Visar inlägg med etikett Tomater. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tomater. Visa alla inlägg

måndag 2 maj 2011

Frönojja - Frugal growing

Igår gick jag igenom mina fröer och hittade massor med roligt. Hoppas bara att de har lite grobarhet kvar eftersom de inte är nya.

Hittade en ny användning för baseballskort plastfickor. Har använt dom för att sortera kuponger men att ha de olika fröerna i ger en himla bra översikt. Vet inte om det finns sådana här plastfickor i Sverige 
Titta så fint det blev

Frösådder är något jag tycker är oerhört roligt. Jag har planterat en hel del vildpelargoner, eftersom de är stabila och man kan samla egna frön. Det är en hel vetenskap och jag kan bara en bråkdel om det, men jag ska inte plåga er. Däremot ska jag berätta om några av de fröer jag hittade och hoppas ska bli något.

Bilderna är från min samling som när den var som störst innehöll bortåt 500 olika sorters pelargoner.

P. odoratissimum. Har alltid varit en stor favorit hos mig. Det är den enda plantan jag hitintills odlat upp här. Bladen doftar äpple vid beröring och den får små vita blommor. 

 P.quinquelobatum. 
Så här har jag skrivit om den:
Vild pelargon
Tillhör gruppen Ciconium
Härstammar från Abessinien, Somalia och Etiopien.
Blommorna sitter på mycket långa blomstjälkar.
Färgen på blomman är svår att beskriva....
Men tänk dig en cremegul botten målad med tunn tunn blålila glitterfärg....
Tycker också att blommans färg upplevs olika i olika ljus.

P. worcesterae.  
Så här har jag skrivit om den:
Vild pelargon
Tillhör gruppen Chorisma, tidigare Ligularia
Den växer lågt genom att breda ut sig (i naturen är det ingen som stoppar i stödpinnar),
 har få stammar som har mjuka hår.
Äldre plantor blir vedartade i stammen.
Vita enkla blommor som ibland kan ha en rosa fjäderlik markering.
Plantan får rotknölar som påminner om nypotatis.
Härstammar från östra områdena i Kapprovinsen,
där den för en tillvaro i ett torrt klimat där endast lite regn kommer sommartid.
 Synonym: rogersianum Knuth


 P.elongatum. 
Så här har jag skrivit om den:

Vild pelargon
Tillhör gruppen Cicnium.
Själva plantan ha ett kompakt växtsätt,
dock är blomstänglarna lååånga.
Arten härstammar från sydvästra Kapprovinsen.
Kallas även ”Upright Coconut” då den doftar svagt av cocos.
 Plantan är kortlivad men ger rikligt med frön – med vilka den kan förökas.
Det går också bra att föröka med sticklingar

Det var några av pelargonerna. Texten kommer från min hemsida
Ett litet urval av vad mer som ska sås

Till Kryddträdgården:
Basilika, Dill, Citrongräs, Rosmarin, Persilja, Vaniljgräs, Apelsintimjan och Citrontemynta.
Till Blomlandet: Blåklint, Vallmo, Riddarsporre Blå Ballongblomma och Sommarmalva.
Grönsaker och frukt: Physalis, Ruccola, Kiwi, Mangold, Paprika
Tomater: Totem, Hugs, Taxi, Mini

Hittade också de här fröerna från Thailand som ska provas
Man kan köpa allt att så med men jag föredrar att ta det man haver. Både av ekonomiska skäl och att jag gillar tanken på att återanvända. I Sverige rekommenderar jag den här sidan som enligt min uppfattning är bästa odlingsbutiken - Wexthuset
 Små krukor kan bli dyrt om man köper många. Istället kan man använda engångsmuggar i plast.
I Sverige kan du fråga efter champinjonlådor på affären som du kan få gratis. De är perfekta att samla krukorna i.

Jag har samlat mina äggförpackningar som ska bli små miniväxthus här. Mjölkpaket går också bra att förodla i. Förpackningar du får hämtmat i eller doggy boxen från resturangen. Endast fantasin sätter stopp. Glöm bara inte att göra hål i botten.
För mig är det viktigt att hålla rätt på vilka sorter man planterar. Det finns speciella märkpennor för sådder, men annars rekommenderar jag blyerts som inte regnar bort eller solbleks. Jag börjar få slut på etiketter och har inte hittat några bra här i USA, så det blir nog att beställa från Wexthuset i Sverige om inte någon annan här har bra tips.

tisdag 1 mars 2011

Livet kommer snart igen

Idag såg jag att mina små palettblad fått rötter. Det är på något sätt ett löfte om den kommande våren, värmen och allt som vaknar till liv.

Förra sommaren hade jag planterat dom ute, men när det blev kallt fick de flytta in. Och de har faktiskt överlevt vintern om än lite knackigt.
Det kommer dagar då jag verkligen saknar min pelargonsamling. Det här är de enda jag har nu. 2 stackars P.odoratissimum. Men min hemsida har jag fortfarande kvar med alla bilder jag tagit. Så vill du suktas av vackra blommor. Hoppa dit via den HÄR LÄNKEN. Och klicka dig fram i undermenyerna.
Mitt försök till vinterförvaring i källaren. Några tomatplantor, änglatrumpet och lite annat. Har lysrör på där så de hankar sig fram

lördag 11 oktober 2008

God damn I´m so good!

Idag gjorde jag dillsåsen.
Till mitt dillkött, och så fantastiskt gott det blev!
God damn I´m so good!
----------------------------------------------------
Tidigare idag var jag och Doris ute med Erika, Henriette, Lerke och Freia en sväng.
Doris äääälskar Freia.

