Visar inlägg med etikett Vardag. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Vardag. Visa alla inlägg

fredag 8 juli 2011

Goodie Goodie

Det var över 1 år sedan jag åt svenskt godis. Jösses vad jag saknar det! Så idag blev det lycka. Men jag ska börja med att berätta hur en torsdag kan se ut i Columbus Ohio USA.

Jag sover länge. Fast egentligen är det nog inte så länge för jag går aldrig och lägger mig.
I morse konstaterade jag att jag behöver en ny kaffebryggare. Den jag har har hängt med sedan mitt första besök i USA när Paul frågade mig vad jag inte kunde vara utan - Kaffebryggare och hårfön svarade jag. Och rar som han var hade han köpt båda när jag kom hit. Men jag är petig med mitt kaffe och nu brygger den riktigt illa så jag kan äntiligen försvara inköpet av en ny. Men jag ska forska lite på internet vad som är bra här. Hemma hade jag en MoccaMaster och jag tror tyvärr inte det går att köpa här.
Så tips om bra kaffebryggare i USA mottages med tacksamhet.

Sen var det ärenden som stod på schemat, här kommer lite punktform.

  • Hämta Pauls linser hos optikern
  • som råkar ligga på i Walmart, så jag kunde inte motstå ett par nya leksaker till Larry. Gick till bebisavdelningen och hittade ett par saker.
Trycker man på knapparna så kommer det roliga signaler.
Tänkte att Larry kanske kan lära sig trycka på dom och härma.
  • Target och införskaffade magkatarrmedicin. Jag surfade nätet och hittade lite kuponger vilket gjorde att jag kunde köpa ett 24-pack Zantac för $ 0,59 (ca 4 svenska) GOOD DEAL! Dessutom välbehövligt
  • Till banken med check
  • Till bildelsaffären och köpte muttrar till däcken. P skulle hjälpa mig och byta bromsar och muttrarna var helt rundade och gick inte att få av.
  • Till verkstaden och bokade tid till i morgon för att de ska få ta bort dom och sätta dit nya.
  • Hem

Sedan på kvällen åkte vi till Barnes & Noble - en bokaffär där de har ett Starbucks och mötte Kristina och hennes man Andrew. Vi träffades i kön för att boka pysselkurser på pysselaffären och har träffats på fika en gång tidigare. Den här gången hade hon sin man med också och det var så trevligt.

Hennes man hade bott i Sverige i 2 år, helt fantastiskt! Han hade bott i Lund och pratade en del svenska. En amerikan med svenska han inte använt på 3 år och dessutom skånska. Sug på den! Det är något för en inbiten Stockholmare som jag att förstå. Men jag måste säga att han var riktigt duktig även om vi mest höll oss till amerikanska.
Och vet ni!!! Han hade med en present till mig - en påse Dumle Kola som han hittat i Cincinnati. LYCKA, LYCKA, LYCKA!!!

fredag 17 juni 2011

Därför har jag en ömmande kropp nu

Jaha då är jag inne på min tredje dag med en ömmande kropp. Som vanligt så har jag svårt att sitta stilla och det är så mycket som behöver göras. Igår blev nästan inget alls gjort, det gick bara inte. Jag måste försöka komma ihåg att ta pauser och jobba lite lugnt och fint.
Men, men det här är en del av vad jag sysslat med ett par dagar för att få en ömmande kropp.

Besök på byggmarknaden och köpte mer virke.

Så här ser det då ut på en amerikansk byggmarknad. Det här är Menards.

Och så här uppstilad är jag när jag köper virke och jobbar och snickrar.

Rensat hängrännor från löv. Det är många stora fina träd här på tomten och det syns i rännorna. Såg att det regnade över kanten häromdagen så jag klättrade ut genom fönstret på övervåningen och rensade. Mitt favoritträd är nog tulpanträdet som har fantastiska blommor.
Klättrade ut genom fönstret där uppe. Tur att man är liten.


Köpte också trasiga säckar på Menards för $1 stycket med lavasten. De har har jag börjat att lägga runt buskar. Hitintills har rhododendron och holly bush fått dom.

Inte så mycket än, men lite blommor är planterade

Hade kuponger på hallon så jag kunde hämta 4 förpackningar gratis. Gjorde lite sylt på dom. Blev inte så mycket, men hemmagjord sylt är mumma och jag vet vad som är i den.

