Visar inlägg med etikett Tvprogram och Film. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tvprogram och Film. Visa alla inlägg

söndag 31 mars 2013

Filmrace och KladdkakeMuffins

Så ställde vi om klockan inatt, det innebär förmodligen att jag kommer lägga mig någorlunda i tid ikväll.
Stockholm har varit underbart vackert med sol idag. Jag bestämde mig för att bojkotta präktiga söndags-sols-promenader och parkera mig och Doris i soffan under en filt och ha filmrace. Himla skönt att utnyttja det faktum att man är vuxen och får göra som man vill
Så nu har jag grinat till fåniga romantiska filmer, ibland är det skönt att rensa tårkanalerna. Sen blev det 112Aina, svensk TV är ett måste när man är här. Med andra ord har jag varit riktigt fint påsklat.

Om man nu känner för att vara pysslig kan jag rekommendera KladdkakeMuffins jag bakade häromdagen. Med lite spritsad grädde på så blir det gott-i-gott-gott


2 ägg
2,5 dl strösocker
100 gr smält smör
1,5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Vispa ägg och socker poröst. Blanda i övriga ingredienser och vispa till jämn smet.
Fyll på 2/3 i stora muffinsformar. Jag ställde mina pappersformar i en muffinsplåt för att de skulle hålla formen.
Grädda mitt i ugnen 200 grader i 10 minuter. Låt de inte stå för länge om du vill ha dom geggiga inuti.
Ta ut och låt svalna. Och de är till och med ännu godare dagen efter


tisdag 2 augusti 2011

Fredag i 3D

I fredags var jag och Paul på bio. Vi har en biograf bara ett stenkast härifrån, eller man kanske ska säga ett par kurvor eftersom man inte går utan måste ta bilen.
Så här ser det ut inne på Marcus Cinemas
En av salarna har 3D där de visar den senaste filmen under en period. Just nu går Harry Potter and the deathly hallows part 2. Så i veckan passade vi på att se alla tidigare filmer för att komma ikapp.
Man får fantastiskt tjusiga glasögon att ha på sig.
Vi kom dit sent och undrade om det fanns platser kvar. Vi var de första som köpte biljetter. Så här tomt var det.
Fast det kom fler senare. Undrar om det är så att man kommer väldigt sent när man går på bio i US?
Nörd 1 och Nörd 2

Det här var första filmen jag sett i 3D och det känns som om efter det vill man inte se något annat. Det är helt fantastiskt när det kommer snöflingor ut i biosalen från duken. Eller när man far i hissnade fart som en berg och dalbana i Gringotts Wizarding Bank.
Filmen är 2 timmar och 10 minuter lång, 3D effekterna var inbäddade och gjorde en hel del scener riktigt läckra. Dock är inte hela filmen byggd på att bara uppleva effekter. Vissa saker är lite tramsiga, vissa delar känns aningen för långa, men i helhet så är det en bra film. Harry Potter är dock ingen barnfilm längre enligt min uppfattning.

onsdag 1 juni 2011

Solsidan och myggmedel???

Klipper kuponger och tittar på svensk TV på internet. Nu är det bara det att jag har missat hela Solsidan, inte sett ett enda avsnitt och skulle vilja se det från början, men det finns inte fritt på TV4 play. Man kan betala och uppgradera till premium, men jag vet inte om det funkar när man är i USA.

Så en fråga till er svenskar "over here" Hur gör ni för att se gamla avsnitt på TV 4? Någon som har premium och vet om det funkar?

Och när jag ändå är i farten funderar jag på om någon har någon bra rekomendation på märke på myggspray?

Skulle bli himla glad om någon vet. Skriv en kommentar eller maila mig - adressen i kolumnen till höger.

onsdag 4 maj 2011

Sweet as Candy - allt sött är inte socker och hur fett är fett

Idag har jag funderat över socker och kalorier mat.

Nästan alla jag pratar med säger att "de som åker till USA går upp i vikt", det är självklart upp till en själv vad man stoppar i sig och hur mycket man rör sig.
Men helt klart är att det är enkelt att stoppa i sig för mycket och röra sig för lite här.

