Visar inlägg med etikett Mags USA guide. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Mags USA guide. Visa alla inlägg

tisdag 9 augusti 2011

Vad ska man handla i USA?

När jag åkte första vändorna till USA försökte jag leta efter vad som var riktigt bra att handla med sig hem till Sverige. Hittade inte riktigt något specilellt. Sedan dess har dollarn inte gått upp och faktiskt så är nog det mesta billigare här än i Sverige.
Något som jag skulle förelså är:
Jeans - att inte köpa det här är en förlust
Gympa dojor - märkesskor som kostar massor hemma kan du hitta bra mycket billigare. Till exempel Addidas och Nike
Make Up - kolla i allt från Mataffärer som Giant Eagle, Big Box Stores som Target och Walmart, Pharmacy som Walgreens och CVS. Många märken har de ofta prissänkt.

Skriv gärna egna tips i kommentarer!!!

Elektriska saker är också billigare och kameror. Tänk bara på att om du köper något med sladd - vi har ett annan el i Sverige. Och även om du skulle använda converter så kan du bränna sakerna. Vet till sjutton hur och varför, men jag har gjort det själv och även andra. Kanske bara otur, men jag ville ändå skriva det.

Och kolla gärna nätet efter en Outlet dit du åker. Här är det ordentligt bra priser, hemma i Stockholm tyckte jag inte alltid att de levde upp till namnet.

Så i helgen var vi på Tanger Outlet.
Här kan ni se vad man kan hitta och ni får följa med i mitt fyndande.
Jag tycker det är väldigt, väldigt jobbigt att göra av med pengar. Men till mitt försvar måste jag säga att
1. Hoppsan åt upp mina fina dyra solglasögon
2. När man packar hela sitt liv i 5 resväskor får man inte med mycket. Jag har få sommarskor. Inga sommarklänningar. 1 jacka och mestadels använt mina målar/snickarbyxar.
3. Jag behövde verkligen det här - nästan allt, nästan...

Hur man gör av med ca 3000 svenska, usch det är hemskt att skriva. Men om jag inte skriver det så får ni ingen uppfattning av vad saker kostar här.
Jag skriver det litet, då är det som att viska och hörs knappt.

Så häng med...
 



 4 sommarklänningar (Aeropostale och Maurices)

2 par skor (Skechers) - Jag gillar verkligen det märket. De är så sköna.
De har även Shape Up skor som är billigare här.

 3 par solglasögon (Vouge, Steve Madden, electric Sunglasses)- De hade köp-ett-par få-ett-par-gratis
2 bälten (Aeropostale) - det till vänster är blommor på och gulligt tyckte jag

 1 T-shirt och 3 trosor (Aeropostale)

 En topp (Maurices)

 Skjorta (Maurices)

 En jacka som även är regnmaterial - kommer inte ihåg vad affären hette


En skinnjacka från samma affär.

torsdag 21 juli 2011

Moment 22 - Amerikanska kreditsystemet med credit scores

Efter att ha bott, arbetat, betalat skatt och skött min ekonomi i Sverige under i princip hela mitt vuxna liv så är det en ny upplevelse att komma till ett nytt land och inse att man bokstavligen inte har något.

Jag har tänkt att skriva om mina upplevelser med uppehållstillstånd, det som i folkmun kallas Green Card, Amerikanskt körkort och Social Secutity Number.
Men dagens upplevelser gör att jag tar det här nu.
Egentligen är det väl ingen större skillnad på bedömningen, man ska ha skött sig, betalat och inte ha stora skulder.

Men att komma in i det är ta mig sjutton ingen lätt sak. Efter terroratacken 9-11 så är ju allt svårare, krångligare än någonsin. Alla banker upplyser om att de behöver kontrollera ens identitet ordentligt för att inte terroristpengar ska hamna i landet. Dessutom så är ekonomin i USA botten, de flesta är skuldsatta över öronen och för några år sedan behövdes inte mycket för att får kredit. Men sedan sprack bubblan och nu är det så mycket svårare.

Man kan som utländsk medborgare ha bankkonto i USA, det ordnade jag innan jag fick mitt uppehållstillstånd och det har jag skrivit om HÄR, men det är kontantkort utan kredit.

