torsdag 21 april 2011

Virkad Matta vs Scandinavian Loop -- tips på trasor

Och här kommer det utlovade inlägget om virkmattan.
Nya Scandinavian Loop mattan

Jag har börjat på en ny Scandinavian Loop matta. Innan jag gick kursen så tänkte jag att det går väl lika bra att virka mattor. Och visst gör de det. Men det blir en viss skillnad.
Loop mattan gör man med 2 trasremsor där man låter en följa mattan och gör knutar om. Virka gör man med en enda trasremsa.
Till vänster Scandinavian Loop (Vit och beige) - Till höger virkad (Mörkare beige och orange)

Jag vet inte hur bra bilderna illustrerar skillnaden, men här är de.
Hur man förbereder tygremsor är löjligt enkelt, när jag fick se hur. En sådan sak som man undrar varför man inte kom att tänka på själv.
I bilder och text hur man enkelt sammanfogar mattremsor.
Jag river tyget och då blir det mycket trådar, trådarna vill man inte ha.


Håll remsorna och dra bort alla lösa trådar.
Vik kanten ca 2,5 cm
Klipp ett litet jack i båda tygremsorna
Lägg den nya remsan under den som ska skarvas - jag har valt olika färger bara för det ska synas. Den gröna är den nya remsan.
Hålen ska vara över varann

Trä den gröna remsan uppifrån genom hålen

Dra den hela vägen igenom

Dra i ändarna och vips har du skarvat båda remsorna

Himla fiffigt, eller hur?


För att göra remsorna, klipp på kantsömnen på tygbiten, remsorna ska klippas från den oelastiska delen. Det vill säga oftast vågrätt på tyget om du tänker hur det kommer från en rulle.
Mät och klipp ett jack varje ca 5 cm, sedan kan du riva tyget.
Hoppas det funkar och låt kreativiteten flöda!

5 kommentarer:

em sa...

Sen får du väl prova på att fläta mattor också - fast det ta'r ju längre tid eftersom man syr ihop dem.
Min vävlärare (av den gamla stammen) höll på att gå upp i limningen när hon hörde att jag limmade ihop mina mattrasor istället för att sy ihop dem.
Margaretha

Äventyret framtiden sa...

Det här var ju riktigt spännande läsning. Har nog både virkat och flätat mattor. ihopsättningen av remsorna var något nytt. Man lär sig hela tiden:)

Magdalena and Co in US sa...

Em- Att mattor görs i alla de former vet jag ju, men flätade var något nytt för mig. Du har möjligtvis inte några bilder som du kan lägga upp i din blogg. Och jag tycker limma verkar praktiskt. Alla sätt är bra så länge de fungerar. Och om de inte fungerar har man lärt sig något nytt.
Pettas- Jag trodde alls skulle tycka jag var tristaste än trist som kom dragandes med mina mattrasor. Visst är det fiffigt med hopsättningen. Lärde mig det på kursen här och ville föra det vidare.

em sa...

Magdalena,
Ska se om jag kan få till ett inlägg om flätade mattor framöver.
M

Magdalena and Co in US sa...

Em... bara om lusten och andan finns någon dag. Skulle vara roligt att se Kram