fredag 15 juli 2011

Så hur går det med...

Hua, jag var ute nyss och det var kallt här, bara 22 grader varmt. Klockan är strax efter midnatt och jo, som ni förstått har jag svårt att gå och lägga mig tidigt. Det rimmar förvisso bra med att jag har svårt att gå upp tidigt.

Det där med stress, jösses vad det kan ställa till med trista saker.
Ibland kan man bara konstatera ont värk kommer som ett brev på posten när man inte varit snäll mot sig själv. Och tänker vi efter så vet vi ju så väl vad vi inte ska göra, men så svårt det är ibland.




Varning för stereotyper och generaliseringar i stycket nedan
Men hur lätt är det att vara kvinna idag?  Så där generellt. Sorry guys, men jag vet inte hur det är att vara man, så...
Framgångsrik är väl det magiska ordet.
Och jag skulle tro att många räknar in i det att ha bra jobb göra karriär. Kändes väldigt viktigt när jag var i Sverige i alla fall. Hur det är här vet jag inte riktigt. Känns som det är mer accepterat att vara hemmafru. Sedan vara en bra mamma, såklart. Skjutsa barn på aktiviteter, laga näringsrik mat och och... Jag har ju inte egna barn, men kan bara konstatera från vänner att det är mer än heltidsjobb att vara förälder.  Och självklart vara en bra partner för den man lever med, gärna slå till med candle light dinner.
Snygg, vältränad. Kanske slänga in en solbränna på det. Och ha ett hem som en Sköna Hem katalog.
Och till detta le lite avslappnat magiskt. ELLER HUR!

-- Nej, det är inte vad jag anser är framgångsrik.
Det är ett helt annat inlägg. Men det är många av de förväntningarna jag anser finns--

Så hur går det då med den där rackarns magkatarren? Och tack för omtanken från er!!! Jo, jag tycker det är lite bättre. Insåg att "heartburn" som jag av någon anledning fått för mig var magkatarr, inte är magkatarr utan halsbränna. Så tabletterna jag köpte för det var nog inte helt anpassade. Väldigt puckat att bara bestämma sig för att ett ord betyder något. Tror inte hissen gick ända upp den dan...

Men så kom jag på att jag hade en burk medikamenter från förr - omeprazole - som också går under namnen Losec, Omesec, Prilosec. Tack Umepojk för du påminde mig om det. Så igår började jag ta dom, och det känns nog faktiskt lite bättre, men är fortfarande i det där vanskliga skedet.
Och jag är tålmodigheten själv, efter 5 dagar utan kaffe och ständig huvudvärk så tyckte jag att jag kunde smaka lite idag. Tre munnar senare insåg jag att det inte var dags än. Men oj så goda tre munnar kaffe det var.


Och sköldpaddan är fortfarande på rymmen, så ni vet. Jag går ut och tittar nästan varje dag efter henne. Men hon är så otroligt bra kamouflagefärgad att jag förmodligen kunnat stå mitt framför och missa. Det jag dock kan trösta mig med att hon är inhemsk sköldpadda och van att vara fri, så hon har det nog topp. Men jag saknar henne lite och jag hoppas hon kommer tillbaka.

8 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Så roligt inlägg du har skrivit idag!
Jag har njutit av varje ord, förstås inte av att du har magkatarr men av felmedicineringen:). Yoghurt i massor brukar kunna hjälpa och en viss vila...hoppas att du snart slipper det onda utan alltför mycket kemisk medicinering.
Har inte hunnit med att läsa dina inlägg på ett tag men nu känns det bra igen när jag har hunnit ifatt.
Här småregnar det idag och vi förväntar oss inte långa köer till kaffebrödsdisken...men man kan ju aldrig veta
Ha det bra, klappa lilla magen ömt:)
Karinkram!

em sa...

