måndag 2 maj 2011

Frönojja - Frugal growing

Igår gick jag igenom mina fröer och hittade massor med roligt. Hoppas bara att de har lite grobarhet kvar eftersom de inte är nya.

Hittade en ny användning för baseballskort plastfickor. Har använt dom för att sortera kuponger men att ha de olika fröerna i ger en himla bra översikt. Vet inte om det finns sådana här plastfickor i Sverige 
Titta så fint det blev

Frösådder är något jag tycker är oerhört roligt. Jag har planterat en hel del vildpelargoner, eftersom de är stabila och man kan samla egna frön. Det är en hel vetenskap och jag kan bara en bråkdel om det, men jag ska inte plåga er. Däremot ska jag berätta om några av de fröer jag hittade och hoppas ska bli något.

Bilderna är från min samling som när den var som störst innehöll bortåt 500 olika sorters pelargoner.

P. odoratissimum. Har alltid varit en stor favorit hos mig. Det är den enda plantan jag hitintills odlat upp här. Bladen doftar äpple vid beröring och den får små vita blommor. 

 P.quinquelobatum. 
Så här har jag skrivit om den:
Vild pelargon
Tillhör gruppen Ciconium
Härstammar från Abessinien, Somalia och Etiopien.
Blommorna sitter på mycket långa blomstjälkar.
Färgen på blomman är svår att beskriva....
Men tänk dig en cremegul botten målad med tunn tunn blålila glitterfärg....
Tycker också att blommans färg upplevs olika i olika ljus.

P. worcesterae.  
Så här har jag skrivit om den:
Vild pelargon
Tillhör gruppen Chorisma, tidigare Ligularia
Den växer lågt genom att breda ut sig (i naturen är det ingen som stoppar i stödpinnar),
 har få stammar som har mjuka hår.
Äldre plantor blir vedartade i stammen.
Vita enkla blommor som ibland kan ha en rosa fjäderlik markering.
Plantan får rotknölar som påminner om nypotatis.
Härstammar från östra områdena i Kapprovinsen,
där den för en tillvaro i ett torrt klimat där endast lite regn kommer sommartid.
 Synonym: rogersianum Knuth


 P.elongatum. 
Så här har jag skrivit om den:

Vild pelargon
Tillhör gruppen Cicnium.
Själva plantan ha ett kompakt växtsätt,
dock är blomstänglarna lååånga.
Arten härstammar från sydvästra Kapprovinsen.
Kallas även ”Upright Coconut” då den doftar svagt av cocos.
 Plantan är kortlivad men ger rikligt med frön – med vilka den kan förökas.
Det går också bra att föröka med sticklingar

Det var några av pelargonerna. Texten kommer från min hemsida
Ett litet urval av vad mer som ska sås

Till Kryddträdgården:
Basilika, Dill, Citrongräs, Rosmarin, Persilja, Vaniljgräs, Apelsintimjan och Citrontemynta.
Till Blomlandet: Blåklint, Vallmo, Riddarsporre Blå Ballongblomma och Sommarmalva.
Grönsaker och frukt: Physalis, Ruccola, Kiwi, Mangold, Paprika
Tomater: Totem, Hugs, Taxi, Mini

Hittade också de här fröerna från Thailand som ska provas
Man kan köpa allt att så med men jag föredrar att ta det man haver. Både av ekonomiska skäl och att jag gillar tanken på att återanvända. I Sverige rekommenderar jag den här sidan som enligt min uppfattning är bästa odlingsbutiken - Wexthuset
 Små krukor kan bli dyrt om man köper många. Istället kan man använda engångsmuggar i plast.
I Sverige kan du fråga efter champinjonlådor på affären som du kan få gratis. De är perfekta att samla krukorna i.

Jag har samlat mina äggförpackningar som ska bli små miniväxthus här. Mjölkpaket går också bra att förodla i. Förpackningar du får hämtmat i eller doggy boxen från resturangen. Endast fantasin sätter stopp. Glöm bara inte att göra hål i botten.
För mig är det viktigt att hålla rätt på vilka sorter man planterar. Det finns speciella märkpennor för sådder, men annars rekommenderar jag blyerts som inte regnar bort eller solbleks. Jag börjar få slut på etiketter och har inte hittat några bra här i USA, så det blir nog att beställa från Wexthuset i Sverige om inte någon annan här har bra tips.

4 kommentarer:

em sa...

Celia Thaxter sådde i äggskal! Fast det förutsätter förstås att man äter mycket ägg! Du skulle nog gilla hennes bok "An Island Garden".
Har skrivit om henne och ett besök till Appledore - där finns också fler länkar - http://bastmattan.blogspot.com/2009/07/ett-brev-betyder-sa-mycket.html.
P. odoratissimum har jag bara läst om i amerikanska böcker - nu ska jag kika på din hemsida.
Margaretha
som hoppas att ditt
öga är mycket, mycket
bättre

Lotta sa...

Visst är det roligt att så och se det växa upp! Jag ska precis plantera lite, både på balkongen och ute på kolonin. Jag brukar köpa fröer av Anna, en bloggvän i Köpenhamn. Hon har också en jättefin blogg med massor av tips gällande fröer och plantering. Kika gärna in! www.gourmetodling.com

Annika sa...

Det är verkligen roligt att så och plantera. jag är så ruskigt sen med det iår...
Får nästan lite panik vid tanken på hur sen jag är.
Jag hoppas att ditt öga är mkt bättre nu!!
Kram!!

Anne-Marie sa...

Vad roligt att du har en hemsida om fröer. Skall kolla in den litet mer i detalj. Du verkar ha hur mycket som helst du hittar på. :) Kram!