Det finns lite andra skillnader som jag också funderat över.
Ett sätt är hur vi räknar kalorier. Jag tittade lite snabbt och tyckte inte att det var så farligt med vad saker innehöll. Men... tittar man lite närmare så ser man att de såklart inte räknar så som jag är van vid från Sverige. Kanske inte en stor "suprise" eftersom de gör allt på sitt eget vis.
 Till exempel. Allt (ok, vän av ordning kan säkert hitta undantag - men det mesta) hemma räknas i kalorier per 100 gram och det är den normen jag är van att tänka vid när jag ser kalori innehåll.


Här räknas det per servering. Och då får man först se hur mycket tillverkaren anser att en servering är, sedan se hur många kalorier det innehåller. Lurigt, eller hur!?

Sedan är inte allt samma likadant fast man kanske tror det. Något amerikanskt som finns världen över är Mc Donalds och Big Mac. Utan att gå in på hur bra eller gott det är med den typen av mat konstaterar jag efter att ha sökt lite på nätet att en
Big Mac i Australien innehåller 480 calorier, i Storbrittanien 490 kalorier och i USA 540 kalorier. Hittar lite olika uppgifter på vad en svensk Big Mac innehåller från 501,8-530 kalorier.

Ett tips på film är Supersize Me, mannen som levde på enbart Mc Donalds som test. Har skrivit om HÄR 

Så har vi socker som jag läste kommer från Sanskrit - शर्करा sharkara
Förutom strösocker, florsocker, pärlsocker, råsocker och andra socker hemma har jag inte funderat speciellt över det innan. Det kommer från sockerbetor, rörsocker och är sött och onyttigt. Här finns en bra tabell över olika sockerarter.
Corn sugar var något nytt för mig, om det beror på att det inte är vanligt i Sverige eller om det beror på att jag inte tänkt på det vet jag inte. I min jakt på info hittar jag inte mycket om de i Sverige.

Cornsugar, high Fructose Corn Syrup (HFCS), Isoglukos och Majssirap. Men även Glukossirap och stärkelsesirap förekommer trots att de kan framställas från ris, potatis, vete eller annan råvara med mycket stärkelse.
I USA har man i flera år förstört marknaden för naturligt socker med alla diet produkter som innehåller syntetiskt sötningsmedel. Att det är ett gift börjar förhoppningsvis fler upptäcka, men åter till majs.


Här odlar i USA är majsproduktionen otroligt stor. Och om jag förstår det rätt är det billigt och man försöker dessutom att använda det i alla möjliga och omöjliga varianter. Om man börjar kika på innehållsförteckningen så blir man förvånad över hur mycket som innehåller corn.
Sirap
Florsocker
Juice

Vaniljextrakt

Just high fructose corn syrup är något folk börjar vilja undvika här och många livsmedel skyltar med att de är fria från det.
På TV går en reklam där föräldrar går över böljande åkrar och säger att de vill ge sig själva och barn bra föda så de tagit reda på fakta och att när det gäller socker så är corn sugar och "vanligt" sugar samma sak, kroppen känner inte skillnaden. Jag vet inte jag, och känner att det är väldigt förvirrande med alla olika termer och dessutom att språkförbistringar kan klura till det mer.

Andra saker jag saknar som är som omöjligt att få tag på här är vaniljsocker. Jag tog med mig en del och det används vid speciella tillfällen.
 Här köps med mest det flytande vanlijextrakt.

Och svenska sirapen som är finfin.



Den amerikanska är inte tokig, men den är inte samma sak.