Gjort klart en del av hemmasnickrade odlingslådorna. Skyfflat i jord och gurka och sallad är än så länge planterad.

Gjorde en till liten låda där kanske tomaterna får bo. 

Doris och Hoppsan har fått varsin tur i vår skog. Doris letade nog mest efter äckliga saker att äta när vi var ute.
Hoppsan däremot tyckte det var lite läbbigt och höll sig nära. Ett superstort träd har blåst omkull och där roten vält är det fullt med vatten. Läskigt tyckte Hoppsan och stod på darrande ben och sniffade. Bra tyckte jag som inte vill ha en blöt, lerig hund.

Den här bilden tog jag i januari när trädet just blåsit omkull. Hade inte med mig kameran ut,
men hålet är nu vattenfyllt.

Sen har vi det vanliga, tvätta, städa och städa igen. Och vissa hjälper inte till med städningen, men det är väl deras plats i tillvaron.

Arbetsledaren

Allt är en lek

Vet inte om det här är ett försök att visa intiativ

Och den här hittar man alltid i nån låda någonstans

En till av rosorna jag planterade för nån månad sedan har börjat blomma. Lite tjusig tycker jag.

Och snart är det helg

onsdag 8 juni 2011

Stackars Doris - småsyskon är inte lätt alla gånger

Härligt fantastiskt det är med blogg. Tackar för svaren om det mystiska bärträdet och kan tala om att det var ett Mullbär.
Mullbär
 Nu om någon har några recept på vad man kan göra med det så tas det tacksamt emot. Googlade lite på det och hittade ett syltrecept. Efter att jag fick veta att det inte var giftigt gick jag och tog mig en tugga av ett bär. Det var minst sagt syrligt. Kanske var det fortfarande inte moget.

Idag blev det ändrade planer, hade satt på mig mina hyfsade kläder - dvs inte byggbrallorna med målarfärg -, skulle till banken och lite andra ärenden. Men vädret tänkte annorlunda och jag är fortfarande lite feg, det stormade ute och kändes som stort oväder kunde komma in. Så det var bara till att vända och klippa kuponger istället. Och jösses vad kuponger jag har att klippa. Att jag bestämde mig för att omorganisera allt gör att det är oordning nu. Eftersom jag inte har en aning om vad vissa saker är, de äter konstiga saker här, eller vilken kategori jag ska stoppa kuponger i har det blivit lite galet. Nu har jag försökt få till det så att fryst mat som är på ett ställe är samlat på ett ställe och färska för sig. 

Vädret  ordnade till sig , den här gången blåste det snabbt förbi. Bilen blev tankad, mjölken inhandlad och checken till banken. På affären hittade jag en dansk grönmögelost som hade den rätta lukten. Ja, de luktar illa, men jag känner direkt om det är en jag gillar eller inte. Och sådan ost är lyx, så det blev mackor med grönmögelost. Så HIMLA GOTT.

Nu har vi ett provisoriskt staket runt gräsdelen av tomten. Det ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig, men fyller sin funktion. Hundarna kan springa. Men Doris har blivit bekväm, och ja, ni behöver inte kommentera att hon är tultig, JAG VET. Både hon och jag har lagt på oss här. Jag försöker uppmuntra henne att springa och skutta, men det är inte alltid hon är på det humöret. Men... det är Hoppsan... jämt... Stackars Doris, se så lidande hon ser ut med sin lyckliga skuttandes lillebror.







Småsyskon är såååå jobbiga ibland. Och Hoppsan är ju bara så lycklig och vill leka. Och man blir lycklig av att se honom.
Nu vill jag hägna in skogen också så de kan springa där. Men jag ska vara nöjd ett tag till med gräsplanen innan jag startar nya projekt... tror jag...

onsdag 27 april 2011

Ibland får man pippi

Idag har det varit en av de där skräpdagarna som kommer ibland.

