lördag 5 mars 2011

Mags US Guide - Att resa till USA 1


Tänkte att jag skulle dela med mig om hur det har varit för mig att resa till USA. Kanske någon kan ha nytta av det. Jag har rest till flera andra länder tidigare och att resa hit var en ny upplevelse. Tror man är lite bortskämd att inte bli ifrågasatt när man reser med svenskt pass.
Idag bor jag i Pickerington, närmaste stad är Columbus och delstaten OHIO.
Att åka till, och att stanna i USA efter terrorattacken 11 september har enligt alla blivit betydligt svårare. Mina erfarenheter är bara efter 9-11 och jag kan endast hålla med om att det inte är plättlätt.
Min allra första resa gick via Chicago. Jag hade aldrig varit i USA tidigare och skulle bara stanna i ca 2 veckor, så kontrollen då gick smidigt. De andra resorna var betydligt svårare, men jag kommer till det sen.
Det är en hel del att tänka på när man ska åka till USA.
Mesta informationen finns hos Amerikanska Ambassaden i Stockholm, men här är lite av mina erfarenheter.
Det här gäller endast de som åker på begränsad tid. Reglerna gäller de som åker som turist eller affärsresa på 90 dagar eller mindre samt är medborgare i ett land som omfattas av Visa Waiver.

  • Passet - se till att ha ett pass som är av nyare varianten och maskinläsbart. Se även till att passet inte går ut innan du ska lämna landet. Har du rest och har stämplar från länder som inte befinner sig på god fot med USA kan det vara en god ide att skaffa nytt pass.
  • ESTA- när jag åkte första gångerna var det på prov, sedan blev det ett måste och nu ser jag att de även infört avgift för det. Mer information om, och ansökan det finns HÄR. Enkelt beskrivet, för att få borda ett plan med destination USA måste du ha ett ESTA godkännande. Detta kontrolleras även när du checkar in. ESTA är INTE samma sak som Visa
  • Se till att vara i tid till incheckningen. Jag brukar komma så sent som möjligt när jag reser till andra länder. Men när du checkar in för resa till USA, var beredd på många frågor om dig och ditt bagage.
  • Om du låser dina resväskor, var beredd på att de kan bli uppbrutna. Det har hänt mig vid en av mina resor. Då kommer du att hitta en lapp inne i ditt bagage från TSA (Transportation Security Administration) som tackar för ditt samarbete... Vill du läsa mer om dom klicka HÄR
Visa- delas in i 2 huvudkategorier.
  • Nonimmigrant Visas och Immigrant Visas
  • De flesta svenskar kan resa på Visa Waiver, kategori nonimmigrant. Det är ett program som omfattar 35 länder och är till för att förenkla inresrutinerna. Reser du på Visa Waiver har du inte rätt att jobba, studera eller förlänga din vistelse. Du får stanna högst 90 dagar och måste efter det lämna kontinenten. Du kan alltså inte åka till Mexico eller Kanada och sedan komma tillbaka. Hur stränga de är med det har jag ingen aning om eftersom jag inte provat den varianten. Mer info om det finns HÄR
  • På planet får du fylla i två formulär ett Entry Card, vanligtvis kallat I-94 och en tulldeklaration.
  • Glöm inte att fylla i båda sidorna. Nedersta delen kommer border control att stämpla och fästa i ditt pass. Vid utresa från USA kommer de sedan att ta ur det från passet. Det är viktigt att du ser till att det lämnas när du lämnar landet. Annars kan det bli problem vid senare resor eftersom de kan tro att du stannat över tiden du har rätt till.
  • När du landar i USA är det dags för gränskontrollen. Det sker på första platsen du landar även om du ska ta anslutnings flyg. Ska du resa vidare inom USA är det en god ide att ha några timmar mellan det att du landat och anslutande plan. Kontrollen kan ta LÅNG tid.
  • Det finns två köer, en för icke medborgare och en för amerikanska medborgare samt permanent boende. När du står och väntar är det mycket möjligt att kontrollanter går runt med hund. Det första som slår en är att de är på jakt efter narkotika, men... det är även färsk frukt de letar efter. Det finns en hel lista på saker du inte får ta in i USA.
  • Hela listan finns HÄR
  • Jag läste en hel del om hur de arbetar och efter vad jag förstod så skall alla kontrollanter förutsätta att de som reser in kommer för att stanna, och det är upp till dig att bevisa motsatsen. Genom att förstå det kan du också förstå deras frågor.
  • Jag läste många trådar innan om olika råd inför gränskontrollen. Vad man skulle säg och vad man inte skulle säg. Jag reste för att träffa min pojkvän och många föreslog att man inte skulle tala om det. Men, mitt största råd är LJUG INTE. Om det är något de ogillar så är det om man far med osanning.
  • Gränskontrollen -Border control. Enligt min uppfattning ingen rolig historia. Frågor du kan få är: Vad jobbar du med? Vem ska du besöka? Har du varit här tidigare? Ska du resa inom USA? Hur mycket pengar har du? Hur mycket har du växlat? Var har du rest innan?
  • Här tas även bild på dig och alla som reser in i USA får lämna fingeravtryck för samtliga fingrar.

Min första resa till USA gick som sagt smidigt. När jag kom andra gången blev jag ordentligt förhörd och började nästan gråta. De fick mig att känna mig så skyldig, till vad visste jag inte, men det var inte ett glatt välkomnande. Så vitt jag förstår så behöver de inte heller ha något speciellt att ta på. Gränskontrollen kan sätta dig tillbaka på ett plan om de anser att något verkar galet.
Men har du allt i ordning så får du en stämpel och välkomnas in i landet.

Inga kommentarer: