onsdag 13 april 2011

Jag glömmer bort att köra mot rött

Jag var lite orolig för att köra bil i USA, men här där jag bor i Ohio är det inte värre än i Stockholm. Precis som det mesta i USA så är reglerna beroende på vilken delstat man är i. En del saker tycker jag som svensk är lite märkliga. Som att köra mot rött. Det är så inrotat fel för mig, men på de flesta ställena får man köra mot rött om man ska göra högersväng och det är fritt. Ibland gäller det inte i rusningstrafik.
Så håll utkik efter skyltar, i den här korsning får man då inte köra mot rött 16.00-18.00.

Här har vi inga trafiklysen på stolpar utan det gäller att se upp, bokstavligt.

Ett problem är att folk verkar inte följa reglerna riktigt, till exempel ser jag sällan folk stanna riktigt vid stopskyltar. Själv fick jag inbankat att alla 4 hjul ska stå stilla när jag tog körkort.

Sedan har vi väldigt många fler unga i trafiken här. Jag trodde att det kanske skulle innebära större körvana och bättre trafikbeteende, men jag kan inte riktigt säga att jag tycker det är så.

Hittade det här rådet bland rekommendationer för tonårsförare:
Remember, when the car is in motion it's time to concentrate. It's not time to put on makeup, fix your hair, talk on the phone, eat, or pretend you're in the middle of an American Idol audition. Put everything away and turn the music down.
Och den rekommendationen kan jag säga att det är många som inte följer.

Heldragna linjer är också klurigt. De är överallt här och ingen verkar bry sig om dom.
Det mesta är riktigt bra skyltat, men när man ger sig upp på motorvägarna gäller det att hålla koll på alla filer och avfarter. Det är lätt att missa tycker jag.

Ett stor NO NO är att passera skolbussarna när de stannar. När de släpper av barn så fäller de ut skyltar och blinkar. Och då får man INTE passera.

Andra saker att ha koll på är att man får inte ha en öppnad flaska med alkohol i bilen. Va????? Jodå, så är det tydligen. I vissa fall kan det tillåtas att en öppnad flaska transporteras i skuffen, i en försluten låda. Och det är landet där du tar bilen till spritaffärens Drive-Tru. Vad det gäller beteendet att dricka och köra bil lämnar jag till ett annat inlägg.

Så har vi bilbälteslag. De är indelade i två grupper- primary and secondary.  Primary innebär att du kan bli stoppad enbart för att inte ha bälte på och secondary att du kan få böter endast i samband med annan förseelse. Tror vi har secondary här i Ohio. Vissa stater har lagar att samtliga ska var fastspända medans andra gäller bara i framsätena. Och för barn gäller också speciella regler.
Primary seat belt laws allow law enforcement officers to ticket a driver for not wearing a seat belt, without any other traffic offense taking place. Secondary seat belt laws state that law enforcement officers may issue a ticket for not wearing a seat belt only when there is another citable traffic infraction.
Jämför man trafiken med vissa andra länder så är det ändå "ordnat" att köra här, i brist på annat ord. Har varit i länder där man på slingriga vägar tutar inför kurvan, har fortsatt gasen i botten samtidigt som man uttalar - ske guds vilja. Så trafiken är ordnad här.

Som svensk får man köra på Svenskt körkort begränsad tid, från 1 månad till 1 år beroende på vilken stat man är i.

Förresten här är anledningen till varför jag inte gärna cyklar. Det här är vägen utanför vårat hus och som ni ser är det inte mycket till vägren.

3 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Förstår väldigt väl varför du inte cyklar....jag skulle vara skiträdd att göra det på "din" gata.

Ha en fin dag!

Anonym sa...

Glöm inte det viktigaste i vissa stater . stanar du inte på rotmos för bylingen kan det bli dyrt -
Failing yiel for police officer å e de en riktigt grinig en evaiding the police / eller restisting arrest,

Och ett tips att bli stoppad av bylingen, - Håll käft - båda händerna på ratten - inga hastiga rörelser :-)

Magdalena and Co in US sa...

Pettas- visst känns det som om man passar på cyklingen. Synd för jag gillar att cykla
Uppfattat Lippo- jag ska inte försöka köra ifrån dom, faktum är att jag försöker vara överdrivet duktig eftersom jag inte vill ha nån prick. Tyvärr har jag lite lätt att råka köra för fort