torsdag 31 mars 2011

Mera Scandinavian Loop

Jag var helt jäkla slut igår när jag kom hem. Min "Scandinavian Loop Class" var 4 timmar och att koncentrera sig på ett annat språk med termer om tyg och sömnad, gjorde att det blev god natt ganska omgående.



Här är en bild från en av de mattor de hade uppe som exempel. Vi fick först börja med lite provmaterial. Sedan lära oss uppstarten och till sist starta upp vår egen matta som vi hade medhavt material för.
Jag hade försökt klura ut hur man gör dessa mattor genom att leta på internet. Tyckte att det såg väldigt likt ut att bara virka. Men det kan jag säga att det är inte alls så. Jag hade aldrig kunnat klura ut hur de görs på egen hand.
Vi fick en utmärkt manual också så jag hoppas på att kunna gå tillbaka till den.

Så här är början på min lilla matta.

Man använder en nål som ser ut som en glasspinne med hål i. Kurstanten hade några i plast som vi fick använda i början som var bättre än de vi fick med oss hem.
Roligt var det i alla fall

3 kommentarer:

em sa...

Kul att du gillade kursen!
Fick ni någon förklaring till varför det kallas Scandinavian? Jag har aldrig sett något liknande här - däremot liknar ju mattorna de flätade som är traditionella i Staterna.
Jag kallar förresten mattorna för toothbrush rug - även om man inte gör dem med tandborstskaft längre.
Margaretha

Magdalena and Co in US sa...

Margaretha - Nej, jag fick nog inte det. Men till saken bör nämnas att hon som höll kursen hade gjort en tandläkar op i munnen och hade jämt upp att följa med i termerna. Hon sa något om att det även kallades för amish knot. Men att skandinaverna var kända för sitt ypperliga skapande. Och jag bara tackade och tog emot och kände mig svenskt duktig :)Det där med tandborste var en fiffig ide.

em sa...

Letade lite på nätet efter en förklaring - utan resultat. På ett ställe stod det att det är det samma som nålbindning - vilket det inte är! Men jag såg att det finns instruktiva små filmsnuttar för den som är intresserad.
Det är faktiskt av mina amishvänner jag lärt mig det. Men jag läste att de inte har något med ursprunget att göra.
Kan tänka mig att det kallas så därför att de använder tekniken, liksom de använder alla tekniker de kan komma på där man återanvänder material.
Margaretha
som blev sugen på att
ta' upp tekniken efter
alla dessa år