Visar inlägg med etikett Sjuk. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sjuk. Visa alla inlägg

lördag 27 augusti 2011

Jag tog lite paus

En dag hade jag bara inte lust att varken skriva eller läsa bloggar. Så då gjorde jag inte det. Nu är jag färdig med pausen tror jag och här är jag igen och hoppas att ni har tid och lust med mig fortfarande.


Dessutom fick vi en hel del annat att tänka på. Pauls pappa åkte till sjukan för att göra en kontroll för ryggoperation, en nerv som låg i kläm. De upptäckte att hans aorta var kraftigt förstorad och det blev akut. För att göra en lång historia kort, med inkompetenta läkare och turer till sjukan... Så åkte han in för kontroll inför ryggoperation. Fick förstorad aorta upptäckt och miste en njure på köpet.
Nu är han hemma och mår bra, så vi är inte oroliga för tillfället.
Men det är klart man blir lite orolig för att hamna på sjukan här. Fast i ärlighetens namn så funkar ju inte allt på svenska sjukhus heller. Och sjukhuset var det inte fel på, mer väldig otur med läkaren.

Så här kan ett amerikanskt sjukhus se ut.

Det var första gången jag besökte ett sjukhus här i USA och det var intressant att se. Mina bilder i huvudet är ju från serier som Grey's Anatomi ER och Scrubs. Nu var det här inte ER, men det påminde om svenska sjukhus. Stort, tråkigt, korridorer och ett ställe man inte gärna är på. Undrar vad de som gör inredningen tänker på, det är inte någon uppmuntrande design.

Men utsikten var det inget fel på. Tänk vad broar kan vara vackra tycker jag.

Så min plan är att uppdatera er med en del korta inlägg om vad som hänt här senaste tiden.

fredag 15 juli 2011

Så hur går det med...

Hua, jag var ute nyss och det var kallt här, bara 22 grader varmt. Klockan är strax efter midnatt och jo, som ni förstått har jag svårt att gå och lägga mig tidigt. Det rimmar förvisso bra med att jag har svårt att gå upp tidigt.

Det där med stress, jösses vad det kan ställa till med trista saker.
Ibland kan man bara konstatera ont värk kommer som ett brev på posten när man inte varit snäll mot sig själv. Och tänker vi efter så vet vi ju så väl vad vi inte ska göra, men så svårt det är ibland.




Varning för stereotyper och generaliseringar i stycket nedan
Men hur lätt är det att vara kvinna idag?  Så där generellt. Sorry guys, men jag vet inte hur det är att vara man, så...
Framgångsrik är väl det magiska ordet.
Och jag skulle tro att många räknar in i det att ha bra jobb göra karriär. Kändes väldigt viktigt när jag var i Sverige i alla fall. Hur det är här vet jag inte riktigt. Känns som det är mer accepterat att vara hemmafru. Sedan vara en bra mamma, såklart. Skjutsa barn på aktiviteter, laga näringsrik mat och och... Jag har ju inte egna barn, men kan bara konstatera från vänner att det är mer än heltidsjobb att vara förälder.  Och självklart vara en bra partner för den man lever med, gärna slå till med candle light dinner.
Snygg, vältränad. Kanske slänga in en solbränna på det. Och ha ett hem som en Sköna Hem katalog.
Och till detta le lite avslappnat magiskt. ELLER HUR!

-- Nej, det är inte vad jag anser är framgångsrik.
Det är ett helt annat inlägg. Men det är många av de förväntningarna jag anser finns--

Så hur går det då med den där rackarns magkatarren? Och tack för omtanken från er!!! Jo, jag tycker det är lite bättre. Insåg att "heartburn" som jag av någon anledning fått för mig var magkatarr, inte är magkatarr utan halsbränna. Så tabletterna jag köpte för det var nog inte helt anpassade. Väldigt puckat att bara bestämma sig för att ett ord betyder något. Tror inte hissen gick ända upp den dan...

