Jag måste bara berätta om något otroligt roligt!!!!
Det hände i de bråda dagarna innan resan till Sverige och jag har velat skriva om det länge.
En dag kom ett mail från en svensk tjej som också hamnat i Ohio. Hon hade liksom jag googlat på svenskar i Ohio och av en slump ramlat in på min blogg. Hon, hennes man och son bor här, så vi är faktiskt 4 svenskar i Columbus, Ohio som jag vet om nu.
Det visade sig att vi inte alls bor långt ifrån varann och vi bokade kaffedejt. Att träffa Malin och hennes son var otroligt roligt. Första gången jag sitter och bubblar på svenska på ett Starbucks.
Så här roligt hade vi! Är inte Ollie hennes son så himla go!
Jag vet att han har en egen blogg, men Malin jag minns inte adressen dit...
TACK Malin för att du hörde av dig och jag hoppas verkligen att vi kan ses snart igen. Jag längtar efter det! Nu börjar det så sakteliga lugna ner sig med akuta saker så det blir förhoppnings mer tid snart.
Hej kära ni.
Står nu på svenska biblioteket och har 4 minuter kvar i tid. Jag kom fram! Planet gick! Planet från Columbus jag åkte med var det första på 4 dagar som fick lyfta. Ibland har man tur.
I Sverige är det som vanligt. Jag stressar runt och försöker hinna så mycket måste som möjligt så det slipper bli för mycket sen.
Mamma har inget internet så det blir så där med uppdateringar.
1 minut kvar. Måste se till att logga ut.
Nu har det gått ett par dagar sedan jag skrev sist. Ska berätta om vad vi gjort i helgen senare i ett annat inlägg.
Vill bara börja med att tala om att älskade Doris fortfarande läker som hon ska och mår bra.
Idag fick jag en fantastisk bra början på dagen. Jag fick ett paket från Sverige! FRÅN SVERIGE! ETT PAKET - TILL MIG!!! Är inte bortskämd med sådana saker.
Jag hade nämt för Jessica att jag var sugen på dajm. Men sen kom det ett STORT paket - julafton!
Måste vara många Dajamar i det paketet, tänkte jag.
Bara den här kassen kan få en utlandssvensk att bli lycklig.
Men finaste Jessica M hade packat lite smått och gott som hon tänkte jag kunde vara sugen på. Och jösses vilka skatter som kom. Svenskt godis, svenskt snus, mariekes, tidningar och Kalles Kaviar. Hur kunde hon veta att jag häromdagen var så otroligt sugen på en äggmacka med Kalles Kaviar?
Så idag är en så bäst dag. Jag ska stoppa in en prilla, äta en dajm, bläddra i tidningar på svenska och senare ikväll lär det bli en äggmacka med kaviar.
Life is GOOD!!!
Tack, tack TACK!!!
Som ni vet så tycker jag att en av de svåra sakerna med att komma till ett nytt land är att man saknar sina vänner otroligt mycket. Folk är otroligt vänliga här i USA där jag bor, men det känns på något sätt som att det svårt att komma inpå. Man pratar om att träffas, men sedan blir det inte riktigt av.
Jag känner också att jag inte riktigt vet hur man umgås här, vilka de sociala normerna är, sådana som inte är uttalade men som alla vet, och som ska följas.
Människor är ju som hemma, likadana på ett sätt, men så mycket är annorlunda också. Ett parallellt universum helt klart.
Vi bor ju lite på vischan, så man stöter inte på folk direkt. Husen ligger så vi ser grannarna men det är tillräckligt lång mellan för att man måste ha en anledning att knata över till dom för att växla några ord. Det har inte jag gjort.
Ena grannens tös hade saftstånd för ett par månader sedan, så stannade jag till, köpte lite saft och pratade. Men det är ju inte så att man går och ringer på och säger -Hej vad gör du? Vill du fika med mig?
Så här ser postbilen ut här.
Den här bilden har jag lånat från internet.
En av dom som jag träffar på regelbundet är hon som kör våran post. En ung tjej som alltid är trevlig och rar, vi har pratats vid lite då och då under senaste året. Till slut bestämde jag mig för att höra om hon ville fika med mig nån dag. Helt ärligt talade jag om att jag känner mig ny och inte fått speciellt många vänner.