När jag vaknade kändes det som om jag inte sovit en blund. Känns som om jag inte vaknat på hela dagen. Hade massor av papper och saker som skulle fixas med, men det blev inte alls mycket gjort.
Det har varit en sådan där dag som man har ett papper i sin hand och ska bara ta nästa, och när man tittar igen är det borta. Och så tillbringar man 30 minuter för att hitta papperet som nyss var i handen. Till slut kommer det så klart fram, men efter att har rivit i allt mer och mer irriterad så försvann papper nummer 2.
Jäkligt tröttsamt när hjärnan inte har kontakt med vad kroppen gör.

Så har den här dagen varit.

Någon som har jobbat och slitit idag är en liten pippi som tänker renovera inför sommaren. Tog några bilder på henne idag.
Här kommer hon
Och tittar sig ordenligt omkring innan hon flyger in i busken
Nästa vända med mer pinnar
Tror det är maken som är en bra bit bort och ute och fingår

Men hon sliter och jobbar
Den här pippin kom också förbi tomten

lördag 9 april 2011

Vad gör man i USA egentligen?

Får ofta frågan -Vad gör du där, egentligen?
Så här kommer vad jag gjort en vanlig fredag i Pickerington Ohio USA.
Alla dagar börjas med kaffe. Utan 2 koppar kaffe är jag lost.
Läser nyheter och bloggar, blir avbruten 20 gånger av hundar som vill ut, katter som vill in. Hundar (läs Hoppsan) som tror de ser något skumt som måste vaktas och skällas på.

Pratar med vänner och mamma i Sverige.

Försöker täta bilen med silikon, se nedan.

 Målar taket i badrummet och en vägg. Bilden ska då visa mitt nymålade tak, kan vara aningens svårt att se, men så är det. Det är vitt och behöver målas en gång till.


Ute med hundarna och låter dom springa på miniängen på baksidan av huset. Får sällskap av katten "Little Evil" och hittar en av hennes jakttroféer en död mullvad. Lyckas precis stoppa Hoppsan innan han rullar runt i något äckligt han hittat i skogsbrynet.

Filosoferar om livet och längtar lite hem.

Maken kommer hem från jobbet och vi bestämmer oss för att äta ute på Uno Chicago Grill.
En av mina klara favorit restauranger.


De har världens godaste Chicken Spinoccoli och så här står det om den i menyn:
A rolled chicken breast filled with mozzarella, feta, broccoli, spinach, tomatoes, garlic and basil with penne in creamy pesto and chunky tomato. (This signature item takes a few extra minutes…but well worth the wait.) 
Dessutom är portionerna så stora att en box har kommit med hem att äta imorgon.

Konstaterar att påskliljor har kommit upp hos en del och att våren nog är på väg.

Hem och tittar på nya avnitt av Ghost Adventures från Las Vegas och Madame Tussauds.
Nya serien "Breakout Kings" som jag bestämt mig för att inte se börjar och jag fastnar givetvis i ett avsnitt och måste se slutet.
 Fortsätter med mitt Scandinavian Looping projekt och mattan växer. Snart är den klar.


Och nu ska jag försöka slå mig fram till en plats i sängen. Doris har redan parkerat sitt huvud på min kudde och Hoppsan har tagit nederdelen av sängen. Jag kommer säga till dom att gå ner för att senare vakna som en sardin i en sardinask med två stora nöjda snarkande hundar som upptar större delen av sängen.

Snipp, snapp snut, så var denna fredagen slut

lördag 19 mars 2011

Ingen kurs idag

Jaha, idag blev det inte riktigt som jag tänkt mig. Hade en kurs inbokad på Jo Ann på kvällen. Eftersom jag tycker det är fantastiskt roligt att göra egna smycken så tänkte jag att det kunde vara fiffigt att lära sig grunderna på riktigt, men framför allt att det kunde vara en social sammankomst. Men när jag väl kom dit så var den inställd, de skulle ha ringt men hade missat. Så kan det gå, inte hela världen. Bokade om till ett senare datum då fler var anmälda och får se fram emot det istället.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

En annan som kanske inte fick det som hon tänkte var tösen som gjorde slut med pojkvännen för att han var för tråkig. Sedan gick han och vann 191 miljoner. Men det gjorde honom kanske inte roligare. Och hon var tydligen inte allt för pigg på att kommentera.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Tror jag är periodare. Ibland är det något jag är sugen på som jag kan äta varje dag. Just nu är det vitlöksbröd. Kan få ett sådant där obarmhärtigt sug. Så ikväll blev det TV-mys istället för kurs. Ghost Adventures och vitlöksbröd- livet kan vara sämre.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Jag har snurrat till min dygnsrytm nu igen. Är egentligen nattmänniska, men har lyckats hålla en något sånär normal dygnsrytm ett tag. Men efter att ha varit vaken sent för att ringa myndigheter i Sverige så har jag fastnat i att vara vaken sent. Inte för att det gör så mycket, men jag ska nog försöka fasa tillbaka igen.

