måndag 21 mars 2011

Food, Inc. - Var finns glada kossor?


Ända sedan jag såg filmen Food, Inc har budskapet fastnat i huvudet. Jag erkänner att jag inte vet så mycket om svensk matproduktion, men jag var/är ganska säker att de äter hö. Den filmen visade överproduktionen av majs som gör att man använder det i alla möjliga konstiga former. Bland annat som foder till kossorna. Eftersom kossor inte äter majs naturligt så utveckar de e-coli bakterier. Och för att "rena" köttet så behandlar man det med ammoniak istället för att låta kossor äta hö. Nedan är citat från fakta angående filmen. Mycket intressant och länken till det finns HÄR
Cattle are given feed that their bodies are not biologically designed to digest,
resulting in new strains of E. coli bacteria, which sickens roughly 73,000
Americans annually. And because of the high proliferation of processed foods
derived from corn, Americans are facing epidemic levels of diabetes among
adults and alarming increases in obesity, especially among children
Och det här är bara lite av de sorgliga fakta som togs upp. Att djur inte har det bra vet jag, men har kategoriskt undvikit att se dessa program eftersom jag far illa av att se det. Som konsument väljer jag alltid ekologiska ägg och här i USA köper vi bara Organic så långt det går. Men jag tycker om kött, det moraliskt riktiga vore kanske att bli vegetarian, eller vegan, istället för att vilja ha kött från glada kossor.


Mina myskankor jag hade hemma i sverige

Funderar också på om man kan ha lite glada hönor här som kan lägga ägg. Hemma i Sverige hade jag flera komposter och älskade att odla. Så det var något av det första jag gjorde när vi flyttade in i huset - starta en kompost för framtida odling. Tomaterna har jag under ett lysrör i källaren. Funderar över när grannarna kommer ringa polisen för att de kanske tror jag odlar annat än tomater, ha ha. Just nu letar jag efter organiska farmer här i Columbus området. Hittar jag inte nån får jag väl helt enkelt skapa en egen.

Inga kommentarer: