onsdag 9 mars 2011

Artiklar idag som fick mig att tänka lite kvinnligt


Oj oj oj, kan man säga något annat. Barn ska vara barn och inte ha barn. Och att bli mormor vid 23 borde inte vara möjligt.
Men Aftonbladet skriver om Rifca som just blivit det. Lite längre ner ser jag att hon pratar om romska traditionen, och de vill ju gärna leva efter sina egna lagar och traditioner oavsett vilket land de bor i.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Hittar också en artikel om jämställdhet. Efter att i nästan hela mitt vuxna liv jobbat inom säkerhets-bevakningsbranchen kan jag bara hålla med. Sverige är inte jämställt enligt min uppfattning. Min erfarenhet är också att ju högre upp man kommer i hierarkin desto värre blir det. Det fanns en tid då karriär var viktigt för mig. Jag har suttit på ledningsgruppsmöten som enda kvinna där man diskuterat tillsättning av viktiga tjänster och män gjort sig roliga över kvinnliga sökandes vikt och utseende, på ett sätt man aldrig pratat om manliga sökanden.
Jag har i korridoren på väg till möten träffat på manliga investerare som slängt på mig deras ytterkläder och tyckt att det varit min sak att hänga upp dem.
Jag har suttit på möten och framfört en åsikt och inget verkar ha hört mitt förslag, förrens mannen bredvid säger precis samma sak, och får rungande bifall i iden.
Bara några små saker. Jag är klar med den branschen, företaget jag arbetade på. Men efter att ha hävdat att Sverige var jämställt, gav mina erfarenheter där en helt annan uppfattning.

4 kommentarer:

Martina sa...

Blev helt rädd när jag läste det du skrev om att männen gjort sig roliga på bekostnad av de kvinnliga arbetssökandes vikt och utseende! Det där om att man som kvinna inte får uppmärksamhet i ett gäng av män visste jag ju redan (vilken kvinna kan undgå att lägga märke till det?) men att man numera "ska" vara rädd för att bli skrattad åt i sin arbetsansökan....*stor trött suck*

Magdalena and Co in US sa...

Hej Martina, roligt att du hittat hit. Ja, jag tillhörde de som hävdade att Sverige lång långt fram i jämlikheten. Och självklart gör vi det om man jämför med många andra länder. Men mina egna erfarenheter fick mig tyvärr att ändra uppfattning. Ha en fin dag!

Anonym sa...

Såhär illa går det när oreflekterande människor resonerar. Bloggerskan har alltså varit med om att män skojat om sökandes vikt och vips är Sverige inte jämställt. Jag hoppas du själv förstår det korkade i detta uttalande?? Det specifika fallet görs till något generellt. Sedan får man då reda på att bloggerskan som ensam kvinna suttit på ledningsgruppsmöten. Jaha? Får jag fråga om det är en man eller kvinna som startat företaget? Jag slår vad om en hoper pengar på att det är en man och troligtvis består den övervägande majoriteten i ett så tekniskt yrke av just män. Deras farhåga kan mycket väl vara att för att följa jämställdhetsplanerna så måste de anställa kvinnor oavsett hur okvalificerade de än är. Sist men inte minst visar vartenda färdighetstest (t ex IQ-testet) att män presterar både sämst och bäst. Spridningen är alltså större bland män. Detta innebär att det är fem gånger vanligare att män har IQ över 140. Och där har ni förklaringar varför män hittas i toppen av hierkier. Kvinnor är dock, i genomsnitt, duktigare än män på språkliga färdigheter. Nu hjälper föga ett utvecklat språk inom ett tekniskt drivet yrke.

/Ludde

Magdalena and Co in US sa...

Ludde- tack för ditt inlägg. Intressant att se din uppfattning. Jag anser inte Sverige har en lång bit kvar till att bli jämställt. Det är mina åsikter och jag grundar dem på egna erfarenheter samt erfarenheter från många kvinnor jag haft kontakt med genom åren lopp. Exemplen är få av många. Men dessa väckte uppenbart ditt intresse. Jag håller inte med dig i ditt resonemang om att man hittar män i toppen på grund av att de har högre IQ. Jag tror att det finns helt andra förklaringar till det, varav en är att det är mycket mycket svårare för kvinnor just för att de är kvinnor. Och det är att inte vara jämställd.
Ska man utöka resonemanget om varför det är så tror jag även att män har större erfarenhet av att stödja varann och bredare kontaktnät som gör det enklare. Många olika faktorer spelar in men detta är en av dem. Ha en bra dag