Visar inlägg med etikett Fika. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fika. Visa alla inlägg

tisdag 2 april 2013

Det där med bil, Handgjorda smycken och lite godis - Ja tack, den här dagengillar jag

Nähe, publicerade just och inser att det blev inte alls som jag ville. Får stappla mig upp från sköna täcket och hämta PCn.

Hittade just att jag kunde blogga från min Ipad. Eftersom layouten ser helt annorlunda ut har jag ingen aning om det här inlägget kommer se tokigt ut, eller om bilderna hamnar konstigt. Det blir till att kontrollera imorgon, så ni får ha överseende.

Jag har fått låna en bil!
Och vilken frihetskänsla det var att kunna åka när och hur jag ville idag. Nu är förvisso Stockholm väldigt trivsamt med bussar och tunnelbana som tar en till de flesta ställena, men när det gäller vissa tvärförbindelser och lyxen att kunna åka när man vill är bil oslagbart. Att sedan Doris kan sitta bredvid på en filt och se högfärdig ut och ens medpassagerare inte hostar på en, det lägger jag till lyxfaktorn.
Förlåt alla miljömedvetna, inklusive mig själv, men jag tyckte det var så rackarns trivsamt.


Något jag pysslat med en hel del sista året är att göra smycken.
Pysselaffärerna i USA är som stora godisbutiker. Panduro och liknande i all sin ära känns som ett litet hål i väggen efter att ha tillbringat mycket tid i min favorit butik Jo-Anns, det är som ett stort IKEA med pyssel.
Som godisar
 Pärlor i olika material och färger får mig att bli glad, sen när man hittar just de där rätta som passar ihop blir det lycka. Nu har jag pysslat på så mycket att jag börjar få en ordentligt stor samling. Och bland det roligaste är att några av mina vänner tycker om det jag gör. Så jag tog tillfället i akt att hälsa på lite vänner.

Jag vill göra sådant jag själv tycker om, i få upplagor och något som får dig att känna dig speciell. Kvällens armband blev "Kim" som har en personlig omtanke. Det blev hemleverans på det.

Armband "Kim"



Hemma hos Kim blev det extra bonus med fika och kladdkaka med citronsmak som döttrarna Linn och Sanna bakat. Jag kan meddela att jag har stora planer på att smuggla med dom hem till mig, för jösses så duktig de är.
Om du har Facebook och är nyfiken på vad jag gjort har jag lagt ut bilder där. Förhoppningsvis funkar den här länken Magdalena of Sweden
Har du kommit rätt ska det se ut så här i överkanten


Nöjd med att kommit iväg på en liten utflykt kommer jag hem och ser nästa glada överraskning.
En hel påse med gott-i-gott-gott.
Den stod där utanför dörren och väntade från Monika och Jaana.
Tänk att kvällar som den här får mig att bli väldigt lycklig över människor som finns i mitt liv.



Jaha, bilderna åtgärdade på "riktiga" datorn. Doris i sängen, jag tvärtrött
Go Natt



tisdag 11 oktober 2011

Vi är TVÅ svenskar i Columbbus, Ohio (+2) Yippieee!!!

Jag måste bara berätta om något otroligt roligt!!!!
Det hände i de bråda dagarna innan resan till Sverige och jag har velat skriva om det länge.

En dag kom ett mail från en svensk tjej som också hamnat i Ohio. Hon hade liksom jag googlat på svenskar i Ohio och av en slump ramlat in på min blogg. Hon, hennes man och son bor här, så vi är faktiskt 4 svenskar i Columbus, Ohio som jag vet om nu.

Det visade sig att vi inte alls bor långt ifrån varann och vi bokade kaffedejt. Att träffa Malin och hennes son var otroligt roligt. Första gången jag sitter och bubblar på svenska på ett Starbucks.


Så här roligt hade vi! Är inte Ollie hennes son så himla go!

