Visar inlägg med etikett Saker som är lycka. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Saker som är lycka. Visa alla inlägg

tisdag 2 april 2013

Det där med bil, Handgjorda smycken och lite godis - Ja tack, den här dagengillar jag

Nähe, publicerade just och inser att det blev inte alls som jag ville. Får stappla mig upp från sköna täcket och hämta PCn.

Hittade just att jag kunde blogga från min Ipad. Eftersom layouten ser helt annorlunda ut har jag ingen aning om det här inlägget kommer se tokigt ut, eller om bilderna hamnar konstigt. Det blir till att kontrollera imorgon, så ni får ha överseende.

Jag har fått låna en bil!
Och vilken frihetskänsla det var att kunna åka när och hur jag ville idag. Nu är förvisso Stockholm väldigt trivsamt med bussar och tunnelbana som tar en till de flesta ställena, men när det gäller vissa tvärförbindelser och lyxen att kunna åka när man vill är bil oslagbart. Att sedan Doris kan sitta bredvid på en filt och se högfärdig ut och ens medpassagerare inte hostar på en, det lägger jag till lyxfaktorn.
Förlåt alla miljömedvetna, inklusive mig själv, men jag tyckte det var så rackarns trivsamt.


Något jag pysslat med en hel del sista året är att göra smycken.
Pysselaffärerna i USA är som stora godisbutiker. Panduro och liknande i all sin ära känns som ett litet hål i väggen efter att ha tillbringat mycket tid i min favorit butik Jo-Anns, det är som ett stort IKEA med pyssel.
Som godisar
 Pärlor i olika material och färger får mig att bli glad, sen när man hittar just de där rätta som passar ihop blir det lycka. Nu har jag pysslat på så mycket att jag börjar få en ordentligt stor samling. Och bland det roligaste är att några av mina vänner tycker om det jag gör. Så jag tog tillfället i akt att hälsa på lite vänner.

Jag vill göra sådant jag själv tycker om, i få upplagor och något som får dig att känna dig speciell. Kvällens armband blev "Kim" som har en personlig omtanke. Det blev hemleverans på det.

Armband "Kim"



Hemma hos Kim blev det extra bonus med fika och kladdkaka med citronsmak som döttrarna Linn och Sanna bakat. Jag kan meddela att jag har stora planer på att smuggla med dom hem till mig, för jösses så duktig de är.
Om du har Facebook och är nyfiken på vad jag gjort har jag lagt ut bilder där. Förhoppningsvis funkar den här länken Magdalena of Sweden
Har du kommit rätt ska det se ut så här i överkanten


Nöjd med att kommit iväg på en liten utflykt kommer jag hem och ser nästa glada överraskning.
En hel påse med gott-i-gott-gott.
Den stod där utanför dörren och väntade från Monika och Jaana.
Tänk att kvällar som den här får mig att bli väldigt lycklig över människor som finns i mitt liv.



Jaha, bilderna åtgärdade på "riktiga" datorn. Doris i sängen, jag tvärtrött
Go Natt



torsdag 4 augusti 2011

Fortsätter att njuta av lite kärlek i ett paket

Idag har jag varit helt slut efter en sömnlös natt och helgens bravader. Att jag sedan spenderade hela dagen igår med att renovera badrum gjorde det inte bättre. Bilder på det kommer.
Doris måste ha tratten på sig efter sin operation och har stökat runt på nätterna eftersom hon inte är helt bekväm.
Så igår tog jag av henne tratten. När hon somnade så skönt på min sida av sängen med huvudet på kudden hade jag inte hjärta att putta ner henne.
Så jag har sovit nada, ingen plats, trångt. Men Doris snarkade gött!
Ikväll tog jag hennes stygn där hon opererade bort utväxterna. Förvisso skulle de göra det gratis hos veterinären, men det har läkt fint och jag kände att jag hellre sparade mig 1,5 timmas resa. Dessutom har jag tagit stygn förut och det är inte så svårt.

Ikväll har jag dessutom njutit otroligt av lite kärlek i paketet från Jessica. Jag gjorde mackor med hårdkokt ägg och Kalles Kaviar. Paul tyckte att det var bland det läskigaste han sett. JAG NJÖT!!!

måndag 1 augusti 2011

En fantastiskt bra början på dagen!

Nu har det gått ett par dagar sedan jag skrev sist. Ska berätta om vad vi gjort i helgen senare i ett annat inlägg.
Vill bara börja med att tala om att älskade Doris fortfarande läker som hon ska och mår bra.

