fredag 4 mars 2011

Warning for HSN!!!

Det började med att jag hånade dessa TV shopping.
Sedan kom ett stilla intresse och till slut måste jag erkänna att jag blev lite addicted.
Dessutom är det så bekvämt att få saker levererade till dörren och eftersom jag under flera månader här i USA inte hade bil så var det också praktiskt.
Vet inte riktigt hur det är i Sverige men jag fick för mig att det mesta TV shopping var skräpmärken. Här är det inte det, utan samma namebrand som är ute i affären.

Förra året bestämde jag mig för att slå till på en superdyr, avancerad symaskin med broddrienhet. Tror att det kan varit i samband med att jag hade hemlängtan och tyckte synd om mig själv. Och som vi alla vet så finns det inget som är så trivsamt som lite ångestshoping. Att de har flexpay som gör att man kan dela upp beloppet utan ränta gör det också möjligt.

Så kom då detta underverk till symaskin. Den fungerade i ca 1 månad och sedan slutade den sy.
Ringde HSN för jag ville helst ha en ny som fungerade, de hade ingen och bad mig använda original kartonger samt deras förtryckta etiketter och skicka via UPS som de anlitar för att de skulle stå för försäkringen.
Så bara att baxa ner eländet i kartonger och köra iväg det till UPS.
Jag blev återbetald för allt jag lagt ut och trodde den här historian var över.

Men icke, i början på veckan fick jag meddelande på telefonsvararen,från en kvinna på HSN som sa att allt inte kommit fram och att de inte hittade allt på deras lager.
Ringde tillbaka och gav henne trackingnumber och frågade vad som skulle hända. Hon var inte speciellt trevlig, sa att om de inte hittade den fick jag betala. Försökte säga att det här var obehagligt, mycket pengar, samt att jag följt deras instruktioner.
Hon skulle återkomma hur som helst sa hon.
Och igår när jag kom hem så hade hon mycket riktigt återkommit.
Ett brev från HSN låg i brevlådan och de ansåg att jag var skyldig dom 799 usd.
Otrevligt, obehagligt, irriterande!!!! Läs alla fula svordomar du kan tänka dig.
Så nu ska jag sätta mig och försöka skriva ett nasty brev till dom.
Önskar att mitt engelska ordförråd var samma lika som mitt svenska när det gäller att formulera sig på ett korrekt.
Får väl skriva på svenska och sedan låta google översätta, och utgår från det sen.
Översättningar med google kan btw bli himla märkliga.

Gillar framför allt raden "We would like to help you bring your payments up to date as soon as possible"
Är det inte rart av dom, men jag har inte lust att betala dryga 5000 kr för något jag inte har.
Och oavsett hur detta slutar så har jag inhandlat min sista sak från dom.

2 kommentarer:

em sa...

Hoppas verkligen att det här fixar sig!
Nu skiljer sig ju lagarna i de olika staterna åt, men om du googlar på consumers right kanske du hittar något om din stat.
Jag såg att på http://www.moneysavingexpert.com/shopping/consumer-rights-refunds-exchange
fanns underrubriker som:
Buying on the web / from home
How to make them pay up
The Complaint Checklist
Consumer Rights Q&As...

Margaretha
som håller alla sina
tummar för dig

Magdalena and Co in US sa...

Tack för länken, jag tror jag ska vänta med att ta tag i det till imorgon. Ska bli intressant att se hur det slutar.