Jag vet att han har en egen blogg, men Malin jag minns inte adressen dit...
TACK Malin  för att du hörde av dig och jag hoppas verkligen att vi kan ses snart igen. Jag längtar efter det!  Nu börjar det så sakteliga lugna ner sig med akuta saker så det blir förhoppnings mer tid snart.

fredag 8 juli 2011

Goodie Goodie

Det var över 1 år sedan jag åt svenskt godis. Jösses vad jag saknar det! Så idag blev det lycka. Men jag ska börja med att berätta hur en torsdag kan se ut i Columbus Ohio USA.

Jag sover länge. Fast egentligen är det nog inte så länge för jag går aldrig och lägger mig.
I morse konstaterade jag att jag behöver en ny kaffebryggare. Den jag har har hängt med sedan mitt första besök i USA när Paul frågade mig vad jag inte kunde vara utan - Kaffebryggare och hårfön svarade jag. Och rar som han var hade han köpt båda när jag kom hit. Men jag är petig med mitt kaffe och nu brygger den riktigt illa så jag kan äntiligen försvara inköpet av en ny. Men jag ska forska lite på internet vad som är bra här. Hemma hade jag en MoccaMaster och jag tror tyvärr inte det går att köpa här.
Så tips om bra kaffebryggare i USA mottages med tacksamhet.

Sen var det ärenden som stod på schemat, här kommer lite punktform.

  • Hämta Pauls linser hos optikern
  • som råkar ligga på i Walmart, så jag kunde inte motstå ett par nya leksaker till Larry. Gick till bebisavdelningen och hittade ett par saker.
Trycker man på knapparna så kommer det roliga signaler.
Tänkte att Larry kanske kan lära sig trycka på dom och härma.
  • Target och införskaffade magkatarrmedicin. Jag surfade nätet och hittade lite kuponger vilket gjorde att jag kunde köpa ett 24-pack Zantac för $ 0,59 (ca 4 svenska) GOOD DEAL! Dessutom välbehövligt
  • Till banken med check
  • Till bildelsaffären och köpte muttrar till däcken. P skulle hjälpa mig och byta bromsar och muttrarna var helt rundade och gick inte att få av.
  • Till verkstaden och bokade tid till i morgon för att de ska få ta bort dom och sätta dit nya.
  • Hem

Sedan på kvällen åkte vi till Barnes & Noble - en bokaffär där de har ett Starbucks och mötte Kristina och hennes man Andrew. Vi träffades i kön för att boka pysselkurser på pysselaffären och har träffats på fika en gång tidigare. Den här gången hade hon sin man med också och det var så trevligt.

Hennes man hade bott i Sverige i 2 år, helt fantastiskt! Han hade bott i Lund och pratade en del svenska. En amerikan med svenska han inte använt på 3 år och dessutom skånska. Sug på den! Det är något för en inbiten Stockholmare som jag att förstå. Men jag måste säga att han var riktigt duktig även om vi mest höll oss till amerikanska.
Och vet ni!!! Han hade med en present till mig - en påse Dumle Kola som han hittat i Cincinnati. LYCKA, LYCKA, LYCKA!!!

tisdag 18 november 2008

Fika i stan - Grädde på golvet

Satte upp en hel del frigolit på altan.
Lite i valet och kvalet hur jag skulle göra.
Man vill ju ha ljusinsläpp till blommorna, samtidigt som man vill isolera så uppvärmningskostnaderna inte blir för stora...
Ja, ja.. Nu blir det frigolit i alla fall.
------------------------

Åkte in till stan på eftermiddagen. En kompis till mig från Skåne som jag inte sett på ett par år hade möte i Stockholm och vi lyckades klämma in en snabbträff innan han skulle ta flyget hem.

Tog en fika på NK - en liten bild på julskyltningen
--------------------

Hade pannkakor kvar från igår, det fick bli middag.
Lyckades tappa hela skålen med vispad grädde på golvet.

Blir så trött på mig själv.

Men Doris blev glad - tur man har städhjälp.
-------------


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

måndag 3 november 2008

En massa löv

Idag hade jag inte ont, himla skönt.


Så jag passade på att kratta en hel del löv och höststäda på tomten.
Eftersom det är lite kyligt och fuktigt och, så fick Doris vara med ute och ha täcke på sig.
Sen bäddade jag med en handduk på bubbelplast, Man vill ju inte att hon ska frysa om rumpan. Så jag krattade och Doris var arbetsledare.

.
Frida och Ida ramlade förbi och fikade.
Ida fick en stor kudde och en hemmagjord mobil att roa sig med.
Här hade man knytit massa mjukisdjur i ett snöre...
Gissa vad hon tyckte var roligast?
Just det, snöret...

söndag 2 november 2008

Söndagspyssel - Däckbyte och lite annat

Blev lite halvsent igår, även fast jag bara var hemma.
Solen sken idag och jag bestämde mig för att vara duktig och byta till vinterdäck på bilen.
Det är vid sådan tillfällen man önskar att man vägde 70 kg istället för 55 kg.

Som en liten idiot får jag stå och hoppa på fälgkorset för att få loss bultarna.
Men nu är vinterdäcken på, måste bara åka och lufta dom imorgon.

Mitt i däckbytet ramlade Anna, Ester, Alfred, Isola och Rio in.
Perfekt! Fikapaus!

Ester leker baka bröd med plastbyttor och kvitton som bakingredienser.
Har man inte egna barn så tager man vad man haver...
Doris tyckte för tillfället att hon var en liten chihuahua-valp som skulle sitta i mitt knä.
Tror hon har lite problem med sin kroppsuppfattning ;)

På kvällen unnade jag mig en pizza och sen kom en kompis förbi och fikade.
Nu sitter jag och slötittar lite på en gammal Bond-film på TV och ska sedan gå in och läsa alla bloggar jag inte haft tid att läsa i helgen.
Så blir det förhoppningsvis läggdax i tid.
Hoppas ni också haft en bra helg!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

torsdag 23 oktober 2008

Knak

Varit hos kiropraktorn.
Han knakade ut min rygg och nacke rätt bra.
Och det gjorde så där läskigt ont som jag trodde,
men ändå skönt.

Hem, ut med Doris.
Mötte Madde + hundar i skogen här intill.
Hängde på dom hem och tog en snabbfika.

Nu till ångesträkningarna...

Doris och jag - fikar hos Madde på fm

onsdag 22 oktober 2008

Onsdagsrapport

Beställde tid hos kiropraktorn, ska dit i morgon.
Riktigt välbehövligt eftersom jag har jäkligt ont.

Erika ringde och vill träffas för hunddejt.
Doris ääälskar Freia, så det var lysande.
Jag var verkligen deppig idag och efteråt gick vi hem och tog en fika här.
Trivsamt med sällskap


Lerke och Erika


När man känner sig lite sådär så brukar jag klippa träd eller göra något fysiskt,
problemet är att jag egentligen har för ont just nu för att göra det.
Men jag tog lite värktabletter - krattade lite löv och grävde lite kompost.


Och kratta löv behövs verkligen.

Helt slut och däckade.


Fick ett sms från min söta granne som undrade
om jag skulle komma över på lite Tacos och prata lite Aloe Vera.
Mat - YES!

Så nu är jag hemma och det känns bättre än tidigare idag.

Tittar på TV och kom att tänka på min rara vän Karina som lät mig
få deras gamla TV. Och blev liksom lite glad...

fredag 17 oktober 2008

Doris Day - världens bästa spårhund ;) / vatten är gratis

Hyfsat trött, det blev ju aningens sent igår.
Åkte med en kompis till stan.
Vi skulle bara se lite folk och kom överens om att åka hem tidigt.
Riktigt så blev det inte.
Det finns dom som tror att jag går ut,
gör av med en massa pengar,
super mig dyngrak och...
(orkar inte ens ta upp det...)

Jag kan till viss del förstå det, eftersom jag kategoriskt väljer
att inte skriva om sorgsna tråkiga saker.
(Det innebär inte att det är en stor del av min vardag,
bara att jag inte vill dela med mig om det.
Inte här, inte nu.)

Men jag kan göra er besvikna.
Jag går ut på ställen med gratis entré, där jag har kort,
i vissa fall säger mina söta vänner att de betalar entrén om jag följer med,
förmodligen för jag är så grymt trevlig att ha med ;)
jag tar bilen och parkerar där det är gratis,
och jag kombinerar definitivt inte bilkörning och alkohol.
Vatten är gratis.
Så är det med det.
--------------------------------------------------
Today

Först ramlade Erika, Lerke och Freia in.
Sedan Madeleine, Ziri och Zally.


Erika, Madeleine, Ziri
Någonting är vansinnigt spännande - är väl någon blogg förståss.
Eller var det huruvida Anna Skipper var bluff eller inte.
Vad vet jag, jag fick koka kaffe i köket ;)


Det här måste vara världens sämsta samlingsbild på hundarna.
Ziri i soffan, Zallys svans under bordet, Freia som ser ut som en brun golvmopp och till slut toppar jag med Doris bakben.
Någon som vill anlita mig som fotograf?
------------------------------------------------------------

Madde hade lagt viltspår som hon skulle åka på tillsammans med Anette.
Under fikat ringer Anette och berättar att hennes lilla Cockerspaniel blivit påflugen av en lös mycket aggresiv hund.
Det hela är oerhört tragiskt då hunden tidigare skadat både hundar och människor,
samt att ägaren till den aggressiva hunden är helt olämplig.

Alva Cockerspaniel överlever genom hennes mattes rådiga ingripande och verkar vara relativt fysiskt oskadd. Dock är hon inte i form för viltspår.
Polisen är meddelad.
-----------------------------------

Det innebär att ett viltspår finns "över".
Jag och Dorpi åker med till skogen.

Lite spårlina och bra och ha saker.

Doris har inte spårat på ett bra tag.
Min tanke var att lägga ett enkelt rakt spår till henne som fått ligga
några timmar första gången.

För er som är insatta kan jag meddela at det här var ett långt spår,
som legat i över ett dygn, med vinklar, bloduppehåll och återgångar.
För er oinvigda kan jag bara säga att det var avancerat.
Mmm... tjenna!!!

Och Doris är ju bara en väldigt liten hund med en mycket skrynklig panna.

Jaha här står jag med en sele, undrar varför?



Kanske är det en ekorre eller kissekatt därborta...

Nej, det gick faktiskt riktigt bra.
Visst märktes det att det var ett tag sedan vi spårade sist.
Men jag tycker hon var väldigt duktig och noggrann, tappade lite, framför allt
i bloduppehåll.
Och vi tog hela spåret och hittade skanken.


Anette på väg att gå ett personspår med Zolo.


Madeleine väntar med Zally för att gå ett kort personspår.
Ziri spårade ett viltspår - har tyvärr inga bilder från det.
Vill du läsa mer om spårningen kan du läsa i Madeleines Blogg -
Klicka HÄR
Vill du kika in hos Anette med Zolo och Alva
Klicka HÄR

Zally och Doris funderar över livet.
---------------------------------------
Skogspromenad med alla hundar.
Fika på hemvägen.
Hem och däckade.

God Natt och tack för idag!

tisdag 14 oktober 2008

Till skogs... Med Madde och Zally


Madde ringde och undrade om vi skulle med till skogen.
Hon plockade upp och det bar av till storskogen.


Ziri, hennes andra hund är på stay-over-party hos Carola,
så det blev Zally och Doris.
Madde kör balansträning med Zally.
Doris bara är...


-Testa med Doris oxå, ropar jag


Och Doris har sååå långa ben...


...och det är faktiskt inte alltid så lätt att hålla
ordning på dom.


Men skam den som ger sig!

På vägen hem, tycker Madde att det är en god idé
att bjuda mig på bakelse.
Stannar och handlar och sedan åker vi hem till mig och fikar.


Och äter varsin sån här - mums!
Thank's!

Efter trivsamt fika och lite prat, sätter Madde på sig tjänsteminen och
bestämmer sig för att bringa lite ordning i min tillvaro.