Jag minns att jag en gång läste en undersökning som gick ut på att se hur en människa sover om kroppen fick styra. Försökspersonen var i ett rum utan att veta natt eller dag. Om jag inte missminner mig så kom de fram till att 6-8 timmar samt att man behövde en tupplur på dagen.

fredag 18 mars 2011

Var snäll

Just nu har jag alldeles för mycket att tänka på med saker som behöver ordnas i både Sverige och USA. Jag önskar jag kunde vara en av dom som lägger huvudet på kudden och sedan bara sussa. Men icke, jag är den typen som funderar och funderar. Jag vet att jag kommer göra det tills dess att jag har kontroll över allt. Okej, det är lite att ta i, allt kan man inte ha kontroll över. Jag gillar listor, att-göra-listor. Och då måste man se till att ta tidsoptimisten åt sidan och inte göra en lista som överväldigar och som gör att man inte hinner. Nej, man ska skriva även de små sakerna, så man kan bocka av och känna sig duktig. Well, det funkar för mig.
Förresten är det inte märkligt hur man fokuserar ibland. En hel dag som man gjort massor, och istället för att ge sig en klapp på axeln och säga att man varit duktig, så tänker man på det man inte hann göra.
Så dagens uppmaning. Var snäll mot dig själv
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤


Så här ser det ut framför vår dörr. De är på väg. Jippieee!!
Dagstemperaturen idag gick upp till plus 18 C, och jag kunde sitta ute och njuta en stund.


fredag 11 mars 2011

Har inte fått något

mail från HSN på 2 dagar.
Vi ligger fortfarande i fejd och det senaste var att de skulle vidarebefodra mina uppgifter till rätt avdelning för att leta efter paketet som de slarvat bort och som de vill jag betalar.
Hoppas det är en bra sak att jag inte hört något.
Fortsätter att hålla tummarna, men men.

Igår var jag uppe sent. Hade en del samtal jag var tvungen att göra till svenska myndigheter och bestämde mig för att hänga på låset när Sverige öppnar.
Det innebar att jag var uppe till kl 02.00 - 8.00 svensk tid.
Fick inte tag på de jag sökte så det var lite i onödan, men jag han läsa rätt många bloggar.
Nytt försök imorgon igen. I natt tänker jag inte vara uppe.

onsdag 9 mars 2011

På jakt efter amerikanska naturen - Pics from yesterday

En sak jag verkligen saknar här är svenska naturen. Doris och jag var ute i skogen nästan jämt och vandrade. Hemma i mitt lilla hus i Sverige har vi gångstigar och skog precis vid knuten.

Första stället vi bodde på här i USA var ett Townhouse, där fanns det faktiskt några få ställen att gå på men då hade jag inte Doris med mig eftersom det var svårt att hävda för bordercontrol att jag var på besök om jag kom med voffan i bagaget.

Nu har vi stor tomt, men har inte haft möjlighet att sätta upp staket runt allt. Hoppas vi ska få råd till det. Så med vägen och grannarna för nära kan jag inte låta dom springa fritt.

Igår bestämde jag mig i allafall för att utforska Pickerington Pounds, en del av flera MetroParks som finns här. Träffade på en rar liten herre som var en Metro Park Ranger, han förklarade att första stället jag hittade inte var för hundar utan att jag fick följa vägen lite längre ner för att komma till dog tracks.
När jag väl kom dit kom han efter mig med en liten karta han ville ge mig över andra parker där hund var tillåtet och tydligen ska det finnas ett ställe där man får låta voffarna simma.
Frågade honom om säkerheten i parkerna och fick reda på att Rangers patrullerar3 gånger dagligen oregelbundna tider.
Något som jag verkligen tycker om i mitt nya land är hur rara de är och att man sällan känner att man stör med frågor. Har svårt att se i Sverige att man skulle göra sig besväret att hitta en karta och åka efter bara för att visa vilka möjligheter som finns.

