fredag 8 april 2011

Show and Tell: Cyklar

Förra veckan var min första vecka i fredagstemat. Nu är det fredag igen och jag hoppar med. Ämnet är cyklar och Nilla vill hära om: När jag cyklar - Brukar du cykla, hur ser din cykel ut och så vidare om cykling.
Doris och min Sverige cykel
 Hemma i Sverige cyklar jag en hel del, det är så enkelt att hojja till affären om man missat köpa mjölk. Doris och jag brukade motionera på det viset och jag har en  Springer som man fäster på cykeln för att kunna cykla säkert.
Man fäster den här på cykeln för att kunna cykla säkert med voffan

Efter en tid i USA utan bil tog Paul hem sin cykel från West Virginia. Vi bodde i Grove City då och det fanns faktiskt trottoarer där. Innan hade jag gått till köpcentrumet närmast, en promenad på ca 45 minuter, men nu kunde jag cykla. Härligt.

Jag minns en vinterdag när jag fick för mig att cykla ner till centrum. Första sträckan gick lysande men efter halvvägs så hade de inte plogat trottoarerna och jag var helt klart den enda som cyklade den dagen. Förresten kunde jag inte ens cykla hela vägen, en del av sträckan fick jag bära cykeln genom snön.
Den här bilden tog jag den dagen. Det var många huvuden som vändes i passerande bilar.

Här i Pickerington finns inga trottoarer och vägen precis utanför har en hastighetsbegränsning på 45 mph, drygt 70 km/tim, så jag tycker det känns lite läskigt att ge sig ut med cykeln där. Så nu var det ett tag sedan jag cyklade sist.

Listan på deltagare i fredagstemat:
Nilla,
Desiree,
Annika,
Strandmamman
Erica
Saltis
Anna (möjligtvis "mammaledig" ett tag framöver, ni får klicka er in till den nyblivna modern och se efter)
Taina (pausar tillsvidare)
Musikanta
I am Annika
Maisoui
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Bejla
Jenny
Pettas
Mrs Clapper
Lotta
Ewa
Victoria
Malin

5 kommentarer:

Nilla sa...

Cykla och motionera med hunden måste ju vara jättebra! De behöver ju en hel del motion.

HeLena sa...

Nej inte kul att cykla när bilarna far förbi i full karrier och dom håller väl inte 70 km/h även om det står det...
Ha en fin helg!

Grekland nu sa...

Kan förstå att du drar dej för att cykla där om det inte finns cykelväg. Tycker annars att vägar och gator i USA är såpass breda och rymliga att det borde finns plats även för en liten cykelväg vid sidan om. Men man tänker väl mest i "bil"...Goa hundar du har!

Äventyret framtiden sa...

Så bra sätt att fästa hundkopplet i cykeln på. När jag hade hundar så höll jag kopplena i händerna som jag hade på styrstången. Det gällde att vara observant på att inte någonting speciellt var på gång vad gällde hundarna...vips så kunde de vara på väg åt ett annat håll mitt i allt:)
en god fortsättning på våren önskar Karin

Magdalena and Co in US sa...

Tack för kommentarer, blir alltid glad av de och hoppas alla haft en fin helg.
Nilla- Ja det är mysigt att cykla med Doris. Nu föredrar jag grusvägar eller annat utan asfalt som är bättre för hennes fötter att springa på.
HeLena- Nej, jag tror inte jag vågar ge mig ut på de här vägarna.
Ingabritt- Jag håller med dig om att man borde kunna ta en liten del av asfalten till cykelvägar, men det känns inte som om man har det tänket här där jag bor. Ska hälsa voffarna att de är fina :)
Karin- Jag provade också att cykla med kopplet i handen. Och du vet vad som händer när en kisse eller annat spännande korsar vägen i fullfart. Kände att det var med livet som insats, dessutom har mina hundar alltid varit stora och starka så det här är superfiffigt.