Kändes lite konstigt och läskigt, men vad sjutton. Det värsta som kan hända är väl att vi inte får någon post, och det är ändå mest räkningar.
Ytterliggare ett några veckor gick och eftersom jag tror att alla andra har upptagna fullspäckade liv så vill man inte vara påträngade.
Men så häromdagen så skickade posttjejen ett sms till mig om jag och min man ville möta henne och hennes pojkvän och äta ute. Sagt och gjort, så i fredags tog jag med mig Paul och det kändes som om vi gick lite på blind date. Vi hamnade på en sushi resturang. Paul äter inte rå fisk, men det fanns annat på menyn. Jag var den ända som åt rå fisk. De andra tog lagad mat. min sushi var klart godkänd,
Men det roligaste var ändå att vara ute och umgås lite. Eftersom jag inte hade en aning om hur de var kunde det gått hur som helst. Men det blev ju så himla trevligt.
Paul tycker jag är pinsam som tar kort hela tiden, så tyvärr tog jag inga andra bilder än på fisken jag åt.
Och den såg ut så här.
Dagarna här är varma, varma, varma. Varje kväll har det varit ruskiga åskstormar. Ena kvällen gick elen och vi var utan några timmar.
Igår slogs elen ut 3 gånger, men kom tillbaka snabbt. Däremot slogs dator, TV och telefon ut och var borta hela dagen.
Tyvärr hörs det nog inte riktigt hur illa det är här. Men jag tror jag fick med nån ordentlig smäll. fy bubblan för amerikanska åskväder.
En av första bilderna på oss när jag tog
bussen till hans jobb och hälsade på.
Numera tar jag inte buss, första gångs misstag.
Idag har vi födelsedag här. Det är maken som fyller 35 år och dagen till ära var han dessutom ledig på en lördag. Så det första firandet blev att inte behöva gå upp vid 04 på morgonen.
Vädret har varit fint och egentligen hade jag velat göra något roligt. Men har man hus i renoveringsbehov så har man. Den här gången var det dock inte huset utan vägen, infarten till vårat hus som senaste veckan börjat rasa in. Längs vägen är ett dike och under vår infart en trumma. Vet inte om ni kommer ihåg att det var igensatt i våras och vi fick en smärre sjö här. Hur som helst kom de ut med stora spolbilarna och fixade stoppet. Men jag tror de spolade lite för bra och fyllning försvann.
Så här ser då diket ut
Nu såg det ut så här, även om det inte syns så är det en ordentlig urgröpning och när vi kört in har man varit tvungna att ta det varligt. Nu har vi båda hyfsat stora bilar, till skillnad från den stackarn med vanlig sedan som försökte vända här och Paul hörde hur hans front fick lite väl mycket närkontakt.
Men de här hålen kommer inte bli mindre
Så lilla trucken fick åka och hämta singel
Nu är infarten fixad och det är himla skönt.
På kvällen åkte vi till LongHorn Steakhouse och åt. Den här gången blev det inte steak, utan kyckling med parmesan för mig och forell för Paul närmare bestämt: Parmesan Crusted Chicken Two fresh grilled chicken breasts, topped with a parmesan garlic crust. och Grilled Fresh Rainbow Trout -Fresh Rainbow Trout grilled with basil, parsley & extra virgin olive oil. .
Och jösses vad mat... En liten sallad innan och ett supergott bröd som tyvärr inte går att köpa, det är deras egna speciella. Är godaste brödet jag ätit här, men förmodligen inte nyttigt. Och som ni ser så är salladen inte alls liten. Jag blev mätt bara på den.
Så här såg min kyckling ut, bilden gör den inte rättvisa. Det var såå gott och himla tur de har doggy boxar här.
Om det är någon som funderar på vad det kostar att äta på LongHorn i USA, så här i Pickerington går Parmesan Kycklingen på 15.49 US dollar - ca 95 Svenska Kronor och Forellen 13.99 US dollar ca 83 Svenska Kronor sen tillkommer det lite skatt.
Och på vägen därifrån började regnet. Tack och lov hann vi hem innan åskstormen kom och den har varit otroligt kraftig ikväll. Blixtar och smällar på samma gång, så kraftigt att huset skakar. Tycker INTE om. Vi har varning fram till 02 inatt och på nyheterna sa de just att det varit 4700 blixtar senaste 10 minuterna här i området. Snoddles kom in snabbt, men Gizzie har sin egen vilja och kom inte när jag ropade. Så en mycket blöt katt satt på trappan senare.