Vill tipsa om en annan film som handlar om matproduktionen i USA. Den är obehaglig och informativ. Food Inc. Här kan du läsa mer om filmen.
    Källor: Hamburgerinnehåll, , innehåll i en Mc D Sverige Här , är innehåll i amerikanska Mc D Här
    Majsstärkelse, Glukossirap, Socker, Socker, Sugar, Sugar,

    torsdag 28 april 2011

    Regnet det bara öser ner... Men det är inte kallt i alla fall

    Jösses! Såg mitt favoritprogram Extreme Couponing som sände nytt avsnitt ikväll. Och återigen blir jag inte helt imponerad. Tror inte jag vill vara en extreme även om att handla gratis tilltalar. Men... Frågan är om det verkligen är så gratis som de vill att de ska låta. De hade 2 tjejer i det här programmet och en av de sa att hon tillbringar 60 timmar i veckan åt sitt kupongande. Då är det väl inte riktigt så att det är gratis. Det skulle ju vara samma likadant om hon arbetade 60 timmar med något, fick betalt och handlade för de pengarna. En av dom sa också att hon håller rätt på hus som är på foreclosure, ( typ att banken vräkt hyresgästen och försöker sälja), sedan åker hon dit och stjäl tidningarna när ingen bor där. Halllååååå!!!! Har man nog gått över gränsen där. Nästa visade hur hon tog bilen till en container och klättrade ner i soporna för att leta slängda kupongblad. NEJ, NEJ, nej det är inte något jag någonsin kommer göra. Idag var jag och handlade livsmedel för $60 och hade kuponger för $25, det räcker gott och väl för mig.
    Lite sunkig bild, men det är från programmet när hon är i containern
     Det har också väckt en debatt om att en del använder kuponger på ett bedrägligt beteende.

    Annars har det varit ännu en dag med mera regn och om det är något som uppskattar det så är det gräsmattan. Den växer så det knakar och idag blev det ett litet uppehåll så jag tog ut traktorn och hann klippa nästan hela framsidan innan ösregnet kom igen. Sista biten fick jag klippa i skyfall, men vad är väl lite vatten.
    Tycker jag... Fisförnäma hertiginnan Doris tyckte inte att hennes tassar skulle bli blöta och jag har fått tvinga ut henne idag. Med en mycket moloken blick talar hon om för mig att soffan är där hon ska och bör vara.
    Ser att det är -1 grad i Stockholm nu och här i Pickerington har vi i alla fall 20 grader.
    Ikväll har vi Tornado varning, eller det är lite blandat, först varning, sedan tas den bort, sen ändrar den riktning igen. Nu är det i alla fall ingen varning utfärdad så förhoppningsvis blir det till att sova gott.

    Kvällsmaten lagade Paul och då blev det amerikansk husmanskost, dvs Stekt Korv, Macaroni and Cheese, friterad potatis och beans. Vi pratar inte viktväktar man här inte. Men det var gott.

    Tog en bild på pippi som är på väg att flyga, tycker den är lite fin. Eftersom jag inte har så många bilder idag så får den här vara med, helt utan sammanhang

    torsdag 7 april 2011

    Sheen och Trump på nyheterna

    Tittade på nyheterna klockan 23 och såg att Charlie Sheen varit här i Columbus med sin nya turné som han kallar "My Violent Torpedo of Truth/Defeat is Not an Option". Första framträdandet blev han utbuad, medans andra framträdandet fick mer positivt mottagande. Charlie är nyheter här men de flesta beskriver det som ett tåg som är på väga att krascha, man vill se det men det är inte snyggt. Andra påstår att han är "winning" vilket är ett av hans redan myntade uttryck.
    Jag gick in och kikade på hans hemsida där den här videon finns.
    Kommentarer om den är överflödiga.



    Och för att göra det hela bättre ser jag att Donald Trump vill kandidera till president 2012. Trots alla hans miljoner och lysande affärer kan jag inte höra vad han säger. Det enda jag ser när jag tittar på honom är hans hår. Varför ser karln ut på detta viset?

    söndag 3 april 2011

    Senast sett från Netflix - Shrek Forever After

    Just det, kom ju på att vi faktiskt såg en film här i veckan. Jag tycker verkligen Netflix är smidigt. Senste filmen missade vi lägga i det kodade kuvertet så den registrerades aldrig som tillbakalämnad. Men ett samtal till dom redde snabbt ut det och dagen efter kom nästa film.


