Visar inlägg med etikett US. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett US. Visa alla inlägg

lördag 30 mars 2013

December i Ohio i bilder - huller om buller





 












En liten glad Hoppsan gillar snö


Och att bli jagad runt en pinnhög

Ser ni honom?



Äsch det blir lite huller om buller- så december 2012 ramlar in här

I vintras var jag hemma i Pickerington igen. Ville inte vara utan min familj under julen.

26 dec 2012 OH
Så här såg december ut, vi har minsann snö vi också! Det var en intressant upplevelse att försöka skrapa rutorna på Suburban. Backspeglarna gick bra, sen var det bara till att fara till Walmart och inhandla skrapor med tele-förlängnings-anordningar.
Bilrackarens motorhuv går ju nästan upp till halsen på mig.  Men den är Amerikanskt Stoooor ;)



Julen firade vi med familjen i West Virginia, Var julgranen är? Jodå, den är där under. Många paket men jag vill framförallt framhålla att jag lyckades få ett par Herreys skor. Var till och med på väg att dansa med mina gyllene skor. Dom ni, de är jag nog rätt ensam om ;)
Sen fick jag och alla barnen självklart en massa andra presenter


tisdag 1 maj 2012

En valborg utan eld...

Oj! Det är valborgsmässoafton idag. Imorgon är det första maj.

Och layouten har ändrats på bloggen ser jag nu efter att inte tittat in eller läst på månader.
Min tanke med bloggen var att kanske inte vara för personlig, men det har hänt så otroligt mycket sista tiden. Att skriva blogg då om allt kändes inte okej. Dessutom har jag varken haft kraft att skriva eller följa bloggar, har jag fortfarande inte landat än. Det enda jag vet är att jag saknar min blogg, men den mentala kraften tog slut.
Det som hänt sista tiden är inte direkt sockervadd och flufffluff, så beroende på vad jag väljer att dela med mig av, bered er på att det inte kommer bli sockersött rakt igenom.

Jag är tillbaka i USA efter en resa till Sverige där jag blev kvar längre än vad jag hade planerat. Det mesta som kunde gå åt pipsvängen gjorde det. Men jag återkommer till det.

Här i Pickerington har vi haft blandat väder sedan jag kom tillbaka, vissa dagar riktigt somriga för att nästa dag regna åska och rent ut sagt varit skitväder.
Idag hade vi en fin dag, det blev runt 28 grader ute och jag skulle sätta mig på stolen och bara vila liiiite. Sluta givetvis med att jag däckade och ser ut som en kräfta, men bara på framsidan. Himla läckert!

 Ni som är mina vänner på FB har ju kunnat följa en hel del av vad som hänt.
Men jag börjar lite fint med hur långt sommaren/våren kommit hit till Pickerington. Resten kommer sen
Äppelträdet hade börjat blomma

De är så vackra när man tittar nära

Och allas våran älskade maskros har kommit upp.
De är vackra men hua så många...
Märkligt, här i Ohio övervintrade morötterna jag inte skördade förra året.
Dessutom var de i ätbart skick

Det här tycker jag ser ut som någon sorts sippa. Har du någon aning, berätta gärna!


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

lördag 31 december 2011

Julefrid - en natt hos veterinär akuten

Så tänkte jag raskt svischa in på nästa händelse som kom.
Julen var jag faktiskt så fruktansvärt trött att jag inte orkade något. Kära maken hade köpte en mjuk mjuk filt till mig.
Jag fryser jämt och är förmodligen inte bara född i fel land utan även boendes i fel stat.
Men det är lite tvådelat. Jag gillar att ha årstider, däremot inte regn, slask och mörker.
Paul hade också kommit ihåg att jag stod och tittade på en polotröjapå Walmart som skulle komma väl till pass nu när det blir lite kyligare. (mina kläder har krymt - oerhört märkligt)
Eftersom Paul åkte till West Virginia förra vecka, när systra hans kom upp från Florida så kände vi att vi varken hade kraft eller ekonomi att företa en resa dit.
Jag har dessutom varit duktigt slut och känner mig som jag fått en släng av alzheimers, det är inte så att jag vill förringa den svåra sjukdomen. Men faktum är att när hjärnan blir överstressad så kan den bete sig så som alzheimers. Min hjärna ligger nära kokpunkten.

