Så ställde vi om klockan inatt, det innebär förmodligen att jag kommer lägga mig någorlunda i tid ikväll.
Stockholm har varit underbart vackert med sol idag. Jag bestämde mig för att bojkotta präktiga söndags-sols-promenader och parkera mig och Doris i soffan under en filt och ha filmrace. Himla skönt att utnyttja det faktum att man är vuxen och får göra som man vill
Så nu har jag grinat till fåniga romantiska filmer, ibland är det skönt att rensa tårkanalerna. Sen blev det 112Aina, svensk TV är ett måste när man är här. Med andra ord har jag varit riktigt fint påsklat.
Om man nu känner för att vara pysslig kan jag rekommendera KladdkakeMuffins jag bakade häromdagen. Med lite spritsad grädde på så blir det gott-i-gott-gott
2 ägg
2,5 dl strösocker
100 gr smält smör
1,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker poröst. Blanda i övriga ingredienser och vispa till jämn smet.
Fyll på 2/3 i stora muffinsformar. Jag ställde mina pappersformar i en muffinsplåt för att de skulle hålla formen.
Grädda mitt i ugnen 200 grader i 10 minuter. Låt de inte stå för länge om du vill ha dom geggiga inuti.
Ta ut och låt svalna. Och de är till och med ännu godare dagen efter
Visar inlägg med etikett Mat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Mat. Visa alla inlägg
söndag 31 mars 2013
fredag 7 oktober 2011
Hur man packar en resväska från Sverige till USA
Som jag skrev så kommer det bli fullkomligt oordning på inläggen nu.
När jag reste till Sverige så hade jag en STOR resväska, men mindre väskor i eftersom jag inte planerade att ha speciellt mycket med mig till Sverige.
Och på vägen tillbaka till USA så så märkte de givetvis mina väskor med röda lappar. Så himla "heavy" var dom väl inte...
Det bästa var att förutom 2 resväskor så hade jag en kabinväska, ni vet min snygga Samsonite i Snakeskin. Den lilla fick stanna hemma. Dessutom hade jag som en stor sportbag på hjul, snygg, men inte riktigt handväskemodell som man får ha som tillägg till kabinväskan.
Så jag checkade in, betalade extra bagage och han kollade kabinväskan. Så fick han se den andra och sa, -Men jag trodde det där var din kabinväska?
-Ja!!! Det här är min handväska! Han såg aningens skeptisk ut, så jag frågade honom om han inte var gift och inte hade en aning om hur kvinnors handväskor FAKTISKT ser ut!!?? Kom igenom den kontrollen och vid nästa bording och kontroller såg jag till att bära väskan på axeln längst bort från kontrollanten och gå som om den innehöll bomull. Klarade mig hela vägen utan att behöva pröjsa en massa extra för den. Tack för det!
Så vad var då den viktigaste delen av packningen?
Den här såklart!
När jag reste till Sverige så hade jag en STOR resväska, men mindre väskor i eftersom jag inte planerade att ha speciellt mycket med mig till Sverige.
Och på vägen tillbaka till USA så så märkte de givetvis mina väskor med röda lappar. Så himla "heavy" var dom väl inte...
Det bästa var att förutom 2 resväskor så hade jag en kabinväska, ni vet min snygga Samsonite i Snakeskin. Den lilla fick stanna hemma. Dessutom hade jag som en stor sportbag på hjul, snygg, men inte riktigt handväskemodell som man får ha som tillägg till kabinväskan.
Så jag checkade in, betalade extra bagage och han kollade kabinväskan. Så fick han se den andra och sa, -Men jag trodde det där var din kabinväska?
-Ja!!! Det här är min handväska! Han såg aningens skeptisk ut, så jag frågade honom om han inte var gift och inte hade en aning om hur kvinnors handväskor FAKTISKT ser ut!!?? Kom igenom den kontrollen och vid nästa bording och kontroller såg jag till att bära väskan på axeln längst bort från kontrollanten och gå som om den innehöll bomull. Klarade mig hela vägen utan att behöva pröjsa en massa extra för den. Tack för det!
Så vad var då den viktigaste delen av packningen?
Den här såklart!
onsdag 7 september 2011
Finns??????
Tuggar på en Herrgårdsbit - lagrad 14 månader. Det är så gott att det knottrar på armarna!!!!!!!
Funderar över om det finns schysst nougat i USA, jag har inte hittat något. Stod och klämde på en Odense Nougat och funderade på om jag skulle köpa, samtidigt som jag fnulade på hur många påsar OLW Cheese Doodles det kan få plats i väskan...
Funderar över om det finns schysst nougat i USA, jag har inte hittat något. Stod och klämde på en Odense Nougat och funderade på om jag skulle köpa, samtidigt som jag fnulade på hur många påsar OLW Cheese Doodles det kan få plats i väskan...
söndag 14 augusti 2011
När man blir sugen på Sverige
är det bra att ha en affär i närheten som säljer Gravlax och Rökt Lax
Då kan man göra det med dillstuvad potatis. Det var bara jag som åt det, Paul åt pizza,
Eftersom dillstuvad potatis är så GOTT, ville jag självklart att han skulle smaka.
Kan bara säga att han inte förstår det fina med svensk matkultur
Då kan man göra det med dillstuvad potatis. Det var bara jag som åt det, Paul åt pizza,
Eftersom dillstuvad potatis är så GOTT, ville jag självklart att han skulle smaka.
