Häromdagen var det bikiniväder och så slog det bara om till ruggigt.
Vi har massor av träd på både framsidan och baksidan av våra ägor.
Nån som vill komma över och kratta?
Tänkte jag skulle köra in Jeepen i garaget. Nu syns det inte allt för bra, men det är belamrat med löv.
Jaha det blev ju inte så långt inlägg eftersom Paul just ropade att han lagat Bisonburgare och middagen är klar. Ibland har man det bra. Bäst jag springer
För ett par veckor sedan bokade jag en biljett till Sverige. Det blir inte så lång vistelse och en hel del jag måste stå i. Men jag är så himla glad!!!
Har också varit massor att förbereda eftersom jag under tiden jag är hemma ska försöka fixa ALLT med papper, körkort och pass.
Biljetten är bokad till måndag... Och vad händer då!!!???
Irene!!!! Största orkanen på ett par hundra år -enligt TV- som dessutom sänder konstant om detta nu. Den kommer att gå över östkusten och nu ser jag att alla flygplatser i New York området stänger lördag. Så hur det går med resan är just nu ovisst. Nyss sa de att dryga 20 miljoner människor är berörda och städer evakueras på löpande band. New York börjar evakueras och det är bara att hålla tummarna att den avmattas eller tar en annan vändning.
Det är klart att min resa i det stora sammanhanget inte är mycket att gnälla över. Men vad sjutton!!!
Å jag som fyndade nya resväskor/kabinväska häromdagen!!! I snake skin mönster!!!
Så det är väl bara att se om den står kvar på måndag och om det är nån trafik.
Ser att det även skrivs om Irene i svenskatidningar
Som ni vet så tycker jag att en av de svåra sakerna med att komma till ett nytt land är att man saknar sina vänner otroligt mycket. Folk är otroligt vänliga här i USA där jag bor, men det känns på något sätt som att det svårt att komma inpå. Man pratar om att träffas, men sedan blir det inte riktigt av.
Jag känner också att jag inte riktigt vet hur man umgås här, vilka de sociala normerna är, sådana som inte är uttalade men som alla vet, och som ska följas.
Människor är ju som hemma, likadana på ett sätt, men så mycket är annorlunda också. Ett parallellt universum helt klart.
Vi bor ju lite på vischan, så man stöter inte på folk direkt. Husen ligger så vi ser grannarna men det är tillräckligt lång mellan för att man måste ha en anledning att knata över till dom för att växla några ord. Det har inte jag gjort.
Ena grannens tös hade saftstånd för ett par månader sedan, så stannade jag till, köpte lite saft och pratade. Men det är ju inte så att man går och ringer på och säger -Hej vad gör du? Vill du fika med mig?
Så här ser postbilen ut här.
Den här bilden har jag lånat från internet.
En av dom som jag träffar på regelbundet är hon som kör våran post. En ung tjej som alltid är trevlig och rar, vi har pratats vid lite då och då under senaste året. Till slut bestämde jag mig för att höra om hon ville fika med mig nån dag. Helt ärligt talade jag om att jag känner mig ny och inte fått speciellt många vänner.
Kändes lite konstigt och läskigt, men vad sjutton. Det värsta som kan hända är väl att vi inte får någon post, och det är ändå mest räkningar.
Ytterliggare ett några veckor gick och eftersom jag tror att alla andra har upptagna fullspäckade liv så vill man inte vara påträngade.
Men så häromdagen så skickade posttjejen ett sms till mig om jag och min man ville möta henne och hennes pojkvän och äta ute. Sagt och gjort, så i fredags tog jag med mig Paul och det kändes som om vi gick lite på blind date. Vi hamnade på en sushi resturang. Paul äter inte rå fisk, men det fanns annat på menyn. Jag var den ända som åt rå fisk. De andra tog lagad mat. min sushi var klart godkänd,
Men det roligaste var ändå att vara ute och umgås lite. Eftersom jag inte hade en aning om hur de var kunde det gått hur som helst. Men det blev ju så himla trevligt.
Paul tycker jag är pinsam som tar kort hela tiden, så tyvärr tog jag inga andra bilder än på fisken jag åt.
Och den såg ut så här.
