Visar inlägg med etikett Renovering. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Renovering. Visa alla inlägg

fredag 5 augusti 2011

Uppdatering om badrumsrenoveringen på gästtoan jag håller på med

Min badrumsrenovering går sakta framåt. Väggarna är ditsatta och färdigspacklade. Första delen av golvbrunnen är på plats.
Väggarna har jag haft på tätningsmassa typ latex i 2 lager, geggigt kletigt och inte kul att få i håret. Jag får se hur långt ut jag kommer att täcka väggarna men det här är själva duschhörnan.

Eftersom jag inte har lust med att få vattenskador och riva upp allt gjorde jag ett vattentest. Spolade vatten för fullt och lät det stå några timmar. Och jepp, det var tätt.
Sen var det dags att gjuta golv. Här har jag gjutit första lagret cement. Hela golvbrunnen ska täckas men jag ska lägga ett finare cementlager överst.
Slog ner den här väggen, utrymmet var himla konstigt planerat, det var en liten vrå som gick in från rummet. Tycker det är mycket bättre att ha det från badrummet och göra nån garderob istället. Jag har fått för mig att jag vill göra något med typ inbyggda hyllor. I hyllorna vill jag kunna ställa korgar som den på bilden. Jag har inte den blekaste aning om hur man gör det. Tog upp en korg och kollade ungefär hur brett det ska måste vara. Ska bli intressant att se hur jag löser det. Förmodligen kommer det vara krångligt, och som sagt jag har ingen aning om hur man gör. Men det ordnar sig.
Och som alltid har man stor hjälp av hanverkarkissen. Hon vaktar limmet och latextuberna. Bra jobbat Snorpan!
Nu har kakel inhandlats och jag har börjat slå sönder det för att sätta upp, hittade inga hyllor som såg ut som jag ville ha dom i duschen, så det försöker jag också bygga själv. Ja, ni förstår ju att det är lite att klura på.

onsdag 20 juli 2011

Hett i Pickerington Ohio och Badrumsrenovering fortsätter

Efter några dagar med medicin och Pepto så är magkatarren under kontroll. Jag inte har ständigt ont och kan äta lite mer normalt. Men det är fortfarande skört, om man nu kan säga så om en mage. Minsta lilla och den protesterar.

Det innebär att jag faktiskt har kunnat vara lite mer aktiv.
Men att vara ute här i Pickeringon Ohio är inte behagligt dessa dagar.
Vi har 28 grader nu klockan 11 på kvällen. Luftfuktigheten är 91% och det regnar inte. Inte så najs.
Vi är dessutom under  Heat Advisory och Excessive Heat Watch, så här beskrivs det:
... Heat advisory remains in effect until noon EDT Thursday...
... Excessive heat watch remains in effect from Thursday afternoon
through Thursday evening...

A heat advisory remains in effect until noon EDT Thursday. An
excessive heat watch remains in effect from Thursday afternoon
through Thursday evening.

* Heat index values... heat indices in excess of 100 degrees.

* Timing... heat indices of 100 to 105 degrees are expected Wednesday afternoon and evening. Heat indices of 105 to 110 degrees will be possible on Thursday.

* Impacts... heat exhaustion... heat stroke and other heat related illnesses will be possible... especially if you spend a significant amount of time outdoors... or are involved in any strenuous outdoor activity.

Precautionary/preparedness actions...

Take extra precautions if you work or spend time outside. When possible... reschedule strenuous activities to early morning or evening. Know the signs and symptoms of heat exhaustion and heat stroke. Wear light weight and loose fitting clothing when possible and drink plenty of water.

To reduce risk during outdoor work the occupational safety and health administration recommends scheduling frequent rest breaks in shaded or air conditioned environments. Anyone overcome by heat should be moved to a cool and shaded location. Heat stroke is an emergency... call 911.
Jag erbjöd mig att printa ut det till Paul så han kunde ta med det till chefen på byggarbetsplatsen han jobbar på.  Men det var mest på skoj eftersom de inte är speciellt angelägna att efterfölja sånt.

Senaste dagarna har jag varit ute sent på kvällen och skördat björnbär. Man får slåss med myggor och ha både långärmat och långbyxor. Men björnbärsskörden växer och jag styckefryser allt för att kunna göra sylt senare. Känner mig oerhört präktig.

Badrummet i gästrummet har fått fortsatt uppmärksamhet. Nu är 2 lager tätningsskikt och golvbrunnen på plats. Nästa steg är att göra någon form av tröskel och därefter täta. Sedan cement på golvet och därefter äntligen kakel.