Men så kom jag på att jag hade en burk medikamenter från förr - omeprazole - som också går under namnen Losec, Omesec, Prilosec. Tack Umepojk för du påminde mig om det. Så igår började jag ta dom, och det känns nog faktiskt lite bättre, men är fortfarande i det där vanskliga skedet.
Och jag är tålmodigheten själv, efter 5 dagar utan kaffe och ständig huvudvärk så tyckte jag att jag kunde smaka lite idag. Tre munnar senare insåg jag att det inte var dags än. Men oj så goda tre munnar kaffe det var.


Och sköldpaddan är fortfarande på rymmen, så ni vet. Jag går ut och tittar nästan varje dag efter henne. Men hon är så otroligt bra kamouflagefärgad att jag förmodligen kunnat stå mitt framför och missa. Det jag dock kan trösta mig med att hon är inhemsk sköldpadda och van att vara fri, så hon har det nog topp. Men jag saknar henne lite och jag hoppas hon kommer tillbaka.

onsdag 13 juli 2011

Dumma mage!

Jag är så uttråkad! Hela dagen har jag varit tvungen att ligga och får inte behålla någon mat.
Det värsta är, okej, kanske inte det värsta, men det suger... Jag har inte kunnat dricka mitt morgonkaffe på 2 dagar. Går icke!
Och ni som är lika beroende av kaffe som jag vet vilken pärs det är.

Min kropp vill inte och magkatarren har bara eskalerat. Jag vet varför, stress, stress, stress... Jag är tvärstressad över att inte huset är mer i ordning. Att det var ett år sedan jag var "hemma" i Sverige sist och jag saknar mina vänner. Det är inte helt enkelt att lära känna nya människor här och det är just nu frustrerande. Och sedan kan jag nog lägga till 10 saker till listan. Och när jag börjat stressa för något så fortsätter det.
Jag vet att jag borde ladda hem en mp3 bok på svenska, sätta mig under trädet i skuggan och lyssna. Njuta av allt som faktiskt finns, men det är en sak att veta och en annan att göra.

Förr i tiden sa man alltid att man skulle äta kokt fisk som var snällt mot magen. Alkohol, koffein och fet mat skulle man undvika. Idag sökte jag lite på internet på bra mat för magkatarr. Jag är rätt medveten om vad som funkar för mig eftersom jag dragits med det under flera år, men tänkte att lite nya inputs kunde vara bra.

Så såg jag att de nya rönen är att man ska äta det man mår bra av. Tänk att någon kunde vara så klok.

För mig funkar det att äta sockerkaka och Mariekex. Tror att det suger upp magsyran bra. Tyvärr hade jag glömt var jag hittade mina Mariekex senast och när jag lyckades ta mig till affären idag så fanns det inte. Jag hittade något liknade sockerkaka, men det var någon form av butter cake som inte var helt god.
Det jag var sugen på idag efter att inte ha ätit så mycket var en Subway - Chicken Bacon Ranch. Nu såg inte min Subway riktigt ut som den på bilden, eftersom jag tog den från Internet och jag hade inte riktigt samma tillbehör. Men jag kan konstatera att ibland vet kroppen vad den tål. Jag var sugen på den här och fick behålla det mesta.

Det stora i USA är Pepto som man dricker när man har magkatarr. Det är rosa - bubbelgumsrosa och smakar Jenka. En sådan flaska fick också följa med hem och jag tror den gör nytta.

Ett annat fynd jag hittade på Kroger var knäckebröd av alla de sorter. Och så såg jag de här mumsiga. Så när suget satte in igen senare på kvällen så tog jag mig en liten Crisp'n med ett tunt lager av smör. Så himla gott. Jag kommer att köpa massa knäckebröd i framtiden och är så glad att det finns här.

Så varken bygg, trädgård eller pyssel har det blivit idag. Doris och Hoppsan verkade dock tycka det var mysigt att vi låg i sängen tillsammans och snarkade ikapp med mig.

Nu är det läggdags och det har redan blivit en ny dag.

fredag 6 maj 2011

En pinne i ögat kanske inte är så farligt om man jämför...

Trodde inte jag skulle höra mig själv säga det, -Men jag är glad att det bara var en pinne i ögat.

Hittade den här artikeln på aftonbladet om en larvsprutade fluga som sprutat in larver i en kvinnas öga. Men FY F.N!!! Lite lustigt är det att experter tror den tog fel på hennes ögon och en älgs näsborrar... Flugan är en parasitfluga som använder älgen som värddjur.