Kan bara säga att han inte förstår det fina med svensk matkultur
tisdag 9 augusti 2011
Pizza i German Village
Igår kväll träffade vi Kristina och Andrew i German Village för att äta på ett pizzaställe de gillade.
German Village ligger ungefär 20 minuters bilresa från där vi bor i södra Downtown Coulmbus. Anledningen till att det kallas German Village är just för att det i mitten på 1800-talet kom en stor del tyska immigranter som slog sig ner där. De kom att utgöra så mycket som en tredjedel av befolkningen när det var som flest. Jag har inte varit där men det ska finnas en hel del fina byggnader och är säkert värt att utforska vid tillfälle. 1974 lades det till i" National Register of Historic Places" och 2007 blev det ett "Preserve America Community" utfärdat av Vita Huset.
German Village ligger ungefär 20 minuters bilresa från där vi bor i södra Downtown Coulmbus. Anledningen till att det kallas German Village är just för att det i mitten på 1800-talet kom en stor del tyska immigranter som slog sig ner där. De kom att utgöra så mycket som en tredjedel av befolkningen när det var som flest. Jag har inte varit där men det ska finnas en hel del fina byggnader och är säkert värt att utforska vid tillfälle. 1974 lades det till i" National Register of Historic Places" och 2007 blev det ett "Preserve America Community" utfärdat av Vita Huset.
Så här såg det ut på vägen dit
Och nu kommer vi in i området
Men nu var vi där för pizza och det var på Planks Bier Garten vi åt.
Tyvärr regnade det på kvällen annars hade det säkert varit mysigt att sitta ute. De hade en liten uteservering på baksidan också, som en innergård med parasoll och bänkar.
Så vi fick sitta inne. Lite kvarterskrog känsla, folk kom som de var och jag gillade stilen och atmosfären där.
Här är Kristina och Andrew som vi var ute med.
Kristina träffade jag i början av året på Jo Anns i kön för att anmäla oss på kurser. Jag hade problem med am och pm och vi kom att prata på det viset. Så kan man träffa folk :)
De var de som vi var och fikade med och som hade Dumle Kola med till mig förut.
Pizzorna var riktigt goda.
De är i storlek så man beställer 2 stycken och sedan delar man på allt.
En himla trevlig söndag kväll blev det
torsdag 4 augusti 2011
Fortsätter att njuta av lite kärlek i ett paket
Idag har jag varit helt slut efter en sömnlös natt och helgens bravader. Att jag sedan spenderade hela dagen igår med att renovera badrum gjorde det inte bättre. Bilder på det kommer.
Doris måste ha tratten på sig efter sin operation och har stökat runt på nätterna eftersom hon inte är helt bekväm.
Så igår tog jag av henne tratten. När hon somnade så skönt på min sida av sängen med huvudet på kudden hade jag inte hjärta att putta ner henne.
Så jag har sovit nada, ingen plats, trångt. Men Doris snarkade gött!
Ikväll tog jag hennes stygn där hon opererade bort utväxterna. Förvisso skulle de göra det gratis hos veterinären, men det har läkt fint och jag kände att jag hellre sparade mig 1,5 timmas resa. Dessutom har jag tagit stygn förut och det är inte så svårt.
Ikväll har jag dessutom njutit otroligt av lite kärlek i paketet från Jessica. Jag gjorde mackor med hårdkokt ägg och Kalles Kaviar. Paul tyckte att det var bland det läskigaste han sett. JAG NJÖT!!!
Doris måste ha tratten på sig efter sin operation och har stökat runt på nätterna eftersom hon inte är helt bekväm.
Så igår tog jag av henne tratten. När hon somnade så skönt på min sida av sängen med huvudet på kudden hade jag inte hjärta att putta ner henne.
Så jag har sovit nada, ingen plats, trångt. Men Doris snarkade gött!
Ikväll tog jag hennes stygn där hon opererade bort utväxterna. Förvisso skulle de göra det gratis hos veterinären, men det har läkt fint och jag kände att jag hellre sparade mig 1,5 timmas resa. Dessutom har jag tagit stygn förut och det är inte så svårt.
Ikväll har jag dessutom njutit otroligt av lite kärlek i paketet från Jessica. Jag gjorde mackor med hårdkokt ägg och Kalles Kaviar. Paul tyckte att det var bland det läskigaste han sett. JAG NJÖT!!!
tisdag 2 augusti 2011
Söndagsmiddag hos våra nya vänner
I söndagskväll var vi hembjudna till Jill och Keith, ni vet de som vi var ute på blind date med :)
Det är så roligt att ha lärt känna några här i USA och jag är så glad att jag tog mod till mig och frågade våran "posttjej" om hon ville fika nån dag. Och ibland blir det bara så himla bra. Det blev det den här kvällen.
Så på söndagen for vi över. Dom har ett nytt fint hus som ligger ca 20 minuter bort från oss. Inga nerrivna väggar och hål i taket. Och ett fin-fint kök. Önskar att det en dag blir ordning här också. Som det är nu så vågar jag knappt ta in folk.
Innan var jag lite orolig eftersom jag inte vet hur man gör när man går på middag på amerikanska. Jag hade frågat Pauls syster på lördagen vad man tar med sig, om man tar med sig något? Hemma brukar jag alltid ta med en blomma, en flaska vin, fina servetter eller annat. Men Paul syster sa att man tar med något att äta efter maten. Jag tycker det känns lite underligt eftersom man bara tar med mat när det är knytkalas hemma. Men, men... Vi tog med lite muffinsar, hade ju ingen aning om vad de gillar.
Jill hade sagt att hon gillar och laga och det märktes. Och det var så himla roligt för hon hade gjort något som påminde om kåldolmar. Kåldolmar är något jag minns från när jag var barn och som mamma brukade göra.
Efter maten spelade vi Yatzy, men kom hela tiden in på andra samtalsämnen och glömde spelet. Roligt att man kan ha så mycket att prata om och tiden gick väldigt fort.
Jo, vi spelade klart spelet - och jag vann inte.
Det är så roligt att ha lärt känna några här i USA och jag är så glad att jag tog mod till mig och frågade våran "posttjej" om hon ville fika nån dag. Och ibland blir det bara så himla bra. Det blev det den här kvällen.
Så på söndagen for vi över. Dom har ett nytt fint hus som ligger ca 20 minuter bort från oss. Inga nerrivna väggar och hål i taket. Och ett fin-fint kök. Önskar att det en dag blir ordning här också. Som det är nu så vågar jag knappt ta in folk.
Innan var jag lite orolig eftersom jag inte vet hur man gör när man går på middag på amerikanska. Jag hade frågat Pauls syster på lördagen vad man tar med sig, om man tar med sig något? Hemma brukar jag alltid ta med en blomma, en flaska vin, fina servetter eller annat. Men Paul syster sa att man tar med något att äta efter maten. Jag tycker det känns lite underligt eftersom man bara tar med mat när det är knytkalas hemma. Men, men... Vi tog med lite muffinsar, hade ju ingen aning om vad de gillar.
Jill hade sagt att hon gillar och laga och det märktes. Och det var så himla roligt för hon hade gjort något som påminde om kåldolmar. Kåldolmar är något jag minns från när jag var barn och som mamma brukade göra.
Så här fin och mysigt hade de dukat när vi kom
Och eftersom jag älskar att ta bilder och minnas så var de tvungna att ställa upp och bli förevigade. Paul och Keith
Jill, jag och Paul
Jag har aldrig gillat öl, men jag har alltid gillat tanken och hur gått det låter med en stor stark. Nu har jag hittat något som faktiskt var otroligt gott och som jag måste köpa "Bud Light Lime" - prova den om du inte gillar öl! Kolla den här kakan som Jill gjort till efterrätt. Den var lika god som den ser ut!
Efter maten spelade vi Yatzy, men kom hela tiden in på andra samtalsämnen och glömde spelet. Roligt att man kan ha så mycket att prata om och tiden gick väldigt fort.
Jo, vi spelade klart spelet - och jag vann inte.
måndag 1 augusti 2011
En fantastiskt bra början på dagen!
Nu har det gått ett par dagar sedan jag skrev sist. Ska berätta om vad vi gjort i helgen senare i ett annat inlägg.
Vill bara börja med att tala om att älskade Doris fortfarande läker som hon ska och mår bra.
Idag fick jag en fantastisk bra början på dagen. Jag fick ett paket från Sverige! FRÅN SVERIGE! ETT PAKET - TILL MIG!!! Är inte bortskämd med sådana saker.
Jag hade nämt för Jessica att jag var sugen på dajm. Men sen kom det ett STORT paket - julafton!
Måste vara många Dajamar i det paketet, tänkte jag.
Bara den här kassen kan få en utlandssvensk att bli lycklig.
Men finaste Jessica M hade packat lite smått och gott som hon tänkte jag kunde vara sugen på. Och jösses vilka skatter som kom. Svenskt godis, svenskt snus, mariekes, tidningar och Kalles Kaviar. Hur kunde hon veta att jag häromdagen var så otroligt sugen på en äggmacka med Kalles Kaviar?
Så idag är en så bäst dag. Jag ska stoppa in en prilla, äta en dajm, bläddra i tidningar på svenska och senare ikväll lär det bli en äggmacka med kaviar.
Life is GOOD!!!
Tack, tack TACK!!!
Vill bara börja med att tala om att älskade Doris fortfarande läker som hon ska och mår bra.
Idag fick jag en fantastisk bra början på dagen. Jag fick ett paket från Sverige! FRÅN SVERIGE! ETT PAKET - TILL MIG!!! Är inte bortskämd med sådana saker.
Jag hade nämt för Jessica att jag var sugen på dajm. Men sen kom det ett STORT paket - julafton!
Måste vara många Dajamar i det paketet, tänkte jag.
Bara den här kassen kan få en utlandssvensk att bli lycklig.
Men finaste Jessica M hade packat lite smått och gott som hon tänkte jag kunde vara sugen på. Och jösses vilka skatter som kom. Svenskt godis, svenskt snus, mariekes, tidningar och Kalles Kaviar. Hur kunde hon veta att jag häromdagen var så otroligt sugen på en äggmacka med Kalles Kaviar?
Så idag är en så bäst dag. Jag ska stoppa in en prilla, äta en dajm, bläddra i tidningar på svenska och senare ikväll lär det bli en äggmacka med kaviar.
Life is GOOD!!!
Tack, tack TACK!!!
måndag 25 juli 2011
Som en Blind Date
Som ni vet så tycker jag att en av de svåra sakerna med att komma till ett nytt land är att man saknar sina vänner otroligt mycket. Folk är otroligt vänliga här i USA där jag bor, men det känns på något sätt som att det svårt att komma inpå. Man pratar om att träffas, men sedan blir det inte riktigt av.