Jag är i valet och kvalet hur jag ska göra kaklet. Antingen sätta upp kakel som det är, eller smasha sönder det och göra mosaik. Den mosaiken jag vill ha är inte i tusen färger och mönster, utan helt enkelt samma kakel, men låta bitarna skapa effekten. Gjorde en vägg hemma i Sverige på min gästtoalett och det är i stil med den jag vill göra. Vi får la se vad det blir av ett...

torsdag 23 juni 2011

Jag hittade gravlax på min American närbutik. JIPPIEEE Life is good!

Så nu gäller det bara att hitta svenskar här i närheten som vill fira midsommar också.

Idag kände jag mig lite bättre. Och jag skulle bara göra lite, för jag blir så rastlös av att vara stilla.
Så jag målade taket i gästrummet. Bad/duschrummet är lite på hold tills vi har råd med kakel.
Sen gick jag ut och plockade lite mullbär, hade tänkt plocka mycket men hundstaketet har jag satt upp innan jag visste vi hade ett bärträd och nu är största delen av trädet på fel sida.
Men jag rensade ur och klippte ner lite. Ska se om jag kan få maken att fixa och flytta staketet annars blir det ytterligare ett projekt.

Det här är så himla roligt. Här på vischan är man inte bortskämd med de butiker som finns i New York och jag trodde väl inte att jag skulle finna gravlax. Framför allt inte på den närmaste och minsta Kroger här ute i Pickerington. Men jag är mäkta imponerad.



Inte nog med det, detta fanns också på fiskavdelningen. SILL, sill SILL!!! Hoppas den är god, har inte smakat än.
Blev så till mig att jag var tvungen att fråga personalen om det var något de hade i ordinarie sortiment eller om det var ett tillfälligt parti. I så fall hade jag fått köpa på mig en del.
Men jo då, sa pojken De hade det i ordinarie sortimentet, fast det var inte så många som köpte det. Så nu lär jag få handla för att det inte ska försvinna.
Och är det inte bra fint att jag kommer kunna ha sill till midsommarafton. Synd bara att jag inte känner folk här, annars hade jag kunnat ha midsommarfest och midsommarstång. Nån svensk i Columbus, Ohio, USA som vill fira midsommar månne??? Jag vet var sillen finns - nu skulle jag bara hitta färskpotatis också :)

Idag tittade jag efter grodan på fönstret. Icke att finna. Så nu, sent på kvällen tog jag en titt igen. Och jajjamänsan. Grodan sitter där igen, ser så rolig ut när han vankar omkring med sina sugproppar till fötter. Undrar var han är på dagarna?
Jag visade Paul grodan, på utsidan av fönstret. Nej jag tänker inte inkräkta i hans värld. Jag är glad att få betrakta.
Paul tittade på mig och sa - You can not have him.
Hmmm...

fredag 27 maj 2011

Shopat solstolar i ösregn...

Vädret här suger. Ja, så är det helt enkelt. Jag skulle skryta för mina svenska vänner om den tidiga sommaren här. Och den har inte alls varit som jag tänkt mig, som ni säkert sett av tidigare inlägg.

Idag var jag på Walmart och köpte solstolar. Japp, hoppet är det sista som lämnar. Och sommaren ska komma!!! Har i mitt kupongande läst en hel del av reklambladen som skickats ut och tyckte jag hittade en bra deal. De flesta har kostat runt $ 60-80, men de här såg likadana ut och fanns för $ 45 (ca 280 svenska).  Så jag var så storslagen att jag köpte 2, Paul kan få sitta fint och skönt också.

Så här ser modellen ut fast de jag köpte var randiga, zero graivity chair, som de heter. Blir himla sköna när man fäller dom bak. Perfekt att komma upp lite från gräset. Jag gillar att sitta i gräset, men en myra kröp in och bet mig i ljumsken häromdagen. Det var inte skönt. Bild kommer sen, den här tog jag från deras hemsida.

Dessutom hämtade jag lite gratis plåster och rakhyvlar, bra kuponger samt hade några $ 6 ( 38 svenska) rabattkuponger på olivolja. Gjorde lite andra fynd, men ska inte plåga er med det. Jag känner mig riktigt nöjd med den shoppingturen i alla fall. När känner man sig inte nöjd efter en shoppingtur? ;)

När det var dags att fara hem och jag stod där med mina solstolar så kom ännu en åskvädersstorm. Det var så personalen stannade till för det vräkte ner regn och det lät som någon sköt kulspruta på taket. Kändes lite fånigt att stå med solstolar då.

Efter lite väntan så drog det värsta förbi och jag kunde ta lilla Jeepen hem.