Nässtyngsflugan, eller Cephenemyia ulrichii som dess latinska namn
Foto: NIKLAS JOHANSSON/LÄNSSTYRELSEN






Så har du träffar du på den här flugan och du har ögon som ser ut som en älgs näsborrar bör du vifta bort den. Kan dock meddela att det verkar väldigt ovanligt.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Tack och lov, solen sken idag och det var riktigt fin. Blev hyfsat varmt under dagen också så jag passade på att klippa gräs på både fram och baksidan. Trots att jag har både traktor och motorgräsklippare tar det sin tid. Dessutom har det regnat så mycket att det står vatten lite här och var som man får passa att man inte fastnar i. Men några timmar senare var det fint.
Tog mig också ut och grävde ner de sista rosenbuskarna. Den här gången anväde jag solglasögon som jag INTE tog av. Inga mer grenar i ögat, tack.
Sammanlagt 8 buskar hoppas jag ska växa och frodas och bli början till en fin trädgård på våran trista, fotbollsplan-stil-gräsmatta. Röda, lavender, gula, orange och vita är färgerna.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

På kvällen stack vi ner till Cracker Barell och jag åt Tilapa och Paul Chickn Fried Chickn.
Hem och krashade i soffan, för att nu kraschat i sängen med netbooken.
God Natt

måndag 2 maj 2011

Jag bara sover...

Det är inte mycket som händer här. De senaste 2 dagarna har jag bara sovit. Verkar vara kroppens sätt att läka sig och det är nog bara att acceptera.
Idag var jag tvungen att vara utan värktabletter eftersom Hoppsan tuggade sönder min ögondroppsflaska och jag behövde ta bilen för att skaffa nya. Man ska inte köra på de tabletterna, så det var till att fara ner till sjukan och få nytt recept.

Nej, han är lika glad och pigg som alltid och verkar inte blivit dålig av det.
Ibland tycker jag bäst om honom när han sover.

Den här lilla paddan hittade jag i trädgården innan jag stack pinnen i ögat. Tyckte den var söt och ville visa er. Eller det var Hoppsan som hittade honom. Såg på hela hans kroppshållning att det var något läskigt han sniffade på. Så paddan blev räddad och fick flytta till diket på framsidan istället.

Nu ska jag sova... igen....

söndag 1 maj 2011

Idag har det inte blivit mycket mer än horizontellt läge

Mesta delen har jag tillbringat liggande och ta starka värktabletter. (Varför- Läs HÄR) Ligger man så känns det hyfsat efter en stund men så snart man rör sig känns det inte alls bra i hela kroppen. Konstigt eftersom det bara är ögat. Ja, förlåt att jag är lite gnällig. Det var tur att jag fick värktabletter för det tar helt klart bort den värsta smärtan. Och eftersom de är ordentligt starka så blir det inte till att köra någonstans.

Idag hade jag en fortsättningskurs på Scandinavian Loop där jag skulle lära mig göra runda mattor. Men det var inte läge för det så det blev till att avboka.

Så här ser jag ut just nu. Syns inte så väl men det är ögat till höger på bilden, (mitt vänstra) som är gör ruskigt ont. Men båda ögonen rinner en del. Läste någonstans att ögat och hornhinnan är fullproppad med nerver så det kan göra väldigt ont. Och det kan jag skriva under på.
 
Jag är van vid att göra illa mig lite här och där eftersom det är sådant som händer när man snickrar, bygger och sågar. Men jag är glad om jag inte petar in några fler pinnar kraftigt i ögat.
Eftersom jag är ljuskänslig och inte ser helt bra på det så sydde jag mig själv en liten ögonlapp eftersom det vilar ögat. Så nu är jag ofrivillig pirat.

Tack och lov så står det också att det ska läka hyfsat snabbt. Jag har bestämt mig för att det ska vara bra när jag vaknar imorgon bitti, men det kanske tar aningens längre.

