Som jag skrev så kommer det bli fullkomligt oordning på inläggen nu.
När jag reste till Sverige så hade jag en STOR resväska, men mindre väskor i eftersom jag inte planerade att ha speciellt mycket med mig till Sverige.
Och på vägen tillbaka till USA så så märkte de givetvis mina väskor med röda lappar. Så himla "heavy" var dom väl inte...
Det bästa var att förutom 2 resväskor så hade jag en kabinväska, ni vet min snygga Samsonite i Snakeskin. Den lilla fick stanna hemma. Dessutom hade jag som en stor sportbag på hjul, snygg, men inte riktigt handväskemodell som man får ha som tillägg till kabinväskan.
Så jag checkade in, betalade extra bagage och han kollade kabinväskan. Så fick han se den andra och sa, -Men jag trodde det där var din kabinväska?
-Ja!!! Det här är min handväska! Han såg aningens skeptisk ut, så jag frågade honom om han inte var gift och inte hade en aning om hur kvinnors handväskor FAKTISKT ser ut!!?? Kom igenom den kontrollen och vid nästa bording och kontroller såg jag till att bära väskan på axeln längst bort från kontrollanten och gå som om den innehöll bomull. Klarade mig hela vägen utan att behöva pröjsa en massa extra för den. Tack för det!
Så vad var då den viktigaste delen av packningen?
Den här såklart!
Visar inlägg med etikett Utflykt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Utflykt. Visa alla inlägg
fredag 7 oktober 2011
onsdag 31 augusti 2011
Sweden home sweet home
Hej kära ni.
Står nu på svenska biblioteket och har 4 minuter kvar i tid. Jag kom fram! Planet gick! Planet från Columbus jag åkte med var det första på 4 dagar som fick lyfta. Ibland har man tur.
I Sverige är det som vanligt. Jag stressar runt och försöker hinna så mycket måste som möjligt så det slipper bli för mycket sen.
Mamma har inget internet så det blir så där med uppdateringar.
1 minut kvar. Måste se till att logga ut.
Står nu på svenska biblioteket och har 4 minuter kvar i tid. Jag kom fram! Planet gick! Planet från Columbus jag åkte med var det första på 4 dagar som fick lyfta. Ibland har man tur.
I Sverige är det som vanligt. Jag stressar runt och försöker hinna så mycket måste som möjligt så det slipper bli för mycket sen.
Mamma har inget internet så det blir så där med uppdateringar.
1 minut kvar. Måste se till att logga ut.
lördag 27 augusti 2011
Det var här jag skulle skriva TJOOOOOHOOO jag åker hem... men... Irene kommer
För ett par veckor sedan bokade jag en biljett till Sverige. Det blir inte så lång vistelse och en hel del jag måste stå i. Men jag är så himla glad!!!
Har också varit massor att förbereda eftersom jag under tiden jag är hemma ska försöka fixa ALLT med papper, körkort och pass.
Biljetten är bokad till måndag... Och vad händer då!!!???
Irene!!!! Största orkanen på ett par hundra år -enligt TV- som dessutom sänder konstant om detta nu. Den kommer att gå över östkusten och nu ser jag att alla flygplatser i New York området stänger lördag. Så hur det går med resan är just nu ovisst. Nyss sa de att dryga 20 miljoner människor är berörda och städer evakueras på löpande band. New York börjar evakueras och det är bara att hålla tummarna att den avmattas eller tar en annan vändning.
Det är klart att min resa i det stora sammanhanget inte är mycket att gnälla över. Men vad sjutton!!!
Så det är väl bara att se om den står kvar på måndag och om det är nån trafik.
Ser att det även skrivs om Irene i svenska tidningar
Har också varit massor att förbereda eftersom jag under tiden jag är hemma ska försöka fixa ALLT med papper, körkort och pass.
Biljetten är bokad till måndag... Och vad händer då!!!???
Irene!!!! Största orkanen på ett par hundra år -enligt TV- som dessutom sänder konstant om detta nu. Den kommer att gå över östkusten och nu ser jag att alla flygplatser i New York området stänger lördag. Så hur det går med resan är just nu ovisst. Nyss sa de att dryga 20 miljoner människor är berörda och städer evakueras på löpande band. New York börjar evakueras och det är bara att hålla tummarna att den avmattas eller tar en annan vändning.
