan in i sovrummet.
Och se på tusan, då reser sig Snorpan upp och går fram till honom. Alla katter älskar honom, förstår inte varför.
Har har en kropp som en stor rottweiler, en hjärna som en... är en bäbis i för stora kläder, tror han är en chihuahua och har ingen kroppsuppfattning. Men jag älskar honom, och så gör katterna trots han ibland tror de är leksaker.
Omplåstrad och ute på en av sina första stappliga turer.
Så så var julefriden här. Men alla tvåbenta och fyrbenta är hemma och vi är "still alive". Det är vi tacksamma för
Visar inlägg med etikett Katter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Katter. Visa alla inlägg
lördag 31 december 2011
fredag 17 juni 2011
Därför har jag en ömmande kropp nu
Jaha då är jag inne på min tredje dag med en ömmande kropp. Som vanligt så har jag svårt att sitta stilla och det är så mycket som behöver göras. Igår blev nästan inget alls gjort, det gick bara inte. Jag måste försöka komma ihåg att ta pauser och jobba lite lugnt och fint.
Men, men det här är en del av vad jag sysslat med ett par dagar för att få en ömmande kropp.
Besök på byggmarknaden och köpte mer virke.
Rensat hängrännor från löv. Det är många stora fina träd här på tomten och det syns i rännorna. Såg att det regnade över kanten häromdagen så jag klättrade ut genom fönstret på övervåningen och rensade. Mitt favoritträd är nog tulpanträdet som har fantastiska blommor.
Köpte också trasiga säckar på Menards för $1 stycket med lavasten. De har har jag börjat att lägga runt buskar. Hitintills har rhododendron och holly bush fått dom.
Hade kuponger på hallon så jag kunde hämta 4 förpackningar gratis. Gjorde lite sylt på dom. Blev inte så mycket, men hemmagjord sylt är mumma och jag vet vad som är i den.
Gjort klart en del av hemmasnickrade odlingslådorna. Skyfflat i jord och gurka och sallad är än så länge planterad.
Doris och Hoppsan har fått varsin tur i vår skog. Doris letade nog mest efter äckliga saker att äta när vi var ute.
Hoppsan däremot tyckte det var lite läbbigt och höll sig nära. Ett superstort träd har blåst omkull och där roten vält är det fullt med vatten. Läskigt tyckte Hoppsan och stod på darrande ben och sniffade. Bra tyckte jag som inte vill ha en blöt, lerig hund.
Sen har vi det vanliga, tvätta, städa och städa igen. Och vissa hjälper inte till med städningen, men det är väl deras plats i tillvaron.
Men, men det här är en del av vad jag sysslat med ett par dagar för att få en ömmande kropp.
Besök på byggmarknaden och köpte mer virke.
Så här ser det då ut på en amerikansk byggmarknad. Det här är Menards.
Och så här uppstilad är jag när jag köper virke och jobbar och snickrar.
Rensat hängrännor från löv. Det är många stora fina träd här på tomten och det syns i rännorna. Såg att det regnade över kanten häromdagen så jag klättrade ut genom fönstret på övervåningen och rensade. Mitt favoritträd är nog tulpanträdet som har fantastiska blommor.
Klättrade ut genom fönstret där uppe. Tur att man är liten.
Köpte också trasiga säckar på Menards för $1 stycket med lavasten. De har har jag börjat att lägga runt buskar. Hitintills har rhododendron och holly bush fått dom.
Inte så mycket än, men lite blommor är planterade
Hade kuponger på hallon så jag kunde hämta 4 förpackningar gratis. Gjorde lite sylt på dom. Blev inte så mycket, men hemmagjord sylt är mumma och jag vet vad som är i den.
Gjort klart en del av hemmasnickrade odlingslådorna. Skyfflat i jord och gurka och sallad är än så länge planterad.
Gjorde en till liten låda där kanske tomaterna får bo.
Doris och Hoppsan har fått varsin tur i vår skog. Doris letade nog mest efter äckliga saker att äta när vi var ute.
Hoppsan däremot tyckte det var lite läbbigt och höll sig nära. Ett superstort träd har blåst omkull och där roten vält är det fullt med vatten. Läskigt tyckte Hoppsan och stod på darrande ben och sniffade. Bra tyckte jag som inte vill ha en blöt, lerig hund.
Den här bilden tog jag i januari när trädet just blåsit omkull. Hade inte med mig kameran ut,
men hålet är nu vattenfyllt.
men hålet är nu vattenfyllt.
