söndag 27 mars 2011

Kan man sova utan garderob?

Som jag skrivit om flera gånger tidigare så är vårt lilla hus ett renoveringsobjekt. Hemma gillar jag att se renoveringsprogram och här i USA så är HGTV kanalen som fokuserar på allt som har med renovering och sälja hus att göra. Idag har jag haft en hel renoveringsdag, men från soffan.

En av favoriterna är "Holmes on Homes. Önskar han kunde komma hit och bygga lite. Den mannen tar inga genvägar.

Ett annat av mina favoriter är "Bang for your Bucks" i vilka 3 familjer gör exempelvis en köksrenovering för 15000 usd, sedan går teamet runt och talar om vad de gjort bra av vad som är mindre bra. Det hela slutar med att någon av dom får högst uppskattat värde på renoveringen och vinner. I dom här programmen kan man se de mest märkliga lösningar en del gör.

"Selling New York", ibland ramlar jag in i det programmet för att få lite New York känsla här ute i bonnhålan, det är inga små våningar där inte.

En hel radda med program handlar också om att få hus sålda, styla upp, eller förstagångs köpare som letar hus. Jag har inte fått grepp om allt än, vill lägga in en brasklapp att jag kan ha missförstått. Så efter det är sagt.

Hus här i USA är annorlunda byggda. Visst har de tak och väggar och rum, men det är annorlunda gjort. Uppvärmning, inredning, el och mycket annat är total nytt för en svenne.

För det första så mäts husytan i square feet istället för kvadrat meter. Så vi har en boyta 1800 sq feet = 167.22 sq meter exklusive källaren. Tomten mäts i acre och vi har 2 1/2 acre = 10 117.14 sq meters.

Nu kommer en av de märkliga sakerna. Sovrum... Hemma i Sverige kan man ha en trea med kök och bad. Här i USA kan inte ett rum räknas som sovrum om de inte har en garderob. Mycket märkligt tycker jag, verkar dock inte som om de behöver vara en speciell storlek.

Ett annat vanligt ord i hus-letar-programmen är "man cave", det är nog ett av de fånigaste orden jag hört, men tydligen vanligt att mannen ska ha sitt rum där fotboll och öl ska intagas på manligt sätt.
Lustigt nog finns begreppet även på Wikipedia

Något annat som får husköpare att bli lyckliga är dubbelhandfat i badrummet. För mig ter det sig ganska onödigt. Det som jag saknar i badrummet är den kombinerade tappkranen med dusch.
I veckan som kommer ska jag försöka att renovera lite mer, inte bara från soffan

Bilder från Internet






¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

4 kommentarer:

Annika sa...

OMG !! DU också!! DU HATAR ordet Man Cave...SAMMA med mig!! Jag har tänkt skriva om det i min serie Amerikanska Fenomen. HATAR ordet!!!
Gillar också HGTV!! Speciellt House Hunters, men även Bang for your buck!
Amerikanska hus är fina, stora och allt det där, men kanske inte alltid så genuint byggda.
KRAM!!

Magdalena and Co in US sa...

JAAAA. Jag hatar det ordet! Va fasen, hur patetiskt kan det bli? Trodde de skojade första programmen jag såg. Han som har programmen Income Property gör också jäkligt snygga lösningar.

Camilla sa...

Jag gillar också HGTV. Tyvärr får jag ju hålla tillgodo med en hel drös andra mer eller mindre bra program här hemma. Men det där med mancave tycker jag verkar vara klart överdrivet. Bort, bort..
Men däremot är jag helt fast i dessa husäljarprogram. Vilka fina hus det finns! Och hur mycket inspiration man kan hitta där.

Ha det gott

Magdalena and Co in US sa...

Camilla- Ja vårt utbud här i USA är onekligen större med "huskanaler". Jag tycker också att det är roligt att se när de är filmade från olika städer i USA, så kan man få en liten känsla av hur det är där. Man cave går bort! Kram