Visar inlägg med etikett Pelargoner. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Pelargoner. Visa alla inlägg

måndag 2 maj 2011

Frönojja - Frugal growing

Igår gick jag igenom mina fröer och hittade massor med roligt. Hoppas bara att de har lite grobarhet kvar eftersom de inte är nya.

Hittade en ny användning för baseballskort plastfickor. Har använt dom för att sortera kuponger men att ha de olika fröerna i ger en himla bra översikt. Vet inte om det finns sådana här plastfickor i Sverige 
Titta så fint det blev

Frösådder är något jag tycker är oerhört roligt. Jag har planterat en hel del vildpelargoner, eftersom de är stabila och man kan samla egna frön. Det är en hel vetenskap och jag kan bara en bråkdel om det, men jag ska inte plåga er. Däremot ska jag berätta om några av de fröer jag hittade och hoppas ska bli något.

Bilderna är från min samling som när den var som störst innehöll bortåt 500 olika sorters pelargoner.

P. odoratissimum. Har alltid varit en stor favorit hos mig. Det är den enda plantan jag hitintills odlat upp här. Bladen doftar äpple vid beröring och den får små vita blommor. 

 P.quinquelobatum. 
Så här har jag skrivit om den:
Vild pelargon
Tillhör gruppen Ciconium
Härstammar från Abessinien, Somalia och Etiopien.
Blommorna sitter på mycket långa blomstjälkar.
Färgen på blomman är svår att beskriva....
Men tänk dig en cremegul botten målad med tunn tunn blålila glitterfärg....
Tycker också att blommans färg upplevs olika i olika ljus.

P. worcesterae.  
Så här har jag skrivit om den:
Vild pelargon
Tillhör gruppen Chorisma, tidigare Ligularia
Den växer lågt genom att breda ut sig (i naturen är det ingen som stoppar i stödpinnar),
 har få stammar som har mjuka hår.
Äldre plantor blir vedartade i stammen.
Vita enkla blommor som ibland kan ha en rosa fjäderlik markering.
Plantan får rotknölar som påminner om nypotatis.
Härstammar från östra områdena i Kapprovinsen,
där den för en tillvaro i ett torrt klimat där endast lite regn kommer sommartid.
 Synonym: rogersianum Knuth


 P.elongatum. 
Så här har jag skrivit om den:

Vild pelargon
Tillhör gruppen Cicnium.
Själva plantan ha ett kompakt växtsätt,
dock är blomstänglarna lååånga.
Arten härstammar från sydvästra Kapprovinsen.
Kallas även ”Upright Coconut” då den doftar svagt av cocos.
 Plantan är kortlivad men ger rikligt med frön – med vilka den kan förökas.
Det går också bra att föröka med sticklingar

Det var några av pelargonerna. Texten kommer från min hemsida
Ett litet urval av vad mer som ska sås

Till Kryddträdgården:
Basilika, Dill, Citrongräs, Rosmarin, Persilja, Vaniljgräs, Apelsintimjan och Citrontemynta.
Till Blomlandet: Blåklint, Vallmo, Riddarsporre Blå Ballongblomma och Sommarmalva.
Grönsaker och frukt: Physalis, Ruccola, Kiwi, Mangold, Paprika
Tomater: Totem, Hugs, Taxi, Mini

Hittade också de här fröerna från Thailand som ska provas
Man kan köpa allt att så med men jag föredrar att ta det man haver. Både av ekonomiska skäl och att jag gillar tanken på att återanvända. I Sverige rekommenderar jag den här sidan som enligt min uppfattning är bästa odlingsbutiken - Wexthuset
 Små krukor kan bli dyrt om man köper många. Istället kan man använda engångsmuggar i plast.
I Sverige kan du fråga efter champinjonlådor på affären som du kan få gratis. De är perfekta att samla krukorna i.

Jag har samlat mina äggförpackningar som ska bli små miniväxthus här. Mjölkpaket går också bra att förodla i. Förpackningar du får hämtmat i eller doggy boxen från resturangen. Endast fantasin sätter stopp. Glöm bara inte att göra hål i botten.
För mig är det viktigt att hålla rätt på vilka sorter man planterar. Det finns speciella märkpennor för sådder, men annars rekommenderar jag blyerts som inte regnar bort eller solbleks. Jag börjar få slut på etiketter och har inte hittat några bra här i USA, så det blir nog att beställa från Wexthuset i Sverige om inte någon annan här har bra tips.

söndag 1 maj 2011

Idag har det inte blivit mycket mer än horizontellt läge

Mesta delen har jag tillbringat liggande och ta starka värktabletter. (Varför- Läs HÄR) Ligger man så känns det hyfsat efter en stund men så snart man rör sig känns det inte alls bra i hela kroppen. Konstigt eftersom det bara är ögat. Ja, förlåt att jag är lite gnällig. Det var tur att jag fick värktabletter för det tar helt klart bort den värsta smärtan. Och eftersom de är ordentligt starka så blir det inte till att köra någonstans.

