onsdag 13 april 2011

En amerikansk vitsippa?

Nu fastslår jag att det är vår. Hittade något som jag först tyckte var en vitsippa men vid lite närmare inspektion så ser den inte riktigt ut som våra svenska. Kronbladen är för få och bladen för flikiga, men den ser onekligen besläktad ut. Jag har inte forskat närmare utan bestämmer mig helt sonika för att det är en vitsippa, för vitsippa är vår.
Vi fick riktigt fin på eftermiddag så jag var ute och krattade lite löv. Sjön på framsidan hade försvunnit helt. Tackar jag för eftersom jag inte tycker en damm skulle passa där.
När jag låg och krälade på marken bestämde sig "Little Evil" att komma. Den svarta katten tror jag inte går så långt från huset. Men Evil är en tuff liten sak.
Hon bestämde sig rätt snabbt för att lämna mig. Hade funderat på att bygga klätterträd till kissarna men tror inte jag kan bräcka det här.

Yepp hon är på andra bilden men syns knappast så jag "pilade" henne.

8 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Din "vitsippa" som inte är en anemone nemorosa på riktigt känns igen...jag tror faktiskt att vi hade den i trädgården för ett par år sedan och fick veta att det ursprungligen är en trädgårdsväxt som har förökat sig....skall leta och se om jag har antecknat någonting om växten.
Men visst, man kan ju själv välja vad man vill att ens blommor skall heta. Krångligare än så behöver inte liva vara:D

Anne-Marie sa...

Du kanske är en ny Linné ;) - uppfinner nya blommor och namn. Den ser söt ut blomman även om jag nog tycker att den "riktiga" vitsippan faktiskt är ännu finare. Kram!

Camilla sa...

En vitsippesläkting som kanske utvandrat och blivit amerikaniserad;)
Kram

Umepojk i Mason, Ohio sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Umepojk i Mason, Ohio sa...

Det finns svenska vitsippor ungefär 1.5 timmes bilväg från Columbus, i Mason, Ohio. I min trädgård.
http://umepojk.blogspot.com/2011/04/vitsippor-och-andra-svenska-blommor.html

Annika sa...

Jag tror faktikst jag sett sådan här också, ngn enstaka...visst är de fina, men inte så fina som de vi har hemma!
Kram!!

Magdalena and Co in US sa...

Pettas- nej någon anemone nemorosa är det inte, men visst ser den väl lite besläktad ut. Hittar du något, hojta till
Anne-Marie- vore det inte fint att få bli en ny Linne. Håller med om att den svenska är finare.
Camilla- Ha ha!!! Vilken rolig kommentar.
Umepojk i Mason- Välkommen hit! Vad härligt att du har "riktiga". Har du planterat dom själv? Eller hade du bara tur att få dom? Ska kika på din länk

Umepojk i Mason, Ohio sa...

En bra site för att hitta mindre vanliga blommor är Dave’s Garden, http://davesgarden.com/products/ps/go/701/
Om du går dit ser du att vitsippor finns att köpa på två ställen. En av dem verkar ha förväxlat fotona.
Jag köpte mina från Big Dipper Farms (http://www.bigdipperfarm.com/), men de verkar inte ha dem för tillfället.