Jag känner också att jag inte riktigt vet hur man umgås här, vilka de sociala normerna är, sådana som inte är uttalade men som alla vet, och som ska följas.
Människor är ju som hemma, likadana på ett sätt, men så mycket är annorlunda också. Ett parallellt universum helt klart.
Vi bor ju lite på vischan, så man stöter inte på folk direkt. Husen ligger så vi ser grannarna men det är tillräckligt lång mellan för att man måste ha en anledning att knata över till dom för att växla några ord. Det har inte jag gjort.
Ena grannens tös hade saftstånd för ett par månader sedan, så stannade jag till, köpte lite saft och pratade. Men det är ju inte så att man går och ringer på och säger -Hej vad gör du? Vill du fika med mig?
En av dom som jag träffar på regelbundet är hon som kör våran post. En ung tjej som alltid är trevlig och rar, vi har pratats vid lite då och då under senaste året. Till slut bestämde jag mig för att höra om hon ville fika med mig nån dag. Helt ärligt talade jag om att jag känner mig ny och inte fått speciellt många vänner.
Kändes lite konstigt och läskigt, men vad sjutton. Det värsta som kan hända är väl att vi inte får någon post, och det är ändå mest räkningar.
Ytterliggare ett några veckor gick och eftersom jag tror att alla andra har upptagna fullspäckade liv så vill man inte vara påträngade.
Men så häromdagen så skickade posttjejen ett sms till mig om jag och min man ville möta henne och hennes pojkvän och äta ute. Sagt och gjort, så i fredags tog jag med mig Paul och det kändes som om vi gick lite på blind date. Vi hamnade på en sushi resturang. Paul äter inte rå fisk, men det fanns annat på menyn. Jag var den ända som åt rå fisk. De andra tog lagad mat. min sushi var klart godkänd,
Men det roligaste var ändå att vara ute och umgås lite. Eftersom jag inte hade en aning om hur de var kunde det gått hur som helst. Men det blev ju så himla trevligt.
Paul tycker jag är pinsam som tar kort hela tiden, så tyvärr tog jag inga andra bilder än på fisken jag åt.
Dagarna här är varma, varma, varma. Varje kväll har det varit ruskiga åskstormar. Ena kvällen gick elen och vi var utan några timmar.
Igår slogs elen ut 3 gånger, men kom tillbaka snabbt. Däremot slogs dator, TV och telefon ut och var borta hela dagen.
Tyvärr hörs det nog inte riktigt hur illa det är här. Men jag tror jag fick med nån ordentlig smäll. fy bubblan för amerikanska åskväder.
Jag känner också att jag inte riktigt vet hur man umgås här, vilka de sociala normerna är, sådana som inte är uttalade men som alla vet, och som ska följas.
Människor är ju som hemma, likadana på ett sätt, men så mycket är annorlunda också. Ett parallellt universum helt klart.
Vi bor ju lite på vischan, så man stöter inte på folk direkt. Husen ligger så vi ser grannarna men det är tillräckligt lång mellan för att man måste ha en anledning att knata över till dom för att växla några ord. Det har inte jag gjort.
Ena grannens tös hade saftstånd för ett par månader sedan, så stannade jag till, köpte lite saft och pratade. Men det är ju inte så att man går och ringer på och säger -Hej vad gör du? Vill du fika med mig?
![]() |
| Så här ser postbilen ut här. Den här bilden har jag lånat från internet. |
Kändes lite konstigt och läskigt, men vad sjutton. Det värsta som kan hända är väl att vi inte får någon post, och det är ändå mest räkningar.
Ytterliggare ett några veckor gick och eftersom jag tror att alla andra har upptagna fullspäckade liv så vill man inte vara påträngade.
Men så häromdagen så skickade posttjejen ett sms till mig om jag och min man ville möta henne och hennes pojkvän och äta ute. Sagt och gjort, så i fredags tog jag med mig Paul och det kändes som om vi gick lite på blind date. Vi hamnade på en sushi resturang. Paul äter inte rå fisk, men det fanns annat på menyn. Jag var den ända som åt rå fisk. De andra tog lagad mat. min sushi var klart godkänd,
Men det roligaste var ändå att vara ute och umgås lite. Eftersom jag inte hade en aning om hur de var kunde det gått hur som helst. Men det blev ju så himla trevligt.
Paul tycker jag är pinsam som tar kort hela tiden, så tyvärr tog jag inga andra bilder än på fisken jag åt.
Och den såg ut så här.
Dagarna här är varma, varma, varma. Varje kväll har det varit ruskiga åskstormar. Ena kvällen gick elen och vi var utan några timmar.
Igår slogs elen ut 3 gånger, men kom tillbaka snabbt. Däremot slogs dator, TV och telefon ut och var borta hela dagen.
Tyvärr hörs det nog inte riktigt hur illa det är här. Men jag tror jag fick med nån ordentlig smäll. fy bubblan för amerikanska åskväder.
onsdag 13 juli 2011
Dumma mage!
Jag är så uttråkad! Hela dagen har jag varit tvungen att ligga och får inte behålla någon mat.
Det värsta är, okej, kanske inte det värsta, men det suger... Jag har inte kunnat dricka mitt morgonkaffe på 2 dagar. Går icke!