    Jag tycker om de här filmerna. Ibland kan uppföljare bli trista, men den här var bra. Handlar om det vi har i vardagen som är värt att uppskattas. En glad film, men ändå med ett budskap som är tänkvärt.

    Jag är nog världens sämsta SuperMario spelare

    Nytt tyg till mattor
    Igår var vi och handlade lite tyg till mig i och mina Scandinavian Loop mattor.

    Samtidigt så köpte vi ett nytt SuperMarioBros spel. Jag sov riktigt dåligt i natt, snarare inte alls. Så idag hade jag inte lust med något. När Tv-videospel kom var jag redan vuxen och missade allt. Vi har ett Wii som jag gillar, framförallt att man kan använda kroppen och de roliga sport spelen.

    Men den här nyutgåvan av en klassiker har gått mig totalt förbi.
    Idag har jag försökt spela. Slutsatsen är att jag utnämner mig själv till en av världens sämsta MarioBros-spelare. Jag kommer ingenstans, jag dör konstant och igår kväll gick Paul och la sig efter kommentaren att det var en pina att se mig spela. Jag får nog hålla med.

    söndag 27 mars 2011

    Kan man sova utan garderob?

    Som jag skrivit om flera gånger tidigare så är vårt lilla hus ett renoveringsobjekt. Hemma gillar jag att se renoveringsprogram och här i USA så är HGTV kanalen som fokuserar på allt som har med renovering och sälja hus att göra. Idag har jag haft en hel renoveringsdag, men från soffan.

    En av favoriterna är "Holmes on Homes. Önskar han kunde komma hit och bygga lite. Den mannen tar inga genvägar.

    Ett annat av mina favoriter är "Bang for your Bucks" i vilka 3 familjer gör exempelvis en köksrenovering för 15000 usd, sedan går teamet runt och talar om vad de gjort bra av vad som är mindre bra. Det hela slutar med att någon av dom får högst uppskattat värde på renoveringen och vinner. I dom här programmen kan man se de mest märkliga lösningar en del gör.

    "Selling New York", ibland ramlar jag in i det programmet för att få lite New York känsla här ute i bonnhålan, det är inga små våningar där inte.

    En hel radda med program handlar också om att få hus sålda, styla upp, eller förstagångs köpare som letar hus. Jag har inte fått grepp om allt än, vill lägga in en brasklapp att jag kan ha missförstått. Så efter det är sagt.

    Hus här i USA är annorlunda byggda. Visst har de tak och väggar och rum, men det är annorlunda gjort. Uppvärmning, inredning, el och mycket annat är total nytt för en svenne.

    För det första så mäts husytan i square feet istället för kvadrat meter. Så vi har en boyta 1800 sq feet = 167.22 sq meter exklusive källaren. Tomten mäts i acre och vi har 2 1/2 acre = 10 117.14 sq meters.

    Nu kommer en av de märkliga sakerna. Sovrum... Hemma i Sverige kan man ha en trea med kök och bad. Här i USA kan inte ett rum räknas som sovrum om de inte har en garderob. Mycket märkligt tycker jag, verkar dock inte som om de behöver vara en speciell storlek.

    Ett annat vanligt ord i hus-letar-programmen är "man cave", det är nog ett av de fånigaste orden jag hört, men tydligen vanligt att mannen ska ha sitt rum där fotboll och öl ska intagas på manligt sätt.
    Lustigt nog finns begreppet även på Wikipedia

    Något annat som får husköpare att bli lyckliga är dubbelhandfat i badrummet. För mig ter det sig ganska onödigt. Det som jag saknar i badrummet är den kombinerade tappkranen med dusch.
    I veckan som kommer ska jag försöka att renovera lite mer, inte bara från soffan

    Bilder från Internet






    ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

    torsdag 24 mars 2011

    Mest omdebatterade programet i Sverige just nu...