Arbetsledaren
Allt är en lek
Vet inte om det här är ett försök att visa intiativ
Och den här hittar man alltid i nån låda någonstans
En till av rosorna jag planterade för nån månad sedan har börjat blomma. Lite tjusig tycker jag.
Och snart är det helg
onsdag 8 juni 2011
Fasen Gizzie - jag behövde inte en fågelunge
Suck och stön!!! Släppte ut hundarna på gården och där låg Gizzie med något. Det är inte ovanligt, hon är en riktig jägare. Dessutom tar hon gärna hem sina byten och parkerar utan för dörren för att visa vilken duktig kisse hon är. Och det var väl vad jag förväntade mig den här gången också. Så när jag börjer mig ner för att ta bort den för att inte hundarna ska äta döda djur inser jag - icke. En yttepytte liten fågelungen hade hon. Dessutom inte skadad och vid liv. Fasen Gizzie, jag vet naturen har sin gång, men jag är en sucker för djur och har otroligt svårt att inte rädda dom. Fågelungar som är någorlunda stora lämnar jag ute och sätter in i en buske om de är för långt ute. Jag vet att de har större chans i naturen då oftast mamma fågel är där i närheten. Fågelungar man tar om hand överlever sällan, i princip aldrig. Skadade djur utan möjlighet att leva tycker jag att det är bäst att avliva. Djur som lider är det otäckaste jag vet.
Men nu låg den då där. Lilla pippin, det enklaste hade såklart varit att gå in igen och låta Gizzie ha ihjäl den så småningom. Men när jag lyfte upp den och lilla hjärtat pickade i min hand. Då helt plötsligt läggs allt åt sidan som man vet. Så här sitter jag nu, med en fågelunge i ett litet bo av kuddfyllning ovanpå värmeutflödet från datorn för att hålla den varm. Bredvid mig har jag en uppchoppad mask och en pincett. Klockan är ställde på timmer 2 timmar för att mata... Om pippin nu överlever så länge. Vi får se. Men jag tror kuponghandlandet på Walmart och övriga ärenden blir åsidosatt. Förresten nu måste jag mata sköldpadan också...
Men nu låg den då där. Lilla pippin, det enklaste hade såklart varit att gå in igen och låta Gizzie ha ihjäl den så småningom. Men när jag lyfte upp den och lilla hjärtat pickade i min hand. Då helt plötsligt läggs allt åt sidan som man vet. Så här sitter jag nu, med en fågelunge i ett litet bo av kuddfyllning ovanpå värmeutflödet från datorn för att hålla den varm. Bredvid mig har jag en uppchoppad mask och en pincett. Klockan är ställde på timmer 2 timmar för att mata... Om pippin nu överlever så länge. Vi får se. Men jag tror kuponghandlandet på Walmart och övriga ärenden blir åsidosatt. Förresten nu måste jag mata sköldpadan också...
fredag 29 april 2011
Det är rätt bra med en traktor ändå...
Idag hade vi lite regnuppehåll. JIPPIEEEE!!!!!
Gizzie ligger och tittar ut på regnet. Tycker inte att det ser allt för bekvämt ut, men huvudsaken är att hon är nöjd.
Så jag bestämde mig för att klippa gräset på baksidan och det behövdes verkligen. Tack och lov har jag bra gräsklippare en vanlig motorgräsklippare med handtag som man håller in för att hjulen ska rulla framåt och det blir inte alls så tungt att gå. Det tog mig några klippiningar med den innan jag insåg att den hade en sådan funktion. Man är ju inte van vid sådana finesser.
Sen har vi traktorn. Sitta och klippa sin lilla plätt på en traktor tyckte jag var fånigt, men med så mycket gräsmatta vi har så är det himla fint.
Efter det bestämde jag mig för att börja kratta upp en del av löven och alla nedfallna kastanjer på ena sidan, och jösses vad kastanjer det var. Men återigen kommer traktorn till användning, allt krattas upp på en presenning och sedan bogserar jag iväg det till skogen med traktorn. Fiffigt eftersom det är mäkta tungt.
Tog mig en tur till apoteket- Walgreens, det är inte bara apotek utan de har det mesta, som i en liten närbutik. Jag förmodar att det inte är någon mer än jag som tycker det är roligt med mina kupongköp, men eftersom jag blir så glad när jag sparar pengar plågar jag er med dagens fynd.
