Visar inlägg med etikett Beading-Smycken. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Beading-Smycken. Visa alla inlägg

tisdag 2 april 2013

Det där med bil, Handgjorda smycken och lite godis - Ja tack, den här dagengillar jag

Nähe, publicerade just och inser att det blev inte alls som jag ville. Får stappla mig upp från sköna täcket och hämta PCn.

Hittade just att jag kunde blogga från min Ipad. Eftersom layouten ser helt annorlunda ut har jag ingen aning om det här inlägget kommer se tokigt ut, eller om bilderna hamnar konstigt. Det blir till att kontrollera imorgon, så ni får ha överseende.

Jag har fått låna en bil!
Och vilken frihetskänsla det var att kunna åka när och hur jag ville idag. Nu är förvisso Stockholm väldigt trivsamt med bussar och tunnelbana som tar en till de flesta ställena, men när det gäller vissa tvärförbindelser och lyxen att kunna åka när man vill är bil oslagbart. Att sedan Doris kan sitta bredvid på en filt och se högfärdig ut och ens medpassagerare inte hostar på en, det lägger jag till lyxfaktorn.
Förlåt alla miljömedvetna, inklusive mig själv, men jag tyckte det var så rackarns trivsamt.


Något jag pysslat med en hel del sista året är att göra smycken.
Pysselaffärerna i USA är som stora godisbutiker. Panduro och liknande i all sin ära känns som ett litet hål i väggen efter att ha tillbringat mycket tid i min favorit butik Jo-Anns, det är som ett stort IKEA med pyssel.
Som godisar
 Pärlor i olika material och färger får mig att bli glad, sen när man hittar just de där rätta som passar ihop blir det lycka. Nu har jag pysslat på så mycket att jag börjar få en ordentligt stor samling. Och bland det roligaste är att några av mina vänner tycker om det jag gör. Så jag tog tillfället i akt att hälsa på lite vänner.

Jag vill göra sådant jag själv tycker om, i få upplagor och något som får dig att känna dig speciell. Kvällens armband blev "Kim" som har en personlig omtanke. Det blev hemleverans på det.

Armband "Kim"



Hemma hos Kim blev det extra bonus med fika och kladdkaka med citronsmak som döttrarna Linn och Sanna bakat. Jag kan meddela att jag har stora planer på att smuggla med dom hem till mig, för jösses så duktig de är.
Om du har Facebook och är nyfiken på vad jag gjort har jag lagt ut bilder där. Förhoppningsvis funkar den här länken Magdalena of Sweden
Har du kommit rätt ska det se ut så här i överkanten


Nöjd med att kommit iväg på en liten utflykt kommer jag hem och ser nästa glada överraskning.
En hel påse med gott-i-gott-gott.
Den stod där utanför dörren och väntade från Monika och Jaana.
Tänk att kvällar som den här får mig att bli väldigt lycklig över människor som finns i mitt liv.



Jaha, bilderna åtgärdade på "riktiga" datorn. Doris i sängen, jag tvärtrött
Go Natt



lördag 13 augusti 2011

Det där med stress...Rebotade och gjorde armband

Den här veckan har varit låååång. En del bra, en del roliga, en del mindre bra och tråkiga och mycket att stressa över. För mycket att göra och för lite tid och redskap att få det att funka för mig. Jag är bra på att stressa över saker. Jag är bra på att tro att jag ska hinna mer än jag kan.

Ibland när jag inte får ordning på det omkring mig kan jag göra helt onödiga saker, jag stannar till för en stund och blir handfallen. Den här veckan blev det för mycket och jag har ägnat tid åt att bygga en farm på facebook. Kan man inte styra och få ordning på allt i verkliga livet så kan man bygga en farm på nätet och plantera i fina rader och bygga stall.

När jag blir överstressad stoppar det.Jag är som en dator -kontakten bryts från hårddisken, jag får inte kroppens skrivare att funka. Cd facket åker in och ut, och skärmen är svart. Dessutom har nån snott kablarna!!! Jag vet att jag har informationen i hårddisken. Men jag kommer inte åt den!

Att säga att jag inte har tid att läsa bloggarna jag gillar är inte rätt. Det är mer det att jag inte lyckas ta mig för, jag är uppbunden i stress. Så sorry att jag inte varit så bra på att lämna kommentarer sista tiden.

Det irriterar mig, för jag kan inte kontrollera det. Jag kan låta min hjärna vara saklig och ha en plan. Jag vet hur jag ska få ihop det mesta. Men jag kan inte styra att stressen kommer.

