Visar inlägg med etikett Wagram Rd. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Wagram Rd. Visa alla inlägg

lördag 17 december 2011

Födelsedag och lite amerikanskt julpyssel

Och så svisch.... tillbaka en snabbis till idag. Det kommer bli så här nu, hoppas ni orkar hänga med...
Idag var det då min födelsedag, jag är barnsligt förtjust i att både ge och få paket, ja jag erkänner det.

Nu efter omständigheterna så blev det inte ett hejdundrandes kalas, men jag läste på Facebook att en del av vännerna hemma varit ute och roat sig och jag hoppas de tog en extra drink för mig.

När jag vaknade så låg det i alla fall ett paket bredvid sängen. För ett par veckor sedan var vi på Sam's Club och kikade. De brukar ha en hel del roliga kläder till bra priser och det här var 2 saker som jag provade, men som jag tyckte var onödigt att lägga pengar på. Den vita västen i lite stickat och fuskpäls gillar jag verkligen, även om tvättråden fick mig att avstå den gången vi tittade på den. Den andra jackan är som en munkjacka med mjuk fluffig insida och fina detaljer. Har inte bestämt om jag ska behålla den eller lämna tillbaka och spara slantarna. Det är inga dyra saker men jag tycker det var gulligt att han kom ihåg att jag stod länge och väl och tittade på västen.


På kvällen åkte Paul iväg och kom hem med sushi från Giant Eagle. Rå fisk är ju något vi svenskar gillar...
Så det blev mat hemma och jag vet att han gillar de dagar jag äter sushi, för det innebär pizza för honom.
Han hade till och med köpt ett par bitar cake. En blandning av brownie, cheesecake, icing och choklad och något kexigt.

-------------------------------------------

Idag tänkte jag även lite snabbt beröra julen.
Här i USA är det alltid någon högtid som firas och som det ska köpas att dekoreras till. Halloween dekorationerna var på ena sidan gången och sedan fick de samsas med julpyntet.
Jag tillhör de som tillbringat många jular och nyårsaftnar på jobbet. Och det ärligt talat med glädje. Jag gillar helt enkelt inte sådana här högtider när familj ska samlas och allt ska vara gull i gull. Sorry.

Dock gillar jag att fascineras och ibland förfasas över juldekorationerna här.
Här kommer ett litet utbud från saker jag inte kunnat låta bli att fota när vi varit i affären. Kanske lite inspiration...






Däruppe står de uppblåsbara plastsakerna.
De ligger helt klart i en egen kategori av smaklöshet och är vansinnigt populära




---------------------------------------------------------------
Vårat hus var det tråkigaste på hela gatan. Inte en endaste juldekoration. Jag hade helt enkelt inte gjort det.

Nu är vårat hus fortfarande det tråkigaste på gatan men jag köpte en ful krans på Walmart som jag pimpade till med lite av det vi hade hemma och några kulor. Nu häger den vid garageinfarten. Jag har dessutom varit ute med häftpistolen och tagit en slinga ENBART VITA små lampor och hängt i taket vid entren.


Och julgranen blev en liten levande planta i kruka som är vansinnigt lite utsmyckad. Jag hoppas den kommer fortsätta att leva och kan vara ute sedan.
Så kom inte och säg att det inte är julpysslat här!

Tyvärr törs jag inte stanna och ta kort på husen här, de är totalt galet hur en del ser ut.

Våra grannar är väldigt lite utsmyckade om man jämför. Härom natten smög jag ut i alla fall och tog några bilder för att ni ska få se.

Dom är inte så himla bra för det var tvärmörkt och husen en bra bit bort och jag hade fel objektiv, men men




Den här bilden får ni se bara för jag tyckte det var roligt hur det blev när en bil körde förbi och jag hade lång slutartid.

----------------------------------------
Vill bara säga att jag snart kommer komma tillbaka till fredagstemat och show and tell. Det är något jag tycker är roligt och gillar vara med på. Men det har varit annat som tagit plats, men snart så....