Så vi var helt enkelt hemma, åt gott och försökte uppnå en av mina högsta önskningar - lugn och ro-
Men förmodligen har inte tomten tyckt jag varit tillräckligt snäll.

Upptäckte utslag på svarta kissens svans och att hon kliat bort en del hår. Jag vet att det första man brukar säga är att ha på loppmedel. Vi har sådant vi köpt hos veterinären och som hon fått tidigare. Efteråt satte jag på henne krage och lät henne vara i buren lite för att inte kunna slicka. Efter några timma släppte jag ut henne.

Så vi straxt före midnatt hör jag ett buller från köket. Hoppsan (svarta hunden) står lutad över snorpan som har som ep anfall. Okej, tänker jag hon har alla tecken på förgifting. Medlet måste bort. Samtidigt som jag försöker hålla en krampande katt försöker jag duscha henne och tvåla med mild tvål.
Jag lider fruktansvärt med henne.
Hennes anfall upphör aldrig, jag snarare konstaterar efter ett tag att hon verkar bli sämre. Jag är inte veterinär, men har haft många sjuka djur och tagit hand om dom i det längsta själv.
Nu bedömmer jag att hennes chans om vi stannar hemma är 80 % att hon dör 20 % att hon överlever.

Själv är jag täckt av alla kroppsvätskor en katt kan läcka när de går in i blandad chock och kramper som inte ger sig, med andnöd. Paul är på väg att gå att lägga sig, men han får springa med alternativt nya handdukar och till internet för att leta jouröppen veterinär.

Jag hinner byta kläder , vill inte stoppa in henne i buren för att hålla henne någorlunda lugn och känna att jag kan hålla henne så andningen underlättas.

Väl framme är veterinären upptagen med annan patient, men jag ser honom springa, jag menar verkligen springa till min lilla tissa nissa. Hon är inte bra.

Jag har tagit med mig medlet jag gett henne och han säger först att det är vanligt att medel man köper ute ger svåra biverkningar - tänkt på det ni i USA -. Dock vid deras research så hittar de inget som skulle tyda på att detta är farligt.
Hon får intravenöst och muskelavslappnande bland annat. Vi väntar där hela natten för att se om hon svarar på behandlingen. Veterinären säger att det satt sig i nervsystemet, vilket gör att hennes anfall aldrig upphörde så som de för till exempel med epelepsi. Här blir det låst och det ena efter det andra avlöser varann, i stor eller mycket stor uppfattning.
Som hon led min lilla kissa, det var fruktansvärt.
Så här ser det ut där vi sitter. Ni vill inte veta vad det kostar att åka på julafton till jourveterinär.

Efter några timmar repar hon på sig och de vill helst behålla henne under uppsikt. Dock är priset sådant att det är ofantligt. Dessutom svarade hon på behandlingen och jag är tillräckligt van vid djur för att kunna medicinera och vaka själv.
Så det fick bli plan B. Mediciner med hem, var 8e timma samt även "den starka" att ges analt om anfall kommer eftersom det tar 30 min för tabletter att verka.

Veterinären är fortfarande osäker på vad som orsakat förgiftningen, det borde inte vara medlet och han kan inte utesluta att det varit en osedvanligt oturlig slump. Men är oviss.

Ni som vet hur analsäckstömning luktar. Så luktade jag, och kiss.
Hemma halv 5 på morgonen. Skurar upp det värsta i köket och känner att jag bara måste ta en dusch.
Snorpan är trött, desorienterad och vill mest gömma sig. Hon får ett eget rum med tillgång till allt som behövs för att inte de andra djuren ska bekymra henne.
Och okej, det här var absolut inte det värsta på kvällen, men nog så tröttsamt.
Tvålar in och schamponerar mig från topp till tå - då tar varmvattnet slut. Underbart!