I USA så mäts kreditvärdigheten i poäng - så kallade credit scores. Alla vet att man behöver bra, men ingen har riktigt koll på hur det funkar. När jag var på min bank och frågade om hur skalan såg ut, var man börjar, vad som är bra och vad som är dåligt hade till och med bankmannen svårt att svara på det. Han trodde att det började någonstans på 500 poäng. När jag letar lite så hittar jag att skalan tydligen ligger mellan 350-850, med tillägg att de flesta tror det, men det finns inget vedertaget system. Så här står det:

If you read enough articles about the credit score scale you will become thoroughly confused about what the numbers really mean. The reason for this is that there are no rules that carry over between all financial institutions as to what constitutes a good credit score.


Gör det hela enkelt eller hur?

Däremot så hittar jag en del riktlinjer på vad som är bra och dåligt

mindre än 600 = DÅLIGT, du får förmodligen inget beviljat
600-640 = Kanske du kan få något, men till väldigt hög ränta
641-680 = Halvbra, du kommer få okej ränta
681-720 = Bra, du kommer alltid att kunna få lån lätt och förmodligen få bra ränta
720-upp = Nu är det plättlätt både att få lån, perfekt ränta och du kan göra vad du vill

Nu är det inte så att jag vill handla på kredit, jag försöker bara komma in i det förbaskade systemet.

Så här säger informationen:
In order to establish a credit report, you need to apply for credit.
Första gången ansökte jag om kreditkort samtidigt som jag öppnade eget bankkonto på en bank för 9 månader sedan. Att jag skulle få avslag då var jag förberedd på.

Nu har jag satt in pengar varje månad, aldrig varit sen eller haft för lite pengar. Jag har varit i landet längre tid och tyckte det var dags att prova igen.
Men icke, jag har ingen credit history. Ursäkta språket, men tacka fasen för det, och inte lär jag få någon heller om jag inte kan få betala.

De påstår dessutom att det är bättre att inte ha någon credit än bad credit. Jag vet inte jag

Så när jag fick en av de förtryckta reklamen om att de kollat mitt SSN och att jag berättigad att söka ett kredit kort hos den här banken, så tänkte jag, - Okej, va sjutton jag provar väl då. Normalt sett brukar de gå direkt ner i makuleringsmaskinen.

Och hur gick det då? Nope, ingen kredit historia... avslag. Men skicka mig inte papper då!!!

Det finns kreditkort som man sätter in pengar på i förväg, men hurvida de genererar i kredithistoria eller inte verkar lite oklart.
Man kan söka tillsammans med någon. Känns jättebra, inte alls omyndigförklarande när man är över 40 och utan betalningsanmärkningar.
Och lånet och huset kunde inte stå på mig eftersom... just det, jag har ingen kredithistoria.
Jag kan inte få ett mobiltelefonabonnemang och mycket annat.

Misstänker att det hade underlättat om jag hade jobbat och fått en lön. Som en parentes kan jag nämna att minimum lönen är i Ohio för arbetare utan dricksjobb 47,71 kronor, då ingår säkert ingen sjukförsäkring. Jag kan renovera, vara hemmafru och klippa kuponger för mer pengar än det.

Igår ringde jag och ändrade företag som hämtar soporna hos oss. Och vet ni, jag skrev det i mitt namn. Jag är ansvarig för soporna i alla fall. Det går framåt...

Alla bilder lånade från Internet idag

måndag 11 juli 2011

Bästa glassen i USA!?

Så passerade återigen en helg. Paul var ledig både lördag och söndag och det har vi inte varit bortskämda med sista tiden. Så det var mysigt.
Egentligen gjorde vi inget speciellt i helgen utan det blev en lugnt.
I lördags kväll var planen att åka till Dairy Queen för Blizzard, men det var köer långt ut på gatan.
Verkade som om alla kände det var glassväder. Men är det 30 grader varmt så är det synonymt med glass.
Så vi bestämde oss för att hitta ett annat ställe. Och att hitta glasställen i USA är inte så svårt.
Det visade sig vara ett riktigt lyckokast, för jag hade missat att vi hade en Graeter's nära oss.
Upptäckte den butiken när vi bodde i Grove City och jag var ute på mina promenader. Hade totalt missat att det fanns ett så nära där vi bor nu.

Graeter's glass är UNDERBAR. Åker du till USA så försök att hitta det och prova smaken "Black Rasberry Chip". Du kan inte annat än älska det. Till skillnad från många andra glasser som smakar artificiellt så smakar den här naturligt.
Deras hemsida säger bland annat att de använder färsk grädde från lantbrukare som intygar att de inte använder tillväxthormoner, att de använder enbart socker och inga transfetter.


