fredag 8 juli 2011

Goodie Goodie

Det var över 1 år sedan jag åt svenskt godis. Jösses vad jag saknar det! Så idag blev det lycka. Men jag ska börja med att berätta hur en torsdag kan se ut i Columbus Ohio USA.

Jag sover länge. Fast egentligen är det nog inte så länge för jag går aldrig och lägger mig.
I morse konstaterade jag att jag behöver en ny kaffebryggare. Den jag har har hängt med sedan mitt första besök i USA när Paul frågade mig vad jag inte kunde vara utan - Kaffebryggare och hårfön svarade jag. Och rar som han var hade han köpt båda när jag kom hit. Men jag är petig med mitt kaffe och nu brygger den riktigt illa så jag kan äntiligen försvara inköpet av en ny. Men jag ska forska lite på internet vad som är bra här. Hemma hade jag en MoccaMaster och jag tror tyvärr inte det går att köpa här.
Så tips om bra kaffebryggare i USA mottages med tacksamhet.

Sen var det ärenden som stod på schemat, här kommer lite punktform.

  • Hämta Pauls linser hos optikern
  • som råkar ligga på i Walmart, så jag kunde inte motstå ett par nya leksaker till Larry. Gick till bebisavdelningen och hittade ett par saker.
Trycker man på knapparna så kommer det roliga signaler.
Tänkte att Larry kanske kan lära sig trycka på dom och härma.
  • Target och införskaffade magkatarrmedicin. Jag surfade nätet och hittade lite kuponger vilket gjorde att jag kunde köpa ett 24-pack Zantac för $ 0,59 (ca 4 svenska) GOOD DEAL! Dessutom välbehövligt
  • Till banken med check
  • Till bildelsaffären och köpte muttrar till däcken. P skulle hjälpa mig och byta bromsar och muttrarna var helt rundade och gick inte att få av.
  • Till verkstaden och bokade tid till i morgon för att de ska få ta bort dom och sätta dit nya.
  • Hem

Sedan på kvällen åkte vi till Barnes & Noble - en bokaffär där de har ett Starbucks och mötte Kristina och hennes man Andrew. Vi träffades i kön för att boka pysselkurser på pysselaffären och har träffats på fika en gång tidigare. Den här gången hade hon sin man med också och det var så trevligt.

Hennes man hade bott i Sverige i 2 år, helt fantastiskt! Han hade bott i Lund och pratade en del svenska. En amerikan med svenska han inte använt på 3 år och dessutom skånska. Sug på den! Det är något för en inbiten Stockholmare som jag att förstå. Men jag måste säga att han var riktigt duktig även om vi mest höll oss till amerikanska.
Och vet ni!!! Han hade med en present till mig - en påse Dumle Kola som han hittat i Cincinnati. LYCKA, LYCKA, LYCKA!!!

5 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Så härligt när man inte har större krav på livet för att bli lycklig än en påse svenskt godis:).
Ser framemot att få veta hur Larry gillar de nya arbetsredskapen.

Karinkram!

Charlie sa ... sa...

Du är fenomenal med kuponger!!

Håller med om att kaffet är viktigt, värt en investering. Jag börjar varje morgon med kaffe.

Larry kommer bli så duktig och ha kul i sin bur. Gillar hans leksaker ;)

Njut av Dumlen och kul med en amris som pratar skånska, nice kombo!

Kramar

Umepojk i Mason, Ohio sa...

Jag tror inte det finns nån som dricker mer kaffe än jag. Bryr mej inte om att köpa nån dyr kaffebryggare, eftersom de ofta inte varar mer än ett par år. Det viktigaste är att ha filter som på Melitta, och inte av typen som är platt på botten. J C Penney säljer märket Cooks, och om du passar på när de har kuponger för $10, blir det riktigt billigt.

Anne-Marie sa...

Svenskt godis verkar vara något väldigt speciellt. Men så är väl svenskarna världens kanske mest godisätande folk också. KUL att du fick litet "svenskfix" ;). Det där med den svenskpratande amerikanen påminder mig om en kul sak som hände när Michael och jag bodde på Hawaii. Vi var ute i djungeln och röjde mark (även jag har haft en del litet småmysko projekt ;)) och två hundar som kom och hälsade på oss då och då hade sin husse med sig. Han berättade att han bott i Stockholm under en period och så började han prata svenska! Där stod vi och pratade svenska i djungeln på Hawaii. Litet märklig känsla var det. Ha det gott! Kramar!

Magdalena and Co in US sa...

Pettas - Nämen, jösses så lycklig jag blev för godiset. Jag har gjort tricket att stoppa in så många som möjligt i munnen och bara njuta. Japp, det är lycka för mig

Lotta - Men du är ju lika bäst med kupongandet. Jag är fortfarande i startgroparna känns det som. Jag MÅSTE fixa ny kaffemaskin. Den här gör så otäckt kaffe nu att det inte går att dricka. Och det är ett av mina måsten, gott kaffe varje morgon. Jag tror Larry gillar sina nya saker :)
När jag träffade Amrisen sa han. "Jaug praudar inte svenska. Jaug praudar sköånskau" Ha ha

Umepojk - Bra tips med fitret där! Jag fick ett sådant där återanvändbart i metall. Gillar iden att inte slänga. Men du har rätt i att det säkert påverkar smaken. Men det blir nog ny kaffebryggare oxå.

Anne-Marie - Det var verkligen en "svenskfix" så himla gott. Har lite kvar och funderar på om jag ska snåla eller vad-fasen och bara trycka i mig allt.
Vilken rolig historia att hitta en svenskpratande amerikan i djungeln. Det förväntar man sig verkligen inte. Världen är onekligen bra liten inbland