Ikväll rebootade jag lite av mig själv i alla fall. Hittade pyssel infon på min hårddisk- och det blev ett nytt armband. Så här ser det ut


Hoppas alla haft en bäst fredag



torsdag 5 maj 2011

Lite frön och pärlor

Som jag skrivit om tidigare så är min dygnsrytm helt åt pipsvängen. Så när jag äntligen somnade var klockan riktigt sent, eller tidigt. Det innebär att jag vaknade sent och det kändes som hela dagen försvunnit. Värken i ögat har också gjort sitt till att jag inte fått mycket gjort senaste tiden. Kan inte hjälpa det men när jag varit overksam i några dagar så blir jag på dåligt humör. Konsten att ta det lugnt och göra ingenting och dessutom uppskatta det har jag svårt att behärska. Dessutom regnar det IGEN, ska det aldrig sluta???
Igår pillade jag ner lite frön i alla fall. P hjälpte mig att bära upp odlingsställningen från källaren. Och med lite extrabelysning hoppas jag på att de ska gro.

Kvällen tillbingades framför TVn och jag blev inspirerad att fortsätta med pärlpyssel. Så här ser det ut på pysselbrickan i mitt knä just nu.
Imorgon är det torsdag och veckan börjar närma sig slutet. Ha en bäst torsdag alla!

lördag 23 april 2011

Bilder från kursen "Jump Ring Necklace"

Igår när var jag iväg på kurs i 4 timmar var vädret var hyfsat så jag lämnade altandörren öppen för att hundarna skulle kunna gå ut om de behövde. Stängde också av värmen eftersom det känns lite onödigt att elda för kråkorna.
Tyvärr glömde jag att sätta på den igen och i morse när jag vaknade var det 7 grader och regn och riktigt ruggigt ute. En hel del av det ruggiga hade kommit in. Hua
.
Ikväll har vi haft ordentliga åskväder igen också, blixtar och dunder samtidigt och hela huset vibrerar.
Här kommer lite bilder från kursen igår
Den här klassen var det jag tog och här är annonsen för den.
Lilla hörnan i butiken där de håller lektioner
Bilder på lite andra saker som de har kurser för
Så här långt har jag kommit med mitt halsband
Att göra dom här halsbanden tar tid. Varje blomma ska göras med dubbla runda ringar som lindas med en ögla. Ingen som tagit den här kursen har lyckats bli klar på tiden. Jag bestämde mig för att göra lite annorlunda och infoga tekniken med hamrad metall. Får se hur det blir när det blir klart

fredag 22 april 2011

Mera beading - Jo Ann class x3

Var på en ny klass i eftermiddags igen. Jag börjar bli ett riktigt kursproffs här.
Det är så himla roligt att ha ett social sammankomst att gå på. (pensionärsvarning?)
Den här gången var det ännu en Beading class.

För att de ska hålla den behövs minst 3 anmälda. Jag satte alldeles ensam i 10 minuter, men sedan kom den lilla 18-åriga pojken från förra klassen. Det blev bara vi två och lärarinnan. En rolig klass men jösses så pyssligt med att sammanfoga ringar.
Hann inte klart på långa vägar, men tydligen var det ingen som lyckats slutföra ett projekt på den klassen. Hemma har jag suttit och bankat klämt ringar, men nu tog inspirationen slut och jag däckar i säng. Tog några bilder hoppas de blev bra, men jag har fel dator just nu för att överföra så för den som vill se lägger jag ut imorrn.
Nu ska jag bara försöka putta Doris från Pauls kudde, sparka ner Hoppsan på golvet, putta tillbaka Paul till hans kudde och snabbt som tusan ta min plats i sängen innan den är full igen. Sen kommer jag att få lyssna på hur han försöker locka upp dom igen för han tycker synd om dom..
Tja, man är väl inte en häxa-pjäxa utan anledning
Och ni påstår att småbarn tar plats.
Bortskämda hundar gå inte av för hackor. Tacka vet jag kissarna, de ockuperar inte sängen och när de kommer tar de en bråkdel i anspråk.
Önskar att alla får en fin påsk

fredag 15 april 2011

Beading class

Igår hade jag kurs, den här gången var det en jewelery class. Hade inte allt material så jag åkte till affären innan. Kunde inte få ihop vad det var jag skulle ha och efter att ha vankat fram och tillbaka mellan hyllorna kom ett par andra kunder fram till mig och frågade om jag skulle gå deras class. Och genast konstaterade de att jag hade fått fel lista. Inom 30 sekunder hade de gått och hämtat vad jag behövde och erbjöd att jag skulle få krympringar och andra småsaker av dom så jag inte behövde handla. Här i USA är det inte alls ovanligt att man pratar med folk man inte känner och jag möter ofta människor som är himla rara och hjälpsamma. Det är något jag gillar här.
Så här är lite av mina nya  verktyg från igår. Kursen var hamrade örhängen och vi var 4 stycken där. En tjej med svärmor, jag och en 19-årig kille som ville göra örhängen till sin flickvän, hur rart är inte det?
Här är 2 saker jag bankade till. Det blir fint med hamrad metall även om jag inte är helnöjd med designen.