Och ni som är lika beroende av kaffe som jag vet vilken pärs det är.
Min kropp vill inte och magkatarren har bara eskalerat. Jag vet varför, stress, stress, stress... Jag är tvärstressad över att inte huset är mer i ordning. Att det var ett år sedan jag var "hemma" i Sverige sist och jag saknar mina vänner. Det är inte helt enkelt att lära känna nya människor här och det är just nu frustrerande. Och sedan kan jag nog lägga till 10 saker till listan. Och när jag börjat stressa för något så fortsätter det.
Jag vet att jag borde ladda hem en mp3 bok på svenska, sätta mig under trädet i skuggan och lyssna. Njuta av allt som faktiskt finns, men det är en sak att veta och en annan att göra.
Förr i tiden sa man alltid att man skulle äta kokt fisk som var snällt mot magen. Alkohol, koffein och fet mat skulle man undvika. Idag sökte jag lite på internet på bra mat för magkatarr. Jag är rätt medveten om vad som funkar för mig eftersom jag dragits med det under flera år, men tänkte att lite nya inputs kunde vara bra.
Så såg jag att de nya rönen är att man ska äta det man mår bra av. Tänk att någon kunde vara så klok.
För mig funkar det att äta sockerkaka och Mariekex. Tror att det suger upp magsyran bra. Tyvärr hade jag glömt var jag hittade mina Mariekex senast och när jag lyckades ta mig till affären idag så fanns det inte. Jag hittade något liknade sockerkaka, men det var någon form av butter cake som inte var helt god.
Det jag var sugen på idag efter att inte ha ätit så mycket var en Subway - Chicken Bacon Ranch. Nu såg inte min Subway riktigt ut som den på bilden, eftersom jag tog den från Internet och jag hade inte riktigt samma tillbehör. Men jag kan konstatera att ibland vet kroppen vad den tål. Jag var sugen på den här och fick behålla det mesta.
Det stora i USA är Pepto som man dricker när man har magkatarr. Det är rosa - bubbelgumsrosa och smakar Jenka. En sådan flaska fick också följa med hem och jag tror den gör nytta.
Ett annat fynd jag hittade på Kroger var knäckebröd av alla de sorter. Och så såg jag de här mumsiga. Så när suget satte in igen senare på kvällen så tog jag mig en liten Crisp'n med ett tunt lager av smör. Så himla gott. Jag kommer att köpa massa knäckebröd i framtiden och är så glad att det finns här.
Så varken bygg, trädgård eller pyssel har det blivit idag. Doris och Hoppsan verkade dock tycka det var mysigt att vi låg i sängen tillsammans och snarkade ikapp med mig.
Nu är det läggdags och det har redan blivit en ny dag.
Det värsta är, okej, kanske inte det värsta, men det suger... Jag har inte kunnat dricka mitt morgonkaffe på 2 dagar. Går icke!
Och ni som är lika beroende av kaffe som jag vet vilken pärs det är.
Min kropp vill inte och magkatarren har bara eskalerat. Jag vet varför, stress, stress, stress... Jag är tvärstressad över att inte huset är mer i ordning. Att det var ett år sedan jag var "hemma" i Sverige sist och jag saknar mina vänner. Det är inte helt enkelt att lära känna nya människor här och det är just nu frustrerande. Och sedan kan jag nog lägga till 10 saker till listan. Och när jag börjat stressa för något så fortsätter det.
Jag vet att jag borde ladda hem en mp3 bok på svenska, sätta mig under trädet i skuggan och lyssna. Njuta av allt som faktiskt finns, men det är en sak att veta och en annan att göra.
Förr i tiden sa man alltid att man skulle äta kokt fisk som var snällt mot magen. Alkohol, koffein och fet mat skulle man undvika. Idag sökte jag lite på internet på bra mat för magkatarr. Jag är rätt medveten om vad som funkar för mig eftersom jag dragits med det under flera år, men tänkte att lite nya inputs kunde vara bra.
Så såg jag att de nya rönen är att man ska äta det man mår bra av. Tänk att någon kunde vara så klok.
För mig funkar det att äta sockerkaka och Mariekex. Tror att det suger upp magsyran bra. Tyvärr hade jag glömt var jag hittade mina Mariekex senast och när jag lyckades ta mig till affären idag så fanns det inte. Jag hittade något liknade sockerkaka, men det var någon form av butter cake som inte var helt god.
Det jag var sugen på idag efter att inte ha ätit så mycket var en Subway - Chicken Bacon Ranch. Nu såg inte min Subway riktigt ut som den på bilden, eftersom jag tog den från Internet och jag hade inte riktigt samma tillbehör. Men jag kan konstatera att ibland vet kroppen vad den tål. Jag var sugen på den här och fick behålla det mesta.
Det stora i USA är Pepto som man dricker när man har magkatarr. Det är rosa - bubbelgumsrosa och smakar Jenka. En sådan flaska fick också följa med hem och jag tror den gör nytta.
Ett annat fynd jag hittade på Kroger var knäckebröd av alla de sorter. Och så såg jag de här mumsiga. Så när suget satte in igen senare på kvällen så tog jag mig en liten Crisp'n med ett tunt lager av smör. Så himla gott. Jag kommer att köpa massa knäckebröd i framtiden och är så glad att det finns här.
Så varken bygg, trädgård eller pyssel har det blivit idag. Doris och Hoppsan verkade dock tycka det var mysigt att vi låg i sängen tillsammans och snarkade ikapp med mig.