Tvättmedel - kostar normalt sett $ 6,99 för en flaska men nu hade de nedsatt med en Walgreens kupong till $ 2,99 flaskan. Dessutom kunde jag använda en "manufactor coupon" på $1 för 2 vilket gjorde att de kostade $ 2,49 styck (ca 15 kr)
Handlade också en del förvaringsburkar till mina pärlor på Jo-Ann, hade 40% och 50% rabattkuponger som gjorde att jag sparade pengar. Eller som jag förklarar för Paul - Jag tjänar pengar som jag kan handla annat för... Kvinnlig logik. Enda trista var när jag kom hem och såg att en var spräckt. Men jag ska åt det hållet imorrn och köpa mer tvättmedel, så det blir till att byta. Nog tjatat om det.
.
Egentligen hade jag tänkt plantera rosbuskarna idag. Har suttit och blickat ut över tomten för att komma fram till var min rosenträdgård ska vara och tror jag kommit på det nu.
Men... sen började det ösregna, så det får helt enkelt bli en annan dag.
Under påsken så började påskliljorna blomma här, bra tajming. Men jag tog inga kort då för det bara öste regn.
Idag hittade jag den här söta lilla blomman också på tomten.
Och hostan börjar titta upp
Så här glad kan Hoppsan bli när det inte regnar och han gör varv efter varv på samma ställe
Gizzie ligger och tittar ut på regnet. Tycker inte att det ser allt för bekvämt ut, men huvudsaken är att hon är nöjd.
Så jag bestämde mig för att klippa gräset på baksidan och det behövdes verkligen. Tack och lov har jag bra gräsklippare en vanlig motorgräsklippare med handtag som man håller in för att hjulen ska rulla framåt och det blir inte alls så tungt att gå. Det tog mig några klippiningar med den innan jag insåg att den hade en sådan funktion. Man är ju inte van vid sådana finesser.
Sen har vi traktorn. Sitta och klippa sin lilla plätt på en traktor tyckte jag var fånigt, men med så mycket gräsmatta vi har så är det himla fint.
Efter det bestämde jag mig för att börja kratta upp en del av löven och alla nedfallna kastanjer på ena sidan, och jösses vad kastanjer det var. Men återigen kommer traktorn till användning, allt krattas upp på en presenning och sedan bogserar jag iväg det till skogen med traktorn. Fiffigt eftersom det är mäkta tungt.
Tog mig en tur till apoteket- Walgreens, det är inte bara apotek utan de har det mesta, som i en liten närbutik. Jag förmodar att det inte är någon mer än jag som tycker det är roligt med mina kupongköp, men eftersom jag blir så glad när jag sparar pengar plågar jag er med dagens fynd.
Tvättmedel - kostar normalt sett $ 6,99 för en flaska men nu hade de nedsatt med en Walgreens kupong till $ 2,99 flaskan. Dessutom kunde jag använda en "manufactor coupon" på $1 för 2 vilket gjorde att de kostade $ 2,49 styck (ca 15 kr)
Handlade också en del förvaringsburkar till mina pärlor på Jo-Ann, hade 40% och 50% rabattkuponger som gjorde att jag sparade pengar. Eller som jag förklarar för Paul - Jag tjänar pengar som jag kan handla annat för... Kvinnlig logik. Enda trista var när jag kom hem och såg att en var spräckt. Men jag ska åt det hållet imorrn och köpa mer tvättmedel, så det blir till att byta. Nog tjatat om det.
.
Egentligen hade jag tänkt plantera rosbuskarna idag. Har suttit och blickat ut över tomten för att komma fram till var min rosenträdgård ska vara och tror jag kommit på det nu.
Men... sen började det ösregna, så det får helt enkelt bli en annan dag.
Under påsken så började påskliljorna blomma här, bra tajming. Men jag tog inga kort då för det bara öste regn.
Idag hittade jag den här söta lilla blomman också på tomten.
Och hostan börjar titta upp
Så här glad kan Hoppsan bli när det inte regnar och han gör varv efter varv på samma ställe
tisdag 12 oktober 2010
"Little Evil" har bestämt sig för att älska Doris
Häromdagen så hoppade Little Evil upp i soffan och la sig och sov på Doris.
Igår var det dags igen. Doris hade precis gjort det mysigt och fint i sin lilla bädd när tise-nise kommer och lägger sig bredvid.

Kolla Doris blick, -Vad är det som händer?
Doris har jagat katter med mig flygandes efter i koppel i parti och minut.