Idag hade jag en fortsättningskurs på Scandinavian Loop där jag skulle lära mig göra runda mattor. Men det var inte läge för det så det blev till att avboka.

Så här ser jag ut just nu. Syns inte så väl men det är ögat till höger på bilden, (mitt vänstra) som är gör ruskigt ont. Men båda ögonen rinner en del. Läste någonstans att ögat och hornhinnan är fullproppad med nerver så det kan göra väldigt ont. Och det kan jag skriva under på.
 
Jag är van vid att göra illa mig lite här och där eftersom det är sådant som händer när man snickrar, bygger och sågar. Men jag är glad om jag inte petar in några fler pinnar kraftigt i ögat.
Eftersom jag är ljuskänslig och inte ser helt bra på det så sydde jag mig själv en liten ögonlapp eftersom det vilar ögat. Så nu är jag ofrivillig pirat.

Tack och lov så står det också att det ska läka hyfsat snabbt. Jag har bestämt mig för att det ska vara bra när jag vaknar imorgon bitti, men det kanske tar aningens längre.

Hmm.. fick mig att tänka på en pirathistoria, men får se om jag tar den en annan dag.
Vildpelargonen P. quinquelobatum

Har på kvällen botaniserat lite i mina fröer. Och oj vilken skatt det var. Nu är jag ruskigt sen med det, i vanliga fall börjar jag i januari i Sverige med förgrodder under växtbelysning, men eftersom det är så mycket bättre klimat här kanske det kan ordna till sig. En del av fröerna är lite äldre så hur grobarheten är visar sig. Nu är jag för trött, men jag ska dela med mig av vilka härligheter jag hoppas på att kunna odla.

tisdag 1 mars 2011

Livet kommer snart igen

Idag såg jag att mina små palettblad fått rötter. Det är på något sätt ett löfte om den kommande våren, värmen och allt som vaknar till liv.

Förra sommaren hade jag planterat dom ute, men när det blev kallt fick de flytta in. Och de har faktiskt överlevt vintern om än lite knackigt.
Det kommer dagar då jag verkligen saknar min pelargonsamling. Det här är de enda jag har nu. 2 stackars P.odoratissimum. Men min hemsida har jag fortfarande kvar med alla bilder jag tagit. Så vill du suktas av vackra blommor. Hoppa dit via den HÄR LÄNKEN. Och klicka dig fram i undermenyerna.
Mitt försök till vinterförvaring i källaren. Några tomatplantor, änglatrumpet och lite annat. Har lysrör på där så de hankar sig fram

fredag 7 november 2008

Vinterförvaring, Världspolitik & Vimmel

Så sakteliga håller altanen på att förvandlas till vinterförvaringsplats.
Hittade min frostvakt, himla bra.
Hann tejpa och nita fast en del igår, men inte tillräckligt.
Just nu står frostvakten på och det känns verkligen som om jag eldar för kråkorna.
Men jag får ta det i nån dag, för nu är det riktigt frostigt på nätterna här.
--------------

Vännen A ville gå ut igår kväll. Själv kände jag mig mest seg och sliten, blandat med absolut ingen lust för någonting. Samtidigt så kände jag att jag inte varit ute bland folk sedan förra fredagen och det kanske var en god idé att inte bara titta på sina egna väggar. Och man ställer väl upp för en kompis...

Tog bilen till stan och möttes upp vid 23-tiden. Var lite lagom mycket folk ute, men rätt okej.
Men jag kände mig inte helt 100, vet inte om det faktiskt är någon bassilusk som är i farten. Trodde först att jag bara var trött rent allmänt, men när jag skulle köra mitt fyspass på dansgolvet, kände jag mig nästan febrig.