Försökte ta en bild på Freia, men den gör henne inte rättvisa.
Freia är världens sötaste hund, förutom Doris då såklart, hon är en blandning mellan Spansk - och Portugisisk Vattenhund.

Började sortera en del, eller rättare sagt fortsatte.
Det tar tid.

Fasen vad jag inte tycker om oordning!
Har en jäkla röra på saker, det passar mig inte alls.

Jag tycker det är mycket mer trivsamt när saker är där de ska vara.
Till exempel är mina böcker, i bokstavsordning, efternamn.
Är det lite stört?
--------------------------------------------------------------------
Sedan lagade jag då världens godaste dillsås till köttet jag kokat igår.
Medans det puttrade på passade jag på att göra ett litet stilleben av tomaterna
jag plockade igår.
De behöver ju ligga till sig och mogna, så varför kan de inte vara lite fina under tiden?

Tomater i köksfönstret
--------------------------------------------------
Bestämde mig för att tända en brasa, trivsamt i höstmörkret.

Visste ni förresten att enklaste sättet att göra rent glasen i braskaminen,
är att ta askan och "putsa" med?
Med fördel har man en fuktig trasa. Sotet på rutorna försvinner med en gång.
Kan rekommendera handskar, engångs, för man blir ordentligt svart om fingrarna.
-----------------------------------------------
Dillkött, rödvin, mysbrasa och Doris.
Och trista jävla sunkpapper som väntas på att sorteras...
En lördagskväll... Hur kul är det?
------------------------------------------------
Oj, nu ringde visst telefon.
Har sällan planer i förväg...
Tydligen var vi uppskrivna på något ställe i stan, där det var något event.
Hemma och sortera papper en lördagskväll eller utgång?
Det är frågan just nu....
Vi får väl se väl se....
Trevlig lördagskväll!!!

fredag 10 oktober 2008

Dillkött - Höststädning - och Skörd


Just nu lagar jag Dillkött. Måste verkligen försöka få i mig mat. Egentligen är jag väldigt duktig på att laga mat. Måste bara hitta tillbaka dit igen.
Använder min tryckkokare, så det tar typ 1/3 av tiden, mot vad det annars tar.
Tryckkokaren är kastrullen till vänster - Jag tycker den är söt - så söt som nu en kastrull kan vara.
Hur gick det då med dagens "måste"?
Som vanligt - si sådär
  • Försöka trolla med knäna för att hitta pengar INGA PENGAR HITTADE
  • Och sedan försöka hitta någon som kan svetsa bilen -som fick 2a på besiktingen INGEN IDE EFTERSOM JAG INTE HAR RÅD
  • Bilen - skadeanmälan efter krocken DET HÄR VAR SLARVIGT ATT JAG INTE GJORDE MEN KVÄLLEN ÄR INTE SLUT
  • Papper till Agria ang Doris medicin INTE HELLER GJORT - MEN SKA FÖRSÖKA GÖRA IKVÄLL
  • Städa - CHECK - STÄDAT EN HEL DEL
  • Höstrensa tomten - CHECK - OXÅ GJORT EN HEL DEL
  • Ta in sommarmöbler - CHECK - KLART
  • Se till tomaterna i växthuset - CHECK - OXÅ GJORT - TOM TÄNT STERARINLJUS FÖR ATT DET SKA BLI LITE VARMT HOS DOM
  • Rensa pelargoner - HALVGJORT
  • Beställa Aloe Vera - INTE GJORT
  • och och och... - CHECK - FLERA OCH OCH OCH GJORDA


Till exempel skördade jag en del äpplen...

...och tomater.
De flesta får mogna inne. Flera olika sorter, gula, vita zebra. Så alla ska faktiskt inte bli röda.
Åter till köket!

torsdag 11 september 2008

En tur till Skärholmens Centrum

Ett gäng tomater står fortfarande ute. De ska in i växthuset. Så snart som bara jag får ändan ur...

Men de har tomater - till höger en sort som heter Ivory Eggs. Som jag skrev innan så har jag väl en 20 olika sorter. Jaaaa, jag vet det är nördigt. Men va fasen - de e kul!

Dagens solskenshistoria är helt klart att den lilla Australian kelpien som försvann i tisdags har kommit hem. Internet är en himla trivsam sak när det gäller att sprida information. Som en löpeld har mailen och bloggarna fyllts i jakten på den lilla bortsprungna voffan. Och idag kom hon då hem. Vi känner inte familjen men önskar att de får en riktigt mysig kväll och helg. Och de får de säkert!
I förmiddags ringde Madeleine och tyckte att jag borde vallas i Skärholmens centrum. En mycket trivsam idé. Vi började med ÖoB - där finns verkligen hur mycket som helst.
Sedan in i centrum -gud vad de har byggt och gjort fint. Hittade den här lilla glassbaren - jag äääälskar glass!!! Men för 19 kr kulan -och en obefintlig ekonomi... Well...


Det fick helt enkelt bli Mc Donald's - gott det oxå.

Mitt bland alla butiker så finns den här lilla shopen. Om man känner för att impulshandla en bil :). Ser lite kul ut bland väskor och kläder.


Claes Olsson fick oxå ett besök. Madeleine var faktiskt glad - även om hon vill se lite allvarsam ut här.


Blev avlämpad hemma.
Försedde Madeleine med plommon, för de hon fick häromdagen var redan slut.
Sen gick vi på prommis och möttes upp med alla galna hundar.
Jag å älskade lilla Doris.
Nu ska jag gå och duscha. Det råder starka övertalningsförsök om utgång ikväll. Känner mig aningens seg,men hoppas att det känns bättre efter en dusch.