Nu är det sluttid för mig idag och hoppas alla får en bra helg!

söndag 16 oktober 2011

Så kom hösten till Pickerington

Häromdagen var det bikiniväder och så slog det bara om till ruggigt.
Vi har massor av träd på både framsidan och baksidan av våra ägor.
Nån som vill komma över och kratta?

Tänkte jag skulle köra in Jeepen i garaget. Nu syns det inte allt för bra, men det är belamrat med löv.

Jaha det blev ju inte så långt inlägg eftersom Paul just ropade att han lagat Bisonburgare och middagen är klar. Ibland har man det bra. Bäst jag springer

torsdag 23 juni 2011

Jag hittade gravlax på min American närbutik. JIPPIEEE Life is good!

Så nu gäller det bara att hitta svenskar här i närheten som vill fira midsommar också.

Idag kände jag mig lite bättre. Och jag skulle bara göra lite, för jag blir så rastlös av att vara stilla.
Så jag målade taket i gästrummet. Bad/duschrummet är lite på hold tills vi har råd med kakel.
Sen gick jag ut och plockade lite mullbär, hade tänkt plocka mycket men hundstaketet har jag satt upp innan jag visste vi hade ett bärträd och nu är största delen av trädet på fel sida.
Men jag rensade ur och klippte ner lite. Ska se om jag kan få maken att fixa och flytta staketet annars blir det ytterligare ett projekt.

Det här är så himla roligt. Här på vischan är man inte bortskämd med de butiker som finns i New York och jag trodde väl inte att jag skulle finna gravlax. Framför allt inte på den närmaste och minsta Kroger här ute i Pickerington. Men jag är mäkta imponerad.



Inte nog med det, detta fanns också på fiskavdelningen. SILL, sill SILL!!! Hoppas den är god, har inte smakat än.
Blev så till mig att jag var tvungen att fråga personalen om det var något de hade i ordinarie sortiment eller om det var ett tillfälligt parti. I så fall hade jag fått köpa på mig en del.
Men jo då, sa pojken De hade det i ordinarie sortimentet, fast det var inte så många som köpte det. Så nu lär jag få handla för att det inte ska försvinna.
Och är det inte bra fint att jag kommer kunna ha sill till midsommarafton. Synd bara att jag inte känner folk här, annars hade jag kunnat ha midsommarfest och midsommarstång. Nån svensk i Columbus, Ohio, USA som vill fira midsommar månne??? Jag vet var sillen finns - nu skulle jag bara hitta färskpotatis också :)

Idag tittade jag efter grodan på fönstret. Icke att finna. Så nu, sent på kvällen tog jag en titt igen. Och jajjamänsan. Grodan sitter där igen, ser så rolig ut när han vankar omkring med sina sugproppar till fötter. Undrar var han är på dagarna?
Jag visade Paul grodan, på utsidan av fönstret. Nej jag tänker inte inkräkta i hans värld. Jag är glad att få betrakta.
Paul tittade på mig och sa - You can not have him.
Hmmm...

fredag 17 juni 2011

Därför har jag en ömmande kropp nu

Jaha då är jag inne på min tredje dag med en ömmande kropp. Som vanligt så har jag svårt att sitta stilla och det är så mycket som behöver göras. Igår blev nästan inget alls gjort, det gick bara inte. Jag måste försöka komma ihåg att ta pauser och jobba lite lugnt och fint.
Men, men det här är en del av vad jag sysslat med ett par dagar för att få en ömmande kropp.

Besök på byggmarknaden och köpte mer virke.

Så här ser det då ut på en amerikansk byggmarknad. Det här är Menards.

Och så här uppstilad är jag när jag köper virke och jobbar och snickrar.

Rensat hängrännor från löv. Det är många stora fina träd här på tomten och det syns i rännorna. Såg att det regnade över kanten häromdagen så jag klättrade ut genom fönstret på övervåningen och rensade. Mitt favoritträd är nog tulpanträdet som har fantastiska blommor.
Klättrade ut genom fönstret där uppe. Tur att man är liten.


Köpte också trasiga säckar på Menards för $1 stycket med lavasten. De har har jag börjat att lägga runt buskar. Hitintills har rhododendron och holly bush fått dom.

