fredag 15 april 2011

Show and Tell: I min trädgård

Min dator har spökat hela dagen. Jag är inte nöjd med min nya Gateway, önskar jag hade köpt en Dell igen, eller en Vaio. Men...
Fredag och roligt fredagstema igen -Nilla har bestämt tema.
15/4 I min trädgård
Hur ser det ut i trädgården, vilka växter finns där och har du något på gång för i år. (alternativt på balkongen, eller skriv om din drömträdgård.)
Hur ser det ut i din trädgård, eller drömträdgård. 
I mitt hus här i USA finns det inte mycket jag tycker om i trädgårdsväg. Förra året köpte vi en del plantor när de såldes billigt vilket var ett riktigt klipp, men här är så stort så de försvinner. Jag har nog inte sett en enda trädgård här i Columbus jag tycker är fin. Allt är platt, eller så har utsmyckningen gått i ju-mer-desto-bättre-tema, inte nödvändigtvis smakfullt. Tacka vet jag engelska trädgårdar, eller min fina täppa i världen "Lilla Villan" där har jag skapat en trädgård jag älskar. I Sverige hade jag massor av pelargoner och vill du se bilder på dom, hoppa till min hemsida - direkt till pelargonerna HÄR.

Tyvärr har min externa hårddisk kraschat. Jag är något förtvivlad eftersom jag har över 10.000 bilder där och trodde det var ett säkert förvaringsställe. En parentes men har någon tips så välkomnas det. Så det här är några få bilder jag kommer åt

På innerdelen av av altanen. En trivsam liten datorhörna med pelargoner i bakgrunden.

Dammen jag grävde med karpar i och en liten stig till pergolan med vindruvsklasar. Den perfekta platsen för en morgonfika.
En av mina myskankor tar sig en flygtur

Höstäpplen som blir gott äppelmos
Päronträdet som blommar. Nu äntligen har det börjat ge frukt.
Backsippan ett tidigt vårtecken
Så det blir bara dessa få bilder idag, men en förhoppning att ni alla får en mysig helg. Imorgon ska jag brottas med de inlägg jag inte fått att fungera idag.
Listan på deltagare i fredagstemat:
Nilla,
Desiree,
Annika,
Strandmamman
Erica
Saltis
Anna (möjligtvis "mammaledig" ett tag framöver, ni får klicka er in till den nyblivna modern och se efter)
Taina (pausar tillsvidare)
Musikanta
I am Annika
Maisoui
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Bejla
Jenny
Pettas
Mrs Clapper
Lotta
Ewa
Victoria
Malin

6 kommentarer:

em sa...

Jag har också en kraschad externdisk,
nu hoppas jag bara på ett mirakel sp den ska "okrascha" sig av sig själv!

Skulle du kunna skaffa några snabbväxande buskar, och dela in trädgården i olika rum? Då skulle du kunna göra en liten lummig trädgård närmast huset, innan du ta'r itu med resten.
Margaretha
som njuter av ogräset
i sin trädgård

Annika sa...

Nej o NEJ, det är inte sant det där med hårddisken!
FY fasiken vilken MARA!!
Där tror man ju att bilderna ska vara säkra...

Visst kan du skapa en vacker trädgård här också, klimatet är så tacksamt. Köpt en bra trädgårdsbok som handlar om just din zon och gå vidare därifrån. Det finns så många vackra trädgårdar, synd att du inte kan bli inspirerad av ngn "in your neck of the woods".

HÅLLER alla tummar för att hårddisken ska kunna räddas!!

Kramar!!!

Magdalena and Co in US sa...

Margaretha- En dag när jag kopplade in min externa hårddisk kom bara en meddelande ruta upp och en trist "ping". Rutan sa att åtkomst nekades till g:. Helt omöjligt att komma vidare. Var det något liknande för dig? Jag har också hoppats på att den ska okrascha (bra ord) sig, men efter att ha provat med ett par olika datorer där den fungerat tidigare börjar jag bli orolig. Hoppas du får igång din.
Himla bra ide att dela in i rum.
Annika- Tack, det är en MARDRÖM. Allt jag fotat i flera år finns där. Jag har inte varit här länge nog för att få kläm på klimatet helt, men det känns som om man kan odla det mesta som i Sverige, fast med lite bonus att man kan ha en hel del extra. Jorden är inte som hemma heller så jag ska försöka klura ut hur den funkar. Ha en fin helg!

Umepojk i Mason, Ohio sa...

Tycker nog att din trädgård ser väldigt fin ut. Det tar ju tid att fixa allt, och tycker man om blomsterplantor blir det dyrt ganska fort. Har bott i Mason sen 2007, och varje år blir min tomt (3/4 acre) lite trevligare, fast färdigt blir det ju aldrig. Passar alltid på att köpa perenner på slutet av säsongen, när allt säljs väldigt billigt. Din damm gör mej väldigt avundsjuk. Har tankar på att göra en, men det känns som ett väldigt stort projekt.

Magdalena and Co in US sa...

Umepojk- TACK! Men det är min svenska trädgård. Önskar jag kunde flyttat med den hit. Tog mig 9 år.... att få det nästan som jag ville ha det. Nu har vi bott i hus i Pickerington sedan förra året och här är det världens tråkigaste trädgård. Inte ens värd att kallas trädgård. Men, men.. Jag älskar blommor och växter, det är nog nästan en nödvändighet i mitt liv. Så det kommer bli bättre

em sa...

Magdalena,
Min externa sa inte ens ping - ena gången funkade den, och nästa gång hände inget när jag anslöt den.
Den har legat i en låda i ett par år nu, vet inte hur man ger konstgjord andning till dylika mackapärer.
M
som ligger ljusår efter på trädgårdsfronten eftersom vi har så mycket djupare tjäle här - än är backen stenhård.