onsdag 25 maj 2011

Jaha, det här blev visst ett inlägg om Aloe Vera

Så drog ovädret förbi, det var riktigt blåsigt och åskigt ett tag. Men det var så starka vindar att de blåste förbi ganska snabbt, så när det var dags att lägga sig var det åter lugnt igen. Men shoppingturen igår blev inställd och ingen mjölk inhandlad. Men det kan ju vara värre än så.
Aloe Vera


Min mage har varit dum i flera dagar. Det går lite upp och ner med värken, men nu bestämde jag mig för att beställa Aloe Vera igen från Forever Living. Behövde också Aloe Vera gel. Man kan köpa det på affären men det är inte alls lika bra som den jag beställer. Jag är lite såld på naturliga produkter istället för att stoppa i sig massa piller. Så vad har aloe med magen att göra? Jo, för mig så hjälper det mot mig magkatarr.
Lite fakta:
70% av immunförsvaret sitter i magen och tarmslemhinnan, så det är viktigt att vara snäll mot sin mage. Så när jag dricker det stärks tarmslemhinnan. Det förbättrar upptaget av vitaminer från kosten och motverkar för mycket magsyra. Påverkar även tarmens mikroflora, så att proteinupptaget underlättas. De goda egenskaperna kommer från mikroskopiska växtämnen som effektivt tas upp av kroppen och sedan samverkar. 
På brännsår är det fantastiskt, när jag brände mig på motorn på kompostkvarnen la jag på ett lager med Aloe på en gång. Och det har läkt väldigt bra.
Insektsbett och solsveda är andra saker som är toppen att ha aloe på.
Så här såg det ut när jag träffade en brännmanet.
Aloe är en gammal huskursväxt som använts i flera olika kulturer. När jag var i Thailand och blev stungen av en brännmanet så blev det en himla fart på personalen på stället och snabbt kom en man rusandes med ett "blad" från aloen som jag skulle hålla mot brännstället.

Ett tips om du ska köpa Aloe Vera är att läsa innehållsförteckningen noga. Det är många som skriver stort att det innehåller Aloe Vera, men i slutändan så är det kanske bara en bråkdel. Det första du ska kolla på är vad som står först i innehållsförteckningen. Det är det som är det största innehållet. Står det vatten där, betalar du mycket för vatten. Jag har hittat flera innehållsförteckningar där aloen står sist trots att det på framsidans etikett skriker ut att det är aloe. Gå inte på det.

Aloe består av flera hundra olika växter. Det är Aloe Barbadensis Miller, som är mest kraftfull och som används kommersiellt.

Jag köper min Aloe Vera från Forever Living, för att de produkterna är bra och jag har läst på hur de framställer dom. Det som är nackdelen är att de inte går att köpa i affärer, men fördelen är att de finns både i Sverige och USA. Det är faktiskt lite lustigt att jag upptäckte de i Sverige, men det kommer från USA.
Det finns flera andra bra alternativ, men kolla upp att det är från bra företag och bra innehåll. Mycket är inte bra.

Lite mer spännande om Aloen:

Aloen är en grönsak och tillhör samma familj som även sparris och lök.
Inuti Aloe Verans blad finns den trögflytande gelén som innehåller 75 hälsoverkande ämnen.
I gelén ingår alla vitaminer utom vitamin D
Aloe vera innehåller 20 av 22 aminosyror och antiseptiska saponiner och antraquinoner. En rad enzymer står för de inflammationshämmande egenskaperna.

Vill du läsa mer hittade jag den här artikel i Aftonbladet eller HÄR

Jaha, det här var inte alls vad jag skulle skrivit om idag, men det flöt visst iväg...

4 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

aloe vera är en toppenväxt och hjälper verkligen mot brännskador och för mycket solbränna, getingstick osv..
Skönt att ovädret har blåst förbi dig nu!
kramar!

Charlie sa ... sa...

Låter som ett must have! Jag har blivit masserad med Aloe, direkt från växten så att säga. Kändes bra men lite klibbigt. Känns ännu bättre nu efter att ha läst det du skrivit.

Bra att vara noga med innehållsförteckningar rent generellt - det slarvar jag med!

Loppan flyttar västerut... sa...

Visst är Aloe helt underbart? Funkar till allt, använder det jämt. Lite som 8 hour creme fast naturligare. Har hittat en flaska med pump, hur smidigt som helst.

//Åsa

Magdalena and Co in US sa...

Karin- visst är det väl en riktig mirakelväxt. I alla fall i mina ögon. Otroligt hur mycket den hjälper mot. Har hört att den även används på brännskadeavdelningar på sjukhus.
Lotta- Ha, ha, kan tänka mig att det var klibbigt direkt från växten. Gel man köper är ju lite klibbig den också. Tror att Aloen är underskattad och du kommer få flera positiva erfarenheter om du provar. Ja,jag slarvar också med att läsa förteckningar, men just med det här så finns det så mycket dåligt.
Loppan flyttar västerut...- Härligt att du också hittat hur bra den är. Roligt att du också använder den till allt. Min man suckar när jag "alltid" har den till hands. Jag har lite olika varianter. En gel, sedan har jag även en vetspray från samma ställe. Som är mer flytande som vätska och som jag använder på mina hundar. Pump låter också smidigt