tisdag 19 april 2011

Avskaffa semestern - respekt för individuella behov -

Kan bara konstatera att jag och Johan inte lever i samma verklighet.

Läser Artikel om att avskaffa rätten till semester
Från fem veckors semester – till noll.
Om debattören Johan Norberg får bestämma försvinner rätten till betald ledighet i Sverige.
– Det är en dålig lag. Semester borde avgöras mellan arbetstagare och arbetsgivare, utan att staten ska lägga sig i, säger han
Från Aftonbladet- klicka på länk ovan för att läsa hela artikeln

Och här kommer ett exempel på hur bra det kan bli:
Den lilla erfarenhet jag har av USA är att deras regler för arbetare är usla. Jag brukade skryta om svensk sjukvård, men i ett samhälle där folk blir utförsäkrade på löpande band är det svårt. Semester skryter jag ofta med att vi i Sverige har. Kanske det är dags att sluta med det också.
Hur verkligheten kan se ut idag i hantverkaryrke i USA är att efter 10 år på företaget får man 3 veckors betald semester. Att man får det sammanlagt är inte populärt. Är man sjuk så har man 5 betalda dagar per år. Eller man hade det fram tills förra månaden. Då gick sjukförsäkringsavgifterna upp, de 5 betalda sjukdagarna försvann och även 3 semesterdagar. Verktyg får arbetstagaren i mångt och mycket stå för själv. Lunchrasterna är 30 minuter och du kan i princip bli avskedad på dagen om det inte passar. Visst finns det regler, både när det gäller säkerhet och arbetsvillkor, men den som protesterar får lätt veta att man inte är önskvärd. Och facket då, ja det existerar inte på många arbetsplatser.

Det här är ett exempel, hurvida det är vanligt eller inte har jag inte tillräcklig kunskap för att säga. Men att säga att det funkar bra i USA, säkert för företagen men inte för de anställda. Fast de var väl kanske inte de man månade om...
Om förslaget med att ta bort semester skulle bli verklighet så är det perfekt, ytterligare en anledning att inte längta hem.

6 kommentarer:

Camilla sa...

Den där Johan borde flytta till USA några år sedan kanske han knep igen för gott.
Tror att varenda svensk skulle slå bakut om man tullade på semestern eller någon av de andra förmånerna vi har, och betalar för.

Kram

Umepojk i Mason, Ohio sa...

Efter 37 år i USA, upplever jag bestämt att en av de allra största nackdelarna med livet i USA jämfört med Sverige, är avsaknaden av en ordentlig semester. Som vi alla vet har de flesta i USA betydlig kortare semester, och i många fall ingen alls. Det är också ganska vanligt att anställda säljer tillbaka semesterdagar, i ställe för att ta ledigt. Jag har själv upplevt vilken negativ effekt detta har på familjelivet. Iden att Sverige skulle övergå till det amerikanska mönstret, är bland det mest idiotiska jag har hört på länge.

Magdalena and Co in US sa...

Camilla- Det känns ibland som om man säger sådana här saker bara för att väcka debatt. Men å andra sidan så är det många försämringar i Sverige senaste åren. Och ett sådant förslag skulle drabba de lågavlönade. Det är som det är, men i mina ögon så är "sopgubbarna", vårdpersonalen, asfaltsläggarna och och och hjältar
Umepojk- Jösses har du blivit kvar i USA i 37 år. Då har du helt klart årsvis av större erfarenhet av hur det fungerar här. Men alla träffar vittnar om att de inte är nöjda med hur det fungerar. Eller rättare sagt så vet de inte hur de fungerar i många andra länder och blir förvånade när jag berättar om barnledighet, semester, sjukdagar och och och...

em sa...

Det är ju bara de välbeställda som tycker att vi ska ta' efter USA när det gäller sjukvård och semester. Och det är ju klart att de rika i Staterna vill att systemet ska fortleva - det håller ju pöbeln på plats.
Margaretha
som kanske bör inflika
att hon träffat på rikt
folk med sunda åsikter

Anonym sa...

"Den där Johan borde flytta till USA några år sedan kanske han knep igen för gott."
Vad har USA med saken att göra? När jag pratar med liberaler så verkar de inte speciellt förtjusta i USA (om man bortser från "socialliberaler" alltså).

Varför ska man ha lagstadgad semester egentligen? Att tvinga folk att ingå ett sådant avtal är inget mindre är ondska.

Magdalena and Co in US sa...

Em- Precis så känner jag också. Det är sorgligt att försämra villkor för de som bäst behöver det.
Anonym- Du skriver "Vad har USA med saken att göra?" Johan Norberg tar i artikeln jag länkar till upp jämförelsen med USA som ett exempel- citat: "I USA har anställda ingen lagstadgad rätt till semester. I stället beslutar arbetsgivarna om de vill ge sina anställda betald ledighet, och i så fall hur länge. Det är ett system som Johan Norberg även skulle vilja se i Sverige."- slut citat. Jag kan se en önskan om att få bestämma själv, men att inskränka i semesterlagstiftningen skulle enbart leda till att de lågavlönade får det sämre enligt min uppfattning. Och väljer man som Johan att ta USA som exempel så ser man de följder det får. Och det är inte så att man väljer, för med rätt till 0 semesterdagar har man inget val.