Dagarna här är varma, varma, varma. Varje kväll har det varit ruskiga åskstormar. Ena kvällen gick elen och vi var utan några timmar.
Igår slogs elen ut 3 gånger, men kom tillbaka snabbt. Däremot slogs dator, TV och telefon ut och var borta hela dagen.
Tyvärr hörs det nog inte riktigt hur illa det är här. Men jag tror jag fick med nån ordentlig smäll. fy bubblan för amerikanska åskväder.
Vill bara berätta att idag svettas man här i USA, Columbus om man är ute. Det ska vara en av de varmaste dagarna. Det är 35 grader i skuggan, med tillägget att det känns som 42 grader. Och jag meddelar att det är vaaaarmt!!!
Igår kom en åsktstorm på kvällen som var av det grymmare slaget. Jag tycker det är otäckt när det smäller så högt att marken vibrerar och man känner sig som om man står bredvid en bomb som exploderar.
Det hände mig när jag var ute i ösregnet och försökte rädda vårt parasoll som stormen massakrerade. Kom på mig själv att huka och ta skydd, som om det skulle hjälpa.
Efter några dagar med medicin och Pepto så är magkatarren under kontroll. Jag inte har ständigt ont och kan äta lite mer normalt. Men det är fortfarande skört, om man nu kan säga så om en mage. Minsta lilla och den protesterar.
Det innebär att jag faktiskt har kunnat vara lite mer aktiv.
Men att vara ute här i Pickeringon Ohio är inte behagligt dessa dagar.
Vi har 28 grader nu klockan 11 på kvällen. Luftfuktigheten är 91% och det regnar inte. Inte så najs.
Vi är dessutom under Heat Advisory och Excessive Heat Watch, så här beskrivs det:
... Heat advisory remains in effect until noon EDT Thursday... ... Excessive heat watch remains in effect from Thursday afternoon through Thursday evening...
A heat advisory remains in effect until noon EDT Thursday. An excessive heat watch remains in effect from Thursday afternoon through Thursday evening.
* Heat index values... heat indices in excess of 100 degrees.
* Timing... heat indices of 100 to 105 degrees are expectedWednesday afternoon and evening. Heat indices of 105 to 110 degrees will be possible on Thursday.
* Impacts... heat exhaustion... heat stroke and other heat related illnesses will be possible... especially if you spend a significant amount of time outdoors... or are involved in any strenuous outdoor activity.
Precautionary/preparedness actions...
Take extra precautions if you work or spend time outside. Whenpossible... reschedule strenuous activities to early morning orevening. Know the signs and symptoms of heat exhaustion and heatstroke. Wear light weight and loose fitting clothing whenpossible and drink plenty of water.
To reduce risk during outdoor work the occupational safety andhealth administration recommends scheduling frequent rest breaksin shaded or air conditioned environments. Anyone overcome byheat should be moved to a cool and shaded location. Heat strokeis an emergency... call 911.
Jag erbjöd mig att printa ut det till Paul så han kunde ta med det till chefen på byggarbetsplatsen han jobbar på. Men det var mest på skoj eftersom de inte är speciellt angelägna att efterfölja sånt.
Senaste dagarna har jag varit ute sent på kvällen och skördat björnbär. Man får slåss med myggor och ha både långärmat och långbyxor. Men björnbärsskörden växer och jag styckefryser allt för att kunna göra sylt senare. Känner mig oerhört präktig.
Badrummet i gästrummet har fått fortsatt uppmärksamhet. Nu är 2 lager tätningsskikt och golvbrunnen på plats. Nästa steg är att göra någon form av tröskel och därefter täta. Sedan cement på golvet och därefter äntligen kakel.
Jag är i valet och kvalet hur jag ska göra kaklet. Antingen sätta upp kakel som det är, eller smasha sönder det och göra mosaik. Den mosaiken jag vill ha är inte i tusen färger och mönster, utan helt enkelt samma kakel, men låta bitarna skapa effekten. Gjorde en vägg hemma i Sverige på min gästtoalett och det är i stil med den jag vill göra. Vi får la se vad det blir av ett...
Så har klockan blivit 12 och det närmar sig läggdax.