Efter kursen var jag rätt slut så det blev till att åka hem, banka lite mer smycken och sedan god natt.

onsdag 23 mars 2011

Bygge x 2 idag

Första halvan av dagen var jag trött och gjorde inte mycket.

Andra halvan av dagen blev det bygge nr 1 -badrumsrenovering.
Slipning och sandning börjar bli trist,
men jag hittar hela tiden ett ställe jag inte är helnöjd med så tills dess är det bara till att fortsätta.

Kvällen framför TVn och fortsatt prova nya varianter av bygga smycken.

Nu är jag trött och sovdax.

måndag 21 mars 2011

Beading - provar en ny teknik



Ikväll har jag provat en ny teknik.
Superpysslig och tidkrävande. Men jag tror det kan bli bra.
Det här är bara ett litet test.

Eftersom jag skriver att jag åker till pysselaffärer
allt som oftast så kommer här några exempel på mitt skapande








lördag 12 mars 2011

Pickerington 17 grader och sol

Sitter ute med Netbooken, fiffig liten sak och en kopp kaffe. Just hemkommen från en shoppingtur. Paul jobbar extra idag och jag shoppar upp pengarna. Alltså en trivsam fördelning. Har anmält mig till ett par kurser på Jo-Ann, det är som svenska Panduro,men ännu bättre. Idag hade de halva priset på kurser om man anmälde sig mellan kl 13.00-15.00 och det var precis vad jag gjorde. Handlade också lite pärlpyssel. Tycker det är så roligt att göra halsband. Kanske det ska bli min karriär här i USA. Hade kuponger med 40% och 50% off, så priset blev bra
Det är blåsigt med solen värmer och ger löfte om våren som är på ingång.
Nu ska jag göra lite skitgöra, i bokstavlig bemärkelse. Ut och städa hundarnas toalett- inhägnaden på baksidan. Sedan kanske lite mer badrumsrenovering och se igenom papperna vad jag egentligen anmälde mig till. We will see

fredag 4 mars 2011

Kanske en pysselkurs, eller två...

Igår eftermiddag åkte jag till Jo-Ann, att jämföra med svenska Panduro. Jag älskar dessa pysselaffärer, kan strosa runt och bara titta och titta. Här har vi både Michaels och Hobby Lobby på nära avstånd.
Igår var det inte shoping som stod på listan utan jag hade bestämt mig för att anmäla till några kurser.
Tänkte slå till på Scandinavian Loop kurs, ser ut som trasmattor och någon Beading kurs.
Nu blev det ingen anmälan för om jag väntar till 12 februari så har de öppet hus den dagen och allt man anmäler sig till blir halva priset.

Här är lilla broschyren. Hur Martha Stewart är inte det?
Den här kursen ser också rolig ut.
Får se vad det blir i slutändan

söndag 13 februari 2011

Uppe för länge

Varit uppe alldeles för länge, fastnade i den ena kriminalhistorian efter den andra på TV samtidigt som jag pysslade med mina pärlor.

Var förbi Jo-Ann och inhandlade en skalpell och lite pärlmaterial, sista dagen för några av mina kuponger. Sparade $10 och slutsumman blev $16, jag älskar kuponger.
Stannade på Walmart och köpte mjölk, P fick inte handla det han tänkt eftersom jag är alldeles säker att jag har kupong på det någonstans. Han är inte helt nöjd över att handla med mig. Sa jag att jag tvingade in honom på Jo-Ann bara för att han var tvungen att ta en av sakerna med kupong, man får bara använda visst antal per kund. Imorgon är det dessutom söndag och då kommer nya kuponger i tidningen.

Första grovsorteringen av kuponger hamnar här

lördag 12 februari 2011

Pärlor-Beading


Så eftersom jag inte kunde riva mer ikväll, så sydde jag ett par fleece handledsvärmare och pysslade lite med min beading. Här är några av kvällens pågående projekt, vet inte om just det kommer att bli något men det är lite utkast.
Jag tror ju fortfarande att Mag-Made eller Magdalena of Sweden kommer bli eftraktade smycken nån gång:)
Posted by Picasa