Nu är det läggdags och det har redan blivit en ny dag.
måndag 11 juli 2011
Bästa glassen i USA!?
Så passerade återigen en helg. Paul var ledig både lördag och söndag och det har vi inte varit bortskämda med sista tiden. Så det var mysigt.
Egentligen gjorde vi inget speciellt i helgen utan det blev en lugnt.
I lördags kväll var planen att åka till Dairy Queen för Blizzard, men det var köer långt ut på gatan.
Verkade som om alla kände det var glassväder. Men är det 30 grader varmt så är det synonymt med glass.
Så vi bestämde oss för att hitta ett annat ställe. Och att hitta glasställen i USA är inte så svårt.
Helgens inköp blev en skottkärra. Ibland slår man på stort. Vi har fortfarande massor med saker som fattas oss i huset. Ibland blir jag tokig på hur mycket det är och hur mycket byggarbetsplats det fortfarande är här.
Men nu är vi en skottkärra rikare i alla fall.
Glassbilderna är från Graeter's hemsida och skottkärran från Lowe's hemsida
Egentligen gjorde vi inget speciellt i helgen utan det blev en lugnt.
I lördags kväll var planen att åka till Dairy Queen för Blizzard, men det var köer långt ut på gatan.
Verkade som om alla kände det var glassväder. Men är det 30 grader varmt så är det synonymt med glass.
Så vi bestämde oss för att hitta ett annat ställe. Och att hitta glasställen i USA är inte så svårt.
Det visade sig vara ett riktigt lyckokast, för jag hade missat att vi hade en Graeter's nära oss.
Upptäckte den butiken när vi bodde i Grove City och jag var ute på mina promenader. Hade totalt missat att det fanns ett så nära där vi bor nu.
Graeter's glass är UNDERBAR. Åker du till USA så försök att hitta det och prova smaken "Black Rasberry Chip". Du kan inte annat än älska det. Till skillnad från många andra glasser som smakar artificiellt så smakar den här naturligt.
Deras hemsida säger bland annat att de använder färsk grädde från lantbrukare som intygar att de inte använder tillväxthormoner, att de använder enbart socker och inga transfetter.Helgens inköp blev en skottkärra. Ibland slår man på stort. Vi har fortfarande massor med saker som fattas oss i huset. Ibland blir jag tokig på hur mycket det är och hur mycket byggarbetsplats det fortfarande är här.
Men nu är vi en skottkärra rikare i alla fall.
Glassbilderna är från Graeter's hemsida och skottkärran från Lowe's hemsida
söndag 5 juni 2011
Happy Birthday Paul
![]() |
| En av första bilderna på oss när jag tog bussen till hans jobb och hälsade på. Numera tar jag inte buss, första gångs misstag. |
Vädret har varit fint och egentligen hade jag velat göra något roligt. Men har man hus i renoveringsbehov så har man. Den här gången var det dock inte huset utan vägen, infarten till vårat hus som senaste veckan börjat rasa in. Längs vägen är ett dike och under vår infart en trumma. Vet inte om ni kommer ihåg att det var igensatt i våras och vi fick en smärre sjö här. Hur som helst kom de ut med stora spolbilarna och fixade stoppet. Men jag tror de spolade lite för bra och fyllning försvann.
| Så här ser då diket ut |
Nu såg det ut så här, även om det inte syns så är det en ordentlig urgröpning och när vi kört in har man varit tvungna att ta det varligt. Nu har vi båda hyfsat stora bilar, till skillnad från den stackarn med vanlig sedan som försökte vända här och Paul hörde hur hans front fick lite väl mycket närkontakt.
Men de här hålen kommer inte bli mindre
Så lilla trucken fick åka och hämta singel
På kvällen åkte vi till LongHorn Steakhouse och åt. Den här gången blev det inte steak, utan kyckling med parmesan för mig och forell för Paul närmare bestämt: Parmesan Crusted Chicken
Two fresh grilled chicken breasts, topped with a parmesan garlic crust. och Grilled Fresh Rainbow Trout -Fresh Rainbow Trout grilled with basil, parsley & extra virgin olive oil. .
Och jösses vad mat... En liten sallad innan och ett supergott bröd som tyvärr inte går att köpa, det är deras egna speciella. Är godaste brödet jag ätit här, men förmodligen inte nyttigt. Och som ni ser så är salladen inte alls liten. Jag blev mätt bara på den.
Så här såg min kyckling ut, bilden gör den inte rättvisa. Det var såå gott och himla tur de har doggy boxar här.
Om det är någon som funderar på vad det kostar att äta på LongHorn i USA, så här i Pickerington går Parmesan Kycklingen på 15.49 US dollar - ca 95 Svenska Kronor och Forellen 13.99 US dollar ca 83 Svenska Kronor sen tillkommer det lite skatt.
Och på vägen därifrån började regnet. Tack och lov hann vi hem innan åskstormen kom och den har varit otroligt kraftig ikväll. Blixtar och smällar på samma gång, så kraftigt att huset skakar. Tycker INTE om. Vi har varning fram till 02 inatt och på nyheterna sa de just att det varit 4700 blixtar senaste 10 minuterna här i området. Snoddles kom in snabbt, men Gizzie har sin egen vilja och kom inte när jag ropade. Så en mycket blöt katt satt på trappan senare.
söndag 22 maj 2011
Show and Tell: Godast just nu
Fredagstema på en lördag. Igår hade jag inte tid att skriva fredagstemat så det kommer nu istället. Det är Desiree som står för temat denna månad och denna fredag är det Godast just nu.