Tittade just ut genom fönstret där jag sitter på andra våningen och såg en groda, på fönstret... Givetvis var jag tvungen att ta kort på den. Så nu får ni se vad jag just såg.
Funderar på om det inte är lite dumt för en groda att klättra så högt upp. Men jag hoppas den hittar nån mumsig fluga att smaska på.
Igår gjorde jag något riktigt trivsamt. Efter 1,5 vecka med ständig huvudvärk bestämde jag mig för att det var dags att göra något åt det. Jag och min ömmande kropp med stela muskler åkte och fick massage. Jösses vad härligt det var och jag undrar varför jag inte gjort det tidigare. Idag har jag dock känt mig som om jag blivit överkörd av en långtradare. Men ändå på ett skönt sätt. Hur bra lät det?
Tycker det är lite sådär att leta efter massageställen. Just sådant vill man känna sig bekväm på och jag med min livliga fantasi är rädd för att hamna på en annan sorts massageinrättning.
Men efter en hel del googlande hittade jag den här hemsidan som såg bra ut och som sagt, det var ljuvligt och jag är helnöjd.
Idag var det också "First Day of Summer" här. Tänkte att - Är inte det i mars? Men jag tänkte på vårdagjämningen.
Så här beskrivs det:
In the United States and the rest of the northern hemisphere, the first day of the summer season is the day of the year when the Sun is farthest north (on June 20th or 21st). This day is known as the Summer Solstice.
Bild från Internet
Och bilden är från samma webbplats. Vill du läsa mer klicka HÄR
Så hur har då vädret varit denna officiella sommardag. Jo, vakade till ett rasande åskväder. Sedan mitt på dagen blev det hett så att det var omöjligt att vara ute. Dryga 32 grader i skuggan och fuktigt som attan.
På kvällen kom ytterliggare en ordentlig åskstorm som gjorde att elen försvann en kort stund.
Så var sommaren idag..
Tog mig en liten tur ut i vår skog för att titta efter Jackie/ Jacob-ina. Men hon har nog grävit ner sig någonstans. Och jag insåg att skogen förmodligen är paradiset för en lite sköldpadda så det känns inte alltför trist om hon är där.
Jag börjar nog bli lite van vid vädret här i Ohio, USA i alla fall.
Ser att det är åskvarningar i Sverige. Klass 1 varning utfärdad och jag var lite nyfiken på vad det innebär. Så här står det på SMHIs hemsida:
Kraftig åska Klass 1 varning
Omfattande och frekvent åska som medför stora störningar i el och telefontrafiken. Kan lokalt även innebära mycket kraftiga vindbyar och skyfallsliknande regn
Nu är klass 1 varning den lindrigaste, men hade jag varit hemma hade jag nog oroat mig lite. Här låter det som ett vanligt åskväder av det mildare slaget. Här kan du se lite av vår åska i Pickerington häromdagen.
Tack och lov slipper ni Tornados hemma. Men undrar om ni märkt av någon åska? Skriv och berätta
Klockan är snart midnatt och jag bestämde mig för att sätta mig ute med ett glas rödvin. Det är mörkt här i Ohio, kvällsmörkret kommer tidigt och de ljusa Stockholmskvällarna är något jag saknar.
Det är också en massa annorlunda ljud, tror jag ska försöka spela in dom någon kväll för att ni ska få höra. Jag har inte vant mig vid dom utan det känns fortfarande som "utomlands". Vet inte vad det är där borta i skogen. Ni som bor här i krokarna kan gärna få tala om för mig vilka djur ni hör.
Igår hade vi som sagt åskstorm igen. Tänkte ge er lite "hemma hos"- känsla, så här ett 2 minuter av vädret igår
Idag söndag har vi haft en hyfsat lugn dag. Min kropp värker, den gör det så fort jag är lite för flitig med mina projekt. Jag lär mig aldrig utan så fort det slutar göra ont bygger jag igen. Men nu kan det nog bli några dagars ofrivillig vila. Trist för det är så mycket jag vill bygga och så mycket som behövs göras. Men det kanske blir lite kupongklippning istället. Den här söndagen var det ingen helg och nya kuponger i dagstidningen.