    ... verkar vara "Jobbjägaren", ny programserie på kanal 5 som fått mycket uppmärksamhet.
    Ser artiklar som beskriver programmet som förnedrings TV, och ett cyniskt sett att beskriva ett samhällsproblem. Nu borde man kanske inte se program som är förnedrings TV, men de vinner och min nyfikenhet tar överhand. Så det blir till att koppla upp datorn och se avsnittet. Tänker skylla på min vilja att följa debatten i mitt hemland och att min nyfikenhet inte har med något annat att göra.

    söndag 20 mars 2011

    The Book of Eli blev lördagens film

    Otäcka saker händer i världen. Nyheterna toppas av katastroferna i Japan med jordbävning och efterföljande kärnreaktor kollapser. Det är hemskt att läsa om arbetarna som offrar sina liv för andra. Andra nyheter säger att man visste att kärnkraftverken inte skulle hålla för kraftig jordbävning. Alltid när hemska saker händer så tar det inte lång stund förräns man försöker hitta vems felet är. Den som är skyldig ska få betala. Men blir det alltid rätt? En del hävdar att det är månens fel. Och eftersom supermåne infaller med fullmåne nu så blir det katastrof. Tillfällighet eller inte?
    Otäckt är det också i Libyen, nu sägs det att FN stater kommer ingripa och Obama varnar Gaddafi medans han skickar märklig hyllning tillbaka. Vad fasen heter karln egentligen? sökte och såg att otaliga stavningar finns. Muammar Abu Minyar al-Gaddafi Gaddafi , al-Khadaffi Khaddafi al-Qadhdhafi, Qadhdhafi eller Qaddafi enligt Wikipedia.
    ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

    Så i detta otäcka som händer i världen så fick vi en ny film från Netflix. Ödets ironi gjorde att det var "The book of Eli" som var nästa i ordningen.

    Jag trodde det var en "vanlig" actionfilm och visste inte mycket om den. Det visar sig att det är en postapokalyptisk science-fiction skildring av en man som ensam slår sig fram i en strävan att rädda den sista heliga skriften. Vad jag tyckte? Eftersom jag hade förväntat mig en lättsam actionthriller så var den mer mörk och tung. Med tanke på att det är Bibeln han försöker rädda så lever han inte direkt efter mottot "att vända andra kinden till". En tjaeee film.

    måndag 14 mars 2011

    Avatar och Tacos på söndagsmenyn

    Jaha så har söndagen gått. Tror att jag fått släng av något skräp, känt mig extra trött hela dagen.
    Helgens film från Netflix blev Avatar. Och till detta tacos med min hemmagjorda guacamole, d e mumma.
    Hade inte riktigt koll på vad den handlar om, men givetvis hade jag inte missat den massiva reklamen. Hade nog varit riktigt häftig i 3D, får bli något på önskelistan. Jag gillade den här filmen, lättittad, påkostad filmning och läcker make up. Känns lite som en modern cowboy och indianfilm med syfy. Klart sevärd är min åsikt.
    ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

    Söndagar är Coupon day i dagstidningen, här är det Columbus Dispatch som gäller, så nu kommer det bli klippa och sortera. For förbi Jo-Ann och plockade upp lite mer pärlsaker och kunde använda en kupong som gjorde att det blev halva priset. Me like!
    ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

    Idag var det till att ställa om klockan när Daylight Saving time började. Egentligen är det väl inte så krångligt att veta om klockan ska ställa fram eller tillbaka, men jag tycker ändå att den här lilla versen för att komma ihåg är söt. När vintern kommer ställs utemöblerna tillabaka och likaså klockan. När våren kommer tas möblerna fram och likaså klockan.
    Jag vet när man började införa det här i Sverige och ett par äldre grannar tyckte att det var ett ofog att gå upp klockan två på natten för att ställa om klockorna. På den tiden jag jobbade natt var det här favoritnatten att jobba.
    ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