Så första dygnet vakar jag konstant. Hon blir inte sämre och verkar sakta repa på sig.
Sedan börjar hon ledsna och vill ut ur rummet och ligger bara under sängen. Hon rör sig utan problem, men verkar aningens desorienterad och vill vara ifred.

Ytterliggare en halv dag senare börjar hon bli lite mer tillgänglig. Hon spinner lite och låter mig göra hennes favorit kli. När man tar in lilla fingret i örat och gnor runt. - Andra katten gillar inte alls det.
Så kommer den stora, muppiga, men så snälla Hoppasan in i sovrummet.
Och se på tusan, då reser sig Snorpan upp och går fram till honom. Alla katter älskar honom, förstår inte varför.

Har har en kropp som en stor rottweiler, en hjärna som en... är en bäbis i för stora kläder, tror han är en chihuahua och har ingen kroppsuppfattning. Men jag älskar honom, och så gör katterna trots han ibland tror de är leksaker.

Omplåstrad och ute på en av sina första stappliga turer.

Så så var julefriden här. Men alla tvåbenta och fyrbenta är hemma och vi är "still alive". Det är vi tacksamma för

onsdag 28 december 2011

Sprint Customer Service sucks - Helt otroligt hur inkompetenta de är

Jaha kära vänner i bloggvärlden.

Här avlöser den ena krisen den andra och jag kommer liksom aldrig ikapp. Orkar du läsa igenom det här inlägget är du värd en eloge ;) Dessutom har jag inte orkat kontroll läsa, så hoppas det inte är för knepigt skrivet.

Jag lovar att det kommer fortsättning om Sverige resan, men det känns som jag kommer halvvägs med en kris och 3 nya dimper ner. Om det är någon som vet var man kan avbeställa dom tar jag tacksamt emot det.
Bild från internet

Efter att jag upptäckte att någon handlat dator och låtit mig betala hos min mobilleverantör Sprint så ringde jag dom. De lovade att återkomma inom 3 dagar.
De gjorde de inte, och det har varit ett rent helvete med kontakten med dom. Jag måste utnämna dom till absolut det värsta jag har varit med om sedan jag kom till USA. Och det inkluderar bordercontroll, de är hemska, ofta, men jag förstår deras syfte.

Efter 2,5 dag så istället för att höra något tillbaka så stängde de av min telefon utan förvarning. Och eftersom jag försöker skydda mig på olika vis och dessutom trodde de var pålitliga så har jag dubbel-säkerhetsinloggning på mina konton. Där det även krävs att en säkerhetskod knappas in som skickas till min mobiltelefon.

Så jag har inte kunnat komma in på ett enda konto, maila, Facebook eller bloggen eller andra saker som man måste göra.
Sprint har skött det hela oerhört inkompetent och varit fruktansvärda helt enkelt.
Hela veckan innan jul har jag försökt ordna detta, tiden jag spenderat i telefon och på deras kontor och samla in mer material de krävt har gjort att jag helt enkelt inte haft tid med något annat.
Jag behövde få igång min telefon.

Jag är hyfsat bra på kanslisvenska, men att ta det på amerikanska känns som att vara i underläge.

Men det här är ungefär vad som hänt. Läs och se vad du tycker, min man konstaterade att jag är "anal" (* se en definition längre ner) vilket ju inte låter så kul, och att de bråkar med fel person. Men men, lilla jag mot ett multinationellt företag. Jag har inga stora förhoppningar. Men rätt ska banne mig vara rätt.

1 Första samtal, anmäler att någon gjort inköp via mitt sprint konto, som jag debiterats på autobetalning.
Sprint lovar återkomma inom 3 dagar, men stänger av telefonen efter 2,5 dag.