Jag hann fara förbi Kroger och plocka upp 4 boxar med färska hallon. Med kuponger blev de gratis. För er som bor i USA så kan ni gå in på den här länken och registrera er. I välkomsmailet finns länk till att printa. De flesta kräver man installerar ett program som håller reda på hur många man får printa. Det vanligaste är 2 stycken. På vårat Kroger dubblar de kuponger upp till 99 cent. De här är på 50 cent, dubblas till $1, hallonen på extrapris $ 1 st = gratis. Kupong för färska bär
En av första bilderna på oss när jag tog
bussen till hans jobb och hälsade på.
Numera tar jag inte buss, första gångs misstag.
Idag har vi födelsedag här. Det är maken som fyller 35 år och dagen till ära var han dessutom ledig på en lördag. Så det första firandet blev att inte behöva gå upp vid 04 på morgonen.
Vädret har varit fint och egentligen hade jag velat göra något roligt. Men har man hus i renoveringsbehov så har man. Den här gången var det dock inte huset utan vägen, infarten till vårat hus som senaste veckan börjat rasa in. Längs vägen är ett dike och under vår infart en trumma. Vet inte om ni kommer ihåg att det var igensatt i våras och vi fick en smärre sjö här. Hur som helst kom de ut med stora spolbilarna och fixade stoppet. Men jag tror de spolade lite för bra och fyllning försvann.
Så här ser då diket ut
Nu såg det ut så här, även om det inte syns så är det en ordentlig urgröpning och när vi kört in har man varit tvungna att ta det varligt. Nu har vi båda hyfsat stora bilar, till skillnad från den stackarn med vanlig sedan som försökte vända här och Paul hörde hur hans front fick lite väl mycket närkontakt.
Men de här hålen kommer inte bli mindre
Så lilla trucken fick åka och hämta singel
Nu är infarten fixad och det är himla skönt.
På kvällen åkte vi till LongHorn Steakhouse och åt. Den här gången blev det inte steak, utan kyckling med parmesan för mig och forell för Paul närmare bestämt: Parmesan Crusted Chicken Two fresh grilled chicken breasts, topped with a parmesan garlic crust. och Grilled Fresh Rainbow Trout -Fresh Rainbow Trout grilled with basil, parsley & extra virgin olive oil. .
Och jösses vad mat... En liten sallad innan och ett supergott bröd som tyvärr inte går att köpa, det är deras egna speciella. Är godaste brödet jag ätit här, men förmodligen inte nyttigt. Och som ni ser så är salladen inte alls liten. Jag blev mätt bara på den.
Så här såg min kyckling ut, bilden gör den inte rättvisa. Det var såå gott och himla tur de har doggy boxar här.
Om det är någon som funderar på vad det kostar att äta på LongHorn i USA, så här i Pickerington går Parmesan Kycklingen på 15.49 US dollar - ca 95 Svenska Kronor och Forellen 13.99 US dollar ca 83 Svenska Kronor sen tillkommer det lite skatt.
Och på vägen därifrån började regnet. Tack och lov hann vi hem innan åskstormen kom och den har varit otroligt kraftig ikväll. Blixtar och smällar på samma gång, så kraftigt att huset skakar. Tycker INTE om. Vi har varning fram till 02 inatt och på nyheterna sa de just att det varit 4700 blixtar senaste 10 minuterna här i området. Snoddles kom in snabbt, men Gizzie har sin egen vilja och kom inte när jag ropade. Så en mycket blöt katt satt på trappan senare.
Vädret här suger. Ja, så är det helt enkelt. Jag skulle skryta för mina svenska vänner om den tidiga sommaren här. Och den har inte alls varit som jag tänkt mig, som ni säkert sett av tidigare inlägg.
Idag var jag på Walmart och köpte solstolar. Japp, hoppet är det sista som lämnar. Och sommaren ska komma!!! Har i mitt kupongande läst en hel del av reklambladen som skickats ut och tyckte jag hittade en bra deal. De flesta har kostat runt $ 60-80, men de här såg likadana ut och fanns för $ 45 (ca 280 svenska). Så jag var så storslagen att jag köpte 2, Paul kan få sitta fint och skönt också.
