torsdag 10 mars 2011

Allting går att sälja... Kom och köp konserverad gröt..

Jag skrev tidigare idag om Tänka lite kvinnligt efter att ha läst ett par artiklar i aftonbladet.
Så här på kvällskvisten efter att vi haft en TV stund funderade jag över reklamen.
I USA är det reklam hela tiden, till slut lyssnar man inte längre.
Något som det är mycket reklam för är olika läkemedel.
Börjar alltid med rosaskimmrande musik och hur bra man mår av att proppa i sig tabletterna. Sedan kommer en röst som rabblar upp biverkningar, yrsel, koma, självmordstankar, och vissa fall död. Och sedan kommer avsluts-truddilutten där man ser alla le och ha ett underbart liv.
Hmm...
Jag blir inte såld på det kan jag lova.

En av mina favorit reklam snuttar nu är den här:


Fick ett mail för ett tag sedan med reklambilder från förr.
Vet inte om de alla är "på riktigt", men det är rätt fascinerande att se hur man marknadsförde produkter.

Håll till godo - här kommer de















2 kommentarer:

em sa...

Jag tror att det är äkta gamla reklambilder - jag har inte sett någon av dem, men väl liknande. Visst är det roligt att titta på - men också skrämmande. Precis som dagens läkemedelsreklam i Staterna. Och läkemedelsbolagen kämpar hårt för att få till stånd något liknande i Sverige.
Margaretha

Annika sa...

Ja, det dör mailet tror jag är äkta. Fick det av min moster nyligen och hon var ung på femtiotalet och hon sa att hon känner igen många, haha...
Läkemedelsreklamen i detta land ÄR helt otrolig!! Man blir ju inte direkt övertygad...
Kram!!