måndag 18 april 2011

Vargen - vild - vacker - Rubriker som inte stämmer

Emellanåt läser jag de nyheter som bloggas mest om på bloggportalen, det brukar vara en brokig samling,  mycket "skvallernyheter" och säkert inte representativt för vad som läses i Sverige. Men det blir ändå ett sätt att skumma igenom lite.

Aftonbladet skriker ut rubriken "Vargar anföll barnfamiljen",  "Vargar attackerade barnfamilj", klart man sätter rubriken för att få läsare men det känns lite olyckligt eftersom det snabbt visar sig att det är osant när man läser vidare. Vargar anföll INTE en barnfamilj, de anföll en löst springande hund som befann sig en bra bit bort från familjen. Hunden hade de lös i ett vargrevir. Jag skulle bli förkrossad om det hände min hund, men att ha sin hund lös är förknippat med risker. Att ha sin hund lös i ett vargrevir, om man vet att man är i ett är helt enkelt oansvarigt enligt min åsikt. Jag tillhör de som tycker att vargar ska skyddas, jag förstår också att man kan ha en annan uppfattning om man bor i närheten av en flock.
I en annan artikel läser jag kommentarer från Olof Liberg- vargforskare: "– I Sverige har vi inte haft någon vargattack där en människa skadats eller dödats i modern tid". Vilket gör det svårt att hävda att de utgör ett stort hot mot människan. Min uppfattning är att människan är ett hot mot vargen.

Just nu i skrivande stund så är det 5 artiklar om detta. Jag hoppas bara att en hundägare med lös hund inte blir anledning till att det beslutas om jakt på vargen.

Många hundägare är (återigen enligt min personliga uppfattning) är sorgligt omedvetna om regler som finns kring hundägande till exempel strikt hundägaransvar och koppeltvång. Och jag älskar min stora hund över allt annat men respekterar att inte alla gör det.
Bild på mig och Doris för några år sedan i Sverige
Hade tänkt skriva om lite annat men det här inlägget blev långt

2 kommentarer:

em sa...

Jag är ense med dig på varenda punkt!
Margaretha
som aldrig sett
en fri varg, fast
de finns i våra
skogar

Magdalena and Co in US sa...

Ja Margaretha, vargen är ett så vackert djur. Roligt att höra att du tycker som jag. Och jag hoppas att de får möjlighet att finnas kvar. Kram