Visar inlägg med etikett Sy sticka virka. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sy sticka virka. Visa alla inlägg

torsdag 21 april 2011

Virkad Matta vs Scandinavian Loop -- tips på trasor

Och här kommer det utlovade inlägget om virkmattan.
Nya Scandinavian Loop mattan

Jag har börjat på en ny Scandinavian Loop matta. Innan jag gick kursen så tänkte jag att det går väl lika bra att virka mattor. Och visst gör de det. Men det blir en viss skillnad.
Loop mattan gör man med 2 trasremsor där man låter en följa mattan och gör knutar om. Virka gör man med en enda trasremsa.
Till vänster Scandinavian Loop (Vit och beige) - Till höger virkad (Mörkare beige och orange)

Jag vet inte hur bra bilderna illustrerar skillnaden, men här är de.
Hur man förbereder tygremsor är löjligt enkelt, när jag fick se hur. En sådan sak som man undrar varför man inte kom att tänka på själv.
I bilder och text hur man enkelt sammanfogar mattremsor.
Jag river tyget och då blir det mycket trådar, trådarna vill man inte ha.


Håll remsorna och dra bort alla lösa trådar.
Vik kanten ca 2,5 cm
Klipp ett litet jack i båda tygremsorna
Lägg den nya remsan under den som ska skarvas - jag har valt olika färger bara för det ska synas. Den gröna är den nya remsan.
Hålen ska vara över varann

Trä den gröna remsan uppifrån genom hålen

Dra den hela vägen igenom

Dra i ändarna och vips har du skarvat båda remsorna

Himla fiffigt, eller hur?


För att göra remsorna, klipp på kantsömnen på tygbiten, remsorna ska klippas från den oelastiska delen. Det vill säga oftast vågrätt på tyget om du tänker hur det kommer från en rulle.
Mät och klipp ett jack varje ca 5 cm, sedan kan du riva tyget.
Hoppas det funkar och låt kreativiteten flöda!

söndag 3 april 2011

Jag är nog världens sämsta SuperMario spelare

Nytt tyg till mattor
Igår var vi och handlade lite tyg till mig i och mina Scandinavian Loop mattor.

Samtidigt så köpte vi ett nytt SuperMarioBros spel. Jag sov riktigt dåligt i natt, snarare inte alls. Så idag hade jag inte lust med något. När Tv-videospel kom var jag redan vuxen och missade allt. Vi har ett Wii som jag gillar, framförallt att man kan använda kroppen och de roliga sport spelen.

Men den här nyutgåvan av en klassiker har gått mig totalt förbi.
Idag har jag försökt spela. Slutsatsen är att jag utnämner mig själv till en av världens sämsta MarioBros-spelare. Jag kommer ingenstans, jag dör konstant och igår kväll gick Paul och la sig efter kommentaren att det var en pina att se mig spela. Jag får nog hålla med.

torsdag 31 mars 2011

Mera Scandinavian Loop

Jag var helt jäkla slut igår när jag kom hem. Min "Scandinavian Loop Class" var 4 timmar och att koncentrera sig på ett annat språk med termer om tyg och sömnad, gjorde att det blev god natt ganska omgående.



Här är en bild från en av de mattor de hade uppe som exempel. Vi fick först börja med lite provmaterial. Sedan lära oss uppstarten och till sist starta upp vår egen matta som vi hade medhavt material för.
Jag hade försökt klura ut hur man gör dessa mattor genom att leta på internet. Tyckte att det såg väldigt likt ut att bara virka. Men det kan jag säga att det är inte alls så. Jag hade aldrig kunnat klura ut hur de görs på egen hand.
Vi fick en utmärkt manual också så jag hoppas på att kunna gå tillbaka till den.

Så här är början på min lilla matta.

Man använder en nål som ser ut som en glasspinne med hål i. Kurstanten hade några i plast som vi fick använda i början som var bättre än de vi fick med oss hem.
Roligt var det i alla fall

tisdag 29 mars 2011

Scandinavian Loop

Idag har jag min första klass på Jo-Anns, hoppas den här blir av. Förra klassen jag kom till hade blivit inställd. Så när jag såg att de hade något som hette Scandinavian Loop så kändes det som om just den här lektionen ropade till mig.
Hur som helst ska det bli roligt att komma ut lite bland folk eftersom det annars är ganska ensamt.
Nej, dags att packa min supply list

fredag 4 mars 2011

Kanske en pysselkurs, eller två...

Igår eftermiddag åkte jag till Jo-Ann, att jämföra med svenska Panduro. Jag älskar dessa pysselaffärer, kan strosa runt och bara titta och titta. Här har vi både Michaels och Hobby Lobby på nära avstånd.
Igår var det inte shoping som stod på listan utan jag hade bestämt mig för att anmäla till några kurser.
Tänkte slå till på Scandinavian Loop kurs, ser ut som trasmattor och någon Beading kurs.
Nu blev det ingen anmälan för om jag väntar till 12 februari så har de öppet hus den dagen och allt man anmäler sig till blir halva priset.

Här är lilla broschyren. Hur Martha Stewart är inte det?
Den här kursen ser också rolig ut.
Får se vad det blir i slutändan

lördag 26 februari 2011

Mera handledsvärmare

Så det blev ingen film igår. Istället blev det "Kitchen Nightmares" och "Ghost Adventures". Och till detta påbörjade jag en ny handledsvärmare. Var uppe alldeles för sent för jag ville se hur den skulle se ut. Så här blev det. Spindelvärmare :)

onsdag 23 februari 2011

Stickar och stickar

Jag är lite överdrivet rastlös ibland och måste nästan alltid ha något att pyssla med. Sitta stilla och bara se på TV eller sitta stilla och göra inget är SVÅRT för mig.
Så här är mina senaste stickprojekt. Det var till dom här handlesvärmarna som jag försökte mig på konsten med rundstickor.
Jag tog nog för långtråd. Fattar inte rundstickor, för avancerat för mig.


I en annan färg.
Visst är lilla fransen söt!
Jag läste förresten någonstans att det ska vara bra stresshantering att sticka. Fanns nog till och med någon undersökning för det, med massa bra fakta.
Funderar på att kanske sälja på e-bay eller nåt. Jag menar hur många hemstickade handledsvärmare kan man ha. :)