lördag 26 mars 2011

Helstekt kyckling konverterad till amerikansk måltid


I dag kom Paul hem från jobbet och sa:
-Det är dags att packa väskorna, vi flyttar till varmare trakter. Och ungefär så känns det. Vi kommer inte att flytta, men idag var det riktigt kyligt ute. Dygnets kallaste temperatur hitintills är -6 C. Och hela helgen verkar bli kylig.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

På kvällen har jag brottats med en kyckling som jag fick för mig att jag skulle helgrilla. De hade BOGO (Buy One get One free) erbjudande på Giant Eagle igår. Tanken var grillad kyckling, gräddsås och potatismos. Missade jag något? Jag tyckte inte det men Paul for till affären för att göra det till en riktigt amerikansk middag. Då räcker inte min tanke hela vägen.


Och med en svensk kokbok, japp tog med mig svenska kokböcker hit, försökte jag komma ihåg hur man binder upp en kyckling. Sedan hade jag 2 amerikanska manualer eftersom min plan var att göra grillspett och snurra den i lilla ugnen. En bra stund senare så insåg jag att kycklingen var för stor, ugnen för liten och enda snöret jag hittade, mitt snöre för pärlpyssel var fel.

Men kycklingen blev utmärkt till slut och mina smaklökar har nog fått sig en törn för till och med mac and cheese smakade gott. Annars blir jag inte klok på alla dessa tillbehör som serveras till middag. För mig räcker det med kött och potatis och gör man sås till är det lyx.

Så det blev grillad kyckling, potatismos, sås, macaroni and cheese, stuffing, cranberry sauce. Cranerry sauce är inte mycket till sås utan som en geleklump. Återigen något med amerikanska maten som förvirrar. Bör nämnas att pulvermos kommer inte innanför tröskeln här. Men mac and cheese kan jag inte laga så det fick han göra av färdigköpt.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤







3 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Bra att pulvermos inte kommer över tröskeln - det gör det inte hos mig heller. :) Macaroni and cheese har jag aldrig gjort av den traditionella typen, däremot har jag lagat till en variant med massor med mera goda saker i, en helvegetarisk variant. Mycket godare än den vanliga Mac & Cheese. Kram!

Annika sa...

Pulvermos är bannlyst!! Det
är ju så lätt att göra själv.
Stove stop stuffing är jag svag för, men äter det bara vid Thanksgiving och jul.
Mac and Cheese kan vara gott, men godast att göra det hemgjort.
Kram!

Magdalena and Co in US sa...

Anne-Marie -Låter gott med en vegetarisk variant. Men är det kött i vanlig Mac and Cheese?
Annika- Ja, det var inte så tokigt med stuffing. Jag försökte göra mac and cheese en gång och surfade på internet för recept. De hade så många varianter att jag blev helt snurrig. Och det jag gjorde blev inte gott.