Idag fick jag en fantastisk bra början på dagen. Jag fick ett paket från Sverige! FRÅN SVERIGE! ETT PAKET - TILL MIG!!! Är inte bortskämd med sådana saker.

Jag hade nämt för Jessica att jag var sugen på dajm. Men sen kom det ett STORT paket - julafton!
Måste vara många Dajamar i det paketet, tänkte jag.
Bara den här kassen kan få en utlandssvensk att bli lycklig.

Men  finaste Jessica M hade packat lite smått och gott som hon tänkte jag kunde vara sugen på. Och jösses vilka skatter som kom. Svenskt godis, svenskt snus, mariekes, tidningar och Kalles Kaviar. Hur kunde hon veta att jag häromdagen var så otroligt sugen på en äggmacka med Kalles Kaviar?
Så idag är en så bäst dag. Jag ska stoppa in en prilla, äta en dajm, bläddra i tidningar på svenska och senare ikväll lär det bli en äggmacka med kaviar.
Life is GOOD!!!
Tack, tack TACK!!!

fredag 8 juli 2011

Goodie Goodie

Det var över 1 år sedan jag åt svenskt godis. Jösses vad jag saknar det! Så idag blev det lycka. Men jag ska börja med att berätta hur en torsdag kan se ut i Columbus Ohio USA.

Jag sover länge. Fast egentligen är det nog inte så länge för jag går aldrig och lägger mig.
I morse konstaterade jag att jag behöver en ny kaffebryggare. Den jag har har hängt med sedan mitt första besök i USA när Paul frågade mig vad jag inte kunde vara utan - Kaffebryggare och hårfön svarade jag. Och rar som han var hade han köpt båda när jag kom hit. Men jag är petig med mitt kaffe och nu brygger den riktigt illa så jag kan äntiligen försvara inköpet av en ny. Men jag ska forska lite på internet vad som är bra här. Hemma hade jag en MoccaMaster och jag tror tyvärr inte det går att köpa här.
Så tips om bra kaffebryggare i USA mottages med tacksamhet.

Sen var det ärenden som stod på schemat, här kommer lite punktform.

  • Hämta Pauls linser hos optikern
  • som råkar ligga på i Walmart, så jag kunde inte motstå ett par nya leksaker till Larry. Gick till bebisavdelningen och hittade ett par saker.
Trycker man på knapparna så kommer det roliga signaler.
Tänkte att Larry kanske kan lära sig trycka på dom och härma.
  • Target och införskaffade magkatarrmedicin. Jag surfade nätet och hittade lite kuponger vilket gjorde att jag kunde köpa ett 24-pack Zantac för $ 0,59 (ca 4 svenska) GOOD DEAL! Dessutom välbehövligt
  • Till banken med check
  • Till bildelsaffären och köpte muttrar till däcken. P skulle hjälpa mig och byta bromsar och muttrarna var helt rundade och gick inte att få av.
  • Till verkstaden och bokade tid till i morgon för att de ska få ta bort dom och sätta dit nya.
  • Hem

Sedan på kvällen åkte vi till Barnes & Noble - en bokaffär där de har ett Starbucks och mötte Kristina och hennes man Andrew. Vi träffades i kön för att boka pysselkurser på pysselaffären och har träffats på fika en gång tidigare. Den här gången hade hon sin man med också och det var så trevligt.

Hennes man hade bott i Sverige i 2 år, helt fantastiskt! Han hade bott i Lund och pratade en del svenska. En amerikan med svenska han inte använt på 3 år och dessutom skånska. Sug på den! Det är något för en inbiten Stockholmare som jag att förstå. Men jag måste säga att han var riktigt duktig även om vi mest höll oss till amerikanska.
Och vet ni!!! Han hade med en present till mig - en påse Dumle Kola som han hittat i Cincinnati. LYCKA, LYCKA, LYCKA!!!

onsdag 8 juni 2011

Stackars Doris - småsyskon är inte lätt alla gånger

Härligt fantastiskt det är med blogg. Tackar för svaren om det mystiska bärträdet och kan tala om att det var ett Mullbär.
Mullbär
 Nu om någon har några recept på vad man kan göra med det så tas det tacksamt emot. Googlade lite på det och hittade ett syltrecept. Efter att jag fick veta att det inte var giftigt gick jag och tog mig en tugga av ett bär. Det var minst sagt syrligt. Kanske var det fortfarande inte moget.