Igår så hade jag organiseringsdag. Jag blir tokig på när saker inte är på sin plats och jag får tillbringa tid med att leta efter dom. Dessutom har jag någon sorts lyckokänsla i att organisera och göra etiketter. Igår kände jag att jag inte hade tillräcklig ordning på mina papper och när det är oordning kan jag inte fokusera. Vilket i och för sig är lite lustigt, för jag är himla bra på att röra till saker också.

Men jag skaffade mig några arkiveringslådor med hängmappar och nu har en hel del av sakerna hamnat i mapp - med självklar etikett. Å vad jag känner mig nöjd med det.

Sedan skolade jag om lite frön och tog tag i renoveringen igen. Målartvättade tak och väggar i gästrummet för att kunna måla där. Det rummet är innanför badrummet jag renoverar så de hör lite ihop. Tyvärr såg jag att jag kommer behöva göra en del spackeljobb där innan jag kan måla. Men jag tänker försöka låta bli att bredspackla allt.

Det har inte blivit så många bilder tagna här på ett par dagar, så jag visar er hur vår TV ser ut för jämnan dessa dagar. Fast inte hela tiden såklart, de bryter sändningarna med det här.

onsdag 18 maj 2011

Inomhus väder och Sverigetankar

Vet ni va????
Det regnade idag - igen. Jag vet att jag förra året vid den här tiden var i Sverige och det var så fint väder i Ohio och i år hade jag tänkt njuta av den tidiga sommaren.
Hallåååå!!! Vart tog den vägen?
Men det dröjer väl inte länge förräns vi har ständiga temperaturer på runt 30 grader varmt och jag gnäller för det.
Och detta kaos av skivor ska då visa golvplattan jag sågade till och delar av uppsatta gipsväggen
 Idag var det perfekt väder för inomhusjobb. Så jag fortsatte med ena badrummet. Idag har jag lagt en ny golvplatta i duschdelen och börjat sätta upp gipsväggar. Det är fortfarande en bra bit kvar innan man kan göra det roliga slutskiktet. Men varje sak jag gör kommer jag lite närmare.
Ibland kan det vara bra att komma ihåg var balkarna går. 
Och eftersom inget är som svenska hus så tog jag bilden för framtida bruk.

Har också funderat över när jag ska kunna ta mig till Sverige. Jag har verkligen en hel del saker jag skulle behöva fara hem och fixa.
Men tidigare när jag åkt hem så har jag farit till mitt älskade hus. Att åka till Sverige och inte kunna vara där känns faktiskt så sorgligt.
Dessutom så har jag ju djuren här, Paul kommer förmodligen inte kunna få ledigt i det närmaste så jag får förmodligen fara själv och då kan han ha hand om dom. Men han jobbar ju på dagarna och mina voffar skulle få vara själva. Och flyga med dom känns både för dyrt och krångligt. Dessutom vet jag hur orolig jag var när Doris flög förra gången. Ja, det är en del att fundera över.

Nu på kvällningen känner jag att jag börjar få lite ont i halsen. Hoppas det försvinner tills imorgon.

söndag 17 april 2011

Lördag på byggvaruhuset och kanske den fulaste lampan jag sett på länge

P jobbade idag och det var inget vidare väder ute så jag fortsatte lite med badrummet. Hade hoppats på att kunna återanvända botten till duschdelen med efter att ha skurat den så gott det går insåg jag att den är för sunkig.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Så när kära maken kom hem åkte vi till Menards, byggvaruhus som jag aldrig  varit på tidigare. Jag älskar byggvaruhus och verktyg, slänger man dessutom in lite trädgård och plank så är det gjort för succé.
Idag var jag på jakt efter lite inspiration till badrummet och lite trädgårdssaker.

Hittade trista duschgolv och inte var de billiga heller.


Man kan bygga färdiga system med duschväggar, vet inte vad som blir billigaste, kakel eller färdigväggar, men tror jag tycker dom är för tackiga.

 Lite mer bad-, dusch-, och toalettinredning a la Americana.





