måndag 7 mars 2011

Vardag på amerikanska

Jag känner ofta att det är som att befinna sig i ett parallellt universum att vara i USA. Här där jag bor är det inte fancy lyxen som du ser på Svenska Hollywoodfruar, utan helt vanlig amerikansk vardag.
Många av de saker man är van vid är lite annorlunda här.
Här är några jag gick runt och fotade idag.
Dörrhandtag

Många dörrhandtag i USA är runda och man vrider för att öppna. Himla opraktiskt när man lastat famnen full med saker och vill trycka ner handtaget. Förklarar också var Edward scissorhands inte kunde ta sig ut ur huset i filmen med samma namn.

Är det handtag med lås på kan de se ut så här, med en plupp i mitten. Vi har också en variant med ett litet vred i mitten för att låsa.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Dammsugare

Visst finns det dammsugare som ser ut som hemma, med den allra vanligaste modellen är den upprättstående och påslösa. Jag har en Bissell men enligt vad jag hört så ska Dyson vara det exklusivaste märket. Jag är dock nöjd med den här. De flesta hemmen har heltäckningsmattor överallt. Vi hade det där vi bodde förut och jag är inte förtjust i det. Så att vi har hardwood floor i hela huset nu tycker jag är en bonus. Det verkar också som om hard wood blivit mer och mer populärt.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Carpet deep cleaner

Var tvungen att köpa mattrengöraren till höger eftersom jag nog har lite bacillskräck och tänkte på allt som bodde i heltäckningsmattan på förra stället. Nu har den en handenhet som jag kan använda att städa soffan eller sängen med, så helt till spillo var inte det köpet.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Toan och badrummet.

Så här ser spolningsknappen ut på de flesta toaletter.

Duschen, badkaret är en annan sak. Eftersom vi håller på att renovera har jag varit på jakt efter ny blandare. Det märkliga är att det finns inte vad jag vill ha. Kanske IKEA har det, eller någon annan affär, annars får jag helt enkelt köpa det i Sverige.
Det jag vill ha är en kombinerad blandare med vattenkran till badkaret och duschslang.
Här är det antingen eller.

Så, så här ser det ut. Tappkran till badkaret för sig och duschmunstycke direkt från väggen. Duschslang har vi förvisso i duschkabinen nere. Men en kombination - icke.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Tvätta på amerikanska.

Det finns frontmatade maskiner här, de som har varit här längre än jag får rätta mig om jag har fel, men jag har fått en känsla av att de är nykomlingar på marknaden.
Så småningom vill jag ha sådana, inte bara det att jag tror de tvättar bättre, de drar dessutom mindre vatten och energi.
Jag tycker det är lite roligt att det precis som på film finns Laundromater, har dock inte varit inne i någon. Av någon anledning så placeras tvättmaskinen i källaren, kanske det bara är min man som är märklig och gör det, men jag förstår inte varför man inte vill ha en tvättmaskin på ett ställe som är mindre jobbigt. Också något att ändra på här så småningom.
Nu står i alla fall eländet i källaren
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Posten

Vi har som en liten lantbrevbärare här som kör ut post. Brevlådan sitter ute vid vägen och har man post som ska skickas, stoppar man det i lådan och fäller upp flaggan. Precis som på film:) och väldigt praktiskt.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Så det är lite vanlig vardag här.

6 kommentarer:

Annika sa...

Så sant. Annorlunda var ordet. Sådär ser handtagen ut även hos mig, och på de flesta ställen. Samma med toan.
Har dock en frontmatad tvättmaskin och har nog haft den i 8 år snart. De börjar bli allt vanligare. Jag har en dammsugare av euro-modell också, fast det är dirt devil. Står inte ut med de där upprätta.
Kram!!

Anne-Marie sa...

När jag ser det här inser jag att jag inte riktigt minns hur svenska handtag ser ut! Har jag varit här i USA så länge? Och ja just det, svenska toaletter har inte sådana spolningsgrejer. Det är otroligt vad man vänjer sig. Mycket praktiskt med brevlådans flagga. Det skulle man införa i Sverige. Kram!

em sa...

Fick så många associationer av det här inlägget att jag länkade till dig.
Margaretha

Anonym sa...

Dom där låsen såg liiite smäckiga ut klarar dom SSF tester tro?????
Arbetsskadad som man är
// Lippo

Magdalena and Co in US sa...

Ha ha Lippo, jag skulle vilja säga NOT. Däremot var jag säkerhetsmedveten nog att installera ny lås när vi flyttade in. Och även låsbara med nyckel från insidan eftersom det annars bara är att panga en ruta i dörren och öppna. Får jag lite cred för det ;)Jag får annars sätta min tillit på att voffarna avskräcker

Magdalena and Co in US sa...

Annika - jag undrar om de har "riktiga! handtag någonstans här i staterna. Tror jag behöver införskaffa en euro dammsugare så småningom.
Ann-Marie- det är kört för dig tjejen. Du är amerikaniserad, bara att inse ;)
Margaretha- så roligt att det inspirerade