2. Kontaktar sprint igen - alla vidarekopplingar ska vi bara inte prata om för att komma till bedrägeri avdelning. Personen meddelar att jag måste ta mig till en auktoriserad Sprint affär och ha med mig 2 typer av foto id. Jag frågar specifikt om de godtar mitt amerikanska körkort och mitt permanent resident card. Får svaret ja, och att det ska lösa det
Ber maken gå in och hämta en räkning i mitt namn eftersom det är stort här när man ska verifiera identitet

3. Kommer till affären där de ber mig om id. De ringer fraud som begär också att de faxar in kopia på mitt SSN, samt en räkning med mitt namn och adress som ska vara inom 60 dagar. Den maken hade tagit var något äldre. Han får åka hela vägen hem i jultrafiken och hämta en ny räkning.
Detta faxas in och jag tror det är löst, men icke. De har nån sida- offentlig- där de kollar social security nummer - totalt idiotiskt eftersom det är i det här landet är oerhört noga att aldrig lämna ut det och de inte har tillgång till "riktiga" register.
Denna sida säger dock att detta nummer aldrig blivit tilldelad någon. Jag står där med originalet och de vägrar godta det. Personalen i affären säger att de kan inte ens låsa upp telefonen om de så vill utan det är upp till fraud. Handläggaren i telefon vill prata med mig
Jag tappar sällan humöret och är kontrollerad, men personen jag pratade med var totalt omedgörlig och sa att jag var tvungen att åka till social security office för att få ett brev som bekräftade att jag hade det numret. Jag försökte få henne att hjälpa mig och sa att ni måste ju ha någon möjlighet att ordna detta, frågade också om de skulle göra polisanmälan och det sa hon att Sprint gör när de är klara med sin utredning. Höll på att få ett smärre frispel, var så arg så jag skakade och det var nära till tårarna. Klockan hade blivit 7 på kvällen och jag kom fortfarande inte åt min telefon eller mina internetkonton.

4. Nästa dag åker till social security kontoret. Det är ungefär som att besöka vårdmottagningen i värsta influensa tider. Du får vänta. När jag äntligen kommer fram och förklarar mitt ärende, tittar han på mig och undrar vad fasen Sprint håller på med. De har inte access till dessa register och mitt kort i original är det som är fullkomligt giltigt. Dock skriver han ut ett brev och skakar på huvudet.

5. Nästa dag. Store Manager hade lovat mig att vara i affären kl 13 och då åker jag dit. Hon är inte på plats och jag väntar i 1 timma att hon ska komma.

Under tiden lämnar jag en liten note på en av deras visningstelefoner
Och så dags för nästa procedur, personalen faxar brevet. Jag har med mig hur mycket dokument som helst för att styrka att jag är jag. Dock är det tydligen väldigt lätt att sno min identitet och handla men fasen inte att få tillbaka den. De ringer fraud, det tar ungefär dryga 1 timma för personalen att prata med dom. Jag frågar hur lång tid det kommer ta att få reda på resultatet av utredningen och när jag får mina pengar tillbaka.

Personalen meddelar att huvudhandläggaren på fraud vill prata med mig och jag får telefonen.
Och efter väntan börjar proceduren om.
Jag har lagt ner stor möda på att redigera all info så det inte syns vad som står,
skulle du mot förmodan se någon av mina uppgifter.
Skriv det. För lägga ut sina id på bloggen skulle ju vara korkat

