måndag 25 juli 2011

Som en Blind Date

Som ni vet så tycker jag att en av de svåra sakerna med att komma till ett nytt land är att man saknar sina vänner otroligt mycket. Folk är otroligt vänliga här i USA där jag bor, men det känns på något sätt som att det svårt att komma inpå. Man pratar om att träffas, men sedan blir det inte riktigt av.
Jag känner också att jag inte riktigt vet hur man umgås här, vilka de sociala normerna är, sådana som inte är uttalade men som alla vet, och som ska följas.
Människor är ju som hemma, likadana på ett sätt, men så mycket är annorlunda också. Ett parallellt universum helt klart.
Vi bor ju lite på vischan, så man stöter inte på folk direkt. Husen ligger så vi ser grannarna men det är tillräckligt lång mellan för att man måste ha en anledning att knata över till dom för att växla några ord. Det har inte jag gjort.

Ena grannens tös hade saftstånd för ett par månader sedan, så stannade jag till, köpte lite saft och pratade. Men det är ju inte så att man går och ringer på och säger -Hej vad gör du? Vill du fika med mig?
Så här ser postbilen ut här.
Den här bilden har jag lånat från internet.
 En av dom som jag träffar på regelbundet är hon som kör våran post. En ung tjej som alltid är trevlig och rar, vi har pratats vid lite då och då under senaste året. Till slut bestämde jag mig för att höra om hon ville fika med mig nån dag. Helt ärligt talade jag om att jag känner mig ny och inte fått speciellt många vänner.
Kändes lite konstigt och läskigt, men vad sjutton. Det värsta som kan hända är väl att vi inte får någon post, och det är ändå mest räkningar.
Ytterliggare ett några veckor gick och eftersom jag tror att alla andra har upptagna fullspäckade liv så vill man inte vara påträngade.
Men så häromdagen så skickade posttjejen ett sms till mig om jag och min man ville möta henne och hennes pojkvän och äta ute. Sagt och gjort, så i fredags tog jag med mig Paul och det kändes som om vi gick lite på blind date. Vi hamnade på en sushi resturang. Paul äter inte rå fisk, men det fanns annat på menyn. Jag var den ända som åt rå fisk. De andra tog lagad mat. min sushi var klart godkänd,
Men det roligaste var ändå att vara ute och umgås lite. Eftersom jag inte hade en aning om hur de var kunde det gått hur som helst. Men det blev ju så himla trevligt.
Paul tycker jag är pinsam som tar kort hela tiden, så tyvärr tog jag inga andra bilder än på fisken jag åt.
Och den såg ut så här.

Dagarna här är varma, varma, varma. Varje kväll har det varit ruskiga åskstormar. Ena kvällen gick elen och vi var utan några timmar.
Igår slogs elen ut 3 gånger, men kom tillbaka snabbt. Däremot slogs dator, TV och telefon ut och var borta hela dagen.


Tyvärr hörs det nog inte riktigt hur illa det är här. Men jag tror jag fick med nån ordentlig smäll. fy bubblan för amerikanska åskväder.

5 kommentarer:

em sa...

Så bra att du frågade din postis! U.S.A. är så enormt, jag har en känsla av att det skiljer sig en hel del från ställe till ställe, hur man närmar sig varandra. Men min erfarenhet är att det är helt OK att göra som du gjorde. Att knalla över till sina nya grannar och presentera sig, och fråga om de vill komma över på fika är också rätt vanligt - i alla fall där jag varit.
En annan variant, som jag vet att du talat om tidigare, är ju att anmäla sig som frivillig hos någon organisation.
Ditt bibliotek har kanske bokcirklar?
Margaretha

Umepojk i Mason, Ohio sa...

När vi hade besök av ett par svenska vänner för några år sen, pratade vi om hur amerikaner ofta använder vänliga men tomma fraser. När vi nu pratas vid, skämtas vi alltid om hur vi ”have to get together some time”. Nånting som amerikaner ofta säger utan att ha någon som helst avsikt att träffas.

Charlie sa ... sa...

Lyssnar på åskan och regnet medans jag skriver det här. Riktigt mysigt så här på datorn :)

Inbillar jag mig eller åskar det mycket hos er?


Vad trevligt iallafall med en date. Jag har inte varit så modig ännu. Tar tid att etablera relationer.

Jag träffade en tjej första månaderna vi bodde här. Vi var båda ute och gick med våra hundar. Vi har hållit kontakten hela tiden, även om det ibland går långa perioder emellan vi ses. Hon är toppenhärlig så jag är glad att vi möttes där på our doggiewalk.

Hur är det med pippi? Jacob-ina ute och traskar fortfarande? Grodan?

Kramisar

Magdalena and Co in US sa...

em - Jamen vad bra att gillade det. Jag är en rätt öppen och spontan människa, men man vill ju att saker ska vara och sägas på sin rätt plats. Till exempel kan jag ibland få för mig att, man är trevlig, vänlig.. men skrider inte över gränsen till personlig.Jag menar inte ens i gamla svedala har man mall på hur "svenskar" funkar ;) Och man vill int klampa in och få någon att känna sig obekväm.

Magdalena and Co in US sa...

Umepojk - Visst känns det lite som om "we have to get toghether sometime" är lite samma sak som hej. Men, men jag fortsätter stalka omgivningen. Man får inte vara blyg om man ska ta sig fram i främmande land ;)

Lotta - Skönt att du fick en "regnet det bara öser ner"- stund. Har ju inte bott här så många år, men min uppfattning är att det regnar och åskar MYCKET. Fast eftersom det är varma soliga dagar och det oftast inte är förens på kvällen gör det inte så fasligt mycket. Förutom när elen går.

Har du kvar voffen? Vad roligt att stöta på någon sådär som är så trevlig. Jag är bekymrad över att mina hundar inte alls får promenader som jag vill. Har så svårt att hitta bra ställen här att gå på.

Pippi mår bra. Jag var precis tvungen att slänga in honom i buren. Han var på tok för intresserad av min dator och äta tangentbordet. Jacob-ina lyser med sin frånvaro. Jag tittar efter henne ofta och tror nog jag ska stöta på henne, men vi får se. Grodan har jag inte sett på ett tag. Hoppas att den inte var för modig och katten "Little Evil" tog den. Uj, uj det är ett freakin zoo här...