Det är klart att min resa i det stora sammanhanget inte är mycket att gnälla över. Men vad sjutton!!!
Å jag som fyndade nya resväskor/kabinväska häromdagen!!! I snake skin mönster!!!
Ser att det även skrivs om Irene i svenska tidningar
söndag 7 augusti 2011
Dissa
Så bestämde jag mig för att sovrumsmöblerna blir dissa.
Nämen det går inte med läder. 80-tals porrigt och bara speglarna i taket som hade fattats, å det är ju inte så jag vill ha det. Skåpen var urfina. Men det går säkert att hitta någon annanstans. Det skulle blivit för mörkt med alla dom. Hade man haft sovrum stort som en sal hade dom funkat.
Idag har vi varit på ett annat trivsamt amerikanskt fenomen - Outlets. Närmare bestämt var vi på Tanger Outlet Center i Jeffersonville - kan rekommenderas! Jag har mycket mindre pengar ikväll än vad jag hade i morse. Men en massa, massa MASSA saker som jag behövde har inhandlats. Men nu är jag tvärtrött efter dagen och det är god natt som gäller.
Nämen det går inte med läder. 80-tals porrigt och bara speglarna i taket som hade fattats, å det är ju inte så jag vill ha det. Skåpen var urfina. Men det går säkert att hitta någon annanstans. Det skulle blivit för mörkt med alla dom. Hade man haft sovrum stort som en sal hade dom funkat.
Idag har vi varit på ett annat trivsamt amerikanskt fenomen - Outlets. Närmare bestämt var vi på Tanger Outlet Center i Jeffersonville - kan rekommenderas! Jag har mycket mindre pengar ikväll än vad jag hade i morse. Men en massa, massa MASSA saker som jag behövde har inhandlats. Men nu är jag tvärtrött efter dagen och det är god natt som gäller.
tisdag 2 augusti 2011
Söndagsmiddag hos våra nya vänner
I söndagskväll var vi hembjudna till Jill och Keith, ni vet de som vi var ute på blind date med :)
Det är så roligt att ha lärt känna några här i USA och jag är så glad att jag tog mod till mig och frågade våran "posttjej" om hon ville fika nån dag. Och ibland blir det bara så himla bra. Det blev det den här kvällen.
Så på söndagen for vi över. Dom har ett nytt fint hus som ligger ca 20 minuter bort från oss. Inga nerrivna väggar och hål i taket. Och ett fin-fint kök. Önskar att det en dag blir ordning här också. Som det är nu så vågar jag knappt ta in folk.
Innan var jag lite orolig eftersom jag inte vet hur man gör när man går på middag på amerikanska. Jag hade frågat Pauls syster på lördagen vad man tar med sig, om man tar med sig något? Hemma brukar jag alltid ta med en blomma, en flaska vin, fina servetter eller annat. Men Paul syster sa att man tar med något att äta efter maten. Jag tycker det känns lite underligt eftersom man bara tar med mat när det är knytkalas hemma. Men, men... Vi tog med lite muffinsar, hade ju ingen aning om vad de gillar.
Jill hade sagt att hon gillar och laga och det märktes. Och det var så himla roligt för hon hade gjort något som påminde om kåldolmar. Kåldolmar är något jag minns från när jag var barn och som mamma brukade göra.
Efter maten spelade vi Yatzy, men kom hela tiden in på andra samtalsämnen och glömde spelet. Roligt att man kan ha så mycket att prata om och tiden gick väldigt fort.
Jo, vi spelade klart spelet - och jag vann inte.
Det är så roligt att ha lärt känna några här i USA och jag är så glad att jag tog mod till mig och frågade våran "posttjej" om hon ville fika nån dag. Och ibland blir det bara så himla bra. Det blev det den här kvällen.
Så på söndagen for vi över. Dom har ett nytt fint hus som ligger ca 20 minuter bort från oss. Inga nerrivna väggar och hål i taket. Och ett fin-fint kök. Önskar att det en dag blir ordning här också. Som det är nu så vågar jag knappt ta in folk.
Innan var jag lite orolig eftersom jag inte vet hur man gör när man går på middag på amerikanska. Jag hade frågat Pauls syster på lördagen vad man tar med sig, om man tar med sig något? Hemma brukar jag alltid ta med en blomma, en flaska vin, fina servetter eller annat. Men Paul syster sa att man tar med något att äta efter maten. Jag tycker det känns lite underligt eftersom man bara tar med mat när det är knytkalas hemma. Men, men... Vi tog med lite muffinsar, hade ju ingen aning om vad de gillar.