Jag har just stått i 2 timmar med dokument som bevisar att jag är jag och hon börjar fråga efter samma information. Sedan ber hon att mitt körkort ska faxas in. Jag påpekar att det redan gjordes dagen innan och att om hon tittar i sina filer har hon det där. Idiot.  Och JAAA oj där var det visst i hennes filer.
Sen kommer den ena dumma frågan efter den andra. Om när jag är född, vilket jag redan gått igenom. Jag talar om mitt födelsedatum och år och säger att jag fyllde nyss 44 år.
-Nej, säger hon.
-Jo, säger jag
-Vet du inte hur gammal du är, säger hon.
-Jag slutade fylla år när jag blev 25 säger jag för att lätta upp stämningen och säger du har mitt födelsedatum det är väl bara att du räknar.
-Jag är äldre än du och jag vet minsann  hur gammal jag är.
Då börjar jag ledsna på den sketna attityden och upprepar en en gång månad, dag, år jag är född.
-Det sa du inte alls till mig, säger hon.
-Tror du inte jag vet när jag är född säger jag. Jag har sagt samma sak till dig 5 gånger, om du har problem att förstå min dialekt är det inte mitt problem.
Sedan säger hon att hon inte hittar mig. Frågar om min mans namn om det är Paul. Och jag får säga när han är född. Därefter mer och mer idioti
Ca 1 timma senare har idioten en än gång konstaterat att jag är jag.
Frågar om när utredningen är klar och hon svarar 4e januari. Jag frågar om när jag får tillbaka mina pengar, hon säger att utredningen pågår och att de inte kan säga något. Hon föreslår att jag tar bort min autopay och tar räkning istället.
-Visst, säger jag. Gör det, men jag tänker inte betala avgifter för att ni skickar räkning.
Jag frågar om jag ska polisanmäla, men hon hävdar att Sprint tar hand om det.
Hela tiden med en attityd som kan få en att ... ja jag vet inte rätt ord... men det är inte bra
Sen frågar hon mig om jag känner någon xxxx = förnamnet på den som gjort bedrägeriet.
-Nej, säger jag.
-Har du lämnat ut din kod, säger hon.
-Nej, säger jag, ingen har min kod förutom jag. Inte ens min man.
-Så har du lämnat ut din kod till någon säger hon igen.
-Nej, som jag sa. Ingen har min kod, den finns nedskriven på ett ställe i mitt kontor i en låst låda.
-Så. svaret är "Nej" då
......Magdalena kokar vid det här laget......
-Svaret är NEJ
Jag ber henne återkomma till mig när de är klara med utredningen och att jag vill ha information.
-Vi ringer inte tillbaka, säger hon. Vill du veta något får du ringa.
----------
Sen vill hon att vi lägger in ny kod för kontot
Då ledsnar jag och lämnar luren till han i affären och säger, jag pratar inte med henne längre. Hon verkar inte förstå vad jag säger så det är lika bra du tar siffrorna med din "riktiga" amerikanska.
(Ingen har tidigare haft problem att förstå mig)
Så ytterligare tid innan det är klart.

Lämnar affären med en telefon som nu fungerar men är så missnöjd man kan vara.

-----------------------------------
6. Idag får jag ett mail från Sprint med en doc fil. Eftersom enligt vad jag lärt mig doc filer sällan innehåller virus öppnar jag den.
Och... där kommer ett mail med kreditering på kontantinsatsen för datorn som är köpt. Men brevet har bedragarens namn och min adress.
Härdsmälta igen.
Ringer Sprint för att ta reda på om de skickat mailet eller om det är något som har med bedrägeriet att göra.
Så fort jag kommer till kundtjänst så får jag veta att allt som rör mitt konto måste kopplas till fraud.
Kopplar.... Kopplar.... Väntan... Väntan...

Och så börjar det om igen. Jo efter mycket om och men så visar det sig att det är sprint som skickat det.
Att det är bedragarens namn på ifrågasätter jag (vilket btw bara namnet tyder på fraud).
Kommer ingenstans med det, men får höra att utredningen är klar och det är klassat som bedrägeri.
-Jaha, säger jag, bara för att dubbelkolla. Har nu stoppat autobetalning från mitt konto nu.
-Neeeej, säger denna handläggaren. Det kan vi ju inte göra här.
-Men förra sa ju att ni skulle det. Och har ni gjort polisanmälan?
-Nej, det gör vi inte heller.
-Ok, säger jag. Där jag kommer ifrån - att stjäla pengar från någon är ett brott - att hacka in och stjäla likaså. Men det är det tydligen inte här.

.....Jag tror jag får frispel, nya bud igen....

Förklarar att det är aningens svårt, att jag får olika uppgifter från varje person. Att jag försett dem med all info de krävt, men de ändrat förutsättningarna hela tiden.
Att hon inte behöver bekymmra sig om betalningen, för jag litar ändå inte på dem, så jag har redan vidtagit åtgärder och besökt banken och spärrat mitt konto.