Det ser ut lite som en rastplats i början.



Och så här ser det ut när man kommit en liten bit.

Skulle försöka ta en vacker bild på hundarna

Doris och Hoppsan
Blev inte så tjusigt, men här är dom.

Igår var en fin dag och jag hade tagit på mig på tok för mycket kläder.
Idag har det regnat hela dagen.

Idag har jag varit på jakt efter lite natur

Tog mod till mig och bestämde mig för att utforska omgivningarna idag.
Verkar faktiskt som om det finns en del här i OH Columbus,
Men jag vill ju gärna ha voffarna med och då blir det lite mer begränsat.
Tänkte lägga in några bilder, men min internet uppkoppling segar sig och vill inte.
Så vi får se om det vill sig bättre imorgon, i så fall laddar jag upp.
Nu sovdax

måndag 7 mars 2011

Vardag på amerikanska

Jag känner ofta att det är som att befinna sig i ett parallellt universum att vara i USA. Här där jag bor är det inte fancy lyxen som du ser på Svenska Hollywoodfruar, utan helt vanlig amerikansk vardag.
Många av de saker man är van vid är lite annorlunda här.
Här är några jag gick runt och fotade idag.
Dörrhandtag

Många dörrhandtag i USA är runda och man vrider för att öppna. Himla opraktiskt när man lastat famnen full med saker och vill trycka ner handtaget. Förklarar också var Edward scissorhands inte kunde ta sig ut ur huset i filmen med samma namn.

Är det handtag med lås på kan de se ut så här, med en plupp i mitten. Vi har också en variant med ett litet vred i mitten för att låsa.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Dammsugare

Visst finns det dammsugare som ser ut som hemma, med den allra vanligaste modellen är den upprättstående och påslösa. Jag har en Bissell men enligt vad jag hört så ska Dyson vara det exklusivaste märket. Jag är dock nöjd med den här. De flesta hemmen har heltäckningsmattor överallt. Vi hade det där vi bodde förut och jag är inte förtjust i det. Så att vi har hardwood floor i hela huset nu tycker jag är en bonus. Det verkar också som om hard wood blivit mer och mer populärt.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Carpet deep cleaner

Var tvungen att köpa mattrengöraren till höger eftersom jag nog har lite bacillskräck och tänkte på allt som bodde i heltäckningsmattan på förra stället. Nu har den en handenhet som jag kan använda att städa soffan eller sängen med, så helt till spillo var inte det köpet.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Toan och badrummet.

Så här ser spolningsknappen ut på de flesta toaletter.

Duschen, badkaret är en annan sak. Eftersom vi håller på att renovera har jag varit på jakt efter ny blandare. Det märkliga är att det finns inte vad jag vill ha. Kanske IKEA har det, eller någon annan affär, annars får jag helt enkelt köpa det i Sverige.
Det jag vill ha är en kombinerad blandare med vattenkran till badkaret och duschslang.
Här är det antingen eller.

Så, så här ser det ut. Tappkran till badkaret för sig och duschmunstycke direkt från väggen. Duschslang har vi förvisso i duschkabinen nere. Men en kombination - icke.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Tvätta på amerikanska.

Det finns frontmatade maskiner här, de som har varit här längre än jag får rätta mig om jag har fel, men jag har fått en känsla av att de är nykomlingar på marknaden.
Så småningom vill jag ha sådana, inte bara det att jag tror de tvättar bättre, de drar dessutom mindre vatten och energi.
Jag tycker det är lite roligt att det precis som på film finns Laundromater, har dock inte varit inne i någon. Av någon anledning så placeras tvättmaskinen i källaren, kanske det bara är min man som är märklig och gör det, men jag förstår inte varför man inte vill ha en tvättmaskin på ett ställe som är mindre jobbigt. Också något att ändra på här så småningom.
Nu står i alla fall eländet i källaren
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Posten

Vi har som en liten lantbrevbärare här som kör ut post. Brevlådan sitter ute vid vägen och har man post som ska skickas, stoppar man det i lådan och fäller upp flaggan. Precis som på film:) och väldigt praktiskt.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Så det är lite vanlig vardag här.