torsdag 17 mars 2011

Pancakes vs Crepes - Ihop

Det går lite si och så med att försöka återgå till nyttigt ätande.
Efter att ha stått hela dagen och renoverat badrum igår så ville jag komma ut lite och vi for till Ihop.

Tyvärr syns det inte så bra på bilden jag tog, men de har något som de kallar Swedish Crepes, serveras med lingonberries och lingonberry butter. ISCH! Så har då jag aldrig ätit mina pankisar.
Det är en annan matförvirring här. När jag sa att jag skulle göra pancakes, såg P glad ut. När han blev serverad tunna saker med jordgubbssylt och grädde såg han fundersam ut.
Pannkakor är inte pannkakor här, de är crepes.

Pannkakor är stora tjocka och dränks med förkärlek med smör eller sirap.

Igår åt jag
"New York Cheesecake Pancakes Four fluffy buttermilk pancakes loaded with creamy, rich cheesecake pieces and crowned with cool strawberries, powdered sugar and whipped topping."

Nyttigheten själv som ni hör.


Och om man inte är nöjd med mängden sirap så finns det alla de sorter att ösa över. Jordgubbs, Blåbärs och och... minns inte alla.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Min fascination över maten här är fortfarande stor. Jag kan gå och bara titta på alla hyllor med olika saker. Nu har det mer övergått till om jag ser något scandinaviskt blir jag eld och lågor. Och eftersom jag tycker om att foto så har det blivit en del bilder.
Faktum var att när jag var i USA första gångerna och mailade bilder till kompisar så fick jag till slut höra: -Kan du skicka bilder på NÅGOT ANNAT än MAT!!!???



2 kommentarer:

em sa...

Amerikansk mat är fascinerande - om än inte alltid god. Det gäller att lära sig hur man ska navigera mellan rätter som inte är vad man tror dem vara. Att undvika allt som är förstört med socker kan vara jättesvårt. Som den goda sötpotatisen som de lyckas massakrera med farinsocker och marshmallow.
Margaretha
som undviker pancakes
och är medveten om att
man inte kan diskutera
smak - fast det är ett
bra ämne om man vill
sätta fart på en diskussion

Magdalena and Co in US sa...

Ha, vad lustigt att du skriver om potatisen. Jag skulle skriva om det men hittade inte bilden, så jag sparar det till ett annat inlägg. Det är svårt att hitta "bra" mat här. Det är så annorlunda med allt sockrigt. En sak som jag tycker är riktigt illa är frukostflingor avdelningen. Men Sverige närmar sig nog med läskiga flingor.