Så här ser modellen ut fast de jag köpte var randiga, zero graivity chair, som de heter. Blir himla sköna när man fäller dom bak. Perfekt att komma upp lite från gräset. Jag gillar att sitta i gräset, men en myra kröp in och bet mig i ljumsken häromdagen. Det var inte skönt. Bild kommer sen, den här tog jag från deras hemsida.
Dessutom hämtade jag lite gratis plåster och rakhyvlar, bra kuponger samt hade några $ 6 ( 38 svenska) rabattkuponger på olivolja. Gjorde lite andra fynd, men ska inte plåga er med det. Jag känner mig riktigt nöjd med den shoppingturen i alla fall. När känner man sig inte nöjd efter en shoppingtur? ;)
När det var dags att fara hem och jag stod där med mina solstolar så kom ännu en åskvädersstorm. Det var så personalen stannade till för det vräkte ner regn och det lät som någon sköt kulspruta på taket. Kändes lite fånigt att stå med solstolar då.
Efter lite väntan så drog det värsta förbi och jag kunde ta lilla Jeepen hem.
Igår så hade jag organiseringsdag. Jag blir tokig på när saker inte är på sin plats och jag får tillbringa tid med att leta efter dom. Dessutom har jag någon sorts lyckokänsla i att organisera och göra etiketter. Igår kände jag att jag inte hade tillräcklig ordning på mina papper och när det är oordning kan jag inte fokusera. Vilket i och för sig är lite lustigt, för jag är himla bra på att röra till saker också.
Men jag skaffade mig några arkiveringslådor med hängmappar och nu har en hel del av sakerna hamnat i mapp - med självklar etikett. Å vad jag känner mig nöjd med det.
Sedan skolade jag om lite frön och tog tag i renoveringen igen. Målartvättade tak och väggar i gästrummet för att kunna måla där. Det rummet är innanför badrummet jag renoverar så de hör lite ihop. Tyvärr såg jag att jag kommer behöva göra en del spackeljobb där innan jag kan måla. Men jag tänker försöka låta bli att bredspackla allt.
Det har inte blivit så många bilder tagna här på ett par dagar, så jag visar er hur vår TV ser ut för jämnan dessa dagar. Fast inte hela tiden såklart, de bryter sändningarna med det här.
Nu drar stormen stormen in här i Pickerington. De bröt just tvprogrammen med varning och jag hör vinden blåsa, regnet slår ner och åskan blixtrar. Vi får se hur stormen går men det är stor risk att vi tappar strömmen så jag skriver ett litet snabbt inägg. Otroligt vilket väder det är här.
Nu sa dom på tv att Tornadovarningen är borttagen. Tackar för det, men det var vindar på runt 60 miles/hour (ca 96 km/timma) på ingående.
Dock kände jag att jag ville dela med mig av vädret här så ni kan få känslan. Så jag gick ut och tog en liten videosnutt.
Fick inte med det värsta, men ni får lite känsla av hur det är när regnet öser ner...
Som jag skrivit om tidigare så är min dygnsrytm helt åt pipsvängen. Så när jag äntligen somnade var klockan riktigt sent, eller tidigt. Det innebär att jag vaknade sent och det kändes som hela dagen försvunnit. Värken i ögat har också gjort sitt till att jag inte fått mycket gjort senaste tiden. Kan inte hjälpa det men när jag varit overksam i några dagar så blir jag på dåligt humör. Konsten att ta det lugnt och göra ingenting och dessutom uppskatta det har jag svårt att behärska. Dessutom regnar det IGEN, ska det aldrig sluta???
Igår pillade jag ner lite frön i alla fall. P hjälpte mig att bära upp odlingsställningen från källaren. Och med lite extrabelysning hoppas jag på att de ska gro.
Kvällen tillbingades framför TVn och jag blev inspirerad att fortsätta med pärlpyssel. Så här ser det ut på pysselbrickan i mitt knä just nu.
Imorgon är det torsdag och veckan börjar närma sig slutet. Ha en bäst torsdag alla!
Idag är jag supertrött, blev inte mycket sömn inatt. Vid 2-tiden drog en ordentlig åskstorm in och jag låg och funderade på om de skulle dra igång tornado sirenerna eller inte. Det blåste dessutom så mycket så jag hade svårt att höra om det var vinden eller sirener.