Idag blev det ändrade planer, hade satt på mig mina hyfsade kläder - dvs inte byggbrallorna med målarfärg -, skulle till banken och lite andra ärenden. Men vädret tänkte annorlunda och jag är fortfarande lite feg, det stormade ute och kändes som stort oväder kunde komma in. Så det var bara till att vända och klippa kuponger istället. Och jösses vad kuponger jag har att klippa. Att jag bestämde mig för att omorganisera allt gör att det är oordning nu. Eftersom jag inte har en aning om vad vissa saker är, de äter konstiga saker här, eller vilken kategori jag ska stoppa kuponger i har det blivit lite galet. Nu har jag försökt få till det så att fryst mat som är på ett ställe är samlat på ett ställe och färska för sig. 

Vädret  ordnade till sig , den här gången blåste det snabbt förbi. Bilen blev tankad, mjölken inhandlad och checken till banken. På affären hittade jag en dansk grönmögelost som hade den rätta lukten. Ja, de luktar illa, men jag känner direkt om det är en jag gillar eller inte. Och sådan ost är lyx, så det blev mackor med grönmögelost. Så HIMLA GOTT.

Nu har vi ett provisoriskt staket runt gräsdelen av tomten. Det ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig, men fyller sin funktion. Hundarna kan springa. Men Doris har blivit bekväm, och ja, ni behöver inte kommentera att hon är tultig, JAG VET. Både hon och jag har lagt på oss här. Jag försöker uppmuntra henne att springa och skutta, men det är inte alltid hon är på det humöret. Men... det är Hoppsan... jämt... Stackars Doris, se så lidande hon ser ut med sin lyckliga skuttandes lillebror.







Småsyskon är såååå jobbiga ibland. Och Hoppsan är ju bara så lycklig och vill leka. Och man blir lycklig av att se honom.
Nu vill jag hägna in skogen också så de kan springa där. Men jag ska vara nöjd ett tag till med gräsplanen innan jag startar nya projekt... tror jag...

tisdag 3 maj 2011

Glada kossor gör mig glad

Har tittat lite på Internet på bilder från kossutsläpp. Att se dom skutta ut i hagen på våren fyller mig med så mycket lycka. Önskar jag kunde ha kossor här.
Så jag bjuder på lite gamla bilder av kossor tagna i Järna.





Ett litet dåligt foto på en blyertsteckning jag ritade då med bilderna ovan som mall.

fredag 18 februari 2011

Gevaliapaketet

Titta vad som var i paketet. Min lycka var att hitta svenskt kaffe på nätet, men extra bonusen att få en kaffebryggare på köpet tycker jag kändes lyxigt.
Jag vet att det finns hemsidor som specialiserar sig på att sända svensk mat utomlands, men det är snordyra. Imorgon ska jag dricka svenskt kaffe.
Midsommarstång och dalahästar rules!!!
Posted by Picasa

söndag 15 mars 2009

Jag älskar

min Doris mest i hela världen.
Hon gillar mig också,
framförallt när jag har köttbullar i händerna
eller något annat som faller henne i smaken.
Då skulle man nog nästan kunna säga att hon älskar mig också...

Och nu är det dax för oss att sova.

tisdag 21 oktober 2008

Fiskarna överlevde helt magiskt

Förresten är jag glad över mina fiskar.
Helt magiskt verkar alla ha överlevt.
Var bara tvungen att berätta.

Doppvärmaren gick ju sönder och glaset splittrades,
sedan blev det riktigt scary, eltrådar rakt ner i vattnet och
fiskarna fick nog ström i sig.

Trodde det var totalt kört när jag hittade den.
En stackars fisk låg och simmade upp och ner och skakade.
Men helt magiskt så ser alla friska och glada ut nu igen.
Och fiskbebbarna växer.

Det är skönt att få vara glad över saker oxå

söndag 19 oktober 2008

Bögig, äcklig, och och är inte ok


Det är så jävla skönt att mobbning inte accepteras!

Katrin får inte längre vara kvar - läs i Aftonbladet HÄR
Läs i DN HÄR
Men som jag tidigare skrev så handlar det hela inte om Katrin.
Läs HÄR
Läs i Expressen HÄR
----------------------------
Barn leker ofta TV-program.
Skönt att slippa se dom leka Katrin i Idol.
Någon kunde ha varit Katrin, sedan sagt till sina kompisar att de
är äckliga, fula, och bögiga. Sedan hitta andra spontana elaka saker.
------------------------------
Birro, som inte accepterade är bäst!
Bimbo Boy som startade namninsamling är bäst!
Bloggare och andra som reagerat är bäst!
------------------------------

Vad jag skrivit om det här tidigare - Klicka
HÄR

fredag 17 oktober 2008

Doris Day - världens bästa spårhund ;) / vatten är gratis

Hyfsat trött, det blev ju aningens sent igår.
Åkte med en kompis till stan.
Vi skulle bara se lite folk och kom överens om att åka hem tidigt.
Riktigt så blev det inte.
Det finns dom som tror att jag går ut,
gör av med en massa pengar,
super mig dyngrak och...
(orkar inte ens ta upp det...)