Helgens inköp blev en skottkärra. Ibland slår man på stort. Vi har fortfarande massor med saker som fattas oss i huset. Ibland blir jag tokig på hur mycket det är och hur mycket byggarbetsplats det fortfarande är här.
Men nu är vi en skottkärra rikare i alla fall.

Glassbilderna är från Graeter's hemsida och skottkärran från Lowe's hemsida

söndag 22 maj 2011

Tur och retur West Virginia

Idag blev det äntligen av att vi for till West Virginia och till Pauls föräldrar. Vi skulle farit förra helgen till mors dag men som jag skrev så har Paul jobbat som en galning sista tiden. Det är en liten bit att fara, tar ca 2,5 timma med bil så det är inte så att man bara svänger förbi en kväll.
 Nu blev det äntligen dags att fara över med en morsdags blomma - fast det blev en buske.


Här i Ohio är det ganska platt tycker jag, men i West Virgina så är det bergigt och kulligt.

Här är bron som skiljer OH och WV åt.

Programmet Coal om gruvarbetare i WV

I WV så är kolbrytning stort. Flera generationer i Ps familj har jobbat där. Tack och lov inte längre för fy bubblan vilket arbete. Vet inte om det är lika många idag som jobbar i gruvan idag, men det går en serie på en av kanalerna här om jobbet i gruvan - "Coal".


När vi åkte över bron såg jag en av båtarna med sin kollast.

Väl framme så blev det grillade hamburgare. Eftersom vi inte införskaffat en grill än så är allt grillat lyxigt och gott. Här är det Ps pappa som är grillmästare.

Syster hans och hennes familj var också på besök. Och här är Paul och jag och lilla Jurnie på baksidan.

 Finns det något som är så sött som små händer och fötter?

 Matdags
 

Paul pappa gillar att snickra och här är en möbel han har snickrat till åt oss till vårat badrum. Allt från råvirke. Han är duktig han. Tyvärr var den för tung och stor för oss att ta med hem idag, men jag ser fram emot att få något av badrummen i ordning.

Nu blir det inga fler bilder för idag, för nu är det läggdax.
Jag kan bara konstatera att vi faktiskt överlevde världens undergång som var förutspådd till idag av Domedagsprofeten Harold Camping, och att dagen dessutom blev riktigt trivsam. God Natt!

onsdag 4 maj 2011

Sweet as Candy - allt sött är inte socker och hur fett är fett

Idag har jag funderat över socker och kalorier mat.

Nästan alla jag pratar med säger att "de som åker till USA går upp i vikt", det är självklart upp till en själv vad man stoppar i sig och hur mycket man rör sig.
Men helt klart är att det är enkelt att stoppa i sig för mycket och röra sig för lite här.

Det finns lite andra skillnader som jag också funderat över.
Ett sätt är hur vi räknar kalorier. Jag tittade lite snabbt och tyckte inte att det var så farligt med vad saker innehöll. Men... tittar man lite närmare så ser man att de såklart inte räknar så som jag är van vid från Sverige. Kanske inte en stor "suprise" eftersom de gör allt på sitt eget vis.
 Till exempel. Allt (ok, vän av ordning kan säkert hitta undantag - men det mesta) hemma räknas i kalorier per 100 gram och det är den normen jag är van att tänka vid när jag ser kalori innehåll.


Här räknas det per servering. Och då får man först se hur mycket tillverkaren anser att en servering är, sedan se hur många kalorier det innehåller. Lurigt, eller hur!?

Sedan är inte allt samma likadant fast man kanske tror det. Något amerikanskt som finns världen över är Mc Donalds och Big Mac. Utan att gå in på hur bra eller gott det är med den typen av mat konstaterar jag efter att ha sökt lite på nätet att en
Big Mac i Australien innehåller 480 calorier, i Storbrittanien 490 kalorier och i USA 540 kalorier. Hittar lite olika uppgifter på vad en svensk Big Mac innehåller från 501,8-530 kalorier.

Ett tips på film är Supersize Me, mannen som levde på enbart Mc Donalds som test. Har skrivit om HÄR 

Så har vi socker som jag läste kommer från Sanskrit - शर्करा sharkara
Förutom strösocker, florsocker, pärlsocker, råsocker och andra socker hemma har jag inte funderat speciellt över det innan. Det kommer från sockerbetor, rörsocker och är sött och onyttigt. Här finns en bra tabell över olika sockerarter.
Corn sugar var något nytt för mig, om det beror på att det inte är vanligt i Sverige eller om det beror på att jag inte tänkt på det vet jag inte. I min jakt på info hittar jag inte mycket om de i Sverige.