    söndag 13 mars 2011

    NBC 4 at 11- Columbus nyheter ikväll

    Tänkte dela med mig av hur en nyhetssändning kan se ut här.
    Nu är det NBC 4 at 11 som rapporterar nyheter.
    • Kvällens nyheter är självklart Jordbävningen i Japan, otäckt fasansfullt.(Givetvis högsta nyheten world wide och jag såg svenska nyheterna om det tidigare idag. Att kärnkraftverk också drabbas minimerar inte oron.)
    • Nästa inslag är om polisernas farliga vardag. Totalt har 38 poliser dödats i line of duty 2011.
    • I natt blir det 1 timmas mindre sömn eftersom vi ställer om klockan.
    • Nyheterna passar också på att påminna om att byta batteri i brandlarmen, rökdetektorerna
    • Därefter rapport om busskrasch i New York city där man misstänker fortkörning
    • Sedan blir det dags för reportage om att Chicago River färgas grön inför St Patricks Day
    • Väderkillen säger att idag varit det finaste dagen i mars, men kallare kommer igen.
    Kvällen har tillbringats i amerikansk anda i soffan med chipspåse, Pepsi och filmen National Treasure med Nicolas Cage på TV.
    Kommer med största sannolikhet inte att leta efter de andra 2 i serien.

    torsdag 10 mars 2011

    Allting går att sälja... Kom och köp konserverad gröt..

    Jag skrev tidigare idag om Tänka lite kvinnligt efter att ha läst ett par artiklar i aftonbladet.
    Så här på kvällskvisten efter att vi haft en TV stund funderade jag över reklamen.
    I USA är det reklam hela tiden, till slut lyssnar man inte längre.
    Något som det är mycket reklam för är olika läkemedel.
    Börjar alltid med rosaskimmrande musik och hur bra man mår av att proppa i sig tabletterna. Sedan kommer en röst som rabblar upp biverkningar, yrsel, koma, självmordstankar, och vissa fall död. Och sedan kommer avsluts-truddilutten där man ser alla le och ha ett underbart liv.
    Hmm...
    Jag blir inte såld på det kan jag lova.

    En av mina favorit reklam snuttar nu är den här:


    Fick ett mail för ett tag sedan med reklambilder från förr.
    Vet inte om de alla är "på riktigt", men det är rätt fascinerande att se hur man marknadsförde produkter.

    Håll till godo - här kommer de















    måndag 7 mars 2011

    Söndag med bisonburgare och otäck film

    Så är det då söndag och mathandling på Krogers, söndagstidningen med KUPONGER inköpt Jippie. Mer för en hemma fru att klippa och klistra i veckan. Hur nördigt det än låter så är det kul. Dessutom sparade jag $30 på dagens shopping.

    Middag blev hemmagjorda hamburgare, eller rättare sagt Bison Burgare. Hörde av en slump en av hans shower på TV och var givetvis skeptisk - Tony Little- You can do it!!!, har gått från träning, till skor till fåtöljer och en hel del annat. Han promotar även Bison kött.
    Någon mer än jag som är bekymrad om vad vi stoppar i oss egentligen? Försöker välja organic om möjligheten finns. Tyvärr är det nyttigare så mycket dyrare.
    Bison verkar dock ha en hel del fördelar (eller så är det jag som är grundlurad igen...).,
    mindre fett, och vad som tilltalar mig mer är att de inte är fullskjutna med hormoner.
    Och är riktigt gott.
    Här är länk till mer bison info.
    Bilden från Tony Little Body By Bison

    ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

    Sen blev det film - streamad direkt från Netf.
    Det var nog inte ett helt lyckat val med tanke på att vi åt kött och jag hade en biff i ugnen. Jag undviker konsekvent filmer där djur far illa. Jag vet att det sker, men klarar inte se det. Den här gick över mina gränser några gånger och flera inslag blundade jag mig igenom.
    Men det är ändå vetskap, kunskap vi behöver för att i det lilla kanske kunna förändra i det stora. Så handlingsplanen blir. Egna tomater och potatis, kanske ett hönshus för glada pippar som lägger fina ägg. Resten av planen får jag jobba på :)
    En film du borde se, intressant, obehaglig, hemsk och aningens för långtråkig, men också väldigt lärorik om maten i USA.


    --Att inse man är okunnig är ett bra steg mot kunskap--Benjamin Disraeli
    Önskar alla Happy New Vecka!