Inte så mycket än, men lite blommor är planterade

Hade kuponger på hallon så jag kunde hämta 4 förpackningar gratis. Gjorde lite sylt på dom. Blev inte så mycket, men hemmagjord sylt är mumma och jag vet vad som är i den.

Gjort klart en del av hemmasnickrade odlingslådorna. Skyfflat i jord och gurka och sallad är än så länge planterad.

Gjorde en till liten låda där kanske tomaterna får bo. 

Doris och Hoppsan har fått varsin tur i vår skog. Doris letade nog mest efter äckliga saker att äta när vi var ute.
Hoppsan däremot tyckte det var lite läbbigt och höll sig nära. Ett superstort träd har blåst omkull och där roten vält är det fullt med vatten. Läskigt tyckte Hoppsan och stod på darrande ben och sniffade. Bra tyckte jag som inte vill ha en blöt, lerig hund.

Den här bilden tog jag i januari när trädet just blåsit omkull. Hade inte med mig kameran ut,
men hålet är nu vattenfyllt.

Sen har vi det vanliga, tvätta, städa och städa igen. Och vissa hjälper inte till med städningen, men det är väl deras plats i tillvaron.

Arbetsledaren

Allt är en lek

Vet inte om det här är ett försök att visa intiativ

Och den här hittar man alltid i nån låda någonstans

En till av rosorna jag planterade för nån månad sedan har börjat blomma. Lite tjusig tycker jag.

Och snart är det helg

onsdag 8 juni 2011

Stackars Doris - småsyskon är inte lätt alla gånger

Härligt fantastiskt det är med blogg. Tackar för svaren om det mystiska bärträdet och kan tala om att det var ett Mullbär.
Mullbär
 Nu om någon har några recept på vad man kan göra med det så tas det tacksamt emot. Googlade lite på det och hittade ett syltrecept. Efter att jag fick veta att det inte var giftigt gick jag och tog mig en tugga av ett bär. Det var minst sagt syrligt. Kanske var det fortfarande inte moget.

Idag blev det ändrade planer, hade satt på mig mina hyfsade kläder - dvs inte byggbrallorna med målarfärg -, skulle till banken och lite andra ärenden. Men vädret tänkte annorlunda och jag är fortfarande lite feg, det stormade ute och kändes som stort oväder kunde komma in. Så det var bara till att vända och klippa kuponger istället. Och jösses vad kuponger jag har att klippa. Att jag bestämde mig för att omorganisera allt gör att det är oordning nu. Eftersom jag inte har en aning om vad vissa saker är, de äter konstiga saker här, eller vilken kategori jag ska stoppa kuponger i har det blivit lite galet. Nu har jag försökt få till det så att fryst mat som är på ett ställe är samlat på ett ställe och färska för sig. 

Vädret  ordnade till sig , den här gången blåste det snabbt förbi. Bilen blev tankad, mjölken inhandlad och checken till banken. På affären hittade jag en dansk grönmögelost som hade den rätta lukten. Ja, de luktar illa, men jag känner direkt om det är en jag gillar eller inte. Och sådan ost är lyx, så det blev mackor med grönmögelost. Så HIMLA GOTT.

Nu har vi ett provisoriskt staket runt gräsdelen av tomten. Det ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig, men fyller sin funktion. Hundarna kan springa. Men Doris har blivit bekväm, och ja, ni behöver inte kommentera att hon är tultig, JAG VET. Både hon och jag har lagt på oss här. Jag försöker uppmuntra henne att springa och skutta, men det är inte alltid hon är på det humöret. Men... det är Hoppsan... jämt... Stackars Doris, se så lidande hon ser ut med sin lyckliga skuttandes lillebror.







Småsyskon är såååå jobbiga ibland. Och Hoppsan är ju bara så lycklig och vill leka. Och man blir lycklig av att se honom.
Nu vill jag hägna in skogen också så de kan springa där. Men jag ska vara nöjd ett tag till med gräsplanen innan jag startar nya projekt... tror jag...