måndag 25 juli 2011

Det blir inga bebisar

Doris kommer aldrig att få bebisar. Nu är det bestämt sedan ett tag och dagen för hennes sterilisering närmar sig. Det har varit ett svårt beslut.
Helt enkelt, objektiv som jag är så är ju Doris världens bästa finaste underbaraste hund, och att ta valpar på henne har hela tiden varit något jag önskat. Små mini Dorpisar, suck....
Men på onsdag har vi tid. Det som jag tyckte var det mest ansvarsfulla beslutet är nu fattat även om det suger.

Doris är snygg! Ja, jag tycker ju det, men faktiskt enligt de som kan det där med utställning så är hon snygg exteriört.
Anna, som är Doris uppfödare och numera även min vän ställer ut Doris vid Årsta slott 2007.

Doris har underbart temperament. På hennes mentalbeskrivning gjorde hon lysande ifrån sig.
Här är några bilder från hennes MH.
Vill du se hur en mentalbeskrivning går till och bilder från Doris klicka  HÄR - Doris Mentalbeskrivning
 

Det är så mycket som gör att jag önskar jag kunde ha valpar från henne, så man kan undra varför jag nu väljer det här.
Jo för trots alla underbara saker med Doris så har hon allergi, det är framförallt kvalster i de flesta former som hon är allergisk mot. Det gör att det kliar på henne och jag i perioder är det bättre och i perioder värre.
Jag har provat med mycket, till och med specialbeställt medicin från Tyskland som hon fick i sprutor varje vecka. Men jag tyckte inte det hjälpte helt hundra och det kostade mig massor, massor med pengar i flera år. Nu tvättar jag henne, smörjer henne med Aloe Vera och duttar med henne.
Det jag är orolig för är att hon ska föra allergianlaget vidare och att hennes små bebbar kanske inte skulle hamna hos någon som har ork att pyssla med dom.
Dessutom fyllde Doris 6 år nu, hon börjar bli äldre även om det är svårt att förstå. Livmoderinflammation är en väldigt vanlig diagnos hos tikar. Genom att avlägsna livmoder och äggstockar hoppas jag kunna undvika sjukdomar i framtiden för min finaste voffa.

Doris och myskankorna hemma i huset i Sverige.


Jag gick just igenom alla mina papper och såg att det är imorgon och inte på onsdag. Fasen, nu är jag superstressad. Min älskade lilla bebis, jag tycker inte om att hon ska göra ett ingrepp. Känns lite extra oroligt eftersom det är i USA och ja, det är helt enkelt inte hemma. Usch, det är så larvigt men jag blir nästan gråtfärdig när jag vet att det aldrig kommer bli mini-Dorisar.

Dessutom kraschade min mage ihop totalt på eftermiddagen idag. Har inte alls skött min magkatarr de 3 dagar som Paul var ledig under helgen. Och det får jag lida grymt över nu. Måste försöka vara tillräckligt ok för att kunna köra dit imorgon.

5 kommentarer:

~¤~ Angeleyes ~¤~ sa...

Lycka till gumman det ska nog gå bra ska du se! Tänker på er!! Kramar i massor

Desiree sa...

Vad fin hon är Doris så jag förstår att du känner sorg över att det inte blir några mini-Dorisar. Men ditt beslut är klokt och verkar vara vettigast. Håller tummarna för att allt går bra för Doris.
Kram!

Äventyret framtiden sa...

Förstår så väl att du känner sorg över ditt beslut men du får trösta dig med att det är ett klokt sådant och att Doris antagligen inte alls har likadana tankar som du har om det här med bebisar.:)
Det är alltid svårt när man gör ingrepp i någon annans liv.
Tänker på dig och hoppas nu att din mage kryar på sig snabba tag.

Karinkramar!

Charlie sa ... sa...

Jag tycker du gör rätt. Det är väl genomtänkt. Du känner din Doris bäst. För själva ingreppet här behöver du inte vara orolig. Mina veterinär erfarenhet här i US är mycket bra. Doris kommer väl må so so, du får pyssla om henne lite extra.

Du är så underbar med dina djur!

Kramis

Magdalena and Co in US sa...

HZ - Tack, det är så himla oroligt när man ska göra något med sina bebisar

Desiree - Tack, ja det egoistiska beslutet vore att ta valpar. Gulligt sagt av dig att du tycker hon är fin. Skönt att höra att du tycker mitt beslut verkar riktigt.

Pettas - Det är sant, Doris funderar förmodligen inte alls på valpar, mer på korv och ostbitar. Det är inget roligt med kloka beslut alla gånger. Magen är urusel för tillfället, snart måste jag nog ta mig till en läkare om jag inte får ordning på mig.

Lotta - Vad skönt det var att läsa att du har bra erfarenheter av veterinär här. Tack, det är skönt att du tycker det var ett bra beslut. Man behöver lite påhejande ibland. Tack fina du också för att du skriver att jag är go med mina djur, jag blir SÅ glad att läsa det.