Visar inlägg med etikett Aloe Vera. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Aloe Vera. Visa alla inlägg

onsdag 25 maj 2011

Jaha, det här blev visst ett inlägg om Aloe Vera

Så drog ovädret förbi, det var riktigt blåsigt och åskigt ett tag. Men det var så starka vindar att de blåste förbi ganska snabbt, så när det var dags att lägga sig var det åter lugnt igen. Men shoppingturen igår blev inställd och ingen mjölk inhandlad. Men det kan ju vara värre än så.
Aloe Vera


Min mage har varit dum i flera dagar. Det går lite upp och ner med värken, men nu bestämde jag mig för att beställa Aloe Vera igen från Forever Living. Behövde också Aloe Vera gel. Man kan köpa det på affären men det är inte alls lika bra som den jag beställer. Jag är lite såld på naturliga produkter istället för att stoppa i sig massa piller. Så vad har aloe med magen att göra? Jo, för mig så hjälper det mot mig magkatarr.
Lite fakta:
70% av immunförsvaret sitter i magen och tarmslemhinnan, så det är viktigt att vara snäll mot sin mage. Så när jag dricker det stärks tarmslemhinnan. Det förbättrar upptaget av vitaminer från kosten och motverkar för mycket magsyra. Påverkar även tarmens mikroflora, så att proteinupptaget underlättas. De goda egenskaperna kommer från mikroskopiska växtämnen som effektivt tas upp av kroppen och sedan samverkar. 
På brännsår är det fantastiskt, när jag brände mig på motorn på kompostkvarnen la jag på ett lager med Aloe på en gång. Och det har läkt väldigt bra.
Insektsbett och solsveda är andra saker som är toppen att ha aloe på.
Så här såg det ut när jag träffade en brännmanet.
Aloe är en gammal huskursväxt som använts i flera olika kulturer. När jag var i Thailand och blev stungen av en brännmanet så blev det en himla fart på personalen på stället och snabbt kom en man rusandes med ett "blad" från aloen som jag skulle hålla mot brännstället.

Ett tips om du ska köpa Aloe Vera är att läsa innehållsförteckningen noga. Det är många som skriver stort att det innehåller Aloe Vera, men i slutändan så är det kanske bara en bråkdel. Det första du ska kolla på är vad som står först i innehållsförteckningen. Det är det som är det största innehållet. Står det vatten där, betalar du mycket för vatten. Jag har hittat flera innehållsförteckningar där aloen står sist trots att det på framsidans etikett skriker ut att det är aloe. Gå inte på det.

Aloe består av flera hundra olika växter. Det är Aloe Barbadensis Miller, som är mest kraftfull och som används kommersiellt.

Jag köper min Aloe Vera från Forever Living, för att de produkterna är bra och jag har läst på hur de framställer dom. Det som är nackdelen är att de inte går att köpa i affärer, men fördelen är att de finns både i Sverige och USA. Det är faktiskt lite lustigt att jag upptäckte de i Sverige, men det kommer från USA.
Det finns flera andra bra alternativ, men kolla upp att det är från bra företag och bra innehåll. Mycket är inte bra.

Lite mer spännande om Aloen:

Aloen är en grönsak och tillhör samma familj som även sparris och lök.
Inuti Aloe Verans blad finns den trögflytande gelén som innehåller 75 hälsoverkande ämnen.
I gelén ingår alla vitaminer utom vitamin D
Aloe vera innehåller 20 av 22 aminosyror och antiseptiska saponiner och antraquinoner. En rad enzymer står för de inflammationshämmande egenskaperna.

Vill du läsa mer hittade jag den här artikel i Aftonbladet eller HÄR

Jaha, det här var inte alls vad jag skulle skrivit om idag, men det flöt visst iväg...

onsdag 22 oktober 2008

Onsdagsrapport

Beställde tid hos kiropraktorn, ska dit i morgon.
Riktigt välbehövligt eftersom jag har jäkligt ont.

Erika ringde och vill träffas för hunddejt.
Doris ääälskar Freia, så det var lysande.
Jag var verkligen deppig idag och efteråt gick vi hem och tog en fika här.
Trivsamt med sällskap


Lerke och Erika


När man känner sig lite sådär så brukar jag klippa träd eller göra något fysiskt,
problemet är att jag egentligen har för ont just nu för att göra det.
Men jag tog lite värktabletter - krattade lite löv och grävde lite kompost.


Och kratta löv behövs verkligen.

Helt slut och däckade.


Fick ett sms från min söta granne som undrade
om jag skulle komma över på lite Tacos och prata lite Aloe Vera.
Mat - YES!

Så nu är jag hemma och det känns bättre än tidigare idag.

Tittar på TV och kom att tänka på min rara vän Karina som lät mig
få deras gamla TV. Och blev liksom lite glad...

tisdag 13 maj 2008

Min Aloe Vera är slut, och jag är sjuk BläääääÄÄ


Jag var nog lite trött hela förra veckan. På fredagens picknick kände jag mig inte helt 100. Och på lördagskvällen kom det... Så jävla ont i halsen, ni vet sådär som om någon hade dragit med ett sandpapper i halsen och den bara gör ont. Det gör ont att svälja, det gör ont att andas.

Söndagen tryckte jag i mig alvedon och vägrade vara sjuk. Grävde hallonland, i komposten och rensade och planterade. Anna och Karin kom oxå förbi och njöt av solen här på tomten.

Min Aloe Vera dryck har varit slut ett tag nu. Har inte haft råd att köpa ny. Annars dricker både jag och Doris av den.

Nu blev jag sjuk, och Doris kliar sig mer än någonsin, en slump eller bristen på aloe? Jag vet ju vad jag tror och på söndagskvällen släpade jag mig febrig bort till snälla grannen som oxå säljer samma sorts Aloe. Drack lite extra på kvällen och kände hur det lixom var välgörande för halsen. Nu är det onda i halsen nästan borta, men snuva, huvudvärk, ont i brösten och hosta - isch å fy vad jag tycker synd om mig själv.

Och nu ska jag beställa Aloe så jag har, både dricka och gel och krämer, så det så.

söndag 30 mars 2008

Hur fasen ska man veta vad man ska ha på sig?

Långkalsonger eller inte långkalsonger? Mössa eller inte? När man då gett upp hoppet om en vinter med snö, ställt in snöskyffeln och börjat beundra vårblommorna. Då minsann kommer snö. Ärligt talat, vad f.n ska det vara bra för? Dessutom så har jag ju ingen aning om vad jag ska ta på mig. En sak är säkert i alla fall. Jag lyckas alltid pricka fel. Varma dagar, långkalsonger och mössa. Nästa dag utan och då är det skitkallt. Men, förkylning har jag lyckats undvika. Nu tror jag i och för sig att min konsumtion av Aloe Vera bidragit till det. Så fort jag känner mig lite skrovlig i halsen tar jag några huttar extra. Och givetvis får man tro vad man vill, men jag tror det är himla bra. (som av en slump så råkar jag även tillhandahålla dessa produkter om någon är intresserad - kommer skriva om det på hemsidan sen).

Så här ser det då ut här hemma i detta schizofrena väder.

23/3-08 Lite snö - fram med snöspaden

30/3-08 Nähä, nu var det visst vår igen

Nu har jag bestämt mig för att det är vår och startat pelargonsäsongen, så det så!