Det här är olika handfat som inte gör sig på bild men var rätt okej
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
 Den här hittade jag på belysningsavdelningen. NEJ, jag är inte spekulant på den.
Men för den som är sugen på en fejk älgkrona i plast - Menards, åk dit. Vill även påtala plaststammen som ska vara barrträd och de stilenliga plastljusen.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Fick lite annat handlat - visar er imorgon ihop med fynden från Cracker Barrel i fredags.
Och trötta och hungriga på hemväg överfölls vi av en Pizza Hut doft. Och vad gör man, vissa saker kan man inte se förbi.  Dessutom gillar jag att vi kan dela pizzans toppingar så jag får vad jag vill och Paul kan ha sina läskiga pepperoni. Gott var det ändock, och jag tröstar mig med kommande skogsrensningar och gropgrävningar som ska få mig i balans med kondition och möjlighet till naturligt träning.

måndag 11 april 2011

Nu ska jag bli en trädfällare

I lördags så  var jag nere på Jo-Anns som hade öppet hus och halva priset på alla kurser om man anmälde sig. Så jag passade på att skriva in mig på 2 nya kurser, dels en fortsättningskurs på hur man gör runda Scandinavian Loop mattor och en ny smyckeskurs. Jag kommer att behöva köpa lite material men kurserna gick tillsammans på $40 ca 250 kronor. Helt fantastiskt tycker jag som hade stor önskan att gå kurser i Sverige men de var på tok för dyra för att jag någonsin kunde gå. Det är något jag uppskattar här.

Blir så trött på mig själv. Jag hade köpt några meter tyg för min matta. Remsor ska göras med start från den sidan av tyget som är oelastiskt. Var förmodligen bra på TV för jag kom på mig själv med att remsa hela tyget på längden istället för på tvären. Så nu får det bli gardiner eller något annat istället.
Jurnie i trädgården. Maken till snällt barn har jag inte sett på länge.

Idag hade vi finbesök. Pauls mamma och pappa, syster och man och dotter kom på besök Själv  var jag uppe halva natten och försökte få våran byggarbetsplats att se ut som ett hem eftersom det var första besöket här i huset för hans mamma och syster. Och man vill ju ha svärmors gillande :)
Paul med nya sågen

Eftersom hon vet att jag är så förtjust i Peanutbutterfudge så kom det 2 lådor av det. Mumma, men ingen hälsokost.
Här sågar jag lite träd

Vi fick också lite hjälp med hur att använda motorsågen som Paul fick i present av min familj. Givetvis en Husqvarna - här kör vi skandinaviskt så långt det går. Jag har en förkärlek för verktyg och ville självklart prova. Och givetvis fick jag sågen att fastna. Men med några starka karlar som pallade upp trädet fick vi loss den.

Pauls pappa sågar träd, och som du ser så har vi massor MASSOR av träd. Höst och vinterstormen har blåst omkull flera i skogen.
Lilla Jurnie drunknade nästan i stolen

Sedan åkte vi till Steak 'N' Shake och åt hamburgare. Söndagsmiddag a la American.

Om det är någon som undrar vad kostar en hamburgertallrik i USA - den här dubbla med ost går på $ 3,99 ca 25 svenska kronor och shaken är $2,99 ca 19 SEK. Sen tillkommer skatten som är 6-7%, är inte helt säker. Men vad jag är säker på är att det är betydligt billigare att äta ute här.
 And this is why you love Steak N Shake!
De har supergoda milkshakes. Min är en chokladshake.

lördag 9 april 2011

Vad gör man i USA egentligen?

Får ofta frågan -Vad gör du där, egentligen?
Så här kommer vad jag gjort en vanlig fredag i Pickerington Ohio USA.
Alla dagar börjas med kaffe. Utan 2 koppar kaffe är jag lost.
Läser nyheter och bloggar, blir avbruten 20 gånger av hundar som vill ut, katter som vill in. Hundar (läs Hoppsan) som tror de ser något skumt som måste vaktas och skällas på.

Pratar med vänner och mamma i Sverige.

Försöker täta bilen med silikon, se nedan.

 Målar taket i badrummet och en vägg. Bilden ska då visa mitt nymålade tak, kan vara aningens svårt att se, men så är det. Det är vitt och behöver målas en gång till.


Ute med hundarna och låter dom springa på miniängen på baksidan av huset. Får sällskap av katten "Little Evil" och hittar en av hennes jakttroféer en död mullvad. Lyckas precis stoppa Hoppsan innan han rullar runt i något äckligt han hittat i skogsbrynet.

Filosoferar om livet och längtar lite hem.

Maken kommer hem från jobbet och vi bestämmer oss för att äta ute på Uno Chicago Grill.
En av mina klara favorit restauranger.


De har världens godaste Chicken Spinoccoli och så här står det om den i menyn:
A rolled chicken breast filled with mozzarella, feta, broccoli, spinach, tomatoes, garlic and basil with penne in creamy pesto and chunky tomato. (This signature item takes a few extra minutes…but well worth the wait.) 
Dessutom är portionerna så stora att en box har kommit med hem att äta imorgon.

Konstaterar att påskliljor har kommit upp hos en del och att våren nog är på väg.

