fredag 29 april 2011

Show and Tell: På grillen

29/4 På grillen- Nilla som är värdinna för temat
Dags för grillning! När och vad brukar ni grilla? Recepttips.

Skrev det här och skulle lägga in lite fler bilder, men nu blir det inte så. Varför kan du läsa HÄR
Fredag och fredagstema
Grilla är något jag gillar, det tillhör sommaren även om jag har en del vänner som kliver ut i vintern och tänder grillen på altan.
Och nu till det sorgliga faktum att vi faktiskt inte har en grill, än... Det var så otroligt mycket som behövde inhandlas när vi flyttade in i huset från Townhouset att grill hela tiden fick flytta ner på inköpslistan. Men i år är jag övertygad om att det blir en, dessutom kommer jag inte flänga fram och tillbaka mellan USA och Sverige på samma sätt.
Grilla är också socialt, vi hade ofta grillning i min trädgård i Lilla Villan. Knytkalas där alla tog med vad de ville ha,  att avnjutas på uteplatsen vid fint väder och uppe på altan under tak om sommarvädret i Sverige bjöd på regn. Sedan lite kubb eller annat roligt i trädgården. Det väcker verkligen fina minnen med mina vänner.
Att marinera är gott-i-gott-gott
Här kommer ett litet recept på egengjord marinad.
Måtten är uppskattade efter som jag alltid gör på känn.
2/3 matolja
1/3 soya
1/4 ketchup
vitlök- pressad
kryddor (efter smak tex citronpeppar)

Rör ihop allt och lägg i köttet som ska marineras.
Så här såg det ut när vi fick för oss att grilla korv en vinter


Kopierade Nillas lista på deltagare:
Nilla, Desiree, Annika, Erica, Inga-Britt, Helena, Olgakatt, Jenny, Karin, Lotta, Musikanta, Anna, Bejla, Maisoui, Malin,

2 kommentarer:

Lotta sa...

Hej!
Så roligt att du också vill temablogga! Det är alltid lika roligt att surfa runt hos alla, runt om i världen, på fredagar.
Och visst är det härligt att grilla! En grillad korvv mitt i vintern är ju rena rama delikatessen :-)
Jag såg att du hade en fin Ridgeback, min dotters absoluta favorithund. Vi har en liten Yorkie som förekommer på min blogg allt som oftast.
Ha en fin Valborg (som ni kanske inte firar over there?)
Hälsningar Lotta

Magdalena and Co in US sa...

Lotta- Vad roligt att du hittat hit! Ja det är himla roligt att få vara med i fredagstemat, man får så mycket inspiration av andras bloggar. Visst är en korv på vintern lyx :) Roligt att du gillar RR, min Doris är underbar! Kikade lite mer i din blogg och såg din Yorkie, hon är ljuvlig!!! Och mer behändig att resa med och ha i sängen än de stora älgar vi har. Hoppsan- andra hunden är ju också stor. Hoppas ni fick en härlig valborg där hemma. Kram