Hmm.. fick mig att tänka på en pirathistoria, men får se om jag tar den en annan dag.
Vildpelargonen P. quinquelobatum

Har på kvällen botaniserat lite i mina fröer. Och oj vilken skatt det var. Nu är jag ruskigt sen med det, i vanliga fall börjar jag i januari i Sverige med förgrodder under växtbelysning, men eftersom det är så mycket bättre klimat här kanske det kan ordna till sig. En del av fröerna är lite äldre så hur grobarheten är visar sig. Nu är jag för trött, men jag ska dela med mig av vilka härligheter jag hoppas på att kunna odla.

lördag 30 april 2011

Så j.vla ont har jag inte haft på länge

En pinne i ögat. AAAAAAAAAAAAAJ
Jaha, jag har varit orolig för hur det skulle vara att besöka läkare om man gjorde illa sig lite akut här i USA. Att hitta rätta orden för att beskriva felet.

Jag har tillbringat en stor del av kvällen på Urgent Care. Började plantera rosor under eftermiddagen.
Böjde mig ner för att ta upp en av stammarna och körde in en gren rakt in i ögat. Reaktionen blir att hålla för ögat och när jag sedan tog bort handen och sprang upp till spegeln var jag orolig för hur mycket skada jag gjort.

Det var dessutom lätt att beskriva på engelska att man fått en pinne i ögat.

Tack och lov hade Paul precis kommit hem från jobbet och kunde köra. Ögat satt kvar men det kändes att det var skadat och eftersom jag var orolig för om jag skadat synen var det till att åka till jouren.

Mycket riktigt hade jag skadat hornhinnan, fick droppar och smärtstillande.
Jag ser inte helt bra på ögat men det skulle läka.
Nu har mina starka smärtstillande börjat verka lite. Men jösses, det gör så förbannat ont. Länge sedan något gjort så ont. Så vi får se hur det blir med bloggandet närmaste dagarna

tisdag 28 oktober 2008

Upp och ner eller puta med tuttarna?

Jaha, ännu en dag när jag har grymt ont.
Funderar på vad jag ska göra?
Ta en värktablett och hoppas den hjälper.
Vara stilla så att det inte gör ont?
Försöka göra några sköna gymnastiska
- yoga övningar för att det kanske skulle vara bra?
Igår försökte jag stå på huvudet, fick nån märklig idé om att det skulle vara bra...
Eftersom ingen kommer tro mig satte jag upp mobilen och tog bild.
Håll till godo med dessa märkliga bilder... ha ha.


Och, jag kan meddela att herrkalsonger
är billigare och väldigt sköna att skrutta runt i.
Kolla Doris på den första bilden -
hon sitter och bara är närvarande.

Annars får jag helt enkelt sitta och puta med tuttarna
och dra bak axlarna. Det skulle nog kanske till och med hjälpa bättre än att stå på huvudet.
-----------------------
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

lördag 25 oktober 2008

Som en padda

Det är rätt schysst väder ute,
jag borde röja på tomten.

Jag borde handla mat,
jag borde åka ut i skogen med Doris.

Men jag är helt jäkla slut,
trött, trött, trött...

Gillar inte att ta värktabletter,
igår fick jag till slut kapitulera.
Det känns som någon sitter och kör in en skruvmejsel i
en av kotorna i ryggen,
som om dom vrider skruvmejseln varv efter varv.
Värken går upp i nacken och ner i svanken,
och det gör ont bara att hålla huvudet uppe.
Till slut gör det så ont att jag tror jag ska kräkas.

Så nu ligger jag här,
som en jäkla padda.
Har inte alls lust med det,
men för ont för att röra mig.
Irriterande!

Men nu kan jag ju surfa runt lite i alla fall...

fredag 24 oktober 2008

Ont idag

Har haft väldigt ont idag,
därför inte skrivit så mycket.
Tog som jag misstänkte typ 100 bilder på hundarna idag.
Återkommer imorgon.

torsdag 23 oktober 2008

Knak

Varit hos kiropraktorn.
Han knakade ut min rygg och nacke rätt bra.
Och det gjorde så där läskigt ont som jag trodde,
men ändå skönt.

Hem, ut med Doris.
Mötte Madde + hundar i skogen här intill.
Hängde på dom hem och tog en snabbfika.

Nu till ångesträkningarna...