Igår och idag har jag tagit lite paus från trädgårdsarbetet. Kände att kroppen behövde vila, den är inte riktigt så funktionell som jag önskar ibland. Istället har jag ägnat mig åt seriös shopping och couponing. En hel del kuponger kan man skriva ut från internet här i USA. Jag har förvisso en skrivare som jag är väldigt glad över, fick den av maken för att kunna skriva ut fina foton. Det är bara det att om man skriver ut kuponger så drar den en massa bläck som inte är billigt till den här modellen. Därför var jag på jakt efter en skrivare som inte har så höga bläckkostnader. Det var inte det enklaste att hitta eftersom de flesta fokuserar på bästa fotoutskrifter och billigaste priser för skrivaren. Och billigt bläck kan bli dyrt om man inte får många utskrifter. Så jag gick bakvägen, kollade vilket bläck som var billigast och sedan vilken skrivare jag skulle välja. Kom fram till att en Lexmark modell var bästa köpet för mig. Till den går det att hitta bläckpatroner i svart för $ 4,99 som ger runt 500 utskrifter. Nu är den inkopplad och trots att jag inte var ute efter finesser så har jag redan uppskattat det fiffiga i att ha en trådlös skrivare. Jag kan sitta med min lilla netbook i soffan och surfa i reklamavbrotten, hittar jag något jag vill skriva ut skickar jag det via nätverket och slipper alla usb kontakter. För mig är det oerhört lyxigt.
Det här är modellen jag köpte
Den här veckan har jag också utvecklat mitt kupongande, har gjort mina första gratisköp. Det här har jag kupongat till mig
På Walmart:
3 flaskor Nivea for men - gratis
1 förpackning rakhyvlar, de hade tyvärr bara en förpackning kvar när jag var där. Men jag åker eventuellt förbi imorgon, tror det är sista dagen för den här dealen. -gratis
Sent ikväll tvingade jag också ut maken till Kroger för att handla pasta. Han såg inte helt nöjd ut, men rar som han är ställde han upp.
Blandade pastasorter, 16 stycken kartonger av olika sorter. Jag gillar pasta så det här är toppen. Två av sorterna vi tog är de ovan.och OCH OCH... HELT GRATIS!!!
Hur bär man sig åt? Om nån är intresserad kan ja skriva mer om det -hojta till isf.
Magnum glasspaket caramel fick också följa med hem. -gratis
Det blidde lite annat gratis och nästan gratis, men nu är jag för trött för att skriva mer. Men jag känner mig stolt och nöjd med mina fynd. Go natt
Jag är i ofas med mina inlägg. Börjar på dom och så kommer något emellan och jag får skriva slutet nästa dag. Paul var ledig söndag. Jippieee!!! Så då hanns det inte med att skriva. Är han hemma prioriteras sällskapet. Idag sken solen. Kors i taket! Så det var bara till att gå ut och jobba, från morgon till kväll. Inget datoriserande. Nu är det sent och jag ska sova. Tog lite bilder som jag förhoppningsvis lägger ut imorrn. För det lär väl regna igen då, grymf, så jag kan peta dator lite granna.
Någon mer än jag som hatar dessa automatiserade röster man får prata med jämt. Hemma förstår dom mig inte, här förstod dom mig inte alls tills jag blev förbannad och gjorde den bredaste amerikanskan jag kunde tänka mig. Och då funkade det lite bättre.
Den här är så grymt klockren på hur det kan vara när man är i ofas
Så eftersom jag inte kunde riva mer ikväll, så sydde jag ett par fleece handledsvärmare och pysslade lite med min beading. Här är några av kvällens pågående projekt, vet inte om just det kommer att bli något men det är lite utkast. Jag tror ju fortfarande att Mag-Made eller Magdalena of Sweden kommer bli eftraktade smycken nån gång:)
mitt nya strykjärn är som jag köpte på Walmart idag tillsammans med strykbräda. En hel del av de saker man är van vid hemmifrån, att de bara finns, det är ingen självklarhet hos en man som levt ensam länge och dessutom varit ute och jobbat på vägarna. Men det börjar ta sig. Och nu ska jag stryka gardinerna jag sytt
Dagens bästa var att kuvert nr 2 kom från Sverige och K. Tusen, tusen TACK!!!