Ha, ha du är för söt.
Men jag uppskattar det.
Och jag behövde faktiskt lite hjälp,
även om jag har vansinnigt svårt att erkänna det...
Sug åt dig, för det lär säkert dröja innan jag erkänner igen, blink, blink.
---------------------------------------------

På kvällen hade jag lovat hjälpa Erika och Henriette att försöka få igång en av deras bilar.
Förmodligen var batteriet dåligt, så jag tog med mig
startkablar, skruvmejslar och lite annat bra och ha och traskade dit.
Doris fick givetvis gå med på prommis.

Bilen startade och vi körde en liten sväng för att batteriet skulle ladda.
Sedan promenad tillsammans med Freia till Doris stora glädje.
---------------------------------------------

Trött ikväll.

måndag 13 oktober 2008

Vaniljbulle - Ja, tack

God Morgon - God Eftermiddag!
Fjärrkontrollen är återfunnen. Jag kommer kunna byta kanal på TV'n ikväll.
Man får vara glad för det lilla.


Rio och Isola kom i morse. De ska hänga här idag.

Skön avslappnad stil Rio har, eller hur?


Så ringde Madde och undrade om jag ville ha nybakta vaniljbullar...
Japp, så klart jag ville.

I hennes "enorma" 2:a var redan 2 hundar och 4 människor.
Hon tyckte att jag + 3 hundar var lite väl många.
Kan nog hålla med om det.
Två valpar som ska köra race är lite lagom kul.

Dorpi fick gå med och Isola och Rio vara hemma en liten stund.


Fler som passerade "Fik Madeleine"
Carola kontrollerar Ziris senaste utmärklser, Frida beundrar oxå.
Behöver man trädgårdsmätare i en 2:a?
Japp, tydligen. För här kom det hem ett par och fixade och planterade i blomlådor.
Dessutom tog de med Ziri -hunden, för de ville vara hundvakt.
Så vill jag oxå ha det!
Tror inte hon tar hundvaktsuppdrag - men däremot trädgård :)



Zally ligger som en liten glamour prinsessa på puffen.
Doris på golvet, nära bullarna...

Så traskade vi hem, hämtade Rio och Isola och fortsatte gå.
Hemma nu, ska göra en massa saker.
Isola och Doris är rätt "laid back".

Doris

Rio har fått för sig att det är lekstund just nu...

onsdag 8 oktober 2008

Jag flyttar till ny adress

I takt med att jag uppdaterar min blogg i massor och den blir mer och mer personlig så känner jag att det var dags att flytta - från lillavillan till att bara vara jag.
Så nu har jag ny adress, hoppas ni hittar hit och att jag lyckas göra de ändringar som behövs för att allt ska funka.

Idag har jag inte bloggat speciellt. Har lixom inte haft lust.

Väldigt trivsamt var att Erika med dotter Lerke och voffa Freia kom förbi.
Tog en härlig promenad med hundarna i höstsolen och avslutade med en fika här hemma.
När man känner sig lite låg att det väldigt trivsamt att ventilera sina tankar med en klok människa. Erika är en sådan vän - de e gött!


Lerke i sin nya fina mössa


lördag 4 oktober 2008

Vinterviken - Kanelbullens Dag - Klart man fikar då!


Idag är det kanelbullens dag!
Och passar väl bättre än en fika med kanelbulle. Vi har precis kommit hem från Vinterviken, där vi träffade en samling Rhodesian Ridgebacks med tillhörande människor.
Samlingen var kl 10.00, jag hade satt klockan på ringning 3 tider för att inte missa. Var så himla trött, åt frukost och lyckades somna om med smörgåsen i handen - då är man trött... Så vi kom givetvis försent och fick springa ikapp. Efter promenaden tog vi en fika, dagen till ära sken solen och vi kunde sitta ute.

Doris, Anna, Carina, Fendi och Vegas


Alfred, Doris och Anna


Zorro och Saga
Jo, dom flesta hundarna satt på marken


Utom en... Doris

Varför det har blivit en Kanelbullens Dag? Läs - Klicka Här
Fler bilder från Vinterviken finns på Hamnuddens sida - Klicka Här
Jo, förresten... Är du sugen på att baka? Det är fortfarande tid kvar idag.
Här kommer en länk med recept: Kanelbulle på DN