Hem och tittar på nya avnitt av Ghost Adventures från Las Vegas och Madame Tussauds.
Nya serien "Breakout Kings" som jag bestämt mig för att inte se börjar och jag fastnar givetvis i ett avsnitt och måste se slutet.
 Fortsätter med mitt Scandinavian Looping projekt och mattan växer. Snart är den klar.


Och nu ska jag försöka slå mig fram till en plats i sängen. Doris har redan parkerat sitt huvud på min kudde och Hoppsan har tagit nederdelen av sängen. Jag kommer säga till dom att gå ner för att senare vakna som en sardin i en sardinask med två stora nöjda snarkande hundar som upptar större delen av sängen.

Snipp, snapp snut, så var denna fredagen slut

onsdag 23 mars 2011

Bygge x 2 idag

Första halvan av dagen var jag trött och gjorde inte mycket.

Andra halvan av dagen blev det bygge nr 1 -badrumsrenovering.
Slipning och sandning börjar bli trist,
men jag hittar hela tiden ett ställe jag inte är helnöjd med så tills dess är det bara till att fortsätta.

Kvällen framför TVn och fortsatt prova nya varianter av bygga smycken.

Nu är jag trött och sovdax.

tisdag 15 mars 2011

Inte utan latex

Idag har jag krupit på alla fyra och sandpapprat i badrummet. Mesta spacklingen är nog klar, kanske några få ställen som behöver få lite extra.
Har också tätat springor med foam.
Om du någon gång ska använda det, ha handskar. Jag kommer aldrig att röra den burken mer utan latex handskar. Gjorde misstaget att ta av dom och det fastnar, klibbar och är omöjligt att få bort från huden. Efter att ha försökt med tvål och vatten, aceton, lacknafta fick jag till slut försöka skala av det från huden med kniv. Nej, jag gjorde inte illa mig, men som sagt, tänker i fortsättningen sätta på mig handskar om jag så bara ska titta på flaskan.

Snoddles ville vara med på bild när jag fotade flaskan.

Så här blubbigt blir det, tätt och fint från drag

Var också förbi Walmart och handlade en liten verktygslåda. Så nu slipper jag ha famnen full när jag springer mellan garaget och övervåningen med verktyg.

fredag 11 mars 2011

Badrumsrenoveringen fortsatte idag

Igår när Paul kom hem från jobbet for vi till Lowes, byggvaruhus att jämställa med Bauhaus.
Vi har varit där så många gånger vid det här laget att personalen börjar känna igen oss.
Och med det här huset lär det bli flera vändor.
Igår blev det isolering och mögelskydd.


Isolering som ska in i badrummet

Det här innehåller säkert en massa onyttigheter.

Så idag har det varit renoveringsdag på min kalender.
Väggarna är nu behandlade och jag hann bredspackla lite till. Bredspackla är boring.

Den här väggen skulle jag riva lite plättlätt. Men den gav mig ett ordentligt motstånd. De reglar som satt där hade många, långa spikar. Men skam den som ger sig. Nu är den väck.

tisdag 1 mars 2011

Spackel dag


Längst upp i vänstra hörnet står coupons value up to $271 - nu är man rik vill jag lova ;)

Glömde skriva igår att jag minsann kom ihåg 3 st Columbus Dispatch.
Alla med inkluderade kupongbilagor. Sortering och kategorisering ligger på programmet. Sedan göra massa köp där jag tjänar pengar. JUST DET!!! TJÄNAR!!! Kvinnlig logik går ut på att man kan tjäna pengar när man handlar... Är säker på att jag hade en bra förklaring till hur det går till... Men den får vänta ;)

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Väntar fortfarande på HSN representanten som ringde om paket jag skickat tillbaka och som de hävdar inte kommit. Jag är mer än säker på att det inte är mitt fel eftersom jag gjorde enligt anvisningarna. Men hon jag pratade med var inte samarbetsvillig.
HSN har en hel bra saker jag kan rekommendera. Tror jag ska viga ett inlägg åt det, beror hur sur jag kommer bli över det här ärendet.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Ena delen av väggen uppsågad och nästa bild första lagret

Annars har dagen mestadels besått i badrumsrenovering. Sågade upp en till vägg där jag vill ha nån form av garderob, satte igen stora hål i väggen och påbörjade bredspackling. Första lagret bredspackling är alltid sååå trist. Bredspackling är trist överhuvudtaget.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Fastnat i en läsa bok trend. Hoppas att det kommer leda mig in i att läsa igen. Jag saknar mina böcker. Nu är det Camilla Läckbergs "Sjöjungfrun" som håller mig sällskap i mitt snickrande, och jag har kollat att antalet cd skivor är rätt.



¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Sov dags . Imorgon är en ny dag!