Jag kan till viss del förstå det, eftersom jag kategoriskt väljer
att inte skriva om sorgsna tråkiga saker.
(Det innebär inte att det är en stor del av min vardag,
bara att jag inte vill dela med mig om det.
Inte här, inte nu.)

Men jag kan göra er besvikna.
Jag går ut på ställen med gratis entré, där jag har kort,
i vissa fall säger mina söta vänner att de betalar entrén om jag följer med,
förmodligen för jag är så grymt trevlig att ha med ;)
jag tar bilen och parkerar där det är gratis,
och jag kombinerar definitivt inte bilkörning och alkohol.
Vatten är gratis.
Så är det med det.
--------------------------------------------------
Today

Först ramlade Erika, Lerke och Freia in.
Sedan Madeleine, Ziri och Zally.


Erika, Madeleine, Ziri
Någonting är vansinnigt spännande - är väl någon blogg förståss.
Eller var det huruvida Anna Skipper var bluff eller inte.
Vad vet jag, jag fick koka kaffe i köket ;)


Det här måste vara världens sämsta samlingsbild på hundarna.
Ziri i soffan, Zallys svans under bordet, Freia som ser ut som en brun golvmopp och till slut toppar jag med Doris bakben.
Någon som vill anlita mig som fotograf?
------------------------------------------------------------

Madde hade lagt viltspår som hon skulle åka på tillsammans med Anette.
Under fikat ringer Anette och berättar att hennes lilla Cockerspaniel blivit påflugen av en lös mycket aggresiv hund.
Det hela är oerhört tragiskt då hunden tidigare skadat både hundar och människor,
samt att ägaren till den aggressiva hunden är helt olämplig.

Alva Cockerspaniel överlever genom hennes mattes rådiga ingripande och verkar vara relativt fysiskt oskadd. Dock är hon inte i form för viltspår.
Polisen är meddelad.
-----------------------------------

Det innebär att ett viltspår finns "över".
Jag och Dorpi åker med till skogen.

Lite spårlina och bra och ha saker.

Doris har inte spårat på ett bra tag.
Min tanke var att lägga ett enkelt rakt spår till henne som fått ligga
några timmar första gången.

För er som är insatta kan jag meddela at det här var ett långt spår,
som legat i över ett dygn, med vinklar, bloduppehåll och återgångar.
För er oinvigda kan jag bara säga att det var avancerat.
Mmm... tjenna!!!

Och Doris är ju bara en väldigt liten hund med en mycket skrynklig panna.

Jaha här står jag med en sele, undrar varför?



Kanske är det en ekorre eller kissekatt därborta...

Nej, det gick faktiskt riktigt bra.
Visst märktes det att det var ett tag sedan vi spårade sist.
Men jag tycker hon var väldigt duktig och noggrann, tappade lite, framför allt
i bloduppehåll.
Och vi tog hela spåret och hittade skanken.


Anette på väg att gå ett personspår med Zolo.


Madeleine väntar med Zally för att gå ett kort personspår.
Ziri spårade ett viltspår - har tyvärr inga bilder från det.
Vill du läsa mer om spårningen kan du läsa i Madeleines Blogg -
Klicka HÄR
Vill du kika in hos Anette med Zolo och Alva
Klicka HÄR

Zally och Doris funderar över livet.
---------------------------------------
Skogspromenad med alla hundar.
Fika på hemvägen.
Hem och däckade.

God Natt och tack för idag!

torsdag 16 oktober 2008

Lämna blodprover i ösregn

Det ösregnar!
Doris gjorde en helomvändning och vägrade sätta sina bruna tassar utanför dörren.
------------------------
Men jag min stackare är tvingad ut i detta elände.
Jag ska äntligen försöka komma iväg och lämna blodprover.
Men jag måste komma mellan kl 8-10, och vara fastande sedan kl 20.00
kvällen innan.
Det har tagit tid att lyckas med dessa 2 saker.
Nu ska jag dit!
--------------------------
Började med att kika in i mailen.
Annalena - Hann titta på dom 2 första på kortet, skrattade gott!
Du är så himla skön, och ja du har rätt jag behöver muntras upp.
Ska titta vidare när jag kommer hem.
Kram

