lördag 30 april 2011

Så j.vla ont har jag inte haft på länge

En pinne i ögat. AAAAAAAAAAAAAJ
Jaha, jag har varit orolig för hur det skulle vara att besöka läkare om man gjorde illa sig lite akut här i USA. Att hitta rätta orden för att beskriva felet.

Jag har tillbringat en stor del av kvällen på Urgent Care. Började plantera rosor under eftermiddagen.
Böjde mig ner för att ta upp en av stammarna och körde in en gren rakt in i ögat. Reaktionen blir att hålla för ögat och när jag sedan tog bort handen och sprang upp till spegeln var jag orolig för hur mycket skada jag gjort.

Det var dessutom lätt att beskriva på engelska att man fått en pinne i ögat.

Tack och lov hade Paul precis kommit hem från jobbet och kunde köra. Ögat satt kvar men det kändes att det var skadat och eftersom jag var orolig för om jag skadat synen var det till att åka till jouren.

Mycket riktigt hade jag skadat hornhinnan, fick droppar och smärtstillande.
Jag ser inte helt bra på ögat men det skulle läka.
Nu har mina starka smärtstillande börjat verka lite. Men jösses, det gör så förbannat ont. Länge sedan något gjort så ont. Så vi får se hur det blir med bloggandet närmaste dagarna

8 kommentarer:

em sa...

Aouuuuu, det låter förfärligt. Hoppas det läker SNART, och att du inte får några men av det.
Aldrig roligt att vara sjuk eller skadad - men ännu värre när man måste redogöra för det på ett annat språk.
Margaretha

Nilla sa...

Fy vad hemskt, det gör ont i mig bara av att läsa om det. Allting med ögon... Krya på dig!

Magdalena and Co in US sa...

Em- Tack, hoppas också jag får tillbaka all syn. Försökte vara tapper ett tag, men insåg att det inte var läge för att lida hemma. Just när det kommer till ögon och syn så känns det oroligt. Och med tanke på hur fruktansvärt ont det gjorde, ännu mer efter en stund när endorfinerna försvunnit är jag glad jag åkte till sjukan.
Nilla- Tack! Jag känner mig lite ömklig och det känns skönt när nån tycker lite synd om en.

ullrika sa...

Men FY så läskigt!! Å vilken TUR att du inte stack hål på ögat (det går, jag vet en kille som fick ens pik i ögat, men de lyckades samla ihop resterna och återskapa ett öga - som han faktiskt har syn på idag!)!

Jag hittade hit via en kommentar du skrivit hos Annika, du efterlyste ett recept på bröd - vilket jag inte kan dela med mig av tyvärr ;) Men nu ska jag snoka vidare!

Önskar en härlig avslutning på helgen,
/ullrika

Annika sa...

FY tusan vad otäckt, Magdalena.
Urgent care är bra när det gäller. Absolut. Satt där med K häromkvällen också så hon kom hem sent och klagade så över öronen.
Snabbt och lätt.
Har du en husläkare då? Som du går till om det inte är akut?
HOPPAS det känns bättre nu!!!
Kramar!!!

Magdalena and Co in US sa...

Ullisen- Vad roligt att du hittat hit! Du är så välkommen även utan brödrecept ;)Ja, tur i oturen med pinnen i ägat. Det kändes som om jag stack ut hela ögat och hoppades att det skulle sitta kvar när jag tog bort handen. Och det gjorde det, puh... Men jag var ändå glad att jag kollade det och fick medicin och smärtstillande för hua vad ont det gör.
Annika- Ja det var otäckt. Jag brukar sällan åka till läkare, men ögon vill jag inte ta någon risk med. Och när det var så kraftigt "pet" så blir man rädd om synen. Jag var lite orolig för att jag inte skulle kunna uttrycka mig rätt, men det är nog jag som får för mig att jag är sämre på engelska än vad jag är och gillar inte vara i situationer jag inte behärskar. Hur gick det med K öron? Fick hon hjälp med det? Och du har rätt det var smidigt där.

Lotta sa...

Oj, det lät inte bra det där. Hoppas du är bättre nu och inte har lika ont.

Magdalena and Co in US sa...

Lotta- Tack! Det har faktiskt blivit mycket bättre. Precis som läkaren sa tog det mellan 24-48 innan det värsta la sig.