tisdag 5 april 2011

Vad finns det för giftiga djur i Ohio?

USA är så enormt stort så jag tror inte riktigt jag förstått det än. Ibland ser man program från swamp i Florida och ibland Grizzly björnar i Alaska. Nu är det inte någon större risk att springa på en Grizzly på gatan i Columbus. Naturen och klimatet här påminner om Sverige, men ändå finns stora skillnader.

Efter ett tag här i Ohio började jag fundera på vad som är farligt här. Då hade jag fortfarande svensk mobil och tjänsten 118118 skröt med att de hade svaret på alla frågor. Så jag skickade frågan: Vad finns det för giftiga djur i naturen i Ohio?
Här är svaret jag fick:
Delstaten Ohio har 3 ormarter som är giftiga Northern Copperhead, Eastern Massuga och Timber Rattlesnake. Två giftiga spindlar som finns där är Svarta änkan och Brown Recluse.

Så vad är då detta... Här är en snabbguide för att skilja giftiga och ofarliga åt. 


Northern Copperhead
Northern Copperhead är den vanligaste ormen. Den skall vara skygg och endast bita när den känner sig trängd. En sida skriver att den är oerhört giftig och sjukhus ska uppsökas omgående, medans en annan säger att bett oftast inte leder till döden. Jo, det är ju en tröst. Mer info finns HÄR
Eastern Massauga
Eastern Massauga är en av två skallerormar i Ohio. De skall dock vara utrotningshotade och sällsynta idag. Mer info finns HÄR
Timber Rattlesnake


Timber Rattlesnake är den största och mest giftiga ormen i Ohio. Den är dock utrotningshotad. Mer info finns HÄR

Och så till spindlarna. Lite mer otäckt eftersom de är små och inte så lätta att upptäcka.
Brown Recluse
Brown Recluse tycker jag är riktigt otäck och jag drömde mardrömmar om den efter att jag tittat på bilder. Att den är en husspindel och gärna gömmer sig i sängar eller fickor gör det inte bättre. Dessutom är den inte lätt att känna igen. Dock har den igenkänningstecken på ryggen - formen av en violin. Vi har många spindlar, dock tror jag inte att vi har den här. Det otäcka med den är att den dödar vävnad och en titt på bett från den får en att rysa. Därför läggar jag inte in några bilder i bloggen. Men vill du se vad den kan orsaka - Klicka HÄR Mer info klicka HÄR
Bett av den kan även vara dödliga.
Black Widow

Och den sista i raddan av giftiga djur i Ohio är Black Widow. Också en spindel som är väldigt giftig och vars bett kan vara dödliga. Vissa artiklar hävdar dock att dess giftighet är överdriven. Men jag vet inte om jag skulle chansa. Dess gift kan störa elektriska impulserna från nerver till muskler. Svarta Änkan är väl en av de mer välkända spindlarna och med sitt röda timglas på ryggen så är den lätt att identifiera. De är också kända för att honan ibland äter upp hanen efter befruktning. Mer info om den finns HÄR

Vid bett, se till att vara stilla och lugn, samt sök läkarhjälp. Symtom kan vara stickande, svidande, kraftig smärta ibland direkt ibland efter upp till en timma. Svettningar, huvudvärk, yrsel, svullnad, andnöd, illamående och kramper är andra symtom.

Bilder från Internet

Ser att giftiga ormar även är ett problem i Sverige. Eller i alla fall i ett hyreshus där någons orm rymt. Hua

4 kommentarer:

Bitten sa...

Usch, för giftiga spindlar och ormar. Om de lever naturligt där kan man inte göra så mycket åt dem. Men man behöver väl inte ha giftiga djur som husdjur i alla fall.

Camilla sa...

Ja, den där giftormen i Malmö är det full jakt på nu.
Vem sjutton skaffar sig en sådan? Jag bara undrar.

De där spindlarna verkar inte vara någon höjdare. Särskilt inte de som bor i hus.
Hoppas du slipper stifta närmare bekantskap med en sådan.

Annika sa...

Ja, det finns en del farliga odjur i våra marker, visst gör det det.
En väninnas man blev biten av em Brown Recluse då han klippte häcken. INTE kul. De fick bukt med det, men aj vilket elände det var.
Hela armen svullnade upp in absurdum det var motgift och annat som gällde.
OCH, en granne till mig hade en svart änka i källaren, håhåjajaja-...
Man ska nog inte tänka så mkt på alla kreatur, hehe...

Ormar har jag aldrig sett här, men jag vet att de finns i parti och minut. både giftiga och mindre giftiga...

KRAM!!

Magdalena and Co in US sa...

Bitten- håller med dig att jag inte förstår tjusningen i att ha de som hudjur.
Camilla- såg att några trodde det var ett aprilskämt. Men jag vet inte. Har du sett något mer om den blivit fångad eller inte?
Annika- Har ni samma giftiga djur som vi? En tjej där vi bodde förut berättade att hon blivit biten av Brown Recluse och det hade blivit ett riktigt otäckt sår som tog tid att få bukt med