Det första jag kommer att tänka på är Magnum glassen. ÅÅÅåååå jag hittade den på afffären i carmel och dubbel choklad. Båda fantastiskt goda, men dubbla chokladen vinner nog eftersom jag är chokladjunkie. Tror den lanseras här i USA nu, inte för om jag vet om GB Glass är så väldigt svenskt numera men jag förknippar jag det med Sverige. Och dessutom är chokladlagret så god choklad.
Det andra jag kommer på är Hollandaise sås. Det åt vi i torsdags till stekt fisk - mums. Och då menar jag inte pulver eller färdigköpt, utan den hemmagjorda enligt Vår Kok Bok. Det är inte speciellt krångligt att göra så egentligen finns det ingen anledning att köpa färdig. Dessutom älskar Paul den efter att fått smak på det i Sverige. Och det är ju alltid tacksamt att laga mat till någon som blir glad.
En annan sak jag gillar här och som man köpa färdigköpt är Key Lime Pie. Den är mumsig som bara den. Så det är det jag tycker är godast just nu. Hoppas ni alla får en fin fin helg!
Läs mera gott hos Nilla, Desiree, Annika, Erica, Inga-Britt, Helena, Olgakatt, Jenny, Karin, Lotta, Musikanta, Anna, Bejla, Maisoui, Malin
Det första jag kommer att tänka på är Magnum glassen. ÅÅÅåååå jag hittade den på afffären i carmel och dubbel choklad. Båda fantastiskt goda, men dubbla chokladen vinner nog eftersom jag är chokladjunkie. Tror den lanseras här i USA nu, inte för om jag vet om GB Glass är så väldigt svenskt numera men jag förknippar jag det med Sverige. Och dessutom är chokladlagret så god choklad.
Det andra jag kommer på är Hollandaise sås. Det åt vi i torsdags till stekt fisk - mums. Och då menar jag inte pulver eller färdigköpt, utan den hemmagjorda enligt Vår Kok Bok. Det är inte speciellt krångligt att göra så egentligen finns det ingen anledning att köpa färdig. Dessutom älskar Paul den efter att fått smak på det i Sverige. Och det är ju alltid tacksamt att laga mat till någon som blir glad.
En annan sak jag gillar här och som man köpa färdigköpt är Key Lime Pie. Den är mumsig som bara den. Så det är det jag tycker är godast just nu. Hoppas ni alla får en fin fin helg!
Läs mera gott hos Nilla, Desiree, Annika, Erica, Inga-Britt, Helena, Olgakatt, Jenny, Karin, Lotta, Musikanta, Anna, Bejla, Maisoui, Malin
torsdag 19 maj 2011
Ständig småbarnsmamma utan barn
Så har han gjort det IGEN. Jäkla Hoppsan!!! Telefonen ringde och jag glömde bort att plocka undan fjärrkontrollen. Det är inte första gången och säkert inte sista heller som han tuggar på saker som är NEJ.
Jag har inga barn, inga småbarn, men ibland känns det som om man är ständig småbarnsförälder med hundar. Speciellt när de inte är vuxna. Doris är ganska trivsam, hon kan ta en och annan tur och öppna soplocket och dra ut sopor om det är något som verkar speciellt gott. Det har också hänt att hon efter småbarnstadiet tuggat upp en och annan sko. Då har hon inriktat sig på mina partyskor och jag tror det är nån form av protest för de gånger hon inte fick följa med ut. Men, peppar peppar ta i träd var det ett tag sedan nu.
Och hur är det med det där att ständigt ha småbarn, ni som har eller har haft kan ju se om det liknar mina dagar:
Eller kommer hem med "fel" pojkvän, eller ute med moppen...
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Dagen för övrigt har tillbringats med att renovera badrum, en bit vägg har kommit upp och mera spacklande.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Paul kom för en gångs skull hem i någorlunda normal tid och vi bestämde oss för att äta ute. Det var hans tur att bestämma och då blev det Ihop.
Jag tog en New York Cheesecake pancakes och de såg ut så här. Jag orkade inte äta upp allt.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Så fick jag en utmaning av Annika som har en av mina favoritbloggar - Life in the suburb om att skriva 8 sanningar om mig. Det ska jag göra imorgon
Här är han då de lilla eländet
Här är den då - fjärrkontrollen. Baksidan av den existerar inte ens längre.
Annat är det med Hoppsan. Vi vet inte hur gammal han är men chansar på att han är runt 1,5 år. I min mening dags att växa upp. Men han är väl som hanar överlag... sen.. barnslig... (sorry guys)Och hur är det med det där att ständigt ha småbarn, ni som har eller har haft kan ju se om det liknar mina dagar:
- Saker med knappar på, typ fjärrkontroller ska inte lämnas framme. Om de är framme är det lika med leksaker.
- Pratar man i telefon eller har uppmärksamhet på något annat så kan det hända vad som helst.
- Saker, leksaker släpas gärna ut på tomten, men kommer sällan in igen.
- Stängda dörrar är inte bra, då måste man in där.
- Uppmärksamhet till något av de andra djuren är jobbigt, helst vill man vara mitt i mellan.