Jag har inget problem med att vara nykter när jag går ut. Fulla människor, självklart finns dom där, men jag brukar inte bry mig. Men igår så hade jag oturen att träffa på en riktigt otrevlig kille. En som kom fram 2 gånger och var riktigt slemmig. Snällt brukar jag avvisa sådant och det brukar funka. Men den här..., usch, vid andra försöket så talade jag om att jag inte var så intresserad, igen... Då svartnade hans ögon och han blev grymt otrevlig, sådär så man kände att, gud kommer jag få en smäll nu... Riktigt obehagligt.

Stället stänger kl 03 och vanligtvis brukar jag hänga kvar till den tiden. Men kombinationen av att inte må riktigt bra + en idiot gjorde att jag åkte hem vid 1-tiden.

Så här öde ser Stockholm ut en torsdagsnatt.
------------------------------------

Vaknade och kände mig si så där idag.
Ont i magen, ont i kroppen, lite influensakänning. Bläää!!!

Frukost - Weetabix och äppelmos - som vanligt.
-----------------------------

Måste fixa med mina pelargoner, men är såå seg. Har suttit lite på vardagsrumsgolvet och rensat. Ingen ork, nu ligger jag här i soffan och tänkte surfa runt en liten stund.

Har missat Obamas tal till folket, känner att jag måste nog kika in på det. Man måste ju ha lite koll på världspolitiken.
Ser dessutom att Obama lovat familjen en hemlös hundvalp, well det låter ju trivsamt. Hoppas bara de inser att det är en varelse och inte en accessoar.
-------------------------

Någon som verkar ha missat något är Sarah Palin, enligt Aftonbladet ska hon ha trott att Afrika var ett land och inte en kontinent. Okej, att man förstått att det är lite si så där med geografikunskaperna "over there", men det här funderar jag på om det verkligen kan vara sant.
-----------------------

Fasen, nu blev jag kissnödig - måste resa mig från soffan...
--------------

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

torsdag 6 november 2008

Lite lagom kaos i vardagsrummet

Så där ja!
Nu är ordningen återställd, jag handlade Weetabix igår och kunde äta det till frukost tillsammans med mitt hemkokta äppelmos.

Mitt vardagsrum är för tillfället ett kaos...
Ni vet pelargonerna som jag bär just nu, för att jag är grymt sen med att fixa vinterförvaring.
En stor mängd av dom mellanlandar just nu i vardagsrummet.

Så det är aningens kaos.
De är hyfsat chockskadade. Här inne står de för varmt och där ute för kallt.

Altanen ska kläs med frigolit och bubbelplast.
En del ska ner i källaren.

Här i tvättstugan ska de få bo.

Nu har jag druckit mina 2 koppar kaffe och börjar vakna till lite,
dags att fortsätta bära...

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

tisdag 4 november 2008

Bara några hundra kvar...


Bara några hundra pelargoner kvar att bära...

Fasen jag är sent ute.
Borde redan fixat med vinterförvaringen för mina blommor,
men jag har liksom inte mäktat med det.

Men mina blommor, I just löv dom!

Nu står de där, vissa ser rätt okej ut, andra ser ut som taskig sallad.
Borde verkligen försöka få alla till en frostskyddad plats NU!

Lika bra jag fortsätter att bära istället för att sitta här och skriva...
Läs även andra bloggares åsikter om ,

fredag 10 oktober 2008

God förmiddag!
Finns det liv, finns det hopp


Idag skiner solen.
Lite axplock ur dagens "måsten".
  • Försöka trolla med knäna för att hitta pengar
  • Och sedan försöka hitta någon som kan svetsa bilen -som fick 2a på besiktingen
  • Bilen - skadeanmälan efter krocken
  • Papper till Agria ang Doris medicin
  • Städa
  • Höstrensa tomten
  • Ta in sommarmöbler
  • Se till tomaterna i växthuset
  • Rensa pelargoner
  • Beställa Aloe Vera
  • och och och...

---------------------------------------------------------------

Hittar en kasserad pelargon i komposten i höstkylan.
Den vägrar ge upp. Den vill leva och har blommar så vackert.
Har ingen aning om vad det är för sort, men jag måste nog rädda den.

onsdag 1 oktober 2008

Pelargonkärlek

I just löööv pelargoner!

