måndag 21 mars 2011

Thunderstorm and Tornadoes


Som vanligt gick inte och la mig förräns sent igår. Och vid 3-tiden hörde jag starka vindar. Sedan kom en massiv åskstorm och ösande regn. Det var då jag kom på att kissekatterna smitit ut vid sista kissvändan för hundarna. Så upp mitt i natten och ropa på katten. Snoddles satt självklart vid dörren och meeowwade som om hon blivit misshandlad. Little Evil däremot kom springandes från baksidan dyblöt.

Åskväder här är inte som jag är van vid hemma. Det är som om det värsta åskvädret jag upplevt i Sverige är standard här.

Beroende på var i USA man bor kan man drabbas av olika väderkatatstrofer. Min man kommer från West Virginia och där är det "Flodding" översvämining som främst drabbar. Hans familj har förlorat 2 hus i översvämningar.

Här i OH är det nog Tornadoes som är största hotet.

Varje onsdag klockan 12 provas sirenerna som varnar när tornado är på väg. Med tanke på det så hade jag som krav att vi skulle bo i ett hus som har källare, vilket är ett säkrare ställe att vara på om man drabbas.
I juni 2010 var det 7 personer som omkom i en Tornado i Ohio. Jag håller tummarna att vi aldrig ska drabbas hårt.

Bilder från Internet

4 kommentarer:

Annika sa...

Skit alltså vilket VÄDER det var imorse vid 7. Det åskade så det vibrerade i marken och det öste ner regn. Måste ha varit ert väder som drog in då.
Som vanligt är alla åskväder dramatiska i detta land.
Vi brukar inte få tornados, men det har hänt att de varit i faggorna. DET är nog bland det läskigaste jag vet. USCH!! OCh på lördag snackas det SNÖ!!! Nej, men det tror jag fan inte på ...
Men, vad jag känner för din man som förlorat två hem i WVA.
KRAMAR!!!

Magdalena and Co in US sa...

Yepp, skickade det vidare till dig, sorry about that;)Visst var det super oväder. Tornados är läskiga, när man hör vinden blåsa upp och radio och tv säger att man ska gå bort från fönster och ner i källare. Då vill jag mest fara hem... Fasen, INGEN mer snö, tack!

Anne-Marie sa...

Jag har många gånger undrat varför vädret i USA är så våldsamt och intensivt. Har fortfarande inget bra svar. Ovädret som vi hade under helgen i Kalifornien var det värsta på hela vintern och någonstans i södra Kalifornien fick man 15 cm regn. Det är ju helt otroligt. Tornados verkar riktigt otrevliga och till och med åskoväder är mer intensiva än i Sverige. Hoppas ni klarar er utan att få påhälsning av oväder. Kram!

Magdalena and Co in US sa...

Anne-Marie- Visst är det värre! Jag var väldigt rädd i början eftersom jag inte alls var van vid sådan stormar. Vi hade världens storm igår och såg att det var Tornadovarning på gång men den drog en annan väg.