Jill hade sagt att hon gillar och laga och det märktes. Och det var så himla roligt för hon hade gjort något som påminde om kåldolmar. Kåldolmar är något jag minns från när jag var barn och som mamma brukade göra.
Så här fin och mysigt hade de dukat när vi kom
Och eftersom jag älskar att ta bilder och minnas så var de tvungna att ställa upp och bli förevigade. Paul och Keith
Jill, jag och Paul
Jag har aldrig gillat öl, men jag har alltid gillat tanken och hur gått det låter med en stor stark. Nu har jag hittat något som faktiskt var otroligt gott och som jag måste köpa "Bud Light Lime" - prova den om du inte gillar öl! Kolla den här kakan som Jill gjort till efterrätt. Den var lika god som den ser ut!
Efter maten spelade vi Yatzy, men kom hela tiden in på andra samtalsämnen och glömde spelet. Roligt att man kan ha så mycket att prata om och tiden gick väldigt fort.
Jo, vi spelade klart spelet - och jag vann inte.
Lördag i West Virginia
Pauls syrra och hennes familj hade kört från Florida och upp till West Virginia. Så i lördags var det lite kombinerad släktträff och för-kalas för hennes son som fyller 7 nästa vecka. Jag var i valet och kvalet in i det längsta. Hade inte tänkt följa med för jag ville inte lämna hundarna hemma för länge själva. Ännu mindre ville jag lämna Doris efter hennes operation.
Men efter 4 dagar efter inga komplikationer och att hon mest sussar hela dagen så bestämde jag mig i sista stund att hänga med om vi inte stannade för länge.
Själva resan dit tar dryga 2 timmar, låååångt! Så det innebar ca 3 timmar på plats för att voffarna inte skulle vara själva längre än 8 timmar.
Och eftersom det då också var födelsedagskalas blev det tårta och piñata för barnen.
Sen blev klockan dags att åka hem och solen går ner tidigt här i USA, inga ljusa sommarkvällar inte. Men himmelen är fin.
Men efter 4 dagar efter inga komplikationer och att hon mest sussar hela dagen så bestämde jag mig i sista stund att hänga med om vi inte stannade för länge.
Själva resan dit tar dryga 2 timmar, låååångt! Så det innebar ca 3 timmar på plats för att voffarna inte skulle vara själva längre än 8 timmar.
Å så här ser det ut på en amerikansk hemmagrillning.
Och eftersom det då också var födelsedagskalas blev det tårta och piñata för barnen.
Korvgrillning
och min första smak av "chili dog"
Det var inte gott, alls. Och varför har man bara senap på korven?
Jag menar man dränker ju allt annat i ketchup???
Pauls kusin Melissa och pojkvän Chad och jag och Paul
Jag hann också med att inspektera svärfars odlingar.
Helt otroligt att tomater kan växa när det är så torrt.
söndag 22 maj 2011
Tur och retur West Virginia
Idag blev det äntligen av att vi for till West Virginia och till Pauls föräldrar. Vi skulle farit förra helgen till mors dag men som jag skrev så har Paul jobbat som en galning sista tiden. Det är en liten bit att fara, tar ca 2,5 timma med bil så det är inte så att man bara svänger förbi en kväll.
Nu blev det äntligen dags att fara över med en morsdags blomma - fast det blev en buske.
Här i Ohio är det ganska platt tycker jag, men i West Virgina så är det bergigt och kulligt.
I WV så är kolbrytning stort. Flera generationer i Ps familj har jobbat där. Tack och lov inte längre för fy bubblan vilket arbete. Vet inte om det är lika många idag som jobbar i gruvan idag, men det går en serie på en av kanalerna här om jobbet i gruvan - "Coal".
Väl framme så blev det grillade hamburgare. Eftersom vi inte införskaffat en grill än så är allt grillat lyxigt och gott. Här är det Ps pappa som är grillmästare.
Syster hans och hennes familj var också på besök. Och här är Paul och jag och lilla Jurnie på baksidan.
Paul pappa gillar att snickra och här är en möbel han har snickrat till åt oss till vårat badrum. Allt från råvirke. Han är duktig han. Tyvärr var den för tung och stor för oss att ta med hem idag, men jag ser fram emot att få något av badrummen i ordning.
Nu blir det inga fler bilder för idag, för nu är det läggdax.
Jag kan bara konstatera att vi faktiskt överlevde världens undergång som var förutspådd till idag av Domedagsprofeten Harold Camping, och att dagen dessutom blev riktigt trivsam. God Natt!
Nu blev det äntligen dags att fara över med en morsdags blomma - fast det blev en buske.
Här i Ohio är det ganska platt tycker jag, men i West Virgina så är det bergigt och kulligt.
Här är bron som skiljer OH och WV åt.
| Programmet Coal om gruvarbetare i WV |
I WV så är kolbrytning stort. Flera generationer i Ps familj har jobbat där. Tack och lov inte längre för fy bubblan vilket arbete. Vet inte om det är lika många idag som jobbar i gruvan idag, men det går en serie på en av kanalerna här om jobbet i gruvan - "Coal".
När vi åkte över bron såg jag en av båtarna med sin kollast.
Väl framme så blev det grillade hamburgare. Eftersom vi inte införskaffat en grill än så är allt grillat lyxigt och gott. Här är det Ps pappa som är grillmästare.
Syster hans och hennes familj var också på besök. Och här är Paul och jag och lilla Jurnie på baksidan.
Finns det något som är så sött som små händer och fötter?
Matdags
Paul pappa gillar att snickra och här är en möbel han har snickrat till åt oss till vårat badrum. Allt från råvirke. Han är duktig han. Tyvärr var den för tung och stor för oss att ta med hem idag, men jag ser fram emot att få något av badrummen i ordning.
Nu blir det inga fler bilder för idag, för nu är det läggdax.
Jag kan bara konstatera att vi faktiskt överlevde världens undergång som var förutspådd till idag av Domedagsprofeten Harold Camping, och att dagen dessutom blev riktigt trivsam. God Natt!
söndag 17 april 2011
Lördag på byggvaruhuset och kanske den fulaste lampan jag sett på länge
P jobbade idag och det var inget vidare väder ute så jag fortsatte lite med badrummet. Hade hoppats på att kunna återanvända botten till duschdelen med efter att ha skurat den så gott det går insåg jag att den är för sunkig.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Så när kära maken kom hem åkte vi till Menards, byggvaruhus som jag aldrig varit på tidigare. Jag älskar byggvaruhus och verktyg, slänger man dessutom in lite trädgård och plank så är det gjort för succé.
Idag var jag på jakt efter lite inspiration till badrummet och lite trädgårdssaker.
Hittade trista duschgolv och inte var de billiga heller.
Man kan bygga färdiga system med duschväggar, vet inte vad som blir billigaste, kakel eller färdigväggar, men tror jag tycker dom är för tackiga.
Lite mer bad-, dusch-, och toalettinredning a la Americana.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Den här hittade jag på belysningsavdelningen. NEJ, jag är inte spekulant på den.
Men för den som är sugen på en fejk älgkrona i plast - Menards, åk dit. Vill även påtala plaststammen som ska vara barrträd och de stilenliga plastljusen.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Fick lite annat handlat - visar er imorgon ihop med fynden från Cracker Barrel i fredags.
Och trötta och hungriga på hemväg överfölls vi av en Pizza Hut doft. Och vad gör man, vissa saker kan man inte se förbi. Dessutom gillar jag att vi kan dela pizzans toppingar så jag får vad jag vill och Paul kan ha sina läskiga pepperoni. Gott var det ändock, och jag tröstar mig med kommande skogsrensningar och gropgrävningar som ska få mig i balans med kondition och möjlighet till naturligt träning.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Så när kära maken kom hem åkte vi till Menards, byggvaruhus som jag aldrig varit på tidigare. Jag älskar byggvaruhus och verktyg, slänger man dessutom in lite trädgård och plank så är det gjort för succé.
Idag var jag på jakt efter lite inspiration till badrummet och lite trädgårdssaker.
Hittade trista duschgolv och inte var de billiga heller.
Man kan bygga färdiga system med duschväggar, vet inte vad som blir billigaste, kakel eller färdigväggar, men tror jag tycker dom är för tackiga.
Lite mer bad-, dusch-, och toalettinredning a la Americana.
| Det här är olika handfat som inte gör sig på bild men var rätt okej |
Den här hittade jag på belysningsavdelningen. NEJ, jag är inte spekulant på den.
Men för den som är sugen på en fejk älgkrona i plast - Menards, åk dit. Vill även påtala plaststammen som ska vara barrträd och de stilenliga plastljusen.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Fick lite annat handlat - visar er imorgon ihop med fynden från Cracker Barrel i fredags.
Och trötta och hungriga på hemväg överfölls vi av en Pizza Hut doft. Och vad gör man, vissa saker kan man inte se förbi. Dessutom gillar jag att vi kan dela pizzans toppingar så jag får vad jag vill och Paul kan ha sina läskiga pepperoni. Gott var det ändock, och jag tröstar mig med kommande skogsrensningar och gropgrävningar som ska få mig i balans med kondition och möjlighet till naturligt träning.
onsdag 9 mars 2011
På jakt efter amerikanska naturen - Pics from yesterday
En sak jag verkligen saknar här är svenska naturen. Doris och jag var ute i skogen nästan jämt och vandrade. Hemma i mitt lilla hus i Sverige har vi gångstigar och skog precis vid knuten.
Första stället vi bodde på här i USA var ett Townhouse, där fanns det faktiskt några få ställen att gå på men då hade jag inte Doris med mig eftersom det var svårt att hävda för bordercontrol att jag var på besök om jag kom med voffan i bagaget.
Nu har vi stor tomt, men har inte haft möjlighet att sätta upp staket runt allt. Hoppas vi ska få råd till det. Så med vägen och grannarna för nära kan jag inte låta dom springa fritt.

Igår bestämde jag mig i allafall för att utforska Pickerington Pounds, en del av flera MetroParks som finns här. Träffade på en rar liten herre som var en Metro Park Ranger, han förklarade att första stället jag hittade inte var för hundar utan att jag fick följa vägen lite längre ner för att komma till dog tracks.
När jag väl kom dit kom han efter mig med en liten karta han ville ge mig över andra parker där hund var tillåtet och tydligen ska det finnas ett ställe där man får låta voffarna simma.
Frågade honom om säkerheten i parkerna och fick reda på att Rangers patrullerar3 gånger dagligen oregelbundna tider.
Något som jag verkligen tycker om i mitt nya land är hur rara de är och att man sällan känner att man stör med frågor. Har svårt att se i Sverige att man skulle göra sig besväret att hitta en karta och åka efter bara för att visa vilka möjligheter som finns.

Det ser ut lite som en rastplats i början.



Och så här ser det ut när man kommit en liten bit.

Skulle försöka ta en vacker bild på hundarna

Doris och Hoppsan
Blev inte så tjusigt, men här är dom.
Igår var en fin dag och jag hade tagit på mig på tok för mycket kläder.
Idag har det regnat hela dagen.
Första stället vi bodde på här i USA var ett Townhouse, där fanns det faktiskt några få ställen att gå på men då hade jag inte Doris med mig eftersom det var svårt att hävda för bordercontrol att jag var på besök om jag kom med voffan i bagaget.
Nu har vi stor tomt, men har inte haft möjlighet att sätta upp staket runt allt. Hoppas vi ska få råd till det. Så med vägen och grannarna för nära kan jag inte låta dom springa fritt.
Igår bestämde jag mig i allafall för att utforska Pickerington Pounds, en del av flera MetroParks som finns här. Träffade på en rar liten herre som var en Metro Park Ranger, han förklarade att första stället jag hittade inte var för hundar utan att jag fick följa vägen lite längre ner för att komma till dog tracks.
När jag väl kom dit kom han efter mig med en liten karta han ville ge mig över andra parker där hund var tillåtet och tydligen ska det finnas ett ställe där man får låta voffarna simma.
Frågade honom om säkerheten i parkerna och fick reda på att Rangers patrullerar3 gånger dagligen oregelbundna tider.
Något som jag verkligen tycker om i mitt nya land är hur rara de är och att man sällan känner att man stör med frågor. Har svårt att se i Sverige att man skulle göra sig besväret att hitta en karta och åka efter bara för att visa vilka möjligheter som finns.
Det ser ut lite som en rastplats i början.
Och så här ser det ut när man kommit en liten bit.
Skulle försöka ta en vacker bild på hundarna
Doris och Hoppsan
Blev inte så tjusigt, men här är dom.
Igår var en fin dag och jag hade tagit på mig på tok för mycket kläder.
Idag har det regnat hela dagen.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