Doris och jag - fikar hos Madde på fm

tisdag 21 oktober 2008

Jaha, ont i ryggen och kroppen idag..

Intog en näringsriktig frukost bestående av Weetabix.
Ni vet sånt skit som mina vänner hävdar är kattmat.
Dock hade jag hemgjord äppelmos på.
Japp, gjort det själv.

Tror nog att det gör mindre ont i knät.
Men bara därför börjar min rygg spöka igen.
I och för sig har jag ju alltid ont där,
mer eller mindre.
Inser efter ett tag att nu är det helt klart mer.
För att kunna röra mig idag måste jag ta värktabletter.
Skit- jag tycker inte om att göra det.
Däremot måste jag nog ringa kiropraktorn,
tror jag har några gånger kvar på kortet där.

För övrigt är det en mulen, blöt höstdag i Stockholm idag.

torsdag 16 oktober 2008

Lämna blodprover i ösregn

Det ösregnar!
Doris gjorde en helomvändning och vägrade sätta sina bruna tassar utanför dörren.
------------------------
Men jag min stackare är tvingad ut i detta elände.
Jag ska äntligen försöka komma iväg och lämna blodprover.
Men jag måste komma mellan kl 8-10, och vara fastande sedan kl 20.00
kvällen innan.
Det har tagit tid att lyckas med dessa 2 saker.
Nu ska jag dit!
--------------------------
Började med att kika in i mailen.
Annalena - Hann titta på dom 2 första på kortet, skrattade gott!
Du är så himla skön, och ja du har rätt jag behöver muntras upp.
Ska titta vidare när jag kommer hem.
Kram

onsdag 15 oktober 2008

Är det bara att bita ihop? - Hur stort plåster behöver själen?

Vad var det man brukade få höra?
Jo, det är insidan som räknas.
Men är det egentligen det?
----------------------------------

Om du ser någon med benet i gips, så syns det.
Hur sätter man plåster på själen?
Och varför är det fortfarande så fult och skamligt att må dåligt i själen?
Förresten händer det ju bara andra och inte mig...
Dessutom är det väl bara att rycka upp sig...
Eller?
-------------------------------------------------


Läste en artikel i DN om Borderline
- visste du att Marilyn Monroe förmodligen hade den diagnosen?
----------------------------------
Det händer inte mig

Visste du att:
  • Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, är depression den fjärde vanligaste orsaken till allvarlig ohälsa i världen, detta efter luftvägsinfektion, diarrésjukdomar och nyföddhetssjukdomar.
  • Depression är en sjukdom som man vet är förknippad med låga nivåer av speciella kemiska ämnen i hjärnan, på ungefär samma sätt som patienter som lider av diabetes har låga nivåer av insulin.
  • Kan man dö av ett trasigt inre?
  • Under 2001 begick 1546 personer i Sverige självmord. Det är fler än som dör i trafiken. Självmord förekommer dubbelt så ofta bland män som hos kvinnor.

Källa: https://www.jag-kan.se/, http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=25889,http://depression.netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=4269
Läs mer -
Här och här och här och här

Symtom
---------------------------
Hinner inte skriva mer om det här nu.
Måste springa på ett möte.

tisdag 7 oktober 2008

Åk hem och ät alvedon.

Nu ska jag för en gångs skull vara riktigt personlig.
Kanske kommer det mer i takt med vad jag bestämmer mig för att dela med mig av.

Men först en liten reflektion över vad som lockar...
Läste på Bloggportalen,
ville gärna se vad andra skrivit om endometrios.
Längst upp visas de mest populära artiklarna som det bloggats om.
30 inlägg om Blondinbella som dricker vin - 0 inlägg om endometrios.
Men va fan...
Ja, jag vet. Nu kommenterade jag oxå Blondinbella, så jag är väl den 31:a som har med det...
Här kommer i alla fall ett inlägg om hur det kan vara att ha endometrios - sjukdomen som inte tas på allvar...

Kom hem från centralbadet och satte mig för att kika in vad som hänt i världen.
Hittade en artikel i Aftonbladet om endometrios.