- Skälla (kanske inte kan jämföras med skrikande barn) högljutt är inte trivsamt, men tystnad kan vara ännu värre. Då hitttas det på bus.
- Man inser att det vanligaste ordet man säger är -NEJ och blir till slut trött på att höra sig själv.
- Man inser att man får välja sina strider
- Gick just och la mig och insåg att tillägg till listan är att man ska var glad om man får sängplats och täcke eftersom sängen redan är full, och puttar man ner dom tar det inte lång tid innan de ligger och upptar största delen av sängen IGEN....
Eller kommer hem med "fel" pojkvän, eller ute med moppen...
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Dagen för övrigt har tillbringats med att renovera badrum, en bit vägg har kommit upp och mera spacklande.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Paul kom för en gångs skull hem i någorlunda normal tid och vi bestämde oss för att äta ute. Det var hans tur att bestämma och då blev det Ihop.
Jag tog en New York Cheesecake pancakes och de såg ut så här. Jag orkade inte äta upp allt.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Så fick jag en utmaning av Annika som har en av mina favoritbloggar - Life in the suburb om att skriva 8 sanningar om mig. Det ska jag göra imorgon
lördag 7 maj 2011
Om man hittar guld där regnbågen slutar, finns det på Waffle House då?
Här kommer lite om helgen som gått - Lördags-
Klockan 04 i morse ringde klockan och det var dags för P att gå upp, då konstaterade vi att vi var strömlösa. Det är inte vinterkallt ute men runt 15 och regn och då blir det snart ruggigt inne. Den fuktiga känslan hade börjat smyga in. Själv kunde jag ändå inte sova så jag gick upp och satte mig framför braskaminen och eldade lite.
Det blir en sådan härlig värme, som värmer ända in i märgen. Jag älskar brasspisar. Efter lite eldande gick jag och la mig igen och efter ett par timmar kunde jag höra att elekticiten poppade igång igen.
Annars så fortsätter regnet här och med risk för att bli tjatig så ÄR JAG TRÖTT PÅ REGN!
Vi var iväg till Andersons på kvällen, en väldans trevlig affär som har det mesta och även lite speciella saker.
Och när jag hittar sådant här blir jag alltid lika glad. Dessutom så tycker jag namnet "The Andersons" klingar fint.
De är inte den billigaste affären i området men det har bland annat en STOR sortering av olika viner från hela världen. Det var ett tag sedan jag drack rödvin. Paul dricker inte det och jag har inte känt för att öppna en flaska själv. Men jag har känt mig sugen på det ett tag så en flaska rödvin fick följa med hem.
De har också en STOR sortering av olika ölsorter. Jag gillar inte öl speciellt, tyvärr. För det finns inget som ser så gott ut som en "stor stark" en varm sommardag. Men Paul gillar öl så han botaniserade i den sektionen.
Den här ölen måste vara för oss!
Något annat som de har bra utbud av är köttdisken. En sådan där gammaldags där man tar kölapp och får personlig service. Idag hade de filet mignon på extrapris - $ 2,99 biten, så det blev köttinköp också. På vägen därifrån regnade de så klart.
Ett tivoli var på plats men det tror knappt det var en enda människa där. Stackars tivoli arbeterna en regnig dag.
På vägen hem slutade det regna, äntligen!!! Och en regnbåge kom fram, men jag tror inte Waffle House är stället där man hittar guld, men vad vet väl jag...
Klockan 04 i morse ringde klockan och det var dags för P att gå upp, då konstaterade vi att vi var strömlösa. Det är inte vinterkallt ute men runt 15 och regn och då blir det snart ruggigt inne. Den fuktiga känslan hade börjat smyga in. Själv kunde jag ändå inte sova så jag gick upp och satte mig framför braskaminen och eldade lite.
Det blir en sådan härlig värme, som värmer ända in i märgen. Jag älskar brasspisar. Efter lite eldande gick jag och la mig igen och efter ett par timmar kunde jag höra att elekticiten poppade igång igen.
Annars så fortsätter regnet här och med risk för att bli tjatig så ÄR JAG TRÖTT PÅ REGN!
Vi var iväg till Andersons på kvällen, en väldans trevlig affär som har det mesta och även lite speciella saker.
Och när jag hittar sådant här blir jag alltid lika glad. Dessutom så tycker jag namnet "The Andersons" klingar fint.
De är inte den billigaste affären i området men det har bland annat en STOR sortering av olika viner från hela världen. Det var ett tag sedan jag drack rödvin. Paul dricker inte det och jag har inte känt för att öppna en flaska själv. Men jag har känt mig sugen på det ett tag så en flaska rödvin fick följa med hem.
De har också en STOR sortering av olika ölsorter. Jag gillar inte öl speciellt, tyvärr. För det finns inget som ser så gott ut som en "stor stark" en varm sommardag. Men Paul gillar öl så han botaniserade i den sektionen.
Den här ölen måste vara för oss!
Något annat som de har bra utbud av är köttdisken. En sådan där gammaldags där man tar kölapp och får personlig service. Idag hade de filet mignon på extrapris - $ 2,99 biten, så det blev köttinköp också. På vägen därifrån regnade de så klart.
Ett tivoli var på plats men det tror knappt det var en enda människa där. Stackars tivoli arbeterna en regnig dag.
På vägen hem slutade det regna, äntligen!!! Och en regnbåge kom fram, men jag tror inte Waffle House är stället där man hittar guld, men vad vet väl jag...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)