Ännu en varm dag här. Runt 33 grader, det är mycket för en nordbo som är van vid somrar som regnar och är 19 grader.
Åt en helylle amerikansk middag - Hamburgare på "Steak'N'Shake" Double cheseburger med pommes och Vanilla Cookie milkshake. Kan rekommendera det stället, klar favorit. $3,99 for en riktigt god hamburgare med tillbehor. Rätt ok. Nyttigt? Kanske inte
Av våra 3 badrum är fortfarande 2 under konstruktion och det 3:e tänker vi inte ens börja med än. Övervåningen Delar av badrummet entréplan. Det finns en dusch kabin som faktiskt funkar här oxå.
Veckans bästa är helt klart att P kopplade in vattnet till badkaret och dessutom fixade elen. Och JAAAA det är ett bubbelbadkar. Känns som om jag skiter i hur väggarna ser ut. Jag bara blundar och bubblar :)
Och det ska jag göra nu. Imorrn blir det förmodligen WV
Min lycka var obeskrivlig när jag konstaterade att någon prytt vår nybyggda lilla rondell med en voffe. Tack och lov hade jag kameran med mig den där dagen i januari, för sedan ett par dagar senare var den borta.
Jag sörjer den lilla voffen som var så rätt där...
Från hemsidan Utbildning & Co - Eva Johansson En dag kom ett mail från Annalena - puss på dig! En dag när det kändes lite extra sunkigt, men så stod det Att jag var så himla bra! Behöver du peppa dig själv lite? Eller någon annan? Hoppa HIT
Igår blev en konstig dag. Hade knappt på datorn alls (bara det, faller väl under kategorin "konstig", ha ha)
Innan det blir uppdateringar från igår kommer denna söta/osannolika/berikande text. Hittade den hos Siv --------------------------------------------------------- Vad ska man säga?
Faktauppsats om en ko, skrivet av en mellanstadieelev
Nyttan med Kon.
Kon är ett husdjur....Men den finns också utanför huset. Och den lever ofta på landet, men den kommer också in till staden, men bara när den ska dö. Men det bestämmer den inte själv.
Kon har sju sidor...Den översta sidan - Den nedersta sidan - Den främre sidan - Den bakre sidan - Den ena sidan - Den andra sidan - Och den invändiga sidan.
På den främsta sidan sitter huvudet....Och det är för att hornen ska ha något att sitta fast på. Hornen är av horn och dom är bara till prydnad. Dom kan inte röra på sig, men det kan öronen. Dom sitter på sidan av hornen. Kon har två hål framme i huvudet. Dom kallas koögon. Kons mun kallas mule. Det är nog för att den säger mu.
På den bakersta sidan sitter svansen..... Den använder den för att jaga bort flugor med, så att dom inte ramlar ned i mjölken och drunknar.
På den översta sidan - Och den ena sidan - Och den andra sidan, är det bara hår.... Det heter kohår och har samma färg som kon. Färgen på kon heter kulör.
Den nedersta sidan är den viktigaste, för där hänger mjölken. Och när mjölkerskan öppnar kranarna så rinner mjölken ut. När det åskar så blir mjölken sur....men hur den blir det har jag inte lärt mig ännu. Kon har fyra ben....Dom heter ko-ben. Dom kan också användas till att dra ut spikar med. Kon äter inte så mycket, men när den gör det äter den alltid två gånger. Dom feta korna ger helmjölk. När kon är dålig i magen ger den ost. I osten är det hål. Men hur den gör hålen har jag inte heller lärt mig ännu.
Kon har gott luktsinne....Vi kan känna lukten på långt håll. Kons valpar heter kalvar. Kalvens pappa heter tjur, och det gör kons man också. Tjuren ger inte mjölk och är därför inte ett däggdjur.
Den som kommer och hämtar kon när den blir gammal heter kofångare. Den sitter ofta framme på bilar. Så blir kon slaktad, man häller mjölken i tetror som vi kan köpa i affären. Kons fyra ben skickas till snickaren. Det kallas återvinning.
Som man kan se är kon ett nyttigt djur. Och därför gillar jag kon väldigt mycket.
Lärarens kommentar: Jag har aldrig läst något liknande!!