-This is my story-
I många år hade jag haft fruktansvärda smärtor.
Men tjejer har ju haft mens i alla år, de är väl inget att gnälla för.
Och att sjukskriva sig för lite "menssmärtor", det gjorde man inte i första taget.
En av de gånger när det gjorde som mest ont åkte jag till sjukhuset.
Jag minns hur jag på akuten och grät och grät.
En läkare tittade lite nedlåtande på mig och sa:
- Åk hem och ät alvedon.

När jag var runt 20 år gjordes den första titthålsoperationen.
Man hittade chokladcystor, sa läkarna. Jag förstod ingenting.
Ja det är ett annat namn för endometrios.

Ingenting hjälpte.
En smärtattack kom när jag dryga 20 år åkte med dåvarande pojkvännen till Portugal.
Under inflygningen kände jag att nu har jag så ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Det slutade med att jag svimmade i planet.
Medans övriga passagerare gick ut, tryckte personalen på planet i mig någon grym smärtlindring. Fick en egen transfer och har nog aldrig varit så "hög" i hela mitt liv.
Och just då hade jag inte ont, kan jag lova.

Men, smärtan kom tillbaka. Läkare skrev ut citodon och annat smärtstillande. Inte ens det hjälpte.
Det gick en period, ny operation.
Sedan provades olika behandlingar.
Jag fick en period hormonsprutor, dyra som tusan och var tvungen att åka till sjuksköterska för att få dom. En annan period var det p-sprutor varje månad.
När jag fyllde 30 år hade jag redan varit i klimakteriet 3 gånger.

Har man edometrios så kan behandlingen bli hormoner.
Om jag har förstått det hela rätt, med reservation för att jag kan missuppfattat något...
Avsikten med hormonbehanlingen är att mensen ska utebli. Endometrios är slemhinna som bildas utanför livmodern och som följer samma cykel som mensen. Men bildas den utanför livmodern har den ingenstans att ta vägen. Därav bildas dessa cystor. Av samma anledning, från 18 års ålder, frågade läkarna om jag inte skulle försöka bli gravid. Det var inte riktigt rätt anledning att försöka bli förälder, tyckte jag.

Men smärtan kom tillbaka. Återigen ny titthålsoperation, och mer endometerios upptäcktes.
Jag tappade räkningen, tror att jag gjort en 5-6 sådana operationer.

Sedan gjordes en större operation där man la ett bikinisnitt. Mer endometrios upptäcktes samt sammanväxningar av organen.
Jo, nämde jag att man vid en av operationerna gjorde en liten miss och råkade sabba något med en nerv. Det gjorde att jag fick fantomsmärtor ner i benet och fick gå på smärtkliniken under ca 1 år för att få en spruta rakt in i en nerv i magen. Det var inte skönt.

Flera år och operationer senare, stod jag återigen med outhärdliga smärtor.
Mitt äktenskap hade just havrerat och jag ville inte se en ny man någonsin, än mindre skaffa familj.
Läkaren som jag gått hos och som genomfört flera av mina operationer hade sagt att jag var ett av de svåraste fallen hon sett, vad vet jag...
Nu kom det på tal att operera bort livmoder och båda äggstockarna. Med ultraljud går det att upptäcka endometrios som är placerad på vissa ställen. Men sitter det tokigt till så är det inte säkert att det syns.
Jag kände att jag inte orkade ha ont mer och bestämde mig för att genomföra den operationen.
Beslutet var rätt om för jag inte orkade ha ont, men vissa konsekvenser hade jag inte räknat med. Men det är en annan historia och har att göra med omgivningens reaktioner.

lördag 17 maj 2008

Grattis Norge & Fortfarande sjuk

Sjuttonde maj och Norges nationaldag, ett grattis till vårt grannland denna dag!

Flaggar lite extra för dom här i bloggen.


Annars har det varit en ganska seg vecka. Jag är fortfarande sjuk, stackars, stackars mig. Lite självömkan tycker jag faktiskt kan vara på sin plats.
Det började med ont i halsen, gick över till snor och snuva, kli i ögon och näsa. Sedan kom hostan och ont i bröstet. Just det, huvudvärk och feber oxå. Där är jag nu. Och, jaaAAA, Jeanette, man ska ta det lugnt. Men du vet hur det är med ett hus, hund och djur som inte alls har den goda smaken att ha förståelse för att man är sjuk *grymf*.

Akvariet har jag i allafall orkat med att göra ett vattenbyte och möblera om. Läste ju att mina nya fina fiskar var ciklider som gillade lite vattencirkulation. Behöver friskt vatten med god ytvattencirkulation, som det stod. Det var bara att ordna med syresten och övrig för de ska trivas.
Tyckte när jag såg dom första gången att de var stökiga i färgen. Ville ha enfärgade eller sådana med raka fina linjer och ingen oordning i färgerna. Nu älskar jag dessa sköldpaddsmönstrade fiskar.


-Labeotropheus trewavasae -
Honan är brunspräcklig, hanen blåskimrande med fenor i orange, del av akvariet där de bor

Veckans lycka blev när Karina och Anders kom förbi. Min bil har låtit aningens osunt från motorn. Såg framför mig en stor kostnad med reparationer, som jag inte har råd med, vilket skulle innebära att bilen skulle få stå och jag inte komma någonstans. Men så kom mina kära vänner förbi, och Anders hjälpte mig med lilla bilen. Nu mår hon bra igen, och jag är såååå lycklig. Tack tack tack!



Veckans irritation är ComHem! Så fruktansvärt värdelösa. Återigen har jag försökt komma i kontakt med dom. Det börjar med att man ska knappa in om man är kund eller inte, därefter personnummer eller kundnummer. Sen kommer alla förbannade alternativ att välja mellan där det aldrig finns det man vill.
Och därefter väntan, väntan och åter väntan, medans en klämmig röst ger information.
Efter 20 minuter har man hört det ett antal gånger och önskar bara att det fanns en knapp för att få rösten att försvinna.
Sen kommer man fram, och då
- man hör att det pratar folk, men den som tryckt fram mitt samtal har inte förstått det. Förtvivlat skriker man Hallå, Hallå, HALLÅÅÅ, men nä, de kopplar ner. Bara att börja om...
- man förklarar att man vill ha ett billigare alternativ, den som svarar har inte behörighet att göra denna ändring och ska koppla. Man får en upptagetton i örat, som avlöses av att man blir bortkopplad. Bara att börja om...
- man förklarar att man vill förändra en tjänst. Den man pratar med har ingen aning om vilken tjänst man pratar om. Man får förklara vilka tjänster de har. Man får sitta på vänt och återigen frågar de efter personnummer. Efter att man lagt på ringer de upp och säger att de visst sagt fel.
ComHem äger nätet in i min fastighet, jag har svårt att hitta likvärdiga alternativ. Jag är så jävla trött på dom. Ska försöka säga upp allt och byta om jag så ska vara utan telefon... Jag är sur.
Förresten, är det inte lite märkligt att man bara kan ändra till dyrare alternativ enkelt på deras hemsida. Det är när man vill ha ett billigare alternativ allt detta händer...

tisdag 13 maj 2008

Min Aloe Vera är slut, och jag är sjuk BläääääÄÄ


Jag var nog lite trött hela förra veckan. På fredagens picknick kände jag mig inte helt 100. Och på lördagskvällen kom det... Så jävla ont i halsen, ni vet sådär som om någon hade dragit med ett sandpapper i halsen och den bara gör ont. Det gör ont att svälja, det gör ont att andas.

Söndagen tryckte jag i mig alvedon och vägrade vara sjuk. Grävde hallonland, i komposten och rensade och planterade. Anna och Karin kom oxå förbi och njöt av solen här på tomten.

Min Aloe Vera dryck har varit slut ett tag nu. Har inte haft råd att köpa ny. Annars dricker både jag och Doris av den.

Nu blev jag sjuk, och Doris kliar sig mer än någonsin, en slump eller bristen på aloe? Jag vet ju vad jag tror och på söndagskvällen släpade jag mig febrig bort till snälla grannen som oxå säljer samma sorts Aloe. Drack lite extra på kvällen och kände hur det lixom var välgörande för halsen. Nu är det onda i halsen nästan borta, men snuva, huvudvärk, ont i brösten och hosta - isch å fy vad jag tycker synd om mig själv.

Och nu ska jag beställa Aloe så jag har, både dricka och gel och krämer, så det så.