torsdag 24 mars 2011

Sverige vs USA små skillnader i vardagen

För de som bott i USA länge så tänker man säkert inte på det. Och för de som varit på semester kanske man inte kommer i kontakt med det. Men eftersom jag upplever allt på nytt så tänkte jag ägna det här inlägget om saker i vardagen som är annorlunda. Kommer säkert fortsättning på det här inlägget. Av någon anledning så har amerikanare sitt egna sätt att göra saker och ting, ibland funderar jag om det är på pin kiv.

De mest uppenbara saker är allt som har med mått och vikt att göra.
Svarar du att du är 160 cm tittar de konstigt på dig. Det rätta svaret är 5 foot 2
Vikt som vi mäter i kg mäts i pound där 1 kg motsvarar 0,454 pound som förkortas lb, vilket gör dig ofördelaktigt tung.
Så när du upptäckt att du inte har en aning om hur lång du är eller vad du väger är det dags att köpa kläder. Och givetvis har de egna mått på storlekar i både kläder och skor.

Ska du möta en amerikan på stan på kvällen så säg inte att ni ses kl 19.00. Här använder man inte det utan det är kl 1-12 och am eller pm för att avgöra när på dygnet. Jag lär mig aldrig det och tar tacksamt emot knep på hur man ska komma ihåg vad som är vad.
Jo, och dessutom så börjar inte veckan med måndag, om det var någon som trodde det. Här börjar den med söndag. Förmodligen inte så överallt, men de flesta almanackor startar veckan med söndag.
Frågar du hur varmt det är och får svaret 34 grader. Packa inte bikinin, du kommer att frysa eftersom temp mäts i Fahrenheit istället för Celsius och det motsvarar+1 grad. Av någon anledning så är minus 40 grader det samma i både Fahrenheit och Celsius.

Om du letar efter element kan du få leta länge. Vanlig uppvärmning sker med luft som kommer ur ventiler. Till och från luft kan sitta på golv eller högt på vägg och det är oftast samma system som används för air condition.
Elkontakter- inte så ovanligt att de inte är samma. Till vänster svensk och till höger amerikansk. Och eftersom det är en annan styrka på strömmen så mår inte allt bra av att kopplas till adapter.
Glödlampor verkar också ha en annan storlek, för när jag skulle sätta upp mina svenska adventsstjärnor fanns inga lampor som passar till svenska sockeln.

Så nu har du gjort dig hemmastadd och ska laga lite mat, du tänder lyset över diskbänken och hör något morra under vasken. Ingen fara, bara avfallskvarnen som ingår i de flesta hem.

Ser ut på detta sätt under vasken, och stoppa för guds skull inte ner händerna i vasken för att göra rent.

1 svensk deciliter och 1 amerikansk cup. Trodde först att de var lika samma men 1 dl motsvarar 0,42 cups. Så jag tog med mig egen måttsats från Sverige till slut.

Dricka direkt från kranen är inget jag gärna gör eftersom vattnet smakar pyton. Vi har köpt ett filter som skruvas på kranen och det får vattnet att blir riktigt bra, blir både mer miljövänligt och ekonomiskt än att köpa vatten i flaska.

Det här är en annan märklig annorlunda sak. Pärmar och hålslag. Ser inte alls ut som hemma och passar inte . Till vänster amerikansk pärm med 3 ringar och till höger svensk pärm med 4 ringar.
Brevkuvert har sin egen storlek och även dagstidningar har ett annat format.
Fylla i formulär, då kan du stöta på det här.
Personuppgifter- av någon anledning ska man alltid veta sin mors namn som ogift. Känns lite märkligt. I många fall frågas inte bara vilken nationalitet du är utan även vilken kvalisort-ras, till exempel: American Indian or Alaska Native, Asian, Black or African American, Native Hawaiian or Other Pacific Islander, White
Behöver du en sk "pass-körkortsbild" så se till att ta det på plats i USA eftersom de har andra mått på bilder än vad vi har.

3 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Det var en omfattande lista. :) Och allt stämmer ju. Jag tror faktiskt att de gör det på pin kiv. Och jag har inte alls lärt mig så mycket som jag skulle kunna ha lärt mig - på pin kiv. Vill inte! Det där med mammas namn som ogift verkar helt uppåt väggarna. Har aldrig fattat det heller. Kram!

em sa...

Många av de sakerna du ta’r upp i dag, är besvärligare, än till exempel dörrtrycken och och hur fönster öppnas, därför att man måste tänka till innan man blir van.
Men om man har några mentala normer att hänga upp det på blir det lite lättare. Sån’a behöver jag ju I Sverige också - när jag ska uppskatta en kortare sträcka, så har jag en mental bild av hur lång en 25 meters bassäng är, och kan något så när fundera ut om det jag nu grunnar på är dubbelt så långt eller bara hälften. Sådana normer har jag för det mesta både i svenska och amerikanska enheter.
A.m. står för ante meridiem och p.m. för post meridiem - alltså före, respective efter middagstid (mitt på dagen). Du behöver ju bara minnas det ena, så kan du använda uteslutningsmetoden.
Jag blir alltid så full i skratt när amerikaner säger sjuttonhundra istället för sjutton noll noll. Tror att det kommer från det militära språket.
Du vänjer dig Magdalena, jag lovar, även om du tycker att saker är helknäppa så kommer du snart att tänka på “amerikanska”. (Om du inte gör som många amerikaner, stoppar huvudet i sanden och tycker att alla andra ska ändra sig!)
Ha en skön dag!
säger Margaretha
som inte tror att det är på pin
kiv utan därför att de på fullaste
allvar tror att de är normgivande -
och att deras system är bäst

Magdalena and Co in US sa...

Anne-Marie- trodde inte det var sant första gången jag stötte på att fylla i mammas namn som ogift. Jag menar när man är över 40 så har man levt rätt länge och klarat sig själv. Likaså att försöka komma upp med något motsvarande birth ceritficate, med guldstämplar som de tror att alla har.
Margaretha-TACK!!! Tror att post meridiem blir det som jag kanske kan komma ihåg. Undrar om jag har lust att vänja mig vid allt. Att behärska det, vill jag. Men mycket i deras sätt att mäta enheter tycker jag är vansinne. Varför kan de inte göra som resten av världen??? Ok, vet att inte hela resten av världen, men nästan.