Cornsugar, high Fructose Corn Syrup (HFCS), Isoglukos och Majssirap. Men även Glukossirap och stärkelsesirap förekommer trots att de kan framställas från ris, potatis, vete eller annan råvara med mycket stärkelse.
I USA har man i flera år förstört marknaden för naturligt socker med alla diet produkter som innehåller syntetiskt sötningsmedel. Att det är ett gift börjar förhoppningsvis fler upptäcka, men åter till majs.


Här odlar i USA är majsproduktionen otroligt stor. Och om jag förstår det rätt är det billigt och man försöker dessutom att använda det i alla möjliga och omöjliga varianter. Om man börjar kika på innehållsförteckningen så blir man förvånad över hur mycket som innehåller corn.
Sirap
Florsocker
Juice

Vaniljextrakt

Just high fructose corn syrup är något folk börjar vilja undvika här och många livsmedel skyltar med att de är fria från det.
På TV går en reklam där föräldrar går över böljande åkrar och säger att de vill ge sig själva och barn bra föda så de tagit reda på fakta och att när det gäller socker så är corn sugar och "vanligt" sugar samma sak, kroppen känner inte skillnaden. Jag vet inte jag, och känner att det är väldigt förvirrande med alla olika termer och dessutom att språkförbistringar kan klura till det mer.

Andra saker jag saknar som är som omöjligt att få tag på här är vaniljsocker. Jag tog med mig en del och det används vid speciella tillfällen.
 Här köps med mest det flytande vanlijextrakt.

Och svenska sirapen som är finfin.



Den amerikanska är inte tokig, men den är inte samma sak.


Vill tipsa om en annan film som handlar om matproduktionen i USA. Den är obehaglig och informativ. Food Inc. Här kan du läsa mer om filmen.
    Källor: Hamburgerinnehåll, , innehåll i en Mc D Sverige Här , är innehåll i amerikanska Mc D Här
    Majsstärkelse, Glukossirap, Socker, Socker, Sugar, Sugar,

    onsdag 13 april 2011

    Jag glömmer bort att köra mot rött

    Jag var lite orolig för att köra bil i USA, men här där jag bor i Ohio är det inte värre än i Stockholm. Precis som det mesta i USA så är reglerna beroende på vilken delstat man är i. En del saker tycker jag som svensk är lite märkliga. Som att köra mot rött. Det är så inrotat fel för mig, men på de flesta ställena får man köra mot rött om man ska göra högersväng och det är fritt. Ibland gäller det inte i rusningstrafik.
    Så håll utkik efter skyltar, i den här korsning får man då inte köra mot rött 16.00-18.00.

    Här har vi inga trafiklysen på stolpar utan det gäller att se upp, bokstavligt.

    Ett problem är att folk verkar inte följa reglerna riktigt, till exempel ser jag sällan folk stanna riktigt vid stopskyltar. Själv fick jag inbankat att alla 4 hjul ska stå stilla när jag tog körkort.

    Sedan har vi väldigt många fler unga i trafiken här. Jag trodde att det kanske skulle innebära större körvana och bättre trafikbeteende, men jag kan inte riktigt säga att jag tycker det är så.

    Hittade det här rådet bland rekommendationer för tonårsförare:
    Remember, when the car is in motion it's time to concentrate. It's not time to put on makeup, fix your hair, talk on the phone, eat, or pretend you're in the middle of an American Idol audition. Put everything away and turn the music down.
    Och den rekommendationen kan jag säga att det är många som inte följer.

    Heldragna linjer är också klurigt. De är överallt här och ingen verkar bry sig om dom.
    Det mesta är riktigt bra skyltat, men när man ger sig upp på motorvägarna gäller det att hålla koll på alla filer och avfarter. Det är lätt att missa tycker jag.

    Ett stor NO NO är att passera skolbussarna när de stannar. När de släpper av barn så fäller de ut skyltar och blinkar. Och då får man INTE passera.

    Andra saker att ha koll på är att man får inte ha en öppnad flaska med alkohol i bilen. Va????? Jodå, så är det tydligen. I vissa fall kan det tillåtas att en öppnad flaska transporteras i skuffen, i en försluten låda. Och det är landet där du tar bilen till spritaffärens Drive-Tru. Vad det gäller beteendet att dricka och köra bil lämnar jag till ett annat inlägg.

    Så har vi bilbälteslag. De är indelade i två grupper- primary and secondary.  Primary innebär att du kan bli stoppad enbart för att inte ha bälte på och secondary att du kan få böter endast i samband med annan förseelse. Tror vi har secondary här i Ohio. Vissa stater har lagar att samtliga ska var fastspända medans andra gäller bara i framsätena. Och för barn gäller också speciella regler.
    Primary seat belt laws allow law enforcement officers to ticket a driver for not wearing a seat belt, without any other traffic offense taking place. Secondary seat belt laws state that law enforcement officers may issue a ticket for not wearing a seat belt only when there is another citable traffic infraction.
    Jämför man trafiken med vissa andra länder så är det ändå "ordnat" att köra här, i brist på annat ord. Har varit i länder där man på slingriga vägar tutar inför kurvan, har fortsatt gasen i botten samtidigt som man uttalar - ske guds vilja. Så trafiken är ordnad här.

    Som svensk får man köra på Svenskt körkort begränsad tid, från 1 månad till 1 år beroende på vilken stat man är i.

    Förresten här är anledningen till varför jag inte gärna cyklar. Det här är vägen utanför vårat hus och som ni ser är det inte mycket till vägren.

    tisdag 5 april 2011

    Vad finns det för giftiga djur i Ohio?

    USA är så enormt stort så jag tror inte riktigt jag förstått det än. Ibland ser man program från swamp i Florida och ibland Grizzly björnar i Alaska. Nu är det inte någon större risk att springa på en Grizzly på gatan i Columbus. Naturen och klimatet här påminner om Sverige, men ändå finns stora skillnader.

    Efter ett tag här i Ohio började jag fundera på vad som är farligt här. Då hade jag fortfarande svensk mobil och tjänsten 118118 skröt med att de hade svaret på alla frågor. Så jag skickade frågan: Vad finns det för giftiga djur i naturen i Ohio?
    Här är svaret jag fick:
    Delstaten Ohio har 3 ormarter som är giftiga Northern Copperhead, Eastern Massuga och Timber Rattlesnake. Två giftiga spindlar som finns där är Svarta änkan och Brown Recluse.

    Så vad är då detta... Här är en snabbguide för att skilja giftiga och ofarliga åt. 


    Northern Copperhead
    Northern Copperhead är den vanligaste ormen. Den skall vara skygg och endast bita när den känner sig trängd. En sida skriver att den är oerhört giftig och sjukhus ska uppsökas omgående, medans en annan säger att bett oftast inte leder till döden. Jo, det är ju en tröst. Mer info finns HÄR
    Eastern Massauga
    Eastern Massauga är en av två skallerormar i Ohio. De skall dock vara utrotningshotade och sällsynta idag. Mer info finns HÄR
    Timber Rattlesnake


    Timber Rattlesnake är den största och mest giftiga ormen i Ohio. Den är dock utrotningshotad. Mer info finns HÄR

    Och så till spindlarna. Lite mer otäckt eftersom de är små och inte så lätta att upptäcka.
    Brown Recluse
    Brown Recluse tycker jag är riktigt otäck och jag drömde mardrömmar om den efter att jag tittat på bilder. Att den är en husspindel och gärna gömmer sig i sängar eller fickor gör det inte bättre. Dessutom är den inte lätt att känna igen. Dock har den igenkänningstecken på ryggen - formen av en violin. Vi har många spindlar, dock tror jag inte att vi har den här. Det otäcka med den är att den dödar vävnad och en titt på bett från den får en att rysa. Därför läggar jag inte in några bilder i bloggen. Men vill du se vad den kan orsaka - Klicka HÄR Mer info klicka HÄR
    Bett av den kan även vara dödliga.
    Black Widow

    Och den sista i raddan av giftiga djur i Ohio är Black Widow. Också en spindel som är väldigt giftig och vars bett kan vara dödliga. Vissa artiklar hävdar dock att dess giftighet är överdriven. Men jag vet inte om jag skulle chansa. Dess gift kan störa elektriska impulserna från nerver till muskler. Svarta Änkan är väl en av de mer välkända spindlarna och med sitt röda timglas på ryggen så är den lätt att identifiera. De är också kända för att honan ibland äter upp hanen efter befruktning. Mer info om den finns HÄR

    Vid bett, se till att vara stilla och lugn, samt sök läkarhjälp. Symtom kan vara stickande, svidande, kraftig smärta ibland direkt ibland efter upp till en timma. Svettningar, huvudvärk, yrsel, svullnad, andnöd, illamående och kramper är andra symtom.

    Bilder från Internet

    Ser att giftiga ormar även är ett problem i Sverige. Eller i alla fall i ett hyreshus där någons orm rymt. Hua