---- Vilket också tar tid och nu har jag bara tillfälligt betalkort som inte går att använda så bra som det riktiga innan jag får det nya----

Jag meddelar att jag gjort min egen utredning och att jag kommit fram till att någon hackat in på mitt konto på deras sida. Beställt en dator som levererats till annan adress, och att problemet ligger på deras säkerhetsrutiner kring hur de handhar sin säkerhet på sidan.
Hon bekräftar att det gått till så, att någon beställt på det viset, men vill fortfarande inte ta ansvar för det och säger "att någon kommit över koden eller min säkerhetsfråga"
Vem som gjort det vägrar de lämna ut. (ok, det förstår jag i detta land med galningar och vapen) Men jag ville ändå ställa frågan.

Säger att jag funderar på att säga upp mitt konto eftersom de misskött sig. Då får du straffavgift, säger hon.
Frågar hur de tänker kompensera mig. Jag har tillbringat 3 arbetsdagar minst med att lösa något som från början är deras misstag. Dessutom har de behandlingen av ärendet varit extremt dåligt skött. Och min misstro mot dem är stor

Nej, vi utreder bara och betalar tillbaka pengarna som blivit stulna.
Jag kan kompensera dig $ 25...

Skulle inte tro det säger jag och meddelar att jag vill prata med chefen för hela fraud avdelningen. Inte något nytt team utan den som kan fatta beslut.

Kopplar... kopplar... kopplar
Manger eller supervisor eller vad fasen titeln var, jag minns inte
Och för att göra ännu en lång historia kort ger jag honom bakgrundsinfo. Han frågar vad jag egentligen vill ha ut av samtalet och jag säger
Att om jag hade det jobb som han har (vilket jag haft liknande) så
1. Se till att utbilda personalen, dessa olika uppgifter jag fått är oacceptabla.
2. Ta tag i attityden av hur handläggare behandlar kunder. Det jag varit med om är totalt oacceptabelt. Med den erfarenheten jag har kommer jag att sprida exakt hur inkompenta de är och det vore inte något som jag i hans position skulle vilja vara intrycket av Sprint.
3. Se till att se över deras system för hur de kontrollerar social security, eftersom det uppenbart inte fungerar.
Sen frågar han om han kan göra något mer?
Nej, säger jag, jag tror inte det är ditt bord. Men jag blev erbjuden 25 dollar i kompensation och det accepterar jag inte. Men jag tar det med den som ansvarar för det.
-Vad vill du ha, säger han?
Tilt i Magdalenas hjärna.
-Minst 3 månaders fri service säger jag.
Nej, det gick ju inte. Men han erbjöd mig dryga 200 dollar. Vilket jag inte tycker är acceptabelt. Paul, satt bredvid och jag tittade på honom och han nickade. Så det är hitintills vad jag tror jag får. Men jag är inte klar än.
Han erbjöd sig att ta nya uppgifterna för min autobetalning. Skulle inte tro det, sa jag. Jag litar inte på er. Skicka mig räkning, men jag tänker inte betala handläggningsavgiften som tillkommer. Han visste inte ens att det hade det. Men jag fick hans direktnummer och han erbjöd justera eventuella kommande avgifter.

Så vi får se hur det slutar.


Huruvida han gör något eller inte är hans problem. Men han har i alla fall fått höra vad jag tyckte.
Och dessutom kommer jag maila deras CEO.

Så är jag "anal", eller berättigat förbannad?

Sökte på google på Sprint sucks och hittade tom med en blogg med det namnet
http://sprintreallysucks.blogspot.com/

Fast det är klart att det finns säkert liknande av alla företag eftersom alltid någon känner sig felaktigt behandlad 
*"anal" =  is general someone very concerned with being neat, tidy, fastidious picky, or specific. analyitical.
In common usage, "anal" refers to the anal retnetive type and means that someone is very particular about how things are done.