Men Evil ger sig inte

Och till slut inser Doris att det bara är att ta emot en liten kisses kärlek

Igår var det dags igen. Doris hade precis gjort det mysigt och fint i sin lilla bädd när tise-nise kommer och lägger sig bredvid.
Kolla Doris blick, -Vad är det som händer?
Doris har jagat katter med mig flygandes efter i koppel i parti och minut.
Men Evil ger sig inte
Och till slut inser Doris att det bara är att ta emot en liten kisses kärlek
Och Evil somnar under Doris öra
fredag 24 september 2010
God Morgon med Hoppsan
onsdag 11 augusti 2010
Vad är det ovanpå kylen? En Gizmo såklart
Min kropp och jag har inte varit sams alls. Den har varit aaaj och dum.
Så en dag med 33 grader varmt och airconditionen inte lagad,
det är varmt. Som grädde på moset har det regnat och det blir så där fuktigt varmt. Jag är klibbig och äcklig.
Hade jag haft en paraplydrink och pool hade det dock varit riktigt schysst. Ska skriva det på önskelistan.
Som ni kanske vet så består familjen här av 4 djur. Älskade Doris förstås, Hoppsan- hunden vi räddade, Snorpan aka Snoddles- svarta katten vi räddade och sist och minst Gizmo aka Little Evil - oxå en katt som råkade räddas.
Evil är nog lite hjärnskadad efter en tuff början på livet och inser inte faror i livet riktigt. Hon är i, på över i ALLT.
Paul glömde en stege i köket. Evil hittade den och hittade återigen en bra plats.
Igår kom Paul in och frågade om jag sett Evil. Då hade hon hittat en stege upp till taket och satt uppe högt och spanade över sina ägor.
Curiosity killed the cat - känns som om det kommer bli lilla Gizzies öde.
-------------
Som värdelöst vetande kan jag meddela att de hårdlanserar ny film med Julia Roberts här - Eat Pray Love. Nästan så man tröttnat på den innan man ens hunnit fundera på om den är sevärd.
------------
Känner mig fortfarande Bläää och ska ta 3 duschen för idag och däcka. God Natt
torsdag 29 juli 2010
lördag 25 oktober 2008
Någon som har ett bra tips?
Jag tycker om katter.
Jag tycker inte om kattpiss.
En grannes katt har sedan i somras bestämt sig för att min entré
är dennes toalett.
Under trappan som går till min ytterdörr har jag sett den hoppa ut ett
antal gånger.
Det första jag känner när jag öppnar dörren är den fräna doften
av kattkiss.
Det första mina besökare känner när de ringer på hos mig är doften av kattkiss.
Jag börjar faktiskt ledsna på det.
Hörde någonstans att citron skulle vara bra för att hålla katter borta.
Kröp in och duschade väggarna under trappen.
Please!!! Är det någon som har något bra tips?
------------------------

En annan odör det står om idag är fisen-prutten.
Alla gör det, de flesta försöker dölja det, några få verkar tycka att de är väldigt
roliga... Tack och lov att de är få!
Okej, pruttar kan vara roliga.
Men då är det när Doris pruttar.
Händer ibland när hon sitter, en riktig prutt bränner av.
Doris skrynklar sin panna i några extra lager och tittar undrande där hon suttit
efter vad det var som lät.
Doris har nog bra blodtryck!
Jag tycker inte om kattpiss.
En grannes katt har sedan i somras bestämt sig för att min entré
är dennes toalett.
Under trappan som går till min ytterdörr har jag sett den hoppa ut ett
antal gånger.
Det första jag känner när jag öppnar dörren är den fräna doften
av kattkiss.
Det första mina besökare känner när de ringer på hos mig är doften av kattkiss.
Jag börjar faktiskt ledsna på det.
Hörde någonstans att citron skulle vara bra för att hålla katter borta.
Kröp in och duschade väggarna under trappen.
Please!!! Är det någon som har något bra tips?
------------------------
En annan odör det står om idag är fisen-prutten.
Alla gör det, de flesta försöker dölja det, några få verkar tycka att de är väldigt
roliga... Tack och lov att de är få!
Okej, pruttar kan vara roliga.
Men då är det när Doris pruttar.
Händer ibland när hon sitter, en riktig prutt bränner av.
Doris skrynklar sin panna i några extra lager och tittar undrande där hon suttit
efter vad det var som lät.
Doris har nog bra blodtryck!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