Såg väderleksrapporten idag som bekräftade att det varit Tornadovarning på många håll, men stormen hade dragit vidare så snabbat att många upplevde det som om sirenerna slogs på först efter stormen.
Idag gjorde de reklam för att de hade "Weather Radios" på vår lokala butik.
Här är en video från våran grannkommun som blev värre drabbat.
Jag kollade vädret för veckan och det ser ut som om det blir åska hela helgen.
Så jag har faktiskt inte gjort mycket alls idag
När jag vaknade i morse hade det regnat hela natten. Tittade ut och upptäckte att vi hade fått en sjö på framsidan. Dikena är vårat Townships ansvarsområde även om jag försökte rensa de så gott jag kunde häromdagen.
Stora rensa rör bilen
Så jag bestämde mig för att ringa dom, men precis efter jag lagt på kom hela patrullen ut. Räknade till 5 bilar varav en slangbil, man tackar för uppmärksamheten och insatsen för att vi inte ska bli översvämmade. De berättade att deras chef åkt förbi här tidigt på morgonen och sett eländet.
Nu är dikena och rören rensade, vilket är bra för det började just ösregna och åska. Kollar vädersidan och ser att det är "severe weather warnings" i vårt område. Usch jag blir alltid så orolig när Paul är ute på vägarna och kör i oväder. Bäst jag slår på TV och kikar hur kraftigt oväder som väntas.
Nu fastslår jag att det är vår. Hittade något som jag först tyckte var en vitsippa men vid lite närmare inspektion så ser den inte riktigt ut som våra svenska. Kronbladen är för få och bladen för flikiga, men den ser onekligen besläktad ut. Jag har inte forskat närmare utan bestämmer mig helt sonika för att det är en vitsippa, för vitsippa är vår.
Vi fick riktigt fin på eftermiddag så jag var ute och krattade lite löv. Sjön på framsidan hade försvunnit helt. Tackar jag för eftersom jag inte tycker en damm skulle passa där.
När jag låg och krälade på marken bestämde sig "Little Evil" att komma. Den svarta katten tror jag inte går så långt från huset. Men Evil är en tuff liten sak.
Hon bestämde sig rätt snabbt för att lämna mig. Hade funderat på att bygga klätterträd till kissarna men tror inte jag kan bräcka det här.
Yepp hon är på andra bilden men syns knappast så jag "pilade" henne.
Värmen slog till idag och vi hade 28 grader varmt. Här kommer lite bilder från blommor i vår skog. Håll till godo och jag återkommer med helgrapport imorgon.
Idag är det fredag och 1 april. Undrar om aprilskämt är något svenskt eller om det även förekommer här i USA? Och hur är det i andra länder? Skriv gärna och berätta.
Blogger har gjort om bilduppladdningen. Allt bara hoppar fram och tillbaka, typsnitt ändras. Nu har jag försökt lägga in bilder 10 gånger i rad. Hoppas jag fått ordning på det.
För mig är det första fredagen som jag hoppar med i Show and Tell, som jag följt från Annikas sida varje fredag. Jag tackar så mycket för att jag får vara med och längst ner har jag tagit adresserna till deltagarna från Annikas sida och skrivit in. Tema för april har Nilla kommit med och den här fredagen är det: Hur långt har våren kommit hos dig?
I Pickerington är det 11 grader varmt, när solen tittar fram känns det skönt, men så fort den går i moln känner man kylan i luften.
Jag gav mig ut och kikade runt huset för att se om jag kunde hitta lite vår. Gräset är grönt, det är ett steg i rätt rikning.
Så här ser det ut när jag tittar mot skogen. Inga träd är gröna utan de ser ut att vara i vinterdvala.
Knopparna är fortfarande sovande
Men så hittar jag en liten buske där det gröna faktiskt börjat bryta fram. Och Jippie, det är lite vår.
Vårlökarna gör sitt bästa för att komma upp, men några knoppar har vi ännu inte.
Här är det mest spirande vårtecknet - Hoppsan- Han har full fart framåt i alla fall.
Här är listan jag tog från Annikas sida om de som har tema idag