Jo, jag har förstått att för många kvinnor är det så - men jag som lever i en annan värld har så svårt att fatta det. Att begåvade kvinnor inte kan tänka själva och leva ett rikt liv utan istället sneglar på glassiga magasins(och grannars, och fans mormors) normer, tycker jag är ofattbart.
Sköt om dig!
Margaretha

Magdalena and Co in US sa...

Pettas - Vad glad jag blir att du tycker det var ett roligt inlägg. Jag jobbar på att försöka vara rädd om kroppen. Men det ingår också en massa känslor som hemlängtan och ensamhet i att kroppen reagerar. Och det är ibland svårt att vända de tankarna. Jag förstår att du inte haft tid att läsa. Jösses vilka fulla dagar ni har. Men det är alltid så roligt när jag får en kommentar :)

em - Ja, jag tror att det mestadels är begåvade kvinnor som faller i fällan. Oerhört skönt att du inte lever i det. Men det är å lätt med alla "måsten" idag att ta på sig mer än man klarar. Jag vet i Sverige, så det första man frågar någon är: Vad jobbar du med? Sen beroende på svaret så hamnar man i en kategori.
Nä, uppskatta en blomma som slår ut. Prioritera en god bok i en vildvuxen trägård. Det är melodin.

em sa...

Nej, SÅ begåvad är jag inte!
Margaretha
som bara svarar
på de frågor hon
vill svara - aldrig
på vad hon gör

Taina sa...

Tråkigt med din magkatarr. Hoppas det ordnar till sig snart.

Oj vilken skillnad det är på att vara hemmafru/mamma här i USA jämfört med i Sverige. Jag brukar dock säga att inget är rätt eller fel, bara annorlunda...

Charlie sa ... sa...

Ja, hoppas verkligen din mage kommer i bättre form snart!

Jag känner såklart igen allt du skriver om krav... absolut. Vad som har hänt med mig sedan jag blivit äldre är att jag släppt på de här kraven...inte helt enkelt men jag har jobbat hårt med det. Jag mår bättre av att lyssna på mig själv mer och ha min egen agenda. Jag är mer inne på att uppskatta en blomma som slår ut och en bok i en vildvuxen trädgård...you know what I mean!

KRam och jag gillar din melodi!!

Magdalena and Co in US sa...

em - ha ha, jag läste mitt svar till dig och såg att det kunde läsas tokigt. Jag är övertygad om att du är SÅ begåvad. Men jag menade att det många gånger är kvinnor i min närhet som också är det, som faller i fällan. Jag tror att det är drivna kvinnor som många gånger faller dit. Jag tror också att man måste vara oerhört medveten om vad som är viktigt i sitt liv. Det är ytterligare ett steg på resan och kan ibland ta lång tid att komma dit. Och att även inse att kraven från samhället och ens egna krav ibland är för stora. Att komma till den insikten är värt mycket. Och när jag läser hos dig tycker jag mig se att du gjort medvetna val som är insiktsfulla.

Taina - vad roligt att du lämnat en kommentar här, och VÄLKOMMEN!!! Tack, magkatarren har jag dragits med till och från under låååång tid. Men det börjar nog bli bättre nu.
Ja, det känns som om jag säger att jag är hemma här så kommer inte samma undrande blickar. Det är förstås mina personliga erfarenheter, men det känns lite som om i Sverige så är det förknippat med lite fult. Otroligt intressant att du också upplever det annorlunda. Och som du säger, inget är rätt eller fel, men så annorlunda.

Magdalena and Co in US sa...

Lotta - I know what u mean! Ja, ibland är det bättre att bli äldre :)Jag har helt klart ändrat uppfattning om vad som är viktigt i livet. Men ibland blir det en balans och jag kan falla i fälla igen. Tycker det är så himla bra att du hittat en egen agenda och lyssnar på dig själv. Dessutom så gillar jag skarpt de saker ni tar er för, era utflykter. Jag inspireras av de och ska försöka ta mig ut från huset när jag blir lite bättre och ta en turné :)