Newchurch
Jag älskar att fotografera. Har alltid fotograferat allt. Dessutom är jag galet förtjust i pelargoner. Tack och lov är jag inte ensam, vi är en hel del som blivit pelargonnördar. För mig startade det med 3 lite ovanligare som jag fick. Sen blev det en till, och en till... och någonstans på vägen spårade det ur till total galenskap. Som mest var det runt 500 olika sorter, idag har jag begränsat mig, och ligger väl på runt 300 olika.
Växer och blommar gör dom, men nu är det dags att beskära lite och överskottet tänkte jag lägga ut på Tradera och sälja som skott. Man kan inte slänga dom små raringarna, och hur mycket plats som helst har jag inte.
Så idag blev det lite fotografier för att komplettera annonserna där med bilder. Egentligen borde jag inte behöva ta fler kort, för jag har väl lyckats ta en 10 000 bilder på mina små blomster redan. Men, men, delar med mig av lite pelargonlycka.
För övrigt har den här dagen varit lagom kul. Min dumma kropp gör ont och låter mig inte göra allt jag vill. Blir mäkta irriterad.

Så här kommer lite bilder på pelargonkärlek. Deras namn står under bilderna.


Betlehem


Jurmala


Solo


Mårbacka


Annsbrook Pluto


Jewel


Colibri


Grandad Mac


Susan Screen

tisdag 26 augusti 2008

Måste bli av med måste

Det är alldeles för många "måsten". I vanliga fall skulle de säkert vara roligt, men som det är nu känner jag att jag helt enkelt inte fixar det.
Har tänkt en hel del och inser att jag måste göra mig av med sådana saker.
Det svider ordentligt, men nu när jag har bestämt mig så önskar jag bara att jag blir av med det så snabbt som möjligt.

Ankorna

Ankorna är en av sakerna.
Jag kommer lägga ut en annons för att sälja alla, inte bara ungarna.
Fixar helt enkelt inte att ha dom nu.

Pelargonerna

Jag har länge tänkt att jag ville försöka ta sticklingar och sälja pelargoner.
Tänkte att det kunde bli en väg tillbaka. Men jag har helt enkelt inte kommit så långt med min önskan som jag hade hoppats. Därför känner jag att det är lika bra att göra mig av med en hel del av min samling.

Nu måste jag bara fundera på hur jag rent praktiskt ordnar det här.
Annons på blocket lär det väl bli.

tisdag 8 april 2008

Doris på kollo & lite bygge på g

Snart har Doris varit på kollo i en vecka!
Just nu är hon hos Lena, Sara och Hanna. Dom är sådana där läskigt hurtiga människor som går upp jättetidigt på morgonen och motionerar. Doris får givetvis följa med på deras låååånga prommisar. Ok, långa promenader - det brukar vi oxå ta, men lura upp stackars Doris på morgonen. Inga sådana vanor med hem tack :=)
Bilden är en gammal bild. Det kom ett MMS när Doris var hos Anna och faster Isola. Bara för att jag råkade ringa typ några gånger om dagen och frågade om det veeerkligen gick bra...

Till slut kom det här MMS't : -Jag har det bra!!!
Doris & Isola Visst är de söta!
Under den här tiden har jag försökt ta tag i alla projekt samtidigt. Ett av dem är altan. Man skulle kunna säg att det är aningens trångt med mina pelargoner där. Min ekonomi tillåter inga som helst investeringar, däremot har jag lite virke som jag fått. Efter att sorterat det insåg jag att det inte räckte till en ny hylla.

Däremot hittade jag konsoler jag köpt tidigare. Konsoler har man alltid nytta av!

Letade vidare och hittade några gamla lister som en kompis rev ner från sin fasad och skulle slänga - numera tar jag tillvara på det mesta och fick med mig en del virke hem. Nu kunde de nog komma till användning. Bestämde mig för att använda dem till att bygga hyllor som fönsterbrädor.


Det har jag hållit på med i några dagar nu - samtidigt som jag börjat plantera om alla mina pelargoner. De stackarna blev riktigt misskötta förra säsongen då orken inte räckte till. Och växthuset har jag startat upp, och fiskarna har fått pumpen igång i dammen. Sen har jag i och för sig fått ligga stilla ett par dagar för jag får så jäkla ont i min kropp. Men bortsett från det så försöker jag verkligen utnyttja tiden.



Om det råder några som helst tvivel om vad som är en kvinnas bästa vän... Sluta fundera - det är en sladdlös skruvdragare. Givetvis med tillräcklig kapacitet för att kunna borra. Och dubbla batterier är nästan oxå ett måste. Man vill ju inte behöva vänta på att ladda sina apparater :=)

Jag som snickrar på altan

















torsdag 31 januari 2008

onsdag 30 januari 2008

En försmak av odling


Så står nu pelargonsticklingarna där på värmemattan
under ljuset och väntar på att få rötter...
Posted by Picasa