tisdag 1 mars 2011

Livet kommer snart igen

Idag såg jag att mina små palettblad fått rötter. Det är på något sätt ett löfte om den kommande våren, värmen och allt som vaknar till liv.

Förra sommaren hade jag planterat dom ute, men när det blev kallt fick de flytta in. Och de har faktiskt överlevt vintern om än lite knackigt.
Det kommer dagar då jag verkligen saknar min pelargonsamling. Det här är de enda jag har nu. 2 stackars P.odoratissimum. Men min hemsida har jag fortfarande kvar med alla bilder jag tagit. Så vill du suktas av vackra blommor. Hoppa dit via den HÄR LÄNKEN. Och klicka dig fram i undermenyerna.
Mitt försök till vinterförvaring i källaren. Några tomatplantor, änglatrumpet och lite annat. Har lysrör på där så de hankar sig fram

5 kommentarer:

em sa...

Snart prunkar de!
Jag har lyckats ta livet av ett antal växter i vinter - jag och de vita flygarna som plötsligt invaderade oss.
Margaretha

vardagspoeten sa...

Palettblad är en av mina favoriter. Har ingen just nu.Den senaste blev nog kvar ute i rabatten där den tyvärr säkert frös ihjäl. Med flytten fick jag bara mina orkidéer. Det var ju snöstorm den dagen och iskyla, men de var livaktiga och blommar nu vackert på min fönsterbräda. Men ett palettblad .... det måste jag skaffa.Har tyvärr inte gröna fingrar, som du, men de brukar vara tåliga. Min första som jag fick av en god vän, hade jag i många år. Den fick också en massa små bebisar.

Annika sa...

Snart kan du sätta ut dem igen!
Härligt!
Jag hoppas verkligen att det inte blir mer is och snö i vinter.
Kram!

Magdalena and Co in US sa...

Margaretha - Vita flygare är INTE kul. Läste lite i din blogg. Har jag förstått det rätt att du bor i Storbritannien?
Suzanne- My drug of choice har varit pelargoner, givetvis har en hel del annat smugit in. När jag flyttade hit var jag tvungen att ge bort mina bebbar. Skickade fröer till mig själv eftersom jag var osäker på om jag fick ha med dom. Iskyla och Palettblad är ingen bra kombination. Orkidéer har jag alltid beundrat men aldrig lyckats med.
Annika - visst är det underbart när man får små vårkänningar. Vet inte riktigt hur klimatet är hos dig, men även om vi har snö här så är ju den kalla säsongen mycket kortare än hemma. Me like! :)

em sa...

Magdalena,
Nej, jag bor i skogen, på svenska vischan - du måste ha råkat på ett inlägg där jag berättade om något som hände vid något av mina besök på de brittiska öarna.
Margaretha