tisdag 7 oktober 2008

Hot, hot, hot - så skönt

Mysbild från igår

Hittade den här bilden från igår - när jag och Dorpi var på turné till Uppsala.
Tycker den e så skön när Doris och Linda relaxar i soffan att jag var tvungen att lägga ut den.
-----------------------------------------------
Centralbadet idag
Man ska inte flytta saker och lägga dom på bra ställen.
Slutar oftast med att man inte har en aning om var de är.
Så var det idag när jag skulle till centralbadet och använda mitt presentkort.
Jag visste att jag lagt det på ett bra ställe, just för att veta var det finns.
Och givetvis hade jag inte den blekaste aning om vart jag flyttat det.
Kom i tid stod det på kortet.
Tre minuter innan behandlingen skulle börja rasade jag in på Centralbadets reception.
Och det var bra jobbat med tanke på att jag tog bilen och parkeringsplatser i stort sett obefintliga i stan.

Skulle ta en bild på mig själv - men precis här kommer terapeuten och ropar in mig.

Så var det då dags att lägga sig och få "Hot Stone"- behandling.
Ett litet rum, dämpad belysning, tända ljus och avstressande miljö.

Stenarna var i olika storlek, tror de värmdes i någon olja.
Det var så skönt. Värmen gjorde verkligen att massagen gick in på djupet.
Precis i början kunde det vara aningens varmt, men sedan var det bara behagligt och skönt.

Bland det värsta som finns är att gå och få massage när den som masserar tar så löst att det knappast känns. Sen finns det dom som tar så hårt att det känns som något går sönder.
Det här var alldeles perfekt lagom.
Jag har rätt mycket problem med min rygg och kropp.
Det är sällan jag känner att man riktigt kommer åt stelheten, men det här blev jag helt såld på. Tyvärr lär jag inte ha råd att gå dit igen, men skulle verkligen önska det.

Kombinationen av kiropraktor och massage skulle kunna laga min kropp en hel del.
Hon som utförde behandlingen hette Lisa och gjorde även en del ansiktszonterapi och fotzonterapi. Ansiktet var väldigt skönt. Jag har alltid varit lite kinkig med att någon tar på mina fötter, men det var helt ok.
Lisa har en hemsida om man vill kika lite på vad hon gör - Klicka HÄR

Efter behandlingen passade jag på att bubbla lite i poolen.

Tack och lov hade jag kommit ihåg att ta med mig badkläder. Man är väl kanske inte veckans babe, men jag tog en bild. Och trots lite ångest att visa sig själv så här, lägger jag ut den oxå.


Handfatet var så gulligt att jag var tvungen att foto det oxå.
------------------------------------------------------------------
Ett stopp på Zoo

På hemvägen åkte jag förbi min vän Sofia som har världens bästa ZooAffär - Solna Zoo i City.
Eftersom jag haft en trivsam behaglig dag kände jag att jag var tvungen att köpa med något gott till Doris. Så det blev ett jättestort ben. Hur tramsig får man vara? Doris blev givetvis överlycklig över benet. Men hon hade väl inte direkt blivit ledsen om hon blivit utan.



-----------------------------------------------------------------------
Stavningskontroll
Ett litet hmm...
När man skriver ordet "massagen" - blir stavningskontrollen sur och markerar fel - ordet den föreslår istället är "massagestav".
Intressant förslag - tycker jag...


Det ska bli riktigt riktigt najs


Jag fick presentkort på Centralbadet när jag fyllde år.
Det var i december, förra året...
Uj, uj...
Saker i mitt liv har varit lite rörigt
(nej, inget jag har lust att skriva om här),
så jag har inte utnyttjat presentkortet.
Nu är det i alla fall dax.
Är på språng!

Det här är vad jag har beställt
Har kopierat texten från centralbadets sida:

Hot stone behandling

En otroligt avslappnande djup massage med varma lava stenar. Med värmen i kombination med aromaoljor lyckas man komma längre in i muskeln utan att känna den smärta en annars djupgående behandling kan medföra. Rekommenderas ej för gravida!
ca 25 min 570 kr och ca 45 min 710 kr eller ca 85 min 1050 kr
http://www.centralbadet.se

torsdag 2 oktober 2008

Kommentarer gör mig glad


Jag tycker det är himla kul när någon lämnat en kommentar i min blogg. Tack tack!
Jag tror ju att det inte är någon som läser det jag skriver...


Men det går ju inte att lämna kommentarer, sa en kompis.
Jo, det gör det faktiskt
Längst ner under varje inlägg står den här texten - trycker man